![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]()
Fra VG i dag:
SAS-ruten mellom Gardermoen og New York ble lagt ned i etterkant av terroraksjonen mot USA høsten 2001. I mars 2003 gjorde flyselskapet et nytt forsøk men ga seg ett år senere. Nå ønsker SAS Braathens igjen å satse på interkontinentale ruter og vurderer å sette den opp igjen. *** Er det noen som har papirutgaven og vet om det står noe mer? Eller er dette en vanlig tullemelding fra VG? Blir det 767 på OSL-NYC? Følg med i neste episode av SAS Intercont. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
Kunne vel være en UA eller US 757/767 i codeshare eller "operated by SAS" som man gør på CPH/IAD
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
Men den ruten blir vel bare midlertidig fløyet av UA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Ja lad UA klare den side af sagen med deres B757ET Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
|
![]()
Dersom dette er sant virker dette nesten strategisk useriøst. Først, gi bort et marked til en konkurrent for så å konkurrere seg inn igjen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Når SAS la ned EWR-ruten, sa de ikke at det ville ta mange år før de prøvde seg igjen? Har de nå ombestemt seg fordi andre klarte å tjene penger? Hvorfor leide de ikke inn 757/767 sist gang de prøvde, istedet for å vente til nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
Ja, men konceptet kunne vel overføres til andre ruter - det kunne blive en WIN WIN WIN situation:
UA får flere penge i luften, uden markedsføringsudgifter SK får en mindre flytype til tynde ruter, uden selv at skulle investere Vi får lukket kæften på de nordmænd der altid vil have direkte SAS ruter, men som ikke benytter dem |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det er uansett ikke SAS Braathens som eventuelt skal fly til USA, det er det SAS International som (eventuelt) skal, siden det er den divisjonen i Scandinavian Airlines som har langflygningene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
MD90:
Vennligst legg inn en link til saken i VG. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
|
![]()
At nordmenn skal holde kjeften!
Nordmenn opplever ikke at det å fly SAS direkte fra Norge til utlandet er en gavepakke fra Frøsundavik!!! Det finnes i dag mange måter å reise oversjøisk på fra Norge uten at man må benytte SAS. Det er SAS som er taperen, ikke den reisende nordmann. Den reisende nordmann har i de siste årene blitt de store vinnerne. SAS har gitt fra seg markedet til andre konkurrenter, som igjen medfører til konkurranse, bedre tilbud og lavere priser. Når jeg selv reiser til USA reiser jeg aldri via CPH eller STO. Enten direkte eller via LON.:smokin |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
Hvorfor New York? SAS har jo prøvet og feilet denne ruta før. Er sikkert ikke lettere nå som CO flyr samme rute.
Chicago hadde vert et mye bedre valg. Der har du 1000vis av connection flighter til hele USA med StarAlliance partner United.. Og ikke er det noen brysomme konkurenter på den ruta heller. Og en annen ting.. Det skulle vell la seg gjøre å fly A321 transatlantisk med noen ekstra tanker i kjeller etasjen. Slik som Scanair(?) hadde på A300 i sin tid.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det var ikke bare tapene som førte til at SAS la ned OSL-EWR.Man var midt i "knaperiode" av de ansatte i forbindelse med store endringer av kollektivavtalene og nedleggelsen ble brukt som "riset bak speilet".Nå er det snakk om å lease inn inntil tre fly,med tilskolingsstart før sommeren.Men,og det er et stort men;ekspansjonen vil kun finne sted dersom de ansatte går med på ytterligere "innrømmelser".Og vi som ennå ikke har sett noen virkninger av forrige rundes avtaler! Tror ikke det blir noe av dette med det første. Ledelsen må først bevise at de kan håndtere concessions fra de ansatte på en mer virkningsfull måte enn det de har prestert hittil!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
hvis det er snakk om kun tre års lease, kan det kanskje være aktuelt med wet-lease, eller en form for "damp-lease" der f.eks. Loftleidir stiller med SAS-malt 757/767 med SK-cabin crew. På den måten slipper også SAS kompleksiteten ved å ta en type til inn i flåten. Mange CA'er er vel fremdeles current på 767, eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
...ikke current, men , har sikkert ikke glemt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Vi for vente med å trekke slutninger før noe kommer offisielt fra SAS. Men enig i at det er merkelig at de nå vil inn på ruta igjen. Å ha enda en flytype i flåten høres helt "fjernt" ut.
SAS burde kanskje heller funnet funnet seg en flytype som er bedre tilpasset markedet sitt. Ser ut til at de mangler en flytypestørrelse som hadde passet det skandinaviske-USA markedet bedre. Egentlig utrolig at SAS lar en konkurrent ta en så stor del av deres marked mens de sitter og ser på, men.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
|
![]() Quote:
Åpne ruta til New york igjen slik at både SAS og Continental taper penger. Og når CO legger ned ruta så tar det vel, hmm...Jeg setter en stor plate stratos på at det tar max 12-18 måneder før SAS da igjen legger ned ruta. For det hørtes vel ut som om det ikke var nok pax på new york ruta til og fylle en Cessna engang sist dem la ned.....( det var vel bare dem som ikke fikk plass på connection flyet til CPH-EWR som tok OSL-EWR?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]()
For oss som kommer fra Trondheim, Bergen, Stavanger, og Kristiansand er det nå like greitt å fly via Amsterdam med KLM enn å reise til Gardermoen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL - NYC med SAS | Ttech | TripReports | 23 | 10-03-2013 08:57 |
SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011. | Twin Otter | Flyforum | 443 | 27-03-2012 13:52 |
USA hjelp (TRF-NYC + NYC-LAS-LAX-NYC) + Hotel | Chaos Controller | Reiseforum | 5 | 28-05-2009 14:16 |
SAS OSL-NYC | CK | Flyforum | 173 | 17-02-2005 09:19 |