Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2008, 15:47   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
SAS Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

SK903
SE-REF
Seat 01B
02JUN2008

Efter mycket prat här på forumet om USA och flera planerade resor som inte har blivit av hade det nu äntligen blivit dags för min första resa till USA på nio år och destinationen den här gången var ”Det stora äpplet”. Själva resan, den skulle gå med min arbetsgivare, SAS.

Efter en mindre incident i familjen kvällen innan var det fram till precis innan avresa oklart om jag skulle åka men gudarna ville ha mig till NYC och strax före sju rullade jag mot Arlanda och terminal 5. Ankom mitt i ”morgonpeaken” med långa köer hos alla bolag. Vid SK USA var det dock tomt då det var några minuter kvar till öppnandet och jag blev snabbt incheckad och fick mitt boardingkort lagom till att det började strömma till andra passagerare. Efter ett besök inne på SGS ARNs uppehållsrum bar det av till Novia Loungen (är Priority Pass medlem) där det blev en lättare frukost med bröd, juice och kaffe.



När klockan började närma sig 10 gick jag den långa turen via passkontrollen till gate F62 där passagerarna hade samlats för APIS verifiering och samling i loungen. Strax därefter började boarding, men på grund av hettan i bryggan (60 grader+) togs bara 10-15 passagerare åt gången ombord för att undvika köbildning. Som en av dom sista ombord kändes det trevligt att kunna svänga vänster och slinka ner i 01B där ett glas champagne kom i min hand nästan omedelbart.










Pushback något efter tidtabell och under den långa taxningen mot 01L delades menyn ut för studerande. Medan vi satt och väntade kom den svenske kaptenen på högtalarsystemet och gav en mycket utförlig briefing om flygningen som för dagen skulle ta 7 timmar och 55 minuter. Så fort MD80n före oss i kön hade vrålat i väg, ställde vi upp och snart kändes kraften från SE-REFs två RR Trent motorer. Vi lämnade Arlandaområdet via Sigtuna (min födelseplats) och Västerås innan vi fortsatte mot Norge. Den största skillnaden som jag upplevde mot när jag senaste flög Airbus widebody (och SAS IC för del delen) var hur mycket fortare 330n stiger jämfört med 340n (Stein är det bara inbillning eller fakta!?).

När vi närmade oss Norge kom kabinpersonalen ut med drinkvagnen och lite snacks, jag valde att börja lite lätt med en G&T och tillhörande snacks.



Inte långt senare kom förrätten som för dagen var Prawn ceviche with guacamole and lime en kombination som visade sig helt rätt för mina smaklökar och till detta blev det ett glas Domaine William Fevre Chablis 2006 och en bit bröd som för en gångs skull inte smakade som en tvättsvamp.



Det fanns idag fyra olika val på huvudrätt:

Steamed fillet of plaice with wild rice, grilled red pepper and basil & chive sauce

Grilled chicken with roasted root vegetables, sautéed tomato and garlic & herb cream cheese sauce

Swedish meatballs with mashed potato, cream sauce and lingonberries

Vegetable lasagne with broccoli, pickled onion ad tomato sauce.


Jag valde kycklingen och fick nu något av den bästa maten jag ätit på over 3,000ft. Allting smakade som det skulle smaka och jag blev mätt och belåten. Var dock tvungen att smaka på Point l’Eveque och Västerbotten osten med fikonkaka och tillhörande portvin (Cockburn’s Late Bottled Vintage).



Därefter kom kaffe och cognac med tillhörande Strawberry cake and fresh fruit sallad. Innan serveringen avslutades kom drinkvagnen runt ännu en gång.



Det som förvånade mig mest, efter alla diskussioner på forumet var att jag aldrig såg röken av plast eller folie på maten utan allt var borttaget innan det serverades något som höjde upplevelsen ytterligare. Efter att maten hade smält blev det en liten tur bak till toaletten och galleyt för att undersöka vad som kunde bjudas på där.



Toilet with a view


Små detaljer som höjer upplevelsen



Help yourself


Efter det blev det till att prova ut AVOD systemet ombord och det blev musik och film (kommer inte ihåg vilken det var vilket betyder att den nog inte var speciellt underhållande.) Sakta men säkert sänkte jag så stolen och somnade till strax efter Grönland tills det att vi var inne över Kanada och fortsatte lyssna på en blandning av musikanalerna.



Knappt två timmar före landning var det dags för nästa serveringsrunda och nu var det dags för Roast beef open sandwich with creamy potato salad, lettuce and gherkin and smoked salmon open sandwich with creamy cucumber salad, lettuce, dill and lemon. Nog för att man skulle gå av flygplanet mätt. Trött på alkohol, blev det bara en cola och en kaffe den här gången.



Inflygningen mott Newark skedde i fint väder och det kom minnen tillbaks från 1992 när jag senast var på flygplatsen, då med SAS B767.

Fiin landing på 04L och sen rakt från gaten till passkontrollen där jag togs emot med et ”Velkommen til USA” efter alla frågor och fingeravtryck. Hämtade sedan väskan som låg klar på bandet och gick rakt ut till väntande bil för färden in till Manhattan.

Last edited by Savipix; 06-10-2008 at 09:47.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 15:47   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-NYC i C och M

Nu följer några bilder från NYC:



































Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 15:47   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-NYC i C och M

SK904
SE-REE
Seat 35CDEF
04JUN2008


Efter 47 timmar i New York City var det tyvärr dags att bege sig hemåt igen och jag tog en taxi till Penn Station för anslutning med NJ Transit ut mot EWR och därefter monorailen till terminal B. Anlände lagom till öppnandet av inchecknignen. Det gick otroligt effektivt. Det enda jag reagerade över var att det inte går band hela vägen från det att man ställer ifrån sig väskan utan det är en ”porter” som lyfter över den från vågen till bandet, kan något förklara logiken i detta?

Fick rådet från den söta unga damen att ”don’t go through security if you want something to eat before the flight” och därmed gick jag till foodcourten istället och köpte mig en pizza. Gick sedan och tittade runt i butikerna och insåg att terminal B på EWR är det tråkigaste jag har besökt någonsin!! Till och med värre än Nice terminal 1 och det säger en del. Ca 90 minuter före avgång gick jag igenom security utan att ge ett ljud ifrån mig i detektorn och satte mig med en bok vid gaten.

Den här turen skulle ske i M-klass och jag upptäckte snart att jag hade fått en hel 4-sätare för mig själv, 35 CDEF. Boardingen blev klar i god tid före avgång och det såg ut som vi skulle avgå på tid. Men såklart var det någonting som skulle gå fel. Loadsheet kunde inte skickas från CLC via ACARS och istället var man tvungen at ta till ”the old fax machine” och det tog lite tid eftersom denna verkade befinna sig på andra sidan Newark. Nåväl, strax var vi i kön med avgående maskiner som nummer 10 och fick snällt vänta på våran tur innan vi kunde starta och resa hemåt ungefär samma väg som vi kom.

Efter turen till USA blev serveringen den här gången ett riktigt anti-klimax. Den började som på turen över med snacks och tillhörande dryck (i mitt fall en apelsinjuice) och följdes av antingen kyckling eller fisk. Jag valde kycklingen och även om det var smak i såsen och det runt omkring smakade fågel i sig gummi.








Lutade mig tillbaks och lyssnade på musik och läste en bok. Tog mig en tur bak i galley där jag började prata med kaptenen. Det visade sig vara en f.d. kollega till min far och han inviterade mig fram till flightdeck där jag tillbringade ungefär en timme innan jag återvände för att sova helt fram till frukosten som var den ”vanliga” SAS brickan.









Strax efter att vi passerade Oslo kom en av värdinnorna och undrade om jag ville sitta på klappsäte under landingen och det tackade jag självklart ja till. Kom in över Västerås och fortsatte söder om Uppsala till landning på 19L. Detta betydde en lååååång taxning in till F62. Kom mig av fort och hälsade på en bekant som kom av ORD flighten samtidigt. Passkontrollen gick fort med en sur min på kontrollanten (välkommen hem). Väskorna kom efter 10 minuter och till min stora förvåning fungerade priotaggen!! (Bra jobbat STOKR). Därefter gick jag rakt ut till min väntande hemtransport och säng.











Sammanfattningsvis kan jag säga att SAS C-klassprodukt över dammen är ett rent nöje. M däremot lämnar en del att önska även om maten i alla fall fortfarande är gratis. Besättningen var glad och trevlig på bägge flighterna. Eftersom det var mitt första besök i NYC är jag fortfarande (4 månader senare) full av intryck och jag längtar redan till min nästa resa, som jag hoppas sker snart.

Hoppas att rapporten föll i smaken.

Last edited by Savipix; 05-10-2008 at 15:51.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 17:10   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Flott rapport - NYC er noe for seg selv!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 17:22   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Kan man velge mat i Economy nå? Kunne ikke det da jeg fløy SAS IC til SEA i Januar..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 19:50   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Heller ikke for meg til DXB i feb. og Chicago i mai.

Den vanlige pip-pip'en ( som sikkert er halal ) for ikke å tråkke noen religion på beina.. Lurer på hvor mange chicken-meal kjøkkenet på CPH produserer i uka. Men jeg klager ikke, nok en gang, rører ikke flymat uansett fugl etc. før jeg får pølse og lompe..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 19:52   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Glemte i excitement over kyllingEN..

TOPP RAPPORT....... GJERNE FLERE....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 00:04   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Takker for en meget bra rapport! En dagflight på SAS Business Class høres meget bra ut. Ellers er det vel sånn at nattflightene fra USA til Europa alltid blir litt kjipe fordi man skal forberede passasjerene på tidssonen man ankommer i.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 08:02   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Flott rapport....omsider kom den

Man merker definitivt forskjellen på å sitte foran og bak når man prøver begge delene på samme tur
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 06-10-2008 at 09:34.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 11:07   #10
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Bra rappport. SAS leverer desidert varene i C for tiden. M er litt varierende, men likevel overkommelig til USA, noe mer krevende til BKK, det blir utrolig laaangt dersom du ikke har godt sovehjerte elller "jukser litt" med noen piller!!!!
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2008, 22:45   #11
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Glimrende rapport ! Mere en den slags
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2008, 18:02   #12
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Topp rapport
Produktet i Business så bra ut på de turen. Økonomi er økonomi og servicenivået
er justert deretter.
Reiste du på id og ingen ledig plass på pluss eller biz?

Takk for fine bilder!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2008, 16:18   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M

Tack för feedbacken!
Ja det var en IDR2 resa tur och retur.
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Turkish (not so)delight - En tur med TK/SK i C och M ARN-IST-GOT-ARN Savipix TripReports 13 20-06-2013 08:38
It is raining (not) in Tokyo. ARN-GOT-FRA-NRT-FRA-CPH-ARN med SK och LH i C Savipix TripReports 25 16-06-2013 22:51
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL WF-380 TripReports 16 02-05-2011 14:18
Cpt Hansen, last flight ARN-EWR-ARN.. Thomas Flyforum 34 25-05-2009 09:31
BIZ med SK ARN-EWR-ARN LN-STEMPELMOTOR Flyforum 2 28-08-2008 09:04


All times are GMT +2. The time now is 11:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.