![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
SK903
SE-REF Seat 01B 02JUN2008 Efter mycket prat här på forumet om USA och flera planerade resor som inte har blivit av hade det nu äntligen blivit dags för min första resa till USA på nio år och destinationen den här gången var ”Det stora äpplet”. Själva resan, den skulle gå med min arbetsgivare, SAS. Efter en mindre incident i familjen kvällen innan var det fram till precis innan avresa oklart om jag skulle åka men gudarna ville ha mig till NYC och strax före sju rullade jag mot Arlanda och terminal 5. Ankom mitt i ”morgonpeaken” med långa köer hos alla bolag. Vid SK USA var det dock tomt då det var några minuter kvar till öppnandet och jag blev snabbt incheckad och fick mitt boardingkort lagom till att det började strömma till andra passagerare. Efter ett besök inne på SGS ARNs uppehållsrum bar det av till Novia Loungen (är Priority Pass medlem) där det blev en lättare frukost med bröd, juice och kaffe. ![]() När klockan började närma sig 10 gick jag den långa turen via passkontrollen till gate F62 där passagerarna hade samlats för APIS verifiering och samling i loungen. Strax därefter började boarding, men på grund av hettan i bryggan (60 grader+) togs bara 10-15 passagerare åt gången ombord för att undvika köbildning. Som en av dom sista ombord kändes det trevligt att kunna svänga vänster och slinka ner i 01B där ett glas champagne kom i min hand nästan omedelbart. ![]() ![]() ![]() ![]() Pushback något efter tidtabell och under den långa taxningen mot 01L delades menyn ut för studerande. Medan vi satt och väntade kom den svenske kaptenen på högtalarsystemet och gav en mycket utförlig briefing om flygningen som för dagen skulle ta 7 timmar och 55 minuter. Så fort MD80n före oss i kön hade vrålat i väg, ställde vi upp och snart kändes kraften från SE-REFs två RR Trent motorer. Vi lämnade Arlandaområdet via Sigtuna (min födelseplats) och Västerås innan vi fortsatte mot Norge. Den största skillnaden som jag upplevde mot när jag senaste flög Airbus widebody (och SAS IC för del delen) var hur mycket fortare 330n stiger jämfört med 340n (Stein är det bara inbillning eller fakta!?). När vi närmade oss Norge kom kabinpersonalen ut med drinkvagnen och lite snacks, jag valde att börja lite lätt med en G&T och tillhörande snacks. ![]() Inte långt senare kom förrätten som för dagen var Prawn ceviche with guacamole and lime en kombination som visade sig helt rätt för mina smaklökar och till detta blev det ett glas Domaine William Fevre Chablis 2006 och en bit bröd som för en gångs skull inte smakade som en tvättsvamp. ![]() Det fanns idag fyra olika val på huvudrätt: Steamed fillet of plaice with wild rice, grilled red pepper and basil & chive sauce Grilled chicken with roasted root vegetables, sautéed tomato and garlic & herb cream cheese sauce Swedish meatballs with mashed potato, cream sauce and lingonberries Vegetable lasagne with broccoli, pickled onion ad tomato sauce. Jag valde kycklingen och fick nu något av den bästa maten jag ätit på over 3,000ft. Allting smakade som det skulle smaka och jag blev mätt och belåten. Var dock tvungen att smaka på Point l’Eveque och Västerbotten osten med fikonkaka och tillhörande portvin (Cockburn’s Late Bottled Vintage). ![]() Därefter kom kaffe och cognac med tillhörande Strawberry cake and fresh fruit sallad. Innan serveringen avslutades kom drinkvagnen runt ännu en gång. ![]() Det som förvånade mig mest, efter alla diskussioner på forumet var att jag aldrig såg röken av plast eller folie på maten utan allt var borttaget innan det serverades något som höjde upplevelsen ytterligare. Efter att maten hade smält blev det en liten tur bak till toaletten och galleyt för att undersöka vad som kunde bjudas på där. ![]() Toilet with a view ![]() Små detaljer som höjer upplevelsen ![]() Help yourself Efter det blev det till att prova ut AVOD systemet ombord och det blev musik och film (kommer inte ihåg vilken det var vilket betyder att den nog inte var speciellt underhållande.) Sakta men säkert sänkte jag så stolen och somnade till strax efter Grönland tills det att vi var inne över Kanada och fortsatte lyssna på en blandning av musikanalerna. ![]() Knappt två timmar före landning var det dags för nästa serveringsrunda och nu var det dags för Roast beef open sandwich with creamy potato salad, lettuce and gherkin and smoked salmon open sandwich with creamy cucumber salad, lettuce, dill and lemon. Nog för att man skulle gå av flygplanet mätt. Trött på alkohol, blev det bara en cola och en kaffe den här gången. ![]() Inflygningen mott Newark skedde i fint väder och det kom minnen tillbaks från 1992 när jag senast var på flygplatsen, då med SAS B767. Fiin landing på 04L och sen rakt från gaten till passkontrollen där jag togs emot med et ”Velkommen til USA” efter alla frågor och fingeravtryck. Hämtade sedan väskan som låg klar på bandet och gick rakt ut till väntande bil för färden in till Manhattan. Last edited by Savipix; 06-10-2008 at 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Nu följer några bilder från NYC:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
SK904
SE-REE Seat 35CDEF 04JUN2008 Efter 47 timmar i New York City var det tyvärr dags att bege sig hemåt igen och jag tog en taxi till Penn Station för anslutning med NJ Transit ut mot EWR och därefter monorailen till terminal B. Anlände lagom till öppnandet av inchecknignen. Det gick otroligt effektivt. Det enda jag reagerade över var att det inte går band hela vägen från det att man ställer ifrån sig väskan utan det är en ”porter” som lyfter över den från vågen till bandet, kan något förklara logiken i detta? Fick rådet från den söta unga damen att ”don’t go through security if you want something to eat before the flight” och därmed gick jag till foodcourten istället och köpte mig en pizza. Gick sedan och tittade runt i butikerna och insåg att terminal B på EWR är det tråkigaste jag har besökt någonsin!! Till och med värre än Nice terminal 1 och det säger en del. Ca 90 minuter före avgång gick jag igenom security utan att ge ett ljud ifrån mig i detektorn och satte mig med en bok vid gaten. Den här turen skulle ske i M-klass och jag upptäckte snart att jag hade fått en hel 4-sätare för mig själv, 35 CDEF. Boardingen blev klar i god tid före avgång och det såg ut som vi skulle avgå på tid. Men såklart var det någonting som skulle gå fel. Loadsheet kunde inte skickas från CLC via ACARS och istället var man tvungen at ta till ”the old fax machine” och det tog lite tid eftersom denna verkade befinna sig på andra sidan Newark. Nåväl, strax var vi i kön med avgående maskiner som nummer 10 och fick snällt vänta på våran tur innan vi kunde starta och resa hemåt ungefär samma väg som vi kom. Efter turen till USA blev serveringen den här gången ett riktigt anti-klimax. Den började som på turen över med snacks och tillhörande dryck (i mitt fall en apelsinjuice) och följdes av antingen kyckling eller fisk. Jag valde kycklingen och även om det var smak i såsen och det runt omkring smakade fågel i sig gummi. ![]() ![]() Lutade mig tillbaks och lyssnade på musik och läste en bok. Tog mig en tur bak i galley där jag började prata med kaptenen. Det visade sig vara en f.d. kollega till min far och han inviterade mig fram till flightdeck där jag tillbringade ungefär en timme innan jag återvände för att sova helt fram till frukosten som var den ”vanliga” SAS brickan. ![]() ![]() ![]() ![]() Strax efter att vi passerade Oslo kom en av värdinnorna och undrade om jag ville sitta på klappsäte under landingen och det tackade jag självklart ja till. Kom in över Västerås och fortsatte söder om Uppsala till landning på 19L. Detta betydde en lååååång taxning in till F62. Kom mig av fort och hälsade på en bekant som kom av ORD flighten samtidigt. Passkontrollen gick fort med en sur min på kontrollanten (välkommen hem). Väskorna kom efter 10 minuter och till min stora förvåning fungerade priotaggen!! (Bra jobbat STOKR). Därefter gick jag rakt ut till min väntande hemtransport och säng. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sammanfattningsvis kan jag säga att SAS C-klassprodukt över dammen är ett rent nöje. M däremot lämnar en del att önska även om maten i alla fall fortfarande är gratis. Besättningen var glad och trevlig på bägge flighterna. Eftersom det var mitt första besök i NYC är jag fortfarande (4 månader senare) full av intryck och jag längtar redan till min nästa resa, som jag hoppas sker snart. Hoppas att rapporten föll i smaken. Last edited by Savipix; 05-10-2008 at 15:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,316
|
![]()
Flott rapport - NYC er noe for seg selv!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
Kan man velge mat i Economy nå? Kunne ikke det da jeg fløy SAS IC til SEA i Januar..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Heller ikke for meg til DXB i feb. og Chicago i mai.
Den vanlige pip-pip'en ( som sikkert er halal ) for ikke å tråkke noen religion på beina.. Lurer på hvor mange chicken-meal kjøkkenet på CPH produserer i uka. Men jeg klager ikke, nok en gang, rører ikke flymat uansett fugl etc. før jeg får pølse og lompe.. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Glemte i excitement over kyllingEN..
![]() TOPP RAPPORT....... GJERNE FLERE.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Takker for en meget bra rapport! En dagflight på SAS Business Class høres meget bra ut. Ellers er det vel sånn at nattflightene fra USA til Europa alltid blir litt kjipe fordi man skal forberede passasjerene på tidssonen man ankommer i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
Flott rapport....omsider kom den
![]() Man merker definitivt forskjellen på å sitte foran og bak når man prøver begge delene på samme tur Last edited by Someone; 06-10-2008 at 09:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]()
Bra rappport. SAS leverer desidert varene i C for tiden. M er litt varierende, men likevel overkommelig til USA, noe mer krevende til BKK, det blir utrolig laaangt dersom du ikke har godt sovehjerte elller "jukser litt" med noen piller!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Glimrende rapport ! Mere en den slags
![]() ![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
|
![]()
Topp rapport
![]() Produktet i Business så bra ut på de turen. Økonomi er økonomi og servicenivået er justert deretter. Reiste du på id og ingen ledig plass på pluss eller biz? Takk for fine bilder! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Tack för feedbacken!
Ja det var en IDR2 resa tur och retur. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Turkish (not so)delight - En tur med TK/SK i C och M ARN-IST-GOT-ARN | Savipix | TripReports | 13 | 20-06-2013 08:38 |
It is raining (not) in Tokyo. ARN-GOT-FRA-NRT-FRA-CPH-ARN med SK och LH i C | Savipix | TripReports | 25 | 16-06-2013 22:51 |
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL | WF-380 | TripReports | 16 | 02-05-2011 14:18 |
Cpt Hansen, last flight ARN-EWR-ARN.. | Thomas | Flyforum | 34 | 25-05-2009 09:31 |
BIZ med SK ARN-EWR-ARN | LN-STEMPELMOTOR | Flyforum | 2 | 28-08-2008 09:04 |