![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
I flera år har jag haft en dröm att besöka Tokyo men det har alltid kommit någonting i vägen. Sist jag hade planen att ta mig ditt var i mars 2011 men just då var det inte den mest strålande idén (pun intented). Plötsligt en dag hade jag en hel del övertid som min chef krävde att jag skulle avveckla och när jag insåg att jag kunde få med körsbärsblomningen i Tokyo blev det för mycket för mitt bokningsfinger. Routingen blev ARN-GOT-FRA-NRT-FRA-CPH-ARN. Anledningen till detta var att jag först skulle tillbringa påsken hos föräldrarna som bor på en ö norr om Göteborg och därefter påbörja resan tillsammans med en god vän som behövde avsluta i Köpenhamn.
![]() Nog babblat om anledningen, nu till det viktigaste: SK159 28.mars 2013 1315-1410 (Scheduled) ARN-GOT Boeing 737-600 LN-RPG Plats 0C På väg till kontoret svängde jag förbi Terminal 4 (inrikes) för att lämna av min väska och här var det verkligen gott om passagerare. Kön till bag dropen var ca 25 minuter trots full bemanning i alla diskar och med Self-service droppen öppen men om man såg mängden specialbagage förstår man varför. Skärtorsdag i Sverige betyder halvdag på kontoret och med anledning av detta passade vi på att äta en påsk lunch på nya Clarion ARN samtidigt som kollegorna passade på att fira undertecknads födelsedag. Medan resten av gänget fortsatte njuta av vin och öl spatserade jag ner till gate 37 i väntan på att boarding skulle starta. Jag förstod snart att belägget på flighten skulle vara lite bättre än vad som kanske är optimalt en dag som denna och anmälde mig till att kunna ta ett jumpseat vid behov något som snabbt accepterades av gaten och efter koordinering med kaptenen fick jag tilldelat 0C och SAS sparade några € på den lösningen. Det var som sagt gott belägg på flighten med en loadfactor på ca 103% + infants totalt ca 128 passagerare på en 737-600 men så var det också påsk. Ett perfekt födelsdagsbord för en flygnerd ![]() Knytnävstesten klarades inte på 0C ![]() Fin tur över ett vackert Sverige och trots att vi backade ut från gate ca 10 minuter sent kom vi till Landvetter på tid och efter en kort väntan på väskan hittade jag min far och påbörjade den 90km långa resan ut till Tjörn. Påskhelgen blev lugn och avslappnande med sightseeing i lokalområdet, möte med släkt i Göteborg och inte minst i Norge, en tur som blev en omvänd Harrytur och jag kommer aldrig glömma personalen på Rimi som såg lite märkligt på oss när vi betalade för 28 liter Solo (och en påse Seigmenn). ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by Savipix; 14-04-2013 at 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
LH 813
02.april 2013 1025-1215 (Scheduled) GOT-FRA Boeing 737-300 D-ABED (Hagen) Plats 04C Mötte upp resesällskapet på Göteborg C och Ankom till Landvetter ca 2 timmar fore avgång och blev incheckad med ett stort leende och mycket fingertrubbel då GOT nyligen gick över till att använda ALTEA och personalen inte är bekväma med det ännu. Passade på att utforska nya transithallen på utrikes som invigdes 19 februari och har gett flygplatsen ett stort lyft. Efter att ha handlat på mig en bok eller två använde jag mitt Priority Pass kort för att besöka Menzies lounge och ladda på koffeinreserverna innan det blev dags för boarding från gate 17. Här upptäckte jag dock att man har låtit flygplatsens nya taxfreebutik ta plats från gateområdet och det var minst sagt trångt även fast flighten var långt ifrån full. ![]() Väl ombord möttes vi av Purser ”Helga” och Air Host ”Günhter” som välkomnade oss med ett leende och utväxlade ett par ord medan vi väntade på att folket framför skulle komma sig ombord. Vid avgångstid sprang det gatepersonal fram och tillbaka och letade passagerare och detta skyllde på ALTEA funktionerna (man letade folk även med det gamla systemet) men 15 minuter senare kunde ”Helga” stänga dörren och vi satte fart mot Frankfurt via en start från bana 03 och en sightseeing tur över ett vackert Göteborg. På curising altitude serverades frukosten som var mitt i blinken för undertecknad och både ”Helga och ”Günther” såg till att vi 7 framför gardinen hade det bra med godkänt knytnävstest. Belägget var totalt ca 75 % denna morgon. Frukost: ![]() ![]() ![]() Snart kom captain speaking på PA anläggningen och meddelade att vi snart skulle vara i Frankfurt och att vi var nummer 15 för landning. On block på tid och som vanligt när man har lite tid på sig i Frankfurt blev det buss in till terminalen och den var såklart inte på plats vilket irriterade en del andra på flighten gränslöst. Då vi var ca 15 minuter sena blev det nu full fart till transfercentret där vi möttes av en b*ch till gatekeeper som nästan vägrade släppa in oss i kön. Väl i kön insåg vi att det skulle bli väldigt tight om tid och hade jag inte upptäckt selfservice automaterna vid sidan om hade vi kanske missat flighten. Fick ut nya boardinkort och satte av i full fart till gate Z66 där den stora valen väntade. Last edited by Savipix; 14-04-2013 at 20:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
LH 710
02.april 2013 1350-0750 (Scheduled) FRA-NRT Boeing A380-800 D-AIMB (Munhcen) Plats 28C Efter en halvmaraton genom security, upp för trappor och längs en gång som aldrig verkade ta slut kom vi så fram till gate Z66 där A380-800 ”München” stod klar. Knappt hade vi satt oss innan högtalaren ropade ut mitt namn och vid disken fick vi besked att ”we thought you’d like to sit closer together” och blev tilldelade 27C och 28C istället för 14A och 22G, BRA SERVICE! ![]() ![]() Boarding startade på utsatt tid och under tiden boskapen gick ner för trappan var det skönt att kunna fortsätta rakt fram och hitta platsen och byta jackan mot ett glas ”sparkling wine”. Pushback på utsatt tid och efter att vi kört slalom på FRA startade vi på 25C. 1 plats ledig i First, 2 i business och 43 i ekonomi enligt pursern på turen. ![]() ![]() På cruise tog det relativt lång tid för serveringen att kom igång med pre-meal drink, snacks och dagens meny som i alla fall på papper såg lovande ut. Startade med en GT och Skyfall, som jag inte hade sett, på IFEn. ![]() Till förrätten valde jag en ”Veal Invollini” som smakade riktigt bra tillsammans med en amerikansk Shiraz som jag i farten inte minns namnet på. ![]() Så kom det svåra valet vad jag skulle välja till varmrätt och på inrådan av crew fick det bli en ”Delicate lamb stew with lemon and parmesan sauce” och det var inget dumt val speciellt inte tillsammans med ovannämnda Shiraz. ![]() Desserten var en riktigt välsmakande Pannacotta med jordgubbar, vit choklad och basilikaolja och det passade perfekt med påfyll av koffeinnivåerna. ![]() Efter maten blev det en liten sightseeing runda på maskinen och man fick verkligen känslan av att vara ombord på ett kryssningsfartyg vilket också besättningen höll med om. På tal om crew kan man säga att det var övervägande positivt och serviceinställt med den tyska korrektheten som ibland blev lite krystad för en stackars skandinav. Detblev det dags att försöka få några timmars sömn och detta var lättare sagt än gjort då jag upplevde LH sätena som betydligt hårdare än SAS dito men ett par timmar blev det på väg mot soluppgången i öst. Två timmar innan landning på Narita väcktes vi av att lamporna tändes och frukostserveringen kom igång och vi kunde bjudas på en av de bättre frukostar jag har ätit ombord, i alla fall vad gäller smaken. ![]() ”Der Flugkapitän” annonserade att vi snart skulle vara på backen och att det kunde bli en ”bumpy ride” och det var ingen underdrift då jag kunde se flera passagerare inklusive jag själv sitta klara med en påse. Själva landningen blev mjuk och vi fann os på gate 5 minuter efter tidtabell. ![]() ![]() Vid passkontrollen sprack min första illusion av Japan när det tog nästan 75 minuter från on block att komma igenom men fördelen var att väskorna väntade på oss när vi kom igenom och vi kunde därefter ta Narita Skyliner till Ueno följt av tunnelbana och promenad till Hotel Okura som skulle bli bostad i tre nätter och tack vare regnet var det två genomblöta personer som kom fram. Då rummet inte var klart fick vi byta om och ge oss ut för att utforska staden. Last edited by Savipix; 14-04-2013 at 20:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
TOKYO
![]() ![]() Would you like to drink some sweat? ![]() Utsikt från hotellrummet och rummet ![]() ![]() Tokyo Skytree ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det är svårt att få färksare sushi än detta. (Fiskmarknaden) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [URL=http://s19.photobucket.com/user/pcreithe/media/IMG_1027.jpg.html][IMG]http://i19.photobucket.com/albums Last edited by Savipix; 14-04-2013 at 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
LH 711
06.april 2013 0945-1430 (Scheduled) FRA-NRT Airbus A380-800 D-AIMJ (Brussel) Plats 28H Efter några härliga dagar i Tokyo var det tyvärr dags att vända hemåt och vi valde samma väg till flygplatsen på väg tillbaka med metroavgång 0553, gääääääsp. Framme på Narita 0714 och möttes av 4 check-in diskar utan kö och blev snabbt incheckade med mig fortsättandes till Arlanda på en separat bokning. Security och passkontroll gick fort och vi valde att besöka Untied Red Carpet Club för frukosten. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Boarding precis på tid och flygvärdinnans kommentar ”you seem to be eager to get back to Eurpe” är mer en beskrivning av att jag går fort än att jag ville lämna Japan. Vi hade från början fått 27G och H men då det blev fönsterplatser lediga tog vi chansen att flytta över. Sparklig wine även denna gång, klockan är ändå efter lunch någonstans i världen och snart var vi på väg. Såg SAS A340 OY-KBC, som denna gång fick klara sig utan mig ombord, klargöras för turen till CPH. ![]() Upp i luften och en relativt skakig utflygning även den här gången även om det inte var fullt så illa som på vägen in. Fick berättat att 380n bak är relativt känslig för vind och att man därför bör undgå den bakre sektionen om man kan. ![]() Drink och snacks även denna gång men nu blev det en Bloody Mary istället som tack vare turbulensen blev mer shaken än stirred men smakade gott för det. På vår sida av kabinen hade vi Airhost-San som verkligen trivdes med sitt arbete och såg till att passagerarna skulle ha det gott ombord. ![]() ![]() Matvalet föll även denna gång på den västerländska varianten och inleddes med någon form av rökt lax och krabba tillsammans med ett tyskt Riesling vin. Inte helt imponerad av smaken på maten men låt gå. ![]() Till varmrätt valde jag så en ”Beef Casserole” och en 2008 Chateau La Roque de By och även här var vinet bättre än maten (jag är glad att jag är ung och har bra tänder). ![]() Avslutade serveringen med Brownie, frukt och kaffe, en riktig höjdare. Cognacen glömde jag bort och fick inte heller frågan om jag önskade en. ![]() Under flygningen blev det lite sömn, några serier på IFEn och en mid-flight snack som crew kom runt med ett par gånger. Jag hade hoppats på någon typ av buffet likt den SAS har i C men tyvärr letade jag förgäves och saknade den då man ibland vill ha saker mellan rundorna och inte bry crew utan ha friheten att bara plocka själv. ![]() ![]() Strax efter Helsingfors märkte vi att någonting inte stod rätt till då crewet hade börjat förbereda serveringen för längesedan utan att ha gjort en antydan till att börja och sprang fram och tillbaka i maskinen. Bägge pursrarna såg också tämligen uppgivna ut utan att vi förstod varför. När serveringen började stod det dock klart att det bara fanns 5 stycken av det ena alternativet (kycklingen) på grund av felcatering i Tokyo. Jag hade tur (trodde jag) att få den medan resesällskapet drog vinstlotten och fick futtichini med räkor. Den kycklingen var smakmässigt ett bottennapp och här var det verkligen tal om att skölja ner den med cola, inte bra Lufthansa! ![]() ![]() ![]() Vi blockade på samma gate som vi hade åkt ifrån och till skillnad från i Tokyo höll man här var bottenvåningen så att first och business pax kom fort igenom passkontrollen. Frankfurt är och förblir den värsta flygplatsen jag vet näst efter CDG och för att fördriva tiden tog vi oss en kaffe på Starbucks och gick igenom Lufthansas world shop innan vi letade oss fram till nästa flight Last edited by Savipix; 14-04-2013 at 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
LH 830
06.april 2013 1645-1815 (Scheduled) FRA-CPH Boeing 737-500 D-ABIB (Essingen) Plats 01A Vi hade inte lyckats få platser för flighten upp till CPH vilket incheckningen på Narita beklagade 1000 gånger så när vi kom till gaten såg vi våra namn på tavlan vilket var ett smart sätt att minska antalet frågor till gaten och någon minut senare fick vi tilldelat 2A&C. Buss ut till maskinen och vi borde inte skämtat om att maskinen stod parkerad längst bort, för det gjorde den på V92. När bussen kom fram kom kaptenen ut och berättade att man höll på att byta en lampa och att det skulle ta några minuter innan vi fick komma ombord. Till slut blev vi släppta upp för trappan och möttes av två väldigt glada unga damer som trivdes med både sitt arbete och med varandra och skojande friskt med allt och alla. ![]() I luften spekulerade vi i vilken mat vi skulle få och hade svårt att hålla oss för skratt när vi såg att det var sushi. Till min förvåning var det bland den bättre flygmaten jag har har ätit och med en Warsteiner på flaska var det en riktigt trevlig intra-EU leg på en dryg timme. ![]() ![]() ![]() Vacker inflygning till CPH från syd över Öresund och parkering på B9. Skiljdes från resesällskapet och letade upp min nya cykel som stod och väntade på mig och som jag skulle ha med mig till Stockholm. Hade lite styr med att få den confirmed och var spänd på hur incheckningen skulle gå då jag 1) Hade bagage i transit och 2)Aldrig hade rest med cykel förut. Fick dock super hjälp av en ung dam i servicedisken som utförde sitt arbete helt strålande och strax var jag inne i transitområdet igen där jag valde att slå ihjäl en timme i Novia Loungen innan den stängde. Där försökte jag beställa en taxi från Arlanda hem till Uppsala men ingen av de 5 bolagen jag ringde ville transportera en cykel. ![]() ![]() SK1430 06.april 2013 2035-2145(Scheduled) CPH-ARN Boeing 737-600 LN-RPE Plats 18C ![]() Detta skulle på pappret vara den lättaste leggen men alla som någonsin har flugit intrascand vet att så inte alltid är fallet. Till att börja med var det 40PAX som satt vid fel gate och ingen av dessa hade tänkt på att titta på monitorerna att ny gate var B9, gått förbi denna och satt sig vid B19 istället (no comment). Handbagaget är också ett kapitel för sig och tack vare den stora mängden på en 737-600 fick man lasta ett par väskor i hold istället, trodde man men där var det FULLT! Slutligen hittade man lite extra utrymme och vi kom iväg 10 minuter sent. Kaptenen satte full fart mot Stockholm. Trots att crew hade haft en lång dag var det bara leenden och god service att se med försäljning från cloud shop vagnen. Innan landning släcker pursern som vanligt ner kabinen och annonserar helt enligt boken tills att hon säger ”och jag vill gärna avsluta såhär…” varpå hon börjar sjunga ”Dream a little dream of me” och i sista versen byter hon ut me mot SAS. Mottagandet från passagerarna var enormt bra och applåderna fortsatte helt tills att vi satte hjulen i backen. Lyckades dock missa tåget med 2 minuter och fick sitta kvar 30 minuter längre. I Uppsala möttes jag av en god vän som tog mina väskor medan jag cyklade hem. Summering: En fin tur på alla sätt och vis. Japan imponerar starkt och hit kommer jag återvända när jag får chans. Japanernas nivå på engelska är under Kineser och Thailändare. Att vara i Tokyo är dock en mindre plågsam upplevelse än Kina och Thailand och man upplever aldrig att bli lurad. Lufthansa levererar en solid produkt även om cateringen från Tokyo lämnar en del att önska men det gjorde den också när jag flög med SK från PVG förra sommaren. Man märker att business inte är LHs premium produkt och på det stora hela vill jag faktiskt påstå att SAS är steget bättre. Mycket beroende på självserveringen in flight och att besättningen upplevs som mindre stel. Jag kommer dock absolut inte att aktivt välja bort LH utan ser det definitivt som ett alternativ på intercont. That’s all folks! Hoppas att den föll i smaken ☺ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Tusen takk for en bra rapport med masse fine bilder! Japan er fantastisk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Tack
![]() Har rättat till ett par av bilderna som kom dubbelt. Har dock problem med roteringen i photobucket vilket jag ber om ursäkt för :/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,929
|
![]()
Flott som vanlig fra deg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Takk for en fin og int rapport
![]()
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 895
|
![]()
Takk for fin rapport!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,930
|
![]()
Bodde du i Ikebukoro området? Det brune bygget der ligner voldsomt på hotellet jeg bodde på under mitt, så langt, eneste besøk i Tokyo. Var der bare 30 timer på jobb så minnene er litt vage.
Knallfin rapport fra deg. Imponert over at du harryhandler Solo i Norge!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
Kjempebra skrevet rapport! Fine bilder som komplementerer det hele.
Tokyo og Cherry blossom er vel noe "alle" bør få med seg. Frister med en tur til Asia nå, altså ![]() Takk for turen!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Tack för kommentarerna!
Quote:
Vi bodde längre mot sydöst än Ikebukoro. Bygget på bilden tror jag är kontor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
|
![]()
Tusen takk for fin reiserapport! Har veldig lyst til å besøke japan. Hvordan var prisnivået der?
Og litt mer kuriost. Hva er den boksen det sto DOT Box på i frankfurt ment til å brukes for? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
OK OK tager så lige en tur igen. Om 14 dage .. SAS frem og tilbage...7 gang på 2 år...
denne gang ren fototur NRT og HND Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]() Quote:
DOT boxen är för att lämna passenger manifest till myndigheterna. I vilket sammanhang vet jag dock inte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Location: Bergen
Posts: 138
|
![]()
Takk for en flott rapport! Bra skrevet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Bra og spennende rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Turkish (not so)delight - En tur med TK/SK i C och M ARN-IST-GOT-ARN | Savipix | TripReports | 13 | 20-06-2013 08:38 |
TG med färre avgångar till ARN och CPH | jikswoboB | Flyforum | 7 | 26-01-2012 10:03 |
ARN-ORD-FRA-MXP-ARN med SK og LH i C | FT99 | TripReports | 5 | 16-11-2010 23:51 |
Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M | Savipix | TripReports | 12 | 25-10-2008 16:18 |
Alitalia legger ned ARN-MXP fra 1. februar - men starter daglig ARN-FCO fra 30. mars | MD90 | Flyforum | 4 | 08-01-2008 17:33 |