![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Min forlovede reiser i morra til AGP via OSL med SK Hun returnerer samme vei om en ukes tid. Spørsmålet er da hvordan regelene er med tranfer og slikt.
Hun må vel ta ut bagasjen sin på OSL for å tollklarere bagasjen, for så å sjekke inn på nytt. Hvordan er det da med flytende taxfree varer kjøpt på flyplassen i Spania? De slipper vel ikke gjennom sikkerhetskontrollen på OSL igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
|
![]()
Sålenge den er kjøpt samme dag og i forseglet plastpose er det greit. Alternativt kan man jo legge greiene i kofferten før de sjekker inn på nytt ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det går greitt så lenge flaskene er lagt i forseglet pose med kvitteringen på innsiden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gunnar
|
![]()
Er posen forseglet fra taxfree butikken, kan hun sjekke inn med den som håndbagasje innen 24 timer. OBS forseglingen og posen må da selvsagt ikke være brutt, og kvitteringen synlig i posen.
Fikk dette sjekket opp i CPH, da både jeg og hun på innsjekk var i tvil. Dette var svaret vi fikk fra en eller annen høyt opp i etasjene på security. Er samme regelverk her hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
OSL Slave
|
![]()
Og ikke hør på MOW ang å legge det i bagasjen ... ække lov det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
... ikke alltid man har andre muligheter. Det er ikke forbudt, men innebærer en viss risiko ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ifølge SAS' nettsider (uten at det sier så mye) er det ikke tillatt å ha "Alkoholholdig drikke i begrenset omfang, i originalemballasje, og som inneholder mer enn 24 volumprosent alkohol, men mindre enn 70 volumprosent alkohol" i innsjekket bagasje. Mao. vin/hetvin/øl går greit så lenge det er forsvarlig emballert (knuses/ødelegges det er det ikke forsvarlig emballert) og ikke i flasker (flasker generelt er ikke tillatt hos SAS hverken i innsjekket eller håndbagasjen), sprit er fy-fy.
Forsegleg pose-regelen er en fellesregel for EU/EØS-området, så forseglede poser fra fly/flyplasser innenfor der er gyldige i hele området. I tillegg har Kroatia nylig blitt godkjent som "sikkert nok", slik at poser derfra også er gyldige. Så om varene handles på AGP eller ankomst OSL så er det de samme reglene som gjelder. Husk også at parfymesjappa på avgang innland er et alternativ for shopping på vei til SVG - prisene der er de samme som på tax-free'n. Last edited by Maltwhisky; 02-10-2008 at 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
En kompis av meg kjøpte en flaske med Jack Daniels på en USA-tur vi var på, for at vi skulle ha noe å drikke på på hotellrommet.. Annet enn en liten smak første kvelden, ble det ikke noe mer drikking på hotellrommet, og flaska lå trygt i kofferten hans i buken på både Embraere, CRJ'ere, et par 757'ere og en 737 før vi var hjemme på norsk jord.. Gikk fint, det..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
www.lch78.net
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Gjelder denne regel fortsatt? La oss si at jeg reiser TXL - OSL og skal videre fra OSL - SVG samme dag. Kan jeg kjøpe konjakken på OSL og be dem forsegle den til innenriksflighten til SVG? reiser kun med håndbagasje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
JA! (Maks 36 timer fra man kjøper noe på tax free til det må være gjennom siste sikkerhetskontroll)
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ok, supert
![]() Må mat/godteri forsegles for å komme gjennom sikkerhetskontrollen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vet at folk sier at flasker og sånt går fint an å pakke i kofferten, så lenge de ligger mellom noe mykt. Men hvis det skjer noe at det lekker eller ødelegger noe annet, er det vel strangt talt den passasjeren som har sendt bagasjen som sitter med erstatningsansvar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har hatt mine flasker ofte i sendt bagasje jeg. Aldri noen problemer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har jeg connection på vei hjem, putter jeg spritkvoten i kofferten før innsjekk. Blir det krøll med bagasjen underveis, noe jeg opplever stadig oftere, melder jeg den savnet/avtaler levering og rasker med meg en liter cognac til på OSL.
Ikke helt skatte-/avgiftsrettslig riktig, men alltid hyggelig med en ekstra flaske i baren.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tax-free spørsmål | Extra230 | Reiseforum | 10 | 16-05-2010 18:47 |
All transfer-tax-free-væske tillatt fra 29. april 2011 | Superhai | Flyforum | 1 | 30-04-2010 13:39 |
Tax-free på Torp | VoiceCom | Reiseforum | 6 | 12-09-2009 12:56 |
Tax Free paa transfer | Tommy777 | Flyforum | 4 | 07-12-2007 16:48 |
Tax Free kork | jb1 | Flyforum | 13 | 30-10-2004 02:10 |