Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2004, 10:46   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Tax Free kork

http://www.boarding.no/art.asp?id=13832

Det kan bli kork hvis det åpnes for ankomstsalg på Gardermoen. Jeg har aldri skjønt hvorfor de ikke bygget flere bagasjebånd med en gang. På Fornebo var det alltid kaos ved bagasjebåndene når det var stor trafikk og det er like mange eller muligens ett ekstra på Gardermoen, ikke spesielt fremtidsrettet planlegging det. I sommer opplevet jeg at de "overførte " et bånd fra innland til utland ved å sette opp en midlertidig vegg, men er det stor trykk på begge holder ikke dette i lengden heller.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2004, 10:54   #2
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Hvorfor ikke lave en "Billund løsning" hvor både indenrigs og udenrigs benytter de samme bånd, og alle går ud gennem tolden.
Guest is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2004, 10:58   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,602
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Du sier noe, men da blir det vel kork i tollen isteden Da må de iallefall opprette en ny tollkontroll der hvor utgangen fra innenriks er idag.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2004, 11:17   #4
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Har ellers lagt merke til at det ikke finnes et bagasjebånd nr 2 på OSL. Etter hva jeg har hørt er alt klargjort under "bakken" for at dette kan settes opp, men at det manglet penger i 1998.
Syne sogså hele bagasjebånd-anlegget på OSL er underdimensjonert. Virker ikke særlig framtidsrette at man måtte til med lettvegger etc allerede få år etter innvielsen....og flytrafikken har jo ikke økt så mye som en hadde trodd da man bygde OSL pga SARS, krig, terrorisme etc.

Installer 1 ekstra bånd på utenlandssiden, og 1 til på innelandssiden!
DY is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2004, 23:31   #5
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Quote:
Originally posted by jb1

I sommer opplevet jeg at de "overførte " et bånd fra innland til utland ved å sette opp en midlertidig vegg, men er det stor trykk på begge holder ikke dette i lengden heller.
Hehe, denne løsningen medfører at det er en gleppe mellom veggen og taket, slik at det til enhver tid må stå vektere å passe på at ingen kaster ting over veggen!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2004, 23:52   #6
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Hurra - praktisk løsning - NOT! Hva med å bygge om og dimensjonere for korrekt antall reisende i steden for?
DY is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 00:15   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Quote:
Originally posted by jens


Hvorfor ikke lave en "Billund løsning" hvor både indenrigs og udenrigs benytter de samme bånd, og alle går ud gennem tolden.
Hyggelig for de som flyr innenlands med f.eks drikke eller lignende i bagasjen da, og kan bli stoppet i tollen. En del ting er jo lov til å ha på seg, eller bruke, men ikke lov til å innføre.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 01:44   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'T

Det som er mulig er jo å ha en avsving for folk med carry-on only før man går inn i baggasjeområdet fra innrenriks-siden, da ville man sluset mye dags-møte-pax utenom alt det der. En ide?

En annen løsning på det med innenriks/utenriks og folk innenriks som har drikke i baggasjen er jo å melde norge inn i EU siden kvoten der er større enn vekten du kan sjekke? Da er det jo bare ikke-Schengen som må separeres?
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 03:50   #9
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Eller hva med å starte byggingen av pir b snart??På de mest hektiske tidene av døgnet er det jo tilnærmet kaos allerede..Det er jo klargjort med tunnel og tegninger.Hvis den positive passasjerutviklingen fortsetter,vil jo Gardermoen være for liten om allerede 1-2 år.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 10:10   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Quote:
Originally posted by amatør


Eller hva med å starte byggingen av pir b snart??På de mest hektiske tidene av døgnet er det jo tilnærmet kaos allerede..Det er jo klargjort med tunnel og tegninger.Hvis den positive passasjerutviklingen fortsetter,vil jo Gardermoen være for liten om allerede 1-2 år.
Enig i at bagasjeutleveringsanlegget virker veldig underdimensjonert i forhold til resten av flyplassen. Kun 6 bånd totalt for innenlands og utenlandstrafikk er for lite.Resten av flyplassen bør vel klare mer passasjerer før en evt pir B må bygges. At OSL er for liten om 1-2 år tror jeg ikke. Men det tar jo tid å bygge pir B selv om noe av arbeidet allerede er gjort, men så ligger det jo ikke til norsk natur å tenke langsiktig så det blir nok ikke bygd pir B før terminalen idag er totalt sprengt og en har vært nødt til å sette opp brakker til avlastning i noen år. Er egentlig kanskej overrasket over at man har tenkt på pir B da man bygde flyplassen, må ha vært noen svensker med i bildet her! Det var vel for det meste svenskene som bygde flyplassen, og som i dag betjener serveringsstedene.

DY is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 14:46   #11
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Nei,langsiktig tankegang er et fremmedord i norsk planleggingspolitikk!!
Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by amatør


Eller hva med å starte byggingen av pir b snart??På de mest hektiske tidene av døgnet er det jo tilnærmet kaos allerede..Det er jo klargjort med tunnel og tegninger.Hvis den positive passasjerutviklingen fortsetter,vil jo Gardermoen være for liten om allerede 1-2 år.
Enig i at bagasjeutleveringsanlegget virker veldig underdimensjonert i forhold til resten av flyplassen. Kun 6 bånd totalt for innenlands og utenlandstrafikk er for lite.Resten av flyplassen bør vel klare mer passasjerer før en evt pir B må bygges. At OSL er for liten om 1-2 år tror jeg ikke. Men det tar jo tid å bygge pir B selv om noe av arbeidet allerede er gjort, men så ligger det jo ikke til norsk natur å tenke langsiktig så det blir nok ikke bygd pir B før terminalen idag er totalt sprengt og en har vært nødt til å sette opp brakker til avlastning i noen år. Er egentlig kanskej overrasket over at man har tenkt på pir B da man bygde flyplassen, må ha vært noen svensker med i bildet her! Det var vel for det meste svenskene som bugde flyplassen, og som i dag betjener serveringsstedene.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 14:53   #12
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


Quote:
Originally posted by jens


Hvorfor ikke lave en "Billund løsning" hvor både indenrigs og udenrigs benytter de samme bånd, og alle går ud gennem tolden.
Hyggelig for de som flyr innenlands med f.eks drikke eller lignende i bagasjen da, og kan bli stoppet i tollen. En del ting er jo lov til å ha på seg, eller bruke, men ikke lov til å innføre.
Hvis problemet kan klares i BLL, kan det vel også klares i OSL.
I eksempelvis NCL gør man det samme - alle fly "lander" samme sted, og alle går af samme udgang - gennem tolden - uanset om man lander fra LGW, CFU, SFB eller ACE.

Boarding card etc beviser jo hvor du kommer fra.
Guest is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 19:10   #13
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Tror det kan bli vanskelig på OSL ettersom de har like mye innenlandspassasjerer som utenlands,og da blir det litt kaos uansett.Sett i forhold til størrelsen på flyplassen virker bagasjekapasiteten underdimesjonert..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2004, 02:10   #14
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Tax Free kork'

Jepp - enig. Bagasjesystemet er helt klart underdimensjonert når resten av flyplass-fasilitetene klarer passasjermengden, men ikke utleveringen av bagasjen klarer henge med......
DY is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tax-free og transfer. Twin Otter Småprat 20 04-02-2013 17:10
Tax-free Munchen Chriscross Reiseforum 1 11-10-2011 07:45
Tax-Free CPH Egenes Reiseforum 7 14-05-2011 15:13
Tax-free spørsmål Extra230 Reiseforum 10 16-05-2010 18:47
Tax-free på Torp VoiceCom Reiseforum 6 12-09-2009 12:56


All times are GMT +2. The time now is 09:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.