![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
|
![]()
Jeg sitter å leser at det er mye snakk om god/dårlig service her inne. Er litt nyskjerrig hva man legger i det. F.eks er det god service å få en gratis kaffe eller er det kansje også bra service og få en billig billett men kjøpe kaffen selv? Er det bra service at akkurat du greier å krangle og kverulere deg til noe som bryter en rutine, mens neste passasjer som ikke er av samme "kaliber" ikke får det?
Det er ikke meningen å starte en SAS vs. Norwegian diskusjon!, mer generelt hva forventer og legger i ordet service når vi er på tur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Forutsigbarhet er tingen min. At når jeg gjør noe èn gang så kan jeg stole på at det er slik neste gang. Det betyr ikke at jeg henger meg opp i hvilke avganger som har frokost og ikke og slikt, men at jeg kan stole på at systemet, både maskiner og folk, oppfører seg likt.
Ansatte som bedriver "er-ikke-mitt-problem-spør-noen-andre" gir instant negativ karma til selskapet, i likhet med ansatte som deltar i favoritt-leken "pass the buck". Og, til irritasjon for en del jantelov-nytende nordmenn, så henger jeg meg opp i at det faktum at jeg har gullkort hos noen selskaper og det betyr at jeg setter min lit til at det betyr at min hverdag skal være enklere, spesielt når ting ikke går etter planen og man må jakte på plan B, C og D. Og så er jeg allergisk for å snakke ting opp til noe de ikke er. SAS sin "vi relanserer service-kampanje" kan noen få gratis av meg. At de ikke har gått ut med høy sigarføring om at innenriks økonomi nå kan endres mot gebyr skjønner jeg ikke, for det èr bedre service. For meg, anyway. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
God service kan defineres ved at du opplever at servicen overstiger det du selv forventet.
Og så er det som kjent slik at det skal 10 gode opplevelser til for å oppveie en dårlig! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
For meg blir god service at jeg får det jeg har krav på og har betalt for på en høflig og god måte, gjerne med godt humør
![]()
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,605
|
![]()
Se på Sterling, og gjør stort sett omvendt av hva selskapet gjør, så får man god service.
__________________
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Vil bare ytre en kommentar til dette: Det å kjøpe en dyr billett (på economy) men ikke få noe gratis servering og ei heller bedre service på bakken - det er dårlig service!
Dessuten så skjønner jeg ikke alle som tror (som trådtstarter) at dersom servicen blir borte så blir billetten billig. Slik er det jo ikke.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Newcomer
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
|
![]() Quote:
Last edited by goaul; 08-09-2008 at 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
F.eks prioriterte innsjekkingskranker eller bag drop og at man generelt blir prioritert når ting oppstår og man trenger hjelp
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
God service er som begrepet "kvalitet".
Det er individuelt hva man legger i begrepet, og det som er god service for en passasjer, er likegyldig for en annen. Generelt kan man vel si at dersom selskapet overgår passasjerens forventninger, så kan det oppfattes som god service. Ansatte som gjør det lille ekstra kan lett føre til at passasjeren sitter igjen med inntrykket "god service". For min del er det minst mulig bryderi når jeg flyr kort, dvs enkelt å booke om, blide folk, servering ombord og god hjelp dersom man får problemer med bagasje eller forsinkede flighter. På lengre turer går det på mye av det samme, men i tillegg vil jeg gjerne ha flyvertinner/flyverter som har litt "kelner-preg", og gir meg følelsen av å "føle meg hjemme". Dette innebærer avslappet småprat, tiltale ved navn, høflighet og humor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]() Quote:
Som someone er inne på; å slippe å stå i laaange innsjekkingskøer, rimelig grei tilgang på hjelp dersom man skulle trenge det, god informasjon om evt. forsinkelser osv og ikke minst at personalet man møter smiler og er vennlige slik at man ikke føler seg som et hår i suppa. ![]() Og ja, for meg er det utvilsomt bra service at man slipper å dra frem lommeboken i luften om man ønsker en cola eller litt å spise.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Skjoenner hva du er ute etter... I en flymaskin sitter det 130 personer som kanskje har betalt 50 forskjellige priser. Saa det blir vanskelig aa si at "siden passasjerene betaler saapass lite for billettene fortjener de ikke service ombord" Se paa DYs flex priser internasjonalt, det er et godt eksempel. SAS Europa er et annet. Mange har betalt dyrt for oekonomibilletter naer avgang, men faar alikevel ingen servering.
God service for meg er hvordan reiseopplevelsen er som en helhet. Vil vel paasta at det er ved irr ops flyselskapene viser sitt sanne jeg.. En god reiseopplevelse er: 1. Enkelt aa bestille billett, velge sete, flytte sete dersom jeg oensker det. At man kan gjoere mest mulig paa nett og slippe aa ringe. 2. Dersom man maa ringe at det ikke er ventetid 3. At man kan sjekke inn paa nett 4. Lite eller ingen koe dersom man maa sjekke inn, dedikerte skranker. Gratis bagasje innsjekk. 5. Fast track 6. Lounge tilbud 7. Elite/business/first boarding 8. Flyet gaar paa rute 9. Dersom ikke, at man kommer seg raskest mulig dit man skal og at flyselskapet er hjelpsom i hele ombookingprossessen. 10. Frokost er godt! Kaffe og drikke likesaa. Husk at en av forretningsreisendes stoerste fiende er kvitteringer. Jo mindre, jo bedre.. 11. Priority bagasje utlevering (uhyre sjelden jeg sjekker bagasje) 12. At flyselskapet er hjelpsom dersom bagasjen forsvinner |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Mar 2008
Posts: 22
|
![]()
Et godt eksempel på dårlig service er på en tur med SAS, samtidig som jeg leste i avisen at SAS hadde kampanje der de hadde "gjenninført service"!
Damen ved siden av meg følte seg uvel og spurte om et glass vann til å svelge en tablett. Det fikk hun, 20 kroner takk! Så SAS har tydligvis sin helt spesielle oppfattning av hva god service er! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Vann blir jo gratis på Widerøe nå. Kanskje følger SAS etter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
På 300 og Q400, ja, ikke på 100-serien slik jeg tolker selskapets informasjon. Der får du mulighet til å kjøpe kald drikke (av praktiske årsaker)
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Kanskje vi snart ser en enorm annonsekampanje fra SAS snart! "SAS tøyer nå grensene for hva som virkelig er mulig å tilby av service; Vi tilbyr nå gratis VANN".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
"Jeg vil gjerne ha en kopp kald kaffe uten kaffe, takk"
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Mye latterlige kommentarer her. Dersom flyvertinner aapner noe som er til salgs og gir dette gratis til kunder, er jeg rimelig sikker paa at de maa svare for det.. Hadde dette vaert en internasjonal flygning der store vannflasker er tilgjengelig, hadde dama garantert faatt et glass vann gratis.. Og jeg er rimelig sikker paa at en LCC garantert ville krevd penger for vann i situasjonen beskrevet over. Kan jo slenge med en kommentar om DY.. Naar man tar en morraflight paa to timer, er det ofte at jeg drikker 2-3 kaffekopper. Siden DY kjoerer Nescafe pulverkaffe med rasjon i bunnen av koppen ville 3 kopper kaffe kommet paa 60 spenn... Det SAS boer ta til seg er at det er vanskelig for mannen i gata aa vite hva som er gratis hvor. De boer ihvertfall kjoere samme service paa alt som ikke er long haul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
Greit, Tommy, jeg skjønner at vannet man får som vann er dyrere enn vannet de bruker til kaffe og te.. Jeg synes dog fortsatt ikke det virker logisk at man ikke kan få vann gratis, når man kan få kaffen gratis.. Jeg synes mao. at vannet fra flaske godt kunne vært gratis..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dårlig service fra SAS! | Star Flyer | Reiseforum | 22 | 02-02-2012 11:53 |
Dårlig service? | MD80 | Reiseforum | 15 | 19-06-2011 09:29 |
Hva er egentlig god service? | VC-10 | Flyforum | 15 | 06-12-2010 15:47 |
Dårlig service på Serviceproffen.no | ENGM 911 | Bilder & foto | 2 | 28-06-2010 19:27 |
Hva er god service.... | dc-8-63 | Flyforum | 12 | 23-09-2004 07:17 |