Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2008, 13:11   #1
goaul
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
OBB 87 Hva er god/dårlig service?

Jeg sitter å leser at det er mye snakk om god/dårlig service her inne. Er litt nyskjerrig hva man legger i det. F.eks er det god service å få en gratis kaffe eller er det kansje også bra service og få en billig billett men kjøpe kaffen selv? Er det bra service at akkurat du greier å krangle og kverulere deg til noe som bryter en rutine, mens neste passasjer som ikke er av samme "kaliber" ikke får det?
Det er ikke meningen å starte en SAS vs. Norwegian diskusjon!, mer generelt hva forventer og legger i ordet service når vi er på tur
goaul is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 13:28   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Forutsigbarhet er tingen min. At når jeg gjør noe èn gang så kan jeg stole på at det er slik neste gang. Det betyr ikke at jeg henger meg opp i hvilke avganger som har frokost og ikke og slikt, men at jeg kan stole på at systemet, både maskiner og folk, oppfører seg likt.

Ansatte som bedriver "er-ikke-mitt-problem-spør-noen-andre" gir instant negativ karma til selskapet, i likhet med ansatte som deltar i favoritt-leken "pass the buck".

Og, til irritasjon for en del jantelov-nytende nordmenn, så henger jeg meg opp i at det faktum at jeg har gullkort hos noen selskaper og det betyr at jeg setter min lit til at det betyr at min hverdag skal være enklere, spesielt når ting ikke går etter planen og man må jakte på plan B, C og D.

Og så er jeg allergisk for å snakke ting opp til noe de ikke er. SAS sin "vi relanserer service-kampanje" kan noen få gratis av meg. At de ikke har gått ut med høy sigarføring om at innenriks økonomi nå kan endres mot gebyr skjønner jeg ikke, for det èr bedre service. For meg, anyway.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 13:44   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
Default Re: Hva er god/dårlig service?

God service kan defineres ved at du opplever at servicen overstiger det du selv forventet.

Og så er det som kjent slik at det skal 10 gode opplevelser til for å oppveie en dårlig!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:06   #4
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Hva er god/dårlig service?

For meg blir god service at jeg får det jeg har krav på og har betalt for på en høflig og god måte, gjerne med godt humør
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:40   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,605
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Se på Sterling, og gjør stort sett omvendt av hva selskapet gjør, så får man god service.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:57   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Vil bare ytre en kommentar til dette: Det å kjøpe en dyr billett (på economy) men ikke få noe gratis servering og ei heller bedre service på bakken - det er dårlig service!

Dessuten så skjønner jeg ikke alle som tror (som trådtstarter) at dersom servicen blir borte så blir billetten billig. Slik er det jo ikke.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:47   #7
goaul
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Vil bare ytre en kommentar til dette: Det å kjøpe en dyr billett (på economy) men ikke få noe gratis servering og ei heller bedre service på bakken - det er dårlig service!

Dessuten så skjønner jeg ikke alle som tror (som trådtstarter) at dersom servicen blir borte så blir billetten billig. Slik er det jo ikke.
hehe, det tror jeg da så overhode ikke! Det jeg lurte på her var jo hva folk legger i begrepet service siden vi er så opptatt av det? Hva er f.eks "bedre service på bakken"? og med andre ord er der bra service for deg å få noe gratis?

Last edited by goaul; 08-09-2008 at 15:50.
goaul is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:49   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Quote:
Originally Posted by goaul View Post
Hva er f.eks "bedre service på bakken"?
F.eks prioriterte innsjekkingskranker eller bag drop og at man generelt blir prioritert når ting oppstår og man trenger hjelp
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:59   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Hva er god/dårlig service?

God service er som begrepet "kvalitet".
Det er individuelt hva man legger i begrepet, og det som er god service for en passasjer, er likegyldig for en annen. Generelt kan man vel si at dersom selskapet overgår passasjerens forventninger, så kan det oppfattes som god service. Ansatte som gjør det lille ekstra kan lett føre til at passasjeren sitter igjen med inntrykket "god service".

For min del er det minst mulig bryderi når jeg flyr kort, dvs enkelt å booke om, blide folk, servering ombord og god hjelp dersom man får problemer med bagasje eller forsinkede flighter. På lengre turer går det på mye av det samme, men i tillegg vil jeg gjerne ha flyvertinner/flyverter som har litt "kelner-preg", og gir meg følelsen av å "føle meg hjemme". Dette innebærer avslappet småprat, tiltale ved navn, høflighet og humor.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 16:01   #10
goaul
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
F.eks prioriterte innsjekkingskranker eller bag drop og at man generelt blir prioritert når ting oppstår og man trenger hjelp
men prioritet er vel vanligvis mer en "betalt/opptjent tjeneste" enn god service?
goaul is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 16:25   #11
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Quote:
Originally Posted by goaul View Post
hehe, det tror jeg da så overhode ikke! Det jeg lurte på her var jo hva folk legger i begrepet service siden vi er så opptatt av det? Hva er f.eks "bedre service på bakken"? og med andre ord er der bra service for deg å få noe gratis?
Bedre service på bakken:

Som someone er inne på; å slippe å stå i laaange innsjekkingskøer, rimelig grei tilgang på hjelp dersom man skulle trenge det, god informasjon om evt. forsinkelser osv og ikke minst at personalet man møter smiler og er vennlige slik at man ikke føler seg som et hår i suppa.

Og ja, for meg er det utvilsomt bra service at man slipper å dra frem lommeboken i luften om man ønsker en cola eller litt å spise.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 16:57   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Skjoenner hva du er ute etter... I en flymaskin sitter det 130 personer som kanskje har betalt 50 forskjellige priser. Saa det blir vanskelig aa si at "siden passasjerene betaler saapass lite for billettene fortjener de ikke service ombord" Se paa DYs flex priser internasjonalt, det er et godt eksempel. SAS Europa er et annet. Mange har betalt dyrt for oekonomibilletter naer avgang, men faar alikevel ingen servering.

God service for meg er hvordan reiseopplevelsen er som en helhet. Vil vel paasta at det er ved irr ops flyselskapene viser sitt sanne jeg..

En god reiseopplevelse er:

1. Enkelt aa bestille billett, velge sete, flytte sete dersom jeg oensker det. At man kan gjoere mest mulig paa nett og slippe aa ringe.
2. Dersom man maa ringe at det ikke er ventetid
3. At man kan sjekke inn paa nett
4. Lite eller ingen koe dersom man maa sjekke inn, dedikerte skranker. Gratis bagasje innsjekk.
5. Fast track
6. Lounge tilbud
7. Elite/business/first boarding
8. Flyet gaar paa rute
9. Dersom ikke, at man kommer seg raskest mulig dit man skal og at flyselskapet er hjelpsom i hele ombookingprossessen.
10. Frokost er godt! Kaffe og drikke likesaa. Husk at en av forretningsreisendes stoerste fiende er kvitteringer. Jo mindre, jo bedre..
11. Priority bagasje utlevering (uhyre sjelden jeg sjekker bagasje)
12. At flyselskapet er hjelpsom dersom bagasjen forsvinner
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 17:06   #13
Kosmos
Newcomer
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 22
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Et godt eksempel på dårlig service er på en tur med SAS, samtidig som jeg leste i avisen at SAS hadde kampanje der de hadde "gjenninført service"!
Damen ved siden av meg følte seg uvel og spurte om et glass vann til å svelge en tablett.
Det fikk hun, 20 kroner takk! Så SAS har tydligvis sin helt spesielle oppfattning av hva god service er!
Kosmos is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 17:08   #14
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Vann blir jo gratis på Widerøe nå. Kanskje følger SAS etter?
RSL is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 17:29   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Vann blir jo gratis på Widerøe nå. Kanskje følger SAS etter?
På 300 og Q400, ja, ikke på 100-serien slik jeg tolker selskapets informasjon. Der får du mulighet til å kjøpe kald drikke (av praktiske årsaker)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 17:41   #16
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Kanskje vi snart ser en enorm annonsekampanje fra SAS snart! "SAS tøyer nå grensene for hva som virkelig er mulig å tilby av service; Vi tilbyr nå gratis VANN".
RSL is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 18:16   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Quote:
Originally Posted by Kosmos View Post
Et godt eksempel på dårlig service er på en tur med SAS, samtidig som jeg leste i avisen at SAS hadde kampanje der de hadde "gjenninført service"!
Damen ved siden av meg følte seg uvel og spurte om et glass vann til å svelge en tablett.
Det fikk hun, 20 kroner takk! Så SAS har tydligvis sin helt spesielle oppfattning av hva god service er!
Det ironiske er da, at om man vil vannet kaldt, og "rett fra springen", så koster det, men om man vil at besetningen skal varme det opp, og ha i kaffepulver eller en tepose, så er det plutselig gratis
Martin is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 18:17   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Hva er god/dårlig service?

"Jeg vil gjerne ha en kopp kald kaffe uten kaffe, takk"
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 19:35   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det ironiske er da, at om man vil vannet kaldt, og "rett fra springen", så koster det, men om man vil at besetningen skal varme det opp, og ha i kaffepulver eller en tepose, så er det plutselig gratis
Vel, vannet som er i kaffe og te er ikke vann paa flasker. En flaske vann er noe helt annet, det koster penger.. Dersom du vil ha vann fra springen i et fly, be my guest...

Mye latterlige kommentarer her. Dersom flyvertinner aapner noe som er til salgs og gir dette gratis til kunder, er jeg rimelig sikker paa at de maa svare for det.. Hadde dette vaert en internasjonal flygning der store vannflasker er tilgjengelig, hadde dama garantert faatt et glass vann gratis..

Og jeg er rimelig sikker paa at en LCC garantert ville krevd penger for vann i situasjonen beskrevet over.

Kan jo slenge med en kommentar om DY.. Naar man tar en morraflight paa to timer, er det ofte at jeg drikker 2-3 kaffekopper. Siden DY kjoerer Nescafe pulverkaffe med rasjon i bunnen av koppen ville 3 kopper kaffe kommet paa 60 spenn...

Det SAS boer ta til seg er at det er vanskelig for mannen i gata aa vite hva som er gratis hvor. De boer ihvertfall kjoere samme service paa alt som ikke er long haul.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 19:42   #20
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
Default Re: Hva er god/dårlig service?

Greit, Tommy, jeg skjønner at vannet man får som vann er dyrere enn vannet de bruker til kaffe og te.. Jeg synes dog fortsatt ikke det virker logisk at man ikke kan få vann gratis, når man kan få kaffen gratis.. Jeg synes mao. at vannet fra flaske godt kunne vært gratis..
Martin is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dårlig service fra SAS! Star Flyer Reiseforum 22 02-02-2012 11:53
Dårlig service? MD80 Reiseforum 15 19-06-2011 09:29
Hva er egentlig god service? VC-10 Flyforum 15 06-12-2010 15:47
Dårlig service på Serviceproffen.no ENGM 911 Bilder & foto 2 28-06-2010 19:27
Hva er god service.... dc-8-63 Flyforum 12 23-09-2004 07:17


All times are GMT +2. The time now is 07:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.