Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2008, 18:13   #1
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
OBB 31 Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/08/05/154752.htm

mener at have læst at deres 737-500 skal væk, så det er vel cockpit folket på dem der ryger ud, det gir jo ingen mening at skulle fyre eksempelvis 737-800 piloter for så at betale omskoling af 737-500 folk.

Mon det er nok til at redde selskabet? tvivler.
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 18:20   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

? Regner med at de samme piloter flyr både Classic og NG ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 18:32   #3
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
? Regner med at de samme piloter flyr både Classic og NG ?
ok mente bare at have hørt at classic var en rating og NG en anden
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 18:41   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

54 stk. kabinansatte må gå ja, kanskje på tide å oppdatere
teksten på Sterling sine sider - siden det nå i flere måneder
har stått "... vi søker etter 40 nye kabinmedarbeidere"
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 19:55   #5
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
ok mente bare at have hørt at classic var en rating og NG en anden
Classic og NG er 2 forskjellige ratinger, men de fleste 737 piloter har vel begge 2
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 20:30   #6
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Classic og NG er 2 forskjellige ratinger, men de fleste 737 piloter har vel begge 2
Nix dette er ikke tilfellet, Ratingen heter B737 300-900, for å operere NG/classic sammen behøves kun en svært kort differences training.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 21:20   #7
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Nix dette er ikke tilfellet, Ratingen heter B737 300-900, for å operere NG/classic sammen behøves kun en svært kort differences training.
Formulerte meg feil. Det jeg ville frem til var at man kan ikke automatisk fly NG selv om man har CL rating, men at man trenger kursing først. My bad

Det er jo likt for teknisk personell også (som er det feltet jeg hører til under) der trenger man også CL-->NG diff-kurs eller NG-->CL diff-kurs for å være godkjent på begge typene.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2008, 23:50   #8
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Uansett kan man nok gå ut ifra at oppsigelsene følger senioritet også i Sterling. Dermed er det de yngste som må gå, uavhengig av eventuelle ratinger eller training.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 07:35   #9
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Uansett kan man nok gå ut ifra at oppsigelsene følger senioritet også i Sterling. Dermed er det de yngste som må gå, uavhengig av eventuelle ratinger eller training.
Det virker da dybt ulogisk, hvis ikke der er efterspærgsel efetr det en given pilot kan, er det da ham/hende der må gå
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 08:37   #10
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Det er selskapene som må sørge for at deres piloter har de riktige kvalifikasjoner for å føre de fly selskapet har valgt å operere. Dermed er det også selskapenes ansvar å gjennomføre de omskoleringene som eventuelt måtte oppstå som følge av sparking av piloter.

I min verden ville det være mer ulgisk om en som har vært ansatt i ti år må sparkes til fordel for en som har vært ansatt i selskapet i ett år, kun fordi selskapet har plassert førstnevnte på "feil" flytype.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 08:39   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Det er vel MPL-folket som må gå først da, eventyret ble kortvarig.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 09:48   #12
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Det er selskapene som må sørge for at deres piloter har de riktige kvalifikasjoner for å føre de fly selskapet har valgt å operere. Dermed er det også selskapenes ansvar å gjennomføre de omskoleringene som eventuelt måtte oppstå som følge av sparking av piloter.

I min verden ville det være mer ulgisk om en som har vært ansatt i ti år må sparkes til fordel for en som har vært ansatt i selskapet i ett år, kun fordi selskapet har plassert førstnevnte på "feil" flytype.
Ja sådan ser veden altså forskellig ud - alt efter synsvinkel og perspektiv.


Hvorfor er det bedre at sparke en nyansat eller der har siddet fast på sin røv i 15 år? er han hun nødvendigvis bedre til sit job (dette gælder ikke kun for piloter)
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 09:54   #13
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Jeg er helt enig med Nick. Dette må følge "lista" og sånn er det i de fleste selskaper uansett hva de driver med...
Og det har ingen ting med hvor gode i jobben man er.
Fagforeningene har jo bl.a vært med å forhandle dette frem vil jeg tro...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 09:56   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
Ja sådan ser veden altså forskellig ud - alt efter synsvinkel og perspektiv.


Hvorfor er det bedre at sparke en nyansat eller der har siddet fast på sin røv i 15 år? er han hun nødvendigvis bedre til sit job (dette gælder ikke kun for piloter)
Nei, en som har jobbet lenge (selv om jeg nå ikke mener at 15 år er så lenge) i et selskap er ikke nødvendigvis bedre i sin jobb enn en nyansatt. Men det er vel også en kjennsgjerning at erfaring kan være en god ting. I tillegg så er det kanskje et poeng at en viss forutsigbarhet er av betydning for de ansatte og for arbeidsgiver, og muligens også en del av et avtaleverk.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 11:08   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

"lista" er hellig..... bæh!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 11:35   #16
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,626
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Originally Posted by CK View Post
"lista" er hellig..... bæh!
Det er ikke noe perfekt system, men jeg vil gjerne høre forslag som alt i alt fungerer bedre for alle involverte.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 12:35   #17
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,321
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

CK blir jo "alltid" av de nyeste som må gå siden han bytter jobb så ofte - kanskje derfor siste uttalelse
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 13:17   #18
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Der er jo noget dybt ulogisk i at fyre de billigste medarbejdere, fremfor de dyreste hvis det er økonomien der trykker.
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 15:23   #19
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Quote:
Der er jo noget dybt ulogisk i at fyre de billigste medarbejdere, fremfor de dyreste hvis det er økonomien der trykker.
Slik er det i de fleste airlines, det er listen som gjelder, ikke et perfekt system men bedre enn alternativet.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 16:02   #20
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Sterling fyrer 135 - heraf 62 piloter

Joker7913: Jeg sitter med en snikende følelse av at du ikke har så veldig mye erfaring med arbeidslivets mekanismer og regler. Stemmer det?

Hvis høy lønn skal være et kriterium for oppsigelse, så vil det aldri bygge seg opp et kompetansenivå som kanskje er et bedre verktøy i konkurransesituasjoner en bare lavest mulige kostnader. Spark sjefen. Han har høyest lønn. Hva sitter man igjen med da?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO Embraer 135 Gandalf Spotteralerts 0 17-08-2011 12:40
Sun-Air fyrer hver fjerde Bll spotter Flyforum 13 02-05-2010 16:05
KC-135 + Tornado LN-ATC Bilder & foto 16 10-06-2007 20:40
Piloter får sparken ... i Sterling CK Flyforum 7 28-02-2006 11:26
NB fyrer 230 Guest Flyforum 11 14-09-2005 20:18


All times are GMT +2. The time now is 16:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.