![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Mannen har jo aldri vært noen stor tilhenger av fri konkurranse:
http://www.flightglobal.com/articles...egulation.html Her kommer det ene reaksjonære gullkornet etter det andre: "He suggests that airlines be forced to charge fares that add up the legs of a trip" -ergo, slutt med prising på O&D nivå. "Crandall proposes exemptions to the US antitrust laws to allow more industry collaboration " - mindre konkurranse. (dette har han jo prøvd før.... http://www.time.com/time/magazine/ar...953755,00.html) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Den mannen gir seg aldri. Men det kommer vel neppe på tale å re-regulere trafikken...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Jepp - la oss faa Ameriflot med Crandall og Tilton paa topp! DA skal det nok bli sving paa sakene .....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
|
![]()
For en klovn. Har man ikke et horn på veggen man kan plassere han i?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Istedenfor å idiot- og klovneforklare Crandall kunne herrene kanskje vri diskusjonen i retning av det saken handler om. Hvis fri konkurranse i et samferdselsmarked fører til at ingen tjener penger, selskap går konkurs, ruter opprettes og nedlegges i ett sett, kan man stille spørsmål om slike forhold er i det reisende puplikums interesse. Eller om folk ved å betale litt mer for billetten også er garantert forutsigbarhet.
For å ta et eksempel fra en annen transportbransje: I USA er godstrafikken på jernbane regulert i form av de store private aktørene har sine hjemmebaner, sitt hjemmemarked hvor konkurransen enten ikke finnes eller er begrenset. Det er ingen som ønsker å oppheve den ordningen, nettopp fordi den gir forutsigbarhet i bransjen og godstrafikk på jernbane er noe USA er like avhengig av som sivil luftfart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Man skal ikke se bort i fra et noe regulering er på plass. Vi mennesker trenger å reguleres i våre aktiviteter og hvis man ser på flyindustrien i USA i dag så er det jo ikke akkurat gulltider. Det er ikke bestandig sunt å la markedet bestemme alt, se bare på oljeprisen
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Så vidt jeg forstod var det i dag en høring i Senatet (arrester meg hvis jeg tar feil) der den amerikanske flybransjen forlangte offentlig støtte nå som oljen er blitt så dyr. Og alle er enig i at oljeprisen er et stort problem, at den neppe vil synke mye i pris og at ulønnsomme flyselskaper på lang sikt er et samfunnsproblem for et såpass stort land som USA.
Politikerne kan da velge direkte eller inderekte subsidier, noe som går ut over statsfinansene og andre offentlige oppgaver, eller de kan foreta visse konkurransebegrensene regler som fører til at selskapene kan ta seg bedre betalt og på den måten bedre økonomien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
|
![]() Quote:
Eller er jo faktisk ikke hovedproblemet for amerikansk luftfart oljeprisen, selv om de liker å skylde på det, men overkapasitet og dårlig kundebehandling fra selskapenes sin side og rett og slett strukturelle problemer som et antikvarisk ATC-system og sprengte flyplasser |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
La oss slå fast med en gang at frikonkurranse ikke alltid gir gode løsninger, og det vil etableres bedrifter og bedrifter vil gå konkurs (bl.a. fordi for mange etablerer seg, eller at bedriftene gjør en dårlig jobb med forretningsplaner, finansiering, osv.). Det betyr ikke at regulering nødvendigvis er svaret. Enkelte elementer av luftfarten kan kanskje underlegges regulering, som f.eks. lufttrafikktjenester, flyplassdrift og annen essensiell infrastruktur, men jeg vil tro at det i selve driften av flyselskapene burde ligge godt til rette for å utnytte konkurransemarkeder. Man bør selvsagt også ha et sterkt konkurransetilsyn som sikrer at store aktører ikke misbruker sin dominerende stilling slik at mindre aktører, som i fraværet av slikt misbruk ville hatt livets rett, går konkurs. Crandalls forslag er iallefall ikke egnet til å være til fordel for kundene, men kan kanskje bidra til at noen selskap som ikke har livets rett opprettholdes på life support.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
|
![]() Quote:
Og som jeg har vært inne på i tidligere debatter, så er ikke en konkurs nødvendigvis noe negativt, selv om det er kjipt for dem som blir rammet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bob Crandall og Peter Greenberg om amerikansk luftfart | Someone | Flyforum | 13 | 17-03-2012 16:07 |
Katastrofespådommer om amerikansk luftfart | k.s. | Flyforum | 18 | 16-06-2008 21:04 |
Spm ang amerikansk luftfart | Rusl | Flyforum | 3 | 18-11-2004 20:00 |