Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-06-2008, 16:16   #1
k.s.
ScanFlyer Blue

USA Katastrofespådommer om amerikansk luftfart

http://e24.no/utenriks/article2483211.ece
k.s. is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2008, 21:49   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Default Re: Katastrofespådommer om amerikansk luftfart

Undersøkelsen viser at prisene på flybilletter må øke med minst 20 prosent kun for å dekke hoppet i drivstoffutgifter siden 2007.
Dette er en prisøkning som vil være umulig å oppnå.

Umulig??
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2008, 23:31   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Bla bla bla ... spekulasjonsartikkel.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2008, 23:55   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Ja, spekulasjonsartikkel i den forstand at den ikke gjenspeiler dagens amerikanske mediabilde.

Men - det den egentlig sier er at den amerikanske staten bør bla opp diverse mill $$ for å unngå en nasjonal katastrofe - slik den gjorde etter 11. sept. 2001.

Det spennende er om den amerikanske staten gjør det, eller om den tillater en langsom nedtur. Et av sloganene til en ny presidentkandiat er å frigjøre USA from the tyranny of oil og det gjør man neppe ved drivstoffsubsidier til flyskelskap.

Det det egentlig dreier seg om er ved omstruktueringer er å frata folk flest muligheten til å fly veldig billig til å betale det billetten egentlig koster utfra markedsmessige kriterier.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2008, 01:58   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Saa du vil ha subsidiering?

Subsidiering finner du overalt. Det er mange flyplasser som betaler store penger til operatoerene, spesielt av de mindre. Selskaper som Allegiant, airTran og Southwest er spesielt populaere, og mottar mye i 'markedsfoeringsstoette'. Pengene har forskjellige navn, men det er mye som foregaar.

Men det er ikke det dette er handler om .. og jeg tror IKKE at amerikanske flyselskaper faar stoette denne gangen, som de fikk etter 11. september. Denne runde faar de fikse selv.

Det har heller aldri vaert noe maal for amerikanske myndigheter aa gi folket rimelige flybilletter. Markedsprisen gjelder. Og den maa man venne seg til er hoeyere naa en den var da olja kostet $16 fatet ..

OK - litt rotete - men har faatt meg noen smaaoel ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2008, 14:39   #6
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Heisann DCHalvorsen!

Quote:
amerikanske staten bør bla opp diverse mill $$ for å unngå en nasjonal katastrofe - slik den gjorde etter 11. sept. 2001.
Naa maa du tilgi meg for aa ikke huske detaljene, men jeg husker ikke hvor den amerikanske staten bladde opp mill $$$ etter 9/11...?

Det jeg husker var at de stilte tilgjengelig statelige laan til de som trengte dette... og av det jeg husker var det ikke saa mange som tok disse laanene. Tror America West var en av de som tok disse...?

Dag
Old 15-06-2008, 17:28   #7
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Nå tok også jeg påstanden om millionstøtten til amerikanske flyselskaper etter 9/11 også etter hukommelsen, men googler du temaet kommer det opp en del interessante artikler og ytringer, bl.a. denne

http://www.time.com/time/magazine/ar...549004,00.html

Når det er sagt så ser jeg ikke så mange likheter mellom den enkeltestående katastrofen i WTC og dagens markedsbaserte høye oljepris. Men når amerikanske flyselskaper varsler katastrofe ikke bare for seg selv men også for selve den amerikanske økonomien, så er nok adressaten for et slikt budskap Capitol Hill
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2008, 19:28   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Hei igjen DCHalvorsen og takk for raskt svar.

Ja, jeg gikk inn og soekte litt ogsaa og jeg saa den $10 milliarder laanepakken som ble tilbudt og rundt $5 milliarder i stoette subsidier.

Naa vet jeg ikke hvor disse subsidiene gikk, men jeg husker noe av dette var tilment som erstattning for at hele den amerikanske flyflaaten ble tvunget til aa sitte paa bakken i flere dager...

Av de laanene som ble gjort tilgengelige saa var det ikke saa mange som tok disse og av de jeg fant til naa av de stoerre selskapenen saa var det US Airways (rundt $1 milliard) og America West ($350 millioner)... som i dag er ett og samme selskap...

Dag
Old 16-06-2008, 16:44   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Av de laanene som ble gjort tilgengelige saa var det ikke saa mange som tok disse og av de jeg fant til naa av de stoerre selskapenen saa var det US Airways (rundt $1 milliard) og America West ($350 millioner)... som i dag er ett og samme selskap...
Dag
Og vi ser jo hvordan det står til der i gården om dagen

Old 16-06-2008, 17:37   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Jeg tror ikke KATASTROFEN kommer til å ødelegge bransjen. Markedet må godta prisøkninger - husk at de prisene man betaler i dag er (relativt sett) milevis unna de prisene man betalte for 10 år siden. Det er BILLIG å fly, og det har vært FOR billig lenge. Prisene må opp, både på kort og lang sikt, for at flyselskapene skal tjene penger og kunne tilby den tjenesten kundene er villige til å betale for. Det er bare EN måte å hente inn det det koster at prisen på en av innsatsfaktorene som man ikke kan gjøre noe med - nemlig fuel (det er kanskje noe å spare på å fly mer "effektivt" etc, men det MÅ tankes og flyselskapene har NULL innflytelse på prissettingen der) - det er å øke prisene. Ok, man kan forvente seg en reduksjon i volumer, men avskallingen vil primært være i bunnen av strukturen - low-yield pax som uansett ikke gir de store pengene i kassen, og som flyselskaper verden rundt har løpt etter for å øke (eller beskytte) sine markedsandeler og fylle opp de ekstra setene som man har kjøpt dyrt fra Boeing og Airbus.

Mange mindre byer i USA vil helt klart få et dårligere (eller kanskje intet) flytilbud, ettersom 50/70-seters jetfly er svinedyre å operere.

Det er to typer fly - og deres operatører - som vil merke de ekstreme fuelprisene best - RJs og eldre jetfly (747F classic f.eks.) som er fuel-tørste og ikke gir den nødvendige revenue for å holde turbinene i gang.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2008, 19:17   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Jeg tror ikke KATASTROFEN kommer til å ødelegge bransjen. Markedet må godta prisøkninger - husk at de prisene man betaler i dag er (relativt sett) milevis unna de prisene man betalte for 10 år siden. Det er BILLIG å fly, og det har vært FOR billig lenge. Prisene må opp, både på kort og lang sikt, for at flyselskapene skal tjene penger og kunne tilby den tjenesten kundene er villige til å betale for. Det er bare EN måte å hente inn det det koster at prisen på en av innsatsfaktorene som man ikke kan gjøre noe med - nemlig fuel (det er kanskje noe å spare på å fly mer "effektivt" etc, men det MÅ tankes og flyselskapene har NULL innflytelse på prissettingen der) - det er å øke prisene. Ok, man kan forvente seg en reduksjon i volumer, men avskallingen vil primært være i bunnen av strukturen - low-yield pax som uansett ikke gir de store pengene i kassen, og som flyselskaper verden rundt har løpt etter for å øke (eller beskytte) sine markedsandeler og fylle opp de ekstra setene som man har kjøpt dyrt fra Boeing og Airbus.

Mange mindre byer i USA vil helt klart få et dårligere (eller kanskje intet) flytilbud, ettersom 50/70-seters jetfly er svinedyre å operere.

Det er to typer fly - og deres operatører - som vil merke de ekstreme fuelprisene best - RJs og eldre jetfly (747F classic f.eks.) som er fuel-tørste og ikke gir den nødvendige revenue for å holde turbinene i gang.
Helt greit med prisoekninger for business pax, men det jeg ikke skjoenner er at AA og UA begynner med et tjuetalls gebyrer i tillegg til en moderat prisoekning istedetfor aa rett aa slett bare oeke prisen.

PS! Flott at SAS akkurat har bestilt en masse RJs
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2008, 19:19   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
PS! Flott at SAS akkurat har bestilt en masse RJs
Nå er det vesentlig bedre økonomi i CRJ-900 iforhold til -200. Og hverken CRJ-900 eller konkurenten ERJ-190 synes å ha mistet populariteten
Old 16-06-2008, 19:24   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er det vesentlig bedre økonomi i CRJ-900 iforhold til -200. Og hverken CRJ-900 eller konkurenten ERJ-190 synes å ha mistet populariteten
Still, tror det blir mange halvfulle -900 fremover i markeder der en NG Q400 hadde vaert perfekt.
Old 16-06-2008, 19:29   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Still, tror det blir mange halvfulle -900 fremover i markeder der en NG Q400 hadde vaert perfekt.
Men det hjelper lite når publikum ikke vil fly Q400.
Old 16-06-2008, 19:33   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Men det hjelper lite når publikum ikke vil fly Q400.
Tror folk har glemt dette allerede. Jeg tror en pressemelding med "dette er den nye generasjonen Q400" hadde holdt i massevis.
Old 16-06-2008, 19:36   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Tror folk har glemt dette allerede. Jeg tror en pressemelding med "dette er den nye generasjonen Q400" hadde holdt i massevis.
Ikke her i Danmark, her er Q400 fortsatt et negativt ladet ord. Ikke lenge siden jeg så en negativ Bombardier artikkel her i avisene.

Et annen ting er at CRJ-900 er en fin ertsatter på ruter som tdiligere ble fløyet av en kombinasjon av Q400 og MDer.
Old 16-06-2008, 19:38   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Skulle akkurat til å komme inn på Q400 vs jet, for fuel-/driftsmessig er det vel omtrent halvparten så dyrt med en turbo-prop (mener jeg å ha hørt). På kortere strekninger er det jo minimalt med tid å spare. Det er vel en grunn til at det går en del større turbo-props rundt om kring, og at de selger bra.

Old 16-06-2008, 19:49   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Ikke her i Danmark, her er Q400 fortsatt et negativt ladet ord. Ikke lenge siden jeg så en negativ Bombardier artikkel her i avisene.

Et annen ting er at CRJ-900 er en fin ertsatter på ruter som tdiligere ble fløyet av en kombinasjon av Q400 og MDer.
Vel, Bombardier lager jo ogsaa CRJ som ikke har verdens beste sikkerhetsstatistikk..

Dette flyvalget slaar to veier: Du faar et "ok" erstatningsfly for tynne MD ruter, men har ingenting aa bruker fra 50-90 seter, realistisk sett 90 seter og nedover, F50 kapasitet har man ikke. Og hva blir strategien naar F50 maa pensjoneres snart?
Old 16-06-2008, 21:04   #19
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Vel, Bombardier lager jo ogsaa CRJ som ikke har verdens beste sikkerhetsstatistikk..

Dette flyvalget slaar to veier: Du faar et "ok" erstatningsfly for tynne MD ruter, men har ingenting aa bruker fra 50-90 seter, realistisk sett 90 seter og nedover, F50 kapasitet har man ikke. Og hva blir strategien naar F50 maa pensjoneres snart?
Da tar WF over med Q300 og Q400 på de ruter der F50 benyttes i dag.

Posting Rules