![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Han er vel bitter på SAS...
Det var vel han som designet SK/DM-avtalen, og måtte gå etter at den ble oppdaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,897
|
![]() Quote:
Vagn tok ansvaret for SK / DM avtalen og gikk som en foelge av det, tror ikke at han var bitter...det var andre som skulle ha gjort det samme som ble. Jeg synes det er mye riktig i hans tanker om SAS IC og CPH.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,575
|
![]()
Tror ikke Vagn Sørensen er bitter.
Han er en profesjonell luftfarts mann og kommer etter min mening til å få mye rett i sine antageleser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
Man skal ikke se bortifra at det begynner å spøke litt på loftet for all feed fra nord-Tyskland når den nye flaplassen i Berlin åpner i 2011.
Men nå har jeg på følelsen av at det er blitt en sport å slenge galle og dommedagsprofetier om SAS. Dette er vel dette den 10. artikkelen hvor noen dødsdømmer SAS sien nyttår. Ingen tvil om at bildet av luftfarten i Nord-Europa kommer til å se annerledes ut om et par år, men jeg har vanskelig for å tro - og håper ikke at selskapet skal fores til en flokk sultne hyener som så mange har sett for seg. Jeg håper på et tettere samarbeid med Lufthansa for SAS, og da SAS som et helhetlig selskap. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Spørsmålet er vel også om LH vil leke veldig tett med noen som forsøker å leke LCC?
LH har jo skikkelig drag på business-segmentet, og det kan jo være de ikke ønsker å vanne ut det for mye ved hjelp av SAS. Bak gardinen er det jo også en utfordring at LH-pax som kjøper en LH-billett plutselig ikke får den service de forventer FRA-OSL f.eks., men OSL-BGO så får de plutselig gratis frokost med samme selskap. Vanskelig for folk å vite hva de får når det er forskjellig service-konsept på forskjellige ruter, særlig for pax som flyr på code-share. (Men dette har vi jo vært innom før) (Hørte også rykter om at de har jekket opp prisene på mat og drikke for ikke alt for lenge siden!?)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
Helt enig med deg.
Det virker som om SAS har fomlet litt med noen kalkyler lagd av noen økonomer som bare har sammenlignet selskapet med LCC carriere. På feks økonomiklasse i dag er jo produktet svært lik en LCC carrier og gir liten grunn til å velge SK foran andre selskap i et markedssegment som er preget av beinhard konkurranse og hvor marginene er så og si spist opp. Personlig tror og håper jeg pipa kommer til å få en litt annen lur framover selv om det er dårlige tider og da forhåpentligvis med en bedring på resultatssiden og kanskje med LH som en kapitalsterk samarbeidspartner eller eier. ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Jeg er, som mange her etterhvert kanskje har registrert, av den oppfatning at CPH´s rolle som IC-hub i SAS-systemet på et tidspunkt får en vesentlig mindre betydning enn i dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
Skal man vaere 'IC-hub' burde man kanskje ha mer enn 11 fly totalt ....
Og SAS synes ikke aa vaere innstilte paa aa ekspandere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Vagn er langt fra noen helt i mine oeyne... Han representerer ALT som er galt med airline executives.. Han burde settes i et stoevete hjoerne paa museum sammen med dinosaurer.
Artikkelen ble ogsaa postet paa FT og jeg skrev et innlegg der: Well, Vagn Sorensen needs to start looking to find a job outside the airline industry... He has proven himself to be a classic airline boss dinosaur with no future in a challenging industry. The airline he ran badly for a few years is in a much greater crisis than SAS has ever been close to being in. Also, he has absolutely no ideas or suggestions about the future. Now it's even more challenging and he is even more clueless.. Look what he is saying: Skulle SAS blive solgt mener Vagn Sørensen dog, at de skandinaviske rejsende må vænne sig til færre direkte oversøiske ruter. I forhold til en befolkning på 18 millioner mennesker har Skandinavien med en halv snes direkte afgang et uforholdsmæssigt stort antal interkontinentale ruter til både USA og Østen, skriver Jyllands-Posten. ”Skandinavien er ikke Tyskland, Storbritannien eller Frankrig. Det er svært og formentlig umuligt at opretholde et interkontinentalt trafikknudepunkt, som vi har i dag. Befolkningen er for lille til at bevare det samme antal direkte ruter. En del af den oversøiske trafik vil flytte til andre og større trafikale knudepunkter,” siger Vagn Sørensen. Well, Vagn.... SAS is not the largest carrier between NYC and Scandinavia these days, Continental is.. We see new carriers start up intercontinental flights to Scandinavia every year. In fact, TG, SQ and US, all in Star, have been expanding to Scandinavia substantially the last few years. DL are looking to open Oslo next year. So SAS is not the major player they used to be. But they are still very successful and SAS are running with 80%+ seats sold on intercont (it's bad leaders as Vagn that are the reason that SAS International are not making money even with full flights) and IF SAS was to be bought by LH, BA or KLM, there would not be less non stop intercontinental flights from Scandinavia, someone would take over this traffic if the acquiring airline is stupid enough to cancel flights that go close to full in the market with the strongest growth in all of Europe. Vagn, do you think that Lufthansa are that stupid? If you should be so lucky that LH was to take over Austrian, I'm quite sure that the most successful airline in Europe knows what to do.. http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=833431 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Well well, det er flere faktorer som kommer til a virke mot CPH som en sterk hub.
Först og fremst vil de store vokse - langt hurtigere enn de mindre og ogsa pa bekostning av de mindre. AMS, CDG og til mindre andel FRA og LHR fordi bane-kapasiteter er noe mer limitert her. Allianser har ikke hjulped a sterke CPH sitt posisjon, mens svekked dette. En god del traffik, som tidligere gikk via CPH, ga nar direkte inn i de store hubs AMS og FRA. Bare tenk deg om FRA - BGO / SVG og 4 daglige SVG-AMS hvorav de meste flyges med 737-800er. Disse flyene er ikke tom. En LH er ikke interessert i a fly sine pax via CPH, mens a suge pax fra CPH pg heile Norden og flyr disse via FRA eller MUC. SAS har ikke profitert pa samme mate fra Stjerne-Alliansen som de andre. Egentlig er SAS en av de tapere i denne alliansen, fordi de de-facto mister traffik. Nye konkurrenter vil dykke opp. Berlin vil vaere en (trolig ikke apent i 2011) , mens mange undervuderer WAW. WAW vil vaere en skikkelig trussel for CPH. Hvorfor? -> Velferden i Polen stiger rask, folk far mer penger til a reise. Antall innbyggere i Polen er större en DK + SE + NO. Vi snakker ogsa om volumer. Jeg tror ikke at LH kommer a kjöpe Austrian eller SAS. Det finnes finere bruder a gifte seg med, da velger du deg ikke en "problem-dama".
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() Quote:
At LH har klart å få skikk på "problem-dama" før har de vel bevist med Swiss, så hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det igjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Du glemmer vel to tre ting.
Den egentlige Problemdama denne dagen het Swissair. Den kjöpte LH ikke. Deretter ble konkurs-bolag omstrukturert og 2 ganger ny-finansert av regjeringen. För LH kjöpte seg inn i Swiss reduserte de staben og flaten betraktelig. LH sitt risiko ble ikke veldig höyt. Austrian og SAS er inne i Swissair stadium na. Nok en ting kommer i spillet. Yield fra Switzerland er höyt, landet er 3 sprakelig. Den store strategiske spörsmalet ble, om LH ikke kjöper, hva skjer med den frankofone del av befolkning. De vil trolig har flydd med Air France eller gjör det uansett. Spesielt i Skandinavia har passajerer en visst tendens a fly med BA, KL og LH. Det finnes seg ikke den store tilknyttking til "var" selskap som en Swissair kunne satse pa.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
|
![]()
Lufthansa kan nok være lysten på kundegrunnlaget her i Skandinavia og med SAS i samme selsakp får de kontroll på markedet i Nord Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY og lange ruter - hub i CPH | sk931 | Flyforum | 24 | 09-03-2012 07:41 |
CPH: World Class Hub | Fysikeren | Flyforum | 13 | 04-03-2012 07:15 |
Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet? | PP | Flyforum | 52 | 10-04-2011 01:42 |
OSL som IC hub? | Twin Otter | Flyforum | 3 | 25-04-2010 15:03 |
Er det slutt paa CPH-WAW-CPH? | Tommy777 | Flyforum | 12 | 18-09-2008 19:42 |