Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2008, 14:06   #1
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
SAS Slutt for CPH som IC hub??

Denne mannen spår framtiden for SAS og CPH:
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=16781
amatør is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 15:51   #2
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Han er vel bitter på SAS...
Det var vel han som designet SK/DM-avtalen, og måtte gå etter at den ble oppdaget.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 16:25   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,897
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Han er vel bitter på SAS...
Det var vel han som designet SK/DM-avtalen, og måtte gå etter at den ble oppdaget.

Vagn tok ansvaret for SK / DM avtalen og gikk som en foelge av det, tror ikke at han var bitter...det var andre som skulle ha gjort det samme som ble. Jeg synes det er mye riktig i hans tanker om SAS IC og CPH.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 16:27   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,575
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Tror ikke Vagn Sørensen er bitter.
Han er en profesjonell luftfarts mann og kommer etter min mening til å få mye rett i sine antageleser.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 17:07   #5
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Man skal ikke se bortifra at det begynner å spøke litt på loftet for all feed fra nord-Tyskland når den nye flaplassen i Berlin åpner i 2011.

Men nå har jeg på følelsen av at det er blitt en sport å slenge galle og dommedagsprofetier om SAS. Dette er vel dette den 10. artikkelen hvor noen dødsdømmer SAS sien nyttår. Ingen tvil om at bildet av luftfarten i Nord-Europa kommer til å se annerledes ut om et par år, men jeg har vanskelig for å tro - og håper ikke at selskapet skal fores til en flokk sultne hyener som så mange har sett for seg.

Jeg håper på et tettere samarbeid med Lufthansa for SAS, og da SAS som et helhetlig selskap.

Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 17:24   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Jeg håper på et tettere samarbeid med Lufthansa for SAS, og da SAS som et helhetlig selskap.
Det er sikkert ingen dum ide med et tettere samarbeid med f.eks. LH. Det jeg personlig tror er blant de viktigste tingene for SAS akkurat nå er å bestemme seg for hvilket marked de skal konkurrere i. Skal de konkurrere på alle bauger og kanter, eller skal de tilpasse/differensere sitt produkt for, f.eks., å fokusere på forretningsreisende? Slik det er nå så virker det som at de ikke helt vet hvilket selskap de er, noe som gjør det vanskelig å finne ut hva man skal gjøre for å forbedre sin situasjon. Jeg tror ikke SAS har nubbsjans til å konkurrere med DY på pris (i den forstand at DY nok vil ha betraktelig lavere kostnader enn SK). Det betyr selvsagt ikke at DY alltid er billigst, for de har begrenset kapasitet og også DY vil ønske å maksimere inntjeningen per flight (noe som gir endel dyre billetter). SAS har enda en mulighet til å tilby høyere frekvens for en rekke destinasjoner, et større nettverk av destinasjoner, gjennomgående billetter og gjennomgående innsjekk av baggasje for alle destinasjoner (DY kan det til noen destinasjoner).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 17:32   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Spørsmålet er vel også om LH vil leke veldig tett med noen som forsøker å leke LCC?

LH har jo skikkelig drag på business-segmentet, og det kan jo være de ikke ønsker å vanne ut det for mye ved hjelp av SAS. Bak gardinen er det jo også en utfordring at LH-pax som kjøper en LH-billett plutselig ikke får den service de forventer FRA-OSL f.eks., men OSL-BGO så får de plutselig gratis frokost med samme selskap. Vanskelig for folk å vite hva de får når det er forskjellig service-konsept på forskjellige ruter, særlig for pax som flyr på code-share. (Men dette har vi jo vært innom før)

(Hørte også rykter om at de har jekket opp prisene på mat og drikke for ikke alt for lenge siden!?)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 17:41   #8
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Helt enig med deg.

Det virker som om SAS har fomlet litt med noen kalkyler lagd av noen økonomer som bare har sammenlignet selskapet med LCC carriere. På feks økonomiklasse i dag er jo produktet svært lik en LCC carrier og gir liten grunn til å velge SK foran andre selskap i et markedssegment som er preget av beinhard konkurranse og hvor marginene er så og si spist opp. Personlig tror og håper jeg pipa kommer til å få en litt annen lur framover selv om det er dårlige tider og da forhåpentligvis med en bedring på resultatssiden og kanskje med LH som en kapitalsterk samarbeidspartner eller eier.

Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 18:09   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Tror ikke Vagn Sørensen er bitter.
Han er en profesjonell luftfarts mann og kommer etter min mening til å få mye rett i sine antageleser.
Han er altfor profesjonell til å være bitter, og vil sannsynligvis få rett i mange av spådommene, som du sier OJB.

Jeg er, som mange her etterhvert kanskje har registrert, av den oppfatning at CPH´s rolle som IC-hub i SAS-systemet på et tidspunkt får en vesentlig mindre betydning enn i dag.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 18:42   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Skal man vaere 'IC-hub' burde man kanskje ha mer enn 11 fly totalt ....
Og SAS synes ikke aa vaere innstilte paa aa ekspandere.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 18:48   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Vagn er langt fra noen helt i mine oeyne... Han representerer ALT som er galt med airline executives.. Han burde settes i et stoevete hjoerne paa museum sammen med dinosaurer.

Artikkelen ble ogsaa postet paa FT og jeg skrev et innlegg der:

Well, Vagn Sorensen needs to start looking to find a job outside the airline industry... He has proven himself to be a classic airline boss dinosaur with no future in a challenging industry. The airline he ran badly for a few years is in a much greater crisis than SAS has ever been close to being in. Also, he has absolutely no ideas or suggestions about the future. Now it's even more challenging and he is even more clueless..

Look what he is saying:

Skulle SAS blive solgt mener Vagn Sørensen dog, at de skandinaviske rejsende må vænne sig til færre direkte oversøiske ruter.

I forhold til en befolkning på 18 millioner mennesker har Skandinavien med en halv snes direkte afgang et uforholdsmæssigt stort antal interkontinentale ruter til både USA og Østen, skriver Jyllands-Posten.

”Skandinavien er ikke Tyskland, Storbritannien eller Frankrig. Det er svært og formentlig umuligt at opretholde et interkontinentalt trafikknudepunkt, som vi har i dag. Befolkningen er for lille til at bevare det samme antal direkte ruter. En del af den oversøiske trafik vil flytte til andre og større trafikale knudepunkter,” siger Vagn Sørensen.


Well, Vagn.... SAS is not the largest carrier between NYC and Scandinavia these days, Continental is.. We see new carriers start up intercontinental flights to Scandinavia every year. In fact, TG, SQ and US, all in Star, have been expanding to Scandinavia substantially the last few years. DL are looking to open Oslo next year. So SAS is not the major player they used to be. But they are still very successful and SAS are running with 80%+ seats sold on intercont (it's bad leaders as Vagn that are the reason that SAS International are not making money even with full flights) and IF SAS was to be bought by LH, BA or KLM, there would not be less non stop intercontinental flights from Scandinavia, someone would take over this traffic if the acquiring airline is stupid enough to cancel flights that go close to full in the market with the strongest growth in all of Europe.

Vagn, do you think that Lufthansa are that stupid? If you should be so lucky that LH was to take over Austrian, I'm quite sure that the most successful airline in Europe knows what to do..


http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=833431
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 20:03   #12
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er sikkert ingen dum ide med et tettere samarbeid med f.eks. LH. Det jeg personlig tror er blant de viktigste tingene for SAS akkurat nå er å bestemme seg for hvilket marked de skal konkurrere i. Skal de konkurrere på alle bauger og kanter, eller skal de tilpasse/differensere sitt produkt for, f.eks., å fokusere på forretningsreisende? Slik det er nå så virker det som at de ikke helt vet hvilket selskap de er, noe som gjør det vanskelig å finne ut hva man skal gjøre for å forbedre sin situasjon. Jeg tror ikke SAS har nubbsjans til å konkurrere med DY på pris (i den forstand at DY nok vil ha betraktelig lavere kostnader enn SK). Det betyr selvsagt ikke at DY alltid er billigst, for de har begrenset kapasitet og også DY vil ønske å maksimere inntjeningen per flight (noe som gir endel dyre billetter). SAS har enda en mulighet til å tilby høyere frekvens for en rekke destinasjoner, et større nettverk av destinasjoner, gjennomgående billetter og gjennomgående innsjekk av baggasje for alle destinasjoner (DY kan det til noen destinasjoner).
Kunnne ikke sagt meg mer enig TOS!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 21:27   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Well well, det er flere faktorer som kommer til a virke mot CPH som en sterk hub.

Först og fremst vil de store vokse - langt hurtigere enn de mindre og ogsa pa bekostning av de mindre. AMS, CDG og til mindre andel FRA og LHR fordi bane-kapasiteter er noe mer limitert her.

Allianser har ikke hjulped a sterke CPH sitt posisjon, mens svekked dette. En god del traffik, som tidligere gikk via CPH, ga nar direkte inn i de store hubs AMS og FRA. Bare tenk deg om FRA - BGO / SVG og 4 daglige SVG-AMS hvorav de meste flyges med 737-800er. Disse flyene er ikke tom.
En LH er ikke interessert i a fly sine pax via CPH, mens a suge pax fra CPH pg heile Norden og flyr disse via FRA eller MUC. SAS har ikke profitert pa samme mate fra Stjerne-Alliansen som de andre. Egentlig er SAS en av de tapere i denne alliansen, fordi de de-facto mister traffik.

Nye konkurrenter vil dykke opp.
Berlin vil vaere en (trolig ikke apent i 2011) , mens mange undervuderer WAW. WAW vil vaere en skikkelig trussel for CPH. Hvorfor? -> Velferden i Polen stiger rask, folk far mer penger til a reise. Antall innbyggere i Polen er större en DK + SE + NO. Vi snakker ogsa om volumer.

Jeg tror ikke at LH kommer a kjöpe Austrian eller SAS. Det finnes finere bruder a gifte seg med, da velger du deg ikke en "problem-dama".
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2008, 21:41   #14
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror ikke at LH kommer a kjöpe Austrian eller SAS. Det finnes finere bruder a gifte seg med, da velger du deg ikke en "problem-dama".
Skal WAW øke vesentlig vil jeg tro de trenger en ekstra bane og jeg er usikker på hvor de kan plassere den. Å ha kryssende baner slik de har nå er ingen heldig løsning, selv om de stort sett er flinke til å få trafikken til å flyte.

At LH har klart å få skikk på "problem-dama" før har de vel bevist med Swiss, så hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det igjen.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2008, 06:41   #15
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Du glemmer vel to tre ting.

Den egentlige Problemdama denne dagen het Swissair. Den kjöpte LH ikke. Deretter ble konkurs-bolag omstrukturert og 2 ganger ny-finansert av regjeringen. För LH kjöpte seg inn i Swiss reduserte de staben og flaten betraktelig. LH sitt risiko ble ikke veldig höyt.

Austrian og SAS er inne i Swissair stadium na.

Nok en ting kommer i spillet. Yield fra Switzerland er höyt, landet er 3 sprakelig. Den store strategiske spörsmalet ble, om LH ikke kjöper, hva skjer med den frankofone del av befolkning. De vil trolig har flydd med Air France eller gjör det uansett.
Spesielt i Skandinavia har passajerer en visst tendens a fly med BA, KL og LH. Det finnes seg ikke den store tilknyttking til "var" selskap som en Swissair kunne satse pa.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2008, 06:57   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: Slutt for CPH som IC hub??

Lufthansa kan nok være lysten på kundegrunnlaget her i Skandinavia og med SAS i samme selsakp får de kontroll på markedet i Nord Europa.
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY og lange ruter - hub i CPH sk931 Flyforum 24 09-03-2012 07:41
CPH: World Class Hub Fysikeren Flyforum 13 04-03-2012 07:15
Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet? PP Flyforum 52 10-04-2011 01:42
OSL som IC hub? Twin Otter Flyforum 3 25-04-2010 15:03
Er det slutt paa CPH-WAW-CPH? Tommy777 Flyforum 12 18-09-2008 19:42


All times are GMT +2. The time now is 02:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.