Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2012, 19:53   #1
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Norwegian DY og lange ruter - hub i CPH

Topchefen for lavprisselskabet Norwegian, Bjørn Kjos, kommer nu overraskende med en melding om, at lavprisselskabet vil satse på København som skandinavisk udgangspunkt for sine kommende langruter

http://www.tic.travel/news/08032012/...k%C3%B8benhavn

Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 19:58   #2
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: DY og lange ruter

Ser dem følger SAS i stor stil mtp fordelingen av IC ruter. Trodde de sa SAS ikke ønsket å satse på Norge, så gjør de sannelig det samme selv. Komiske Ali møter seg selv i døra
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 20:02   #3
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: DY og lange ruter

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Ser dem følger SAS i stor stil mtp fordelingen av IC ruter. Trodde de sa SAS ikke ønsket å satse på Norge, så gjør de sannelig det samme selv. Komiske Ali møter seg selv i døra
Kunne ikke sagt det bedre selv...Dette blir for dumt
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 20:05   #4
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: DY og lange ruter

Han MÅ lissom gjøre det samme som SAS, ligner på den derre hermeleken som unga driver med dette.
Kanskje han burde døpe om Norwegian til Skandinavian? ups er visst opptatt det navnet..
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 20:08   #5
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: DY og lange ruter

Bjørn Kjos sier mye rart i media... jeg tror ikke på noe av det han sier før jeg ser det selv.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 20:09   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY og lange ruter

Jeg har litt vanskelig for å tro at dette blir realiteten. CPH synes til en viss grad å allerede være mettet på IC-trafikk på de "vanlige" destinasjonene, så hvorfor DY skulle ønske å gå inn i et marked der det allerede er svært mange og gode tilbud høres ut til å være et brudd med strategien som DY hittil har valgt. Men de roter det jo til med hensyn til forholdet til de ansatte (som de tidligere har hatt et godt forhold til), så hvem vet hva de klarer å forhold til IC og rutestrategier...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 20:12   #7
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: DY og lange ruter

For min del passer køben veldig bra, så lenge han i tillegg slenger inn et fly som går fra krs til køben. Men som siste taler nevner. Bjørn Kjos sier mye rart for å få oppmerskomhet noen ting kan også være tatt ut av en sammenheng.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 20:35   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: DY og lange ruter

”en central placering” kan jo bety så mangt. Min erfaring er at Kjos som regel sier det folk vil høre. I Danske medier kommer CPH til å stå sentralt i framtida, i Fædrelandsvennen er KRS et helt sinnsykt ekstremt interessant marked, og i Firdaposten er helt sikkert FDE "en destinasjon som kan bli aktuell i framtiden". Han konkurrerer jo nesten med kongen og krompen når det gjelder å uttale seg mest mulig ukontroversielt. Likte spesielt dette eksemplet fra Tett på Nett tidligere i uka:
Quote:
Er du glad i fotball,viss du er,hvilket lag heier du på.
Hei Kim,

Jeg pleide å heie på Bodø Glimt da jeg bodde i Bodø, men har også heiet på Rosenborg og Vålerenga. Men det er jo artig med Brann også, da.

Vennlig hilsen Bjørn
(Oida, han glemte visst Sandnes Ulf )
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:05   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: DY og lange ruter

787 Norwegian og CPH - flott at du stikker innom MartinL (begynner å bli en stund siden vi var alene om å tro på DY 787 her på Forumet )
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:11   #10
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,166
Default Re: DY og lange ruter

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
787 Norwegian og CPH - flott at du stikker innom MartinL (begynner å bli en stund siden vi var alene om å tro på DY 787 her på Forumet )
MartinL slettet tydeligvis sitt innlegg.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:14   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Ellers kunne det jo være sannsynlig at SAS' beregninger viste at CPH er den beste hub'en for deres del og deres bruk, og at lignende beregninger ville gitt det samme svaret for DY. Nå er jo DYs rutenett lite hubbet p.t., så kan jo bli spennende å se utviklingen mht. hubs.

Quote:
MartinL slettet tydeligvis sitt innlegg.
Eller dc-8 viste til aktive lesere?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:15   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Det er alltid en fordel å linke til originalkilden, der følgende kan leses:

Quote:
”København er en vigtig del af vores strategi – også når det gælder planerne for langdistancetrafikken. Der er ingen forskel på prioriteringen af hovedstaderne i Danmark, Norge og Sverige i den sammenhæng. Vi bygger vores eget netværk uafhængigt af vores konkurrenter,” siger han.
http://www.business.dk/transport/nor...avn-naeste-aar

Det er vel relativt opplagt at Kjos ikke vil uttale til dansk presse at det ikke er aktuelt å satse fra CPH, men han lover jo ingenting, bare antar. Og så vil han vel prøv seg litt fram, også i dette markedet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:24   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Som det høres ut nå så, blir det kansje ikke noe IC fra Norge i det hele tatt??? Da kan Norwegian ta navnet: Flyswedish istedet
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:29   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,479
Default Re: DY og lange ruter

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
”en central placering” kan jo bety så mangt.
Nettopp .. han vil bare holde interessen varm. Etterhvert vil nok alle de skandinaviske hovedstedene få noen flighter.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:31   #15
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Eller Nordic Air Shuttle?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:32   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Det er helt sikkert et bra marked fra CPH, spørsmålet er hvor godt markedet allerede er dekket. SAS, DL og CO flyr til NYC, TG og SAS flyr til BKK. I tillegg bygger sandkasse-selskapene opp stor kapasitet fra CPH til Asia og Afrika.

Som andre sier, jeg tror dette er det ukentlige påfyll av Kjos-aid og litt ekstra spalteplass.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:41   #17
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Topchefen for lavprisselskabet Norwegian, Bjørn Kjos, kommer nu overraskende med en melding om, at lavprisselskabet vil satse på København som skandinavisk udgangspunkt for sine kommende langruter
Rolig nå. Han har lovet IC-ruter fra BGO også. Uansett virker det litt overilt å konkludere med at selv om Kjos nevner CPH i denne sammenhengen, så utelukker det ARN og OSL.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:45   #18
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Synes overskriften for denne tråden er ganske så misvisende.

Han sier vel ikke noe sted at CPH vil være hub for IC?
Det sies vel bare at CPH vil være utganspunkt for ruter, ingenting om at ikke andre byer også vil være det.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 22:09   #19
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

Vi får vel slå oss til ro med at Kjos vil starte IC ruter fra hele skandinavia pr dags dato. Så får vi heller krangle så busta fyker når han setter igang
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 22:18   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

AirbusTrond var inne på det med å linke til den originale business.dk-linken som tic har klippet fra, men jeg tror han valgte feil avsnitt å sitere fra. Derfor velger jeg å sitere fra de tre første avsnittene etter ingressen
Quote:
Det fremadstormende lavprisselskab har tidligere meddelt, at man vil begynde med langdistanceflyvninger fra Oslo og Stockholm i første kvartal 2013. Men allerede fra slutningen af næste år vil Norwegians kommende langdistancesatsning formentlig blive udvidet til også at omfatte København.

Norwegians topchef og medejer, norske Bjørn Kjos, fastslår, at København - modsat det hidtil forventede - vil få en central placering i den kommende interkontinentale satsning

"Vi vil formentlig begynde at flyve interkontinentalt fra København i slutningen af 2013. Til at begynde med er både New York og Bangkok interessante destinationer fra Københavns Lufthavn, og senere er det planen at udbygge med flere sydlige destinationer,” siger Bjørn Kjos til Berlingske Business Magasin.
At det kan bli en Norwegian hub på CPH, selvsagt - det er det jo i dag. Den engelske definisjonen av begreget hub er veldig forklarende
Quote:
An airline hub is an airport that an airline uses as a transfer point to get passengers to their intended destination.
En andel av Norwegians passasjerer mellom AAL og CPH benytter CPH som transferpoint til resten av Norwegian-nettet. Dermed har Norwegian i dag valgt å legge en hub i CPH.

For langdistanse blir det noe helt annet. Her må vi lete etter hvor basene legges og helt klart er BKK en av disse. Trolig vil Norwegian IC fly fra disse basene til Norwegian Air Shuttles huber - OSL som største NAX hub og ARN som nest største hub og etter hvert også CPH. Alt dette avhenger hvor det er enklest å fylle en 787.

Tallene som CPH har å vise til i 2011 viser ikke noen lovende takter for at det skal være enklere på CPH å fylle et slikt fly enn de to OSL og ARN. CPH hadde en nedgang på 2,4% til BKK i 2011 sammenlignet med 2010. Når det gjelder vestover til JFK som er den andre "basen" Kjos nevner, så er det samme for CPH til NYC med en nedgang på 2,7% fra 2010 til 2011. Tilsvarende på OSL var +12% til BKK og +79% til NYC. Dessverre så finnes det ikke noen tilsvarende åpen database for Sverige, men vi kan jo håpe at Swedavia tar et hint.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2) Utflyttet Flyforum 501 26-09-2016 16:20
CPH: World Class Hub Fysikeren Flyforum 13 04-03-2012 07:15
Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet? PP Flyforum 52 10-04-2011 01:42
Slutt for CPH som IC hub?? amatør Flyforum 15 13-06-2008 06:57
NB slagter DM ruter i CPH Guest Flyforum 19 22-09-2005 08:46


All times are GMT +2. The time now is 14:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.