![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
SAS-pilotene truer med storstreik, hvis man ikke blir enige om en ny tariffavtale innen den 31. mars. Pilotene sier de er i ferd med å miste tålmodigheten etter å ha ventet på en ny avtale i nærmere ett år.
http://www.boarding.no/art.asp?id=30810
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
GOSH...... Uttrykket "Hva kan jeg gjøre for selskapet" er tydeligvis ennå ikke dominerende hos sjåførene helt foran i transportmiddelet..
Jeg forstår at det er forskjellige agendaer ute å går, men anbefaler tydelig ledelse.. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Här måste jag säga att jag har mycket sympati för piloterna även om det kommer att betyda "hell on earth" för oss som jobbar på ground vid en eventuell strejk.
Sen måste jag fråga, när var det sist piloterna strejkade med tanke på överskriften hos Boarding med "ny pilotstrejk"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
OSL Slave
|
![]()
Var vel 2006-2007 skiftet hvor det var "not fit for flight" hendelsene.
Ikke en streik, men avisene er jo ikke alltid korrekte heller da ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Kollektivavtalen gikk ut for et år siden. Det er vel ikke så mange rundt om i arbeidslivet som ville akseptere det? Foreslår at du trekker tilbake det for meg nedsettende utrykksmåten du benytter overfor vår yrkesgruppe. Last edited by BU9001/V2.0; 26-03-2008 at 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Men märkligt nog så glömmer folk att det är fler i bolaget som har strejkat sista tiden (eller haft "fackliga möten"). Som BU9001 skriver så är det nog inte många som hade gått med på ett år utan ett underskrivet kollektivavtal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er den evt. streiken grunnet lønn, eller er det andre forhold?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
OSL Slave
|
![]()
Dæven er det så lenge siden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men det er viktig at pilotene har realistiske forhåpninger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så det var derfor Mats gikk ut i media i går med "vi må spare mer" pakken....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
sikkert...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
|
![]()
Men så til premiespørsmålet: er det ledelsen som er så ille at man må til media og rasle med sabler for å få oppmerksomheten deres, eller er det noe mer til dette enn som så?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Man er enige om alle avtaler som loenn, ny Intercont. tjenestegjoeringsavtale,forandringer til bolagets beste naar det gjelder pensjonsspoersmaal. SAS vil at pilotforeningene skal undertegne disse avtalene, og fortsette aa forhandle om hovedavtalen for 2007 (K-07). Den skulle traadt i kraft 1. april ifjor. I hovedavtalen har man et skjaer i sjoen som heter Anders Ehrling. Han vil wet-lease andre selskaper til aa fly produksjon for SAS SE.. Signerer vi paa underavtalene, saa kan vi risikere at det aldri blir noen avtale for 2007 i uoverskuelig fremtid. Aa gaa med paa Ehrlings krav vil for pilotforeningene vaere ett selvmord. SAS vil ikke godkjenne en evt. ekspansjon paa Intercont foer pilotene underskriver det som foreligger av avtaler i oeyeblikket. Avtalene, som ogsaa inneholder en brukbar loennsoekning over to aar, skal ogsaa gjelde for 2008. Og der staar partene.
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg har allerede mottatt denne: " På grunn av mulighet for streik i forbindelse med bruddet i de sentrale forhandlingene mellom NHO og LO/YS sendes det ut betinget permitteringsvarsel. Varslet går ut på at samtlige eller en del av våre ansatte vil kunne bli permittert fra 1. 4. 2008. Dette permitteringsvarslet omfatter alle medlemmer av fagforeninger i WF, med unntak av WFF. I tillegg er alle uorganiserte omfattet av dette varslet. Flygere får individuelt varsel tilsendt. Det endelige omfanget av mulige permitteringer er ikke avklart enda." La oss alle håpe det ordner seg til det beste for alle parter! Quote:
E!
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Vil ikke det bli spikeren i kisten for SAS? Sorry, men jeg syntes det er så søplete selskap.. Jeg er ikke i bransjen og de man snakker med som heller ikke er det, syntes jo det er en low cost carrier men med masse streik. Ble deprimert når jeg kom over i en SAS maskin på tirsdag etter 14 timer på SQ.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
critical mind
|
![]()
Jeg tror, dette er litt grotesk a si dette med denne tyske ord.
Begge parter er egent dömt til a komme til enighet snarest som mulig. En ny streik vil skade SAS utrolig mye. Deres direkte konkurrenter Sterling og Norwegian tar imot nye fly. De er bedre enn noensinne rusted pa en mulig streik. Samtidlig mister SAS med hver dag denne krangel foregar en del fremtid. Ser man litt pa de andre selskaper sa kommer en ting klar ut. AY, TAP, LH og mange andre har en forhold av shorthaul til longhaul av ca 5-6 : 1. Og de allerfleste selskaper tjener meget godt med denne mix. SAS pa sin del har ca 13:1. Dette fordeles pa to hubs og svekker emne a skape en nettverk ytterligere siden det ikke finnes en intern regl at mange severes en interkont bare fra enten CPH eller STO. LH, KL og AF sin attraktivitet bygger mye pa faktum at de kan tilbyr det MANGE destinasjoner med gode frekvenser. SAS kan ikke gjöre dette. Attraktiviteten ikke skapes alene av de flyene man flyr eller det inflight produktet man tilbyr, mens i store grad ogsa av valgmuligheter mellom destinasjoner og antall frekvenser. Fasiten til SAS kan vaere sann enkelt: Skaff deg snart flere - ikke bare enn - ny langdistansefly. Apner nye destinasjoner. Bygger opp en attraktiv nettverkt, setter focus pa en av de to hubs, selv om dette gar pa bekostning av den andre. Outsourcing og Co. Bare en liten innspill. 27 Q400 ble satt pa bakken, 27 nye fly er bestillt. Bare 10 av disse fly vil flyr for SAS selv i fremtida. Det har jo alrede begynnt. Jeg er klart at SAS har hentet noen 737er & MD80 tilbake, mens skiller man ut veksten og subsideringer av flyene som forlatter flaten neste aret, er dette Netto-Null.
![]() |
#18 |
Newcomer
|
![]()
En langvarig streik i SAS kan fort medføre kroken på døra. SAS som selskap har IKKE økonomi eller råd til en streik. SAS lever ikke lengre på økonomien på 80/90 tallet. Da tjente både SAS og Braathens penger, men den tid er over. Slik som flybransjen har blitt de siste 10 årene, med veldig har konuransje mellom lavpris selskapene i Norge/Europa, så har SAS konsernet tapt både passasjeren og penger. Da må ledelsen i SAS konsernet finne en løsning som kan berge selskapets fremtid og velvære. Det må være best for alle parter i denne konflikten, eller så er jeg redd for at SAS som selskap ikke overlever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg tror ikke SAS selv er interessert i å "overleve". Vi ser konturene av en konfrontasjon som ender med nedleggelse og en passe syndebukk og henge "svarteper" på, nemlig de forhatte pilotene. Det har i det skjulte foregått en kampanje over lengre tid innad i bolaget for å skape et hat mot pilotforeningene, og det har de tildels klart. I de fleste andre flyselskap blir pilotene sett på som ett av deres viktigste assets, som spydspissen som får spydet til fungere som det skal. I SAS er vi kun asses som godt kan unnværes. Gi Thorkildsen et spyd uten spiss og se hvordan det går.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg må jo si Stein, at hadde jeg hatt så lite tro på egen arbeidsgiver så hadde jeg tatt konsekvensen av det, og ikke "muggnet" i den jobben jeg har....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fare for pilotstreik i SAS neste uke (status-tråd) | Cockpitview | Flyforum | 51 | 29-05-2015 09:00 |
Fare for SAS-streik - igjen | sirpjalle | Flyforum | 50 | 04-02-2008 11:52 |
Fare for streik i SAS DK | Trety | Flyforum | 35 | 23-10-2006 10:22 |
Fare for mer SAS bråk | LN-HAT | Flyforum | 0 | 24-05-2006 18:54 |
Hundrevis SAS jobber i fare | DY | Flyforum | 24 | 04-03-2005 19:21 |