![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hundrevis av SAS-arbeidsplasser i spill
SAS-konsernet skal nok en gang vurdere hvor det tunge vedlikeholdet skal utføres. Ca 600 ansatte på Sola og Gardermoen er berørt. Krisen i SAS-konsernet setter nok en gang norske arbeidsplasser i fare. For noen uker siden la SAS frem et milliardunderskudd, og nå har ledelsen intensivert jakten på kostnader. Et av de mest konkrete prosjektene er å samle det mellomtunge og tunge vedlikeholdet på to baser, i stedet for tre baser som i dag. Mer her: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article984598.ece Og denen gange er det ikke VG ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banned
|
![]() Quote:
Informasjonen i Aftenposten er korrekt og stemmer godt overens med hva de ansatte der fikk opplyst for noen dager siden. Da kommer nok ikke dette fra VG nei ............... :hoho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det er lett for en som ikke blir berørt å si det, men det er for dyrt å opprettholde en stor teknisk base på OSL og én i SVG.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Mer info fra DN:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article453740.ece Svenske medier kommenterer det ikke......ennå. De anser seg kanskje sikre på at det er en av plassene i Norge som må bort |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Det er jo ikke sagt at en av basene blir lagt ned, da. Men innen heavy er jo OSL MD-spesialisten, mens SVG og ARN driver med 737. Og det er bare SVG som har full pakke, dvs ALT t.o.m. D-sjekker. Det burde gi SVG et fortrinn, men hvis man setter SVG opp mot ARN er vel politikken i gang igjen....
![]() Det står også at "de ansatte ble orientert i forrige uke". Vi på Sola har ikke hørt et kvekk, så da må jeg bare spør: Er det ikke så nøye med oss? Vi får bare håpe at det som ble sagt tidlig i prosessen om at "den som leverer, skal fortsette med det" gjelder, dvs at den mest kostnadseffektive vinner fram. I lys av tidligere erfaringer må jeg innrømme at jeg har mine tvil.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Måske mekanikerne skal lave dansk-SGS og gå ned i løn for at prøve at beholde jobbet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Da kan jeg bare tilføye at BTS-ansatte allerede er lavere lønnet enn STS-ansatte.
Og det er ikke sikkert at det nødvendigvis er for dyrt å drive både SVG og OSL-basene, i og med at fokuset ligger på forskjellige flytyper. Det er jo et kjent fenomen blant også store selskaper rundt om i verden at man har baser på forskjellige steder som tar seg av forskjellige flytyper hver seg. Så helt dumt kan det neppe være. Men, som sagt over, er redd det vil stå mellom SVG og ARN hvis noen skal legges ned. Hvis man ikke regner MD-80/90 for så gammel teknologi at det ikke er noe å satse på, da.... I så fall ligger OSL tynt an. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banned
|
![]()
La meg nevne at teknisk i oslo også kan kjøre store sjekker på andre typer enn md 80/90 også.Det åpner jo også en del muligheter for videre drift
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Hvorfor ikke opprettholde basene og kjøre sterkere på support til tredjeparter?
Lufthansa har jo en svær base i Hamburg for teknisk sjekk av flåten, men har samtidig blitt såpass stor at de er ett senter for kabinutsmykking av BBJ'er fra Boeing. Braathens har en stor kunnskap som det ville være merkelig å ikke kunne tjene penger på. Samtidig er det jo snakk om at SAS kan ende opp med å vedlikeholde MD-88'er fra Delta på Gardermoen!
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Blir jo stadig flere fly her i verden, må vel være mulig å begynne å tenke mer internasjonalt? (Braathens har jo endel eksotiske selskaper inne)
Med Asia stiller jo sterkt, med sine lavtlønnte. KLM sender vel bl.a sine MD-11 nedover, og har vel sett bilder av LH 747-400 nedi der også på "checks"
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Både BTS og STS er selvfølgelig aktive i markedet for "fremmedarbeid". Jeg kjenner ikke omfanget når det gjelder STS, annet enn de omtalte Delta-mulighetene. BTS har stadig inne fremmede fugler, kan bare nevne noen fra siste år: Easyjet, Estonian, Transaero, Germania og Norwegian. Dette markedet har vært svært presset en tid, men er nå i ferd med å løsne litt. Dermed er det bedre muligheter for å konkurrere, i og med at vårt (og STS') problem har vært kostnadsnivået. Det er bare ikke mulig for oss i skandinavia å konkurrere med østeuropeiske baser på pris, så vi må gjøre det på leveringssikkerhet og kvalitet. Men som sagt, i og med at markedet er i vekst, er mulighetene der, og det må vi benytte oss av!
Jeg vet at STS-OSL har maks kapabilitet på MD. Hvilke andre typer de måtte ha vet jeg ikke. Man må imidlertid huske at det er ikke bare å trille en ny flytype inn og sette i gang. Det kreves også en mengde spesialutstyr, deler og viktigst av alt: Kompetanse! Jeg tviler for all del ikke på den generelle kompetansen på OSL-basen, men hvilken kompetanse har de på andre flytyper? Da snakker jeg om kompetanse på TUNGT vedlikehold, ikke linjevedlikehold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banned
|
![]()
Uansett er det ikke bra at det flytekniske miljøet blir bygget ned i Norge.
Jeg tenker da også på det som skjer innenfor vedlikehold av helikopter, og kuttene hos Forsvaret. Tilslutt blir kanskje selskapene helt avhengige av vedlikeholdsleverandører i Langtvekkistan, og da helst til billigst mulig pris. Dette konseptet fungerte jo utmerket på Hercules-vedlikeholdet til Luftforsvaret, som vi så eksempel på tidligere denne uka! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kunne ikke sagt det bedre selv!
![]() I hele denne prosessen mener jeg det burde vært fokusert mer på mulighetene i stedet for problemene. Man har hele tiden snakket om å få utgiftene ned, hvilket er vel og bra, men jobbing for å få inntektene opp har i hvert fall ikke jeg sett altfor mye til. Historien om mannen som ville spare på foret til hesten sin rinner meg i hu.... han ville venne hesten av med å spise. Men dagen før hesten var avvent kreperte den.... ![]() Selvfølgelig regner jeg med at markedsavdelinger etc har jobbet. Men tonen overfor ansatte har vært veldig mye spare-spare-spare.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det som ikke nevnes i media er STS sin tekniske base i Tallin som også er gode på 737. Generelt er det altfor mange tekniske baser i STS nå. Kan umulig være lønnsomt med en så fragmentert basekonstellasjon i STS. Det går ikke på manglende kompetanse på noen av basene. Men det blir for dyrt å ligge med kostbart utstyr, delelager og personell på så mange baser. Blir f.eks. SVG eller OSL Heavy lagt ned får vi håpe personnellet som berøres får tilbud om å flytte over til den basen som består. Ellers er jeg redd mye av kompetansen SAS har betalt mye for å lære opp blir borte. Jeg tror i dette tilfellet er det primært strukturen det må gjøres noe med. Det blir ikke mer lønnsomt om man kutter noen hoder her og der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tallinn glemte jeg jo i farten.... Men jeg står ved at BTS er eneste verksted i konsernet som gjør "alt" på 737. Ingen andre gjør opp til D-check, heller ikke esterne. Det er derfor vi hadde Estonian på D-check i fjor.
Faktisk er det vel ganske få vedlikeholdsbaser som faktisk gjør D-sjekker. Selv KLM med alle sine 737 gjør så vidt jeg vet ikke det. I KLM-tiden vår hadde vi en drøss slike sjekker for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banned
|
![]()
Basen i TLL har rundt 40 ansatte og hangar akkurat stor nok til å få inn et fly.
Neppe noe å regne med i denne størrelseorden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
japps, noen gir seg aldri..
Vi skal ha nedbenanning her også, så hvis noen der trenger en som har 5 års erfaring salg/booking av flybilletter , give me a piip
![]() |
#18 |
Banned
|
![]() Per Magne Mathisen er leder for produksjonen hos STS, og sier bl.a dette til Aftenposten: "SAS kommer til å kjøpe mindre vedlikehold av oss neste år, og dermed må tilpasse kapasiteten. Gjennomgangen innebærer at STS må se på hvor mange avdelinger de skal ha som utfører mellomtungt og tungt vedlikehold. I dag gjøres det i Stockholm, på Gardermoen og på Sola. - Om en av disse skal bort, vet vi ikke, sier Mathisen. - Men du kan ikke utelukke nedbemanninger? - Nei, det kan jeg ikke. Hvor mange ansatte som eventuelt blir overflødige er usikkert. I dag jobber det 300 teknikere med tungt vedlikehold på Gardermoen, og nesten det samme på Sola. - Vi skal neppe trekke ned med 300 personer, sier Mathisen" http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article984714.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banned
|
![]() Quote:
Det hersker tydeligvis endel forvirring hva dette dreier seg om, noen sier det skal legges ned en base, andre ikke:: "Birgitta Högman, informationschef på SAS Technical Services, säger att ingen bas ska läggas ner. Samtidigt säger hon att om det finns överkapacitet så ska bolaget göra sig av med den" http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9266501.asp http://www.standbynews.com/content.php3?id=9342 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Er det STS som skal nedbemanne eller er det SAS som flyselskap som skal velge bort en base i sitt vedlikeholdsprogram? Regner med at BTS vil være ganske trygge om det er det sistnevnte ettersom de har veldig mange andre kunder.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
To spennende jobber i SAS i Norge | CK | Flyforum | 1 | 13-01-2011 15:37 |
Hundrevis mistet flyet | Jens W | Flyforum | 0 | 17-09-2010 00:29 |
Fare for ny pilotstreik i SAS | TG923 | Flyforum | 45 | 02-04-2008 01:15 |
Fare for streik i SAS DK | Trety | Flyforum | 35 | 23-10-2006 10:22 |