![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
DN.no
SAS Ground Services-ansatte truer med streik hvis datterselskapet blir solgt. Beslutningen tas sannsynligvis tirsdag 5. februar. Beslutningen om fremtiden til SAS Ground Services (SGS), SAS Technical Services (STS) og deler av SAS Cargo ble utsatt på styremøtet i SAS like før jul. Men urolighetene i SAS er ikke over: Trolig blir avgjørelsen tatt på neste styremøte mandag 5. februar, skriver Affärsvärlden. Kan tape millioner Berlingske Business melder at de ansatte i SGS truer med nye streiker hvis datterselskapet selges. Det bekymrer SAS, som kan tape både tillit og millioner av kroner på en ny streik. En kilde sa til di.se i desember at en storstreik i hele Skandinavia vil kunne koste SAS omkring 100 millioner kroner dagen og føre til svært store problemer for selskapets kunder. SAS utsatte salgsbeslutningen til over nyttår, men nå nærmer avgjørelsen seg med stormskritt. To alternativer - Det finnes en intern løsning der man beholder den største delen av SGS i konsernet og ett eksternt alternativ, sier SAS´ pressesjef Bertil Ternert til Nyhetsbyrån Direkt. Ingen av alternativene innebærer imidlertid status quo for SGS. Hvis SAS bestemmer seg for å beholde datterselskapet kommer store deler til å bli effektivisert og forbedret, ifølge Ternert. Publisert: 28.01.2008 - 15:00 Oppdatert: 28.01.2008 - 15:07
![]() |
#2 |
N/A
|
![]()
Mer i Berlingske Business:
»Det er uholdbart, at medarbejderne sætter dagsordenen og via deres strejker bestemmer, hvor stort afkast, aktionærerne får. Ledelsen er tvunget til at vise medarbejderne, hvor skabet skal stå og træffe den økonomisk rigtige beslutning, selv om det giver nogle ubehageligheder på kort sigt,« Sikkert lurt å ikke planlegge flyging med selskaper som bruker SGS i begynnelsen av februar... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Jeg har i utgangspunktet sympati for fagforeningene, men den langsiktige konsekvensen av at SAS-styret ikke gjør grep og effektiviserer selskapene, kan bli at de til slutt ikke har noen jobb...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jobb har de nok, men kanskje ikke i SAS. En faktor som nok spiller en rolle på begge sider av forhandlingsbordet er den desperate manglen på arbeidskraft i vårt land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
STS har allered en "avtale" som visstnok innebærer delvis salg. Når det gjelder de norske ansatte i SGS og Spirit så er det ikke de som kommer til å streike, hvis det blir salg. Heller er det våre "gode" kolleger i DK som gjør det, desverre. Men jeg er enig at en slik streik kan være dødstøtet for det Sas vi kjenner i dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Avisene klarer jo ikke å få fram alle fakta engang. DN.no klarer faktisk å skrive feil ukedag også (5 februar er en tirsdag)
Er selv ansatt i SGS NO og vi er bundet opp av lovverk og tariffavtale som gjør at det IKKE er anledning til å gå til streik når det ikke er tarifforhandlinger. Enhver form for organisert aksjon vil derfor være lov- og tariffstridig og kan medføre erstatningsansvar. Men hva våre kjære kolleger i SGS DK og SGS SE gjør får være deres sak. Personlig så er jeg lei all skrivingen i aviser om dette emnet. Vi kan ikke gjøre noe uansett, så vi får bare ta det som det kommer. Last edited by LN-RRA; 28-01-2008 at 23:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tenk om de ansatte i Servisair skulle gaa til streik hver gang de byttet eier .....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
at your service!
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Hvorfor skal du bli sjuk fordi eierforholdene til arbeidsgiveren din er uklare. Det lurer jeg på. Da vil jeg nesten si at du har så dårlige nervere at du bør vurdere jobben din i utgangspunktet. Som arbeidstaker i Norge er du ganske godt beskyttet. Men de er vel nervøse for at de faktisk må jobbe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Så det at man er i litt dårlig humør en dag har nå blitt akseptabelt grunn for sykemelding? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
at your service!
|
![]()
EG forsvarar slett ikkje denne type "Sjuk"meldingar, eg berre påpeikar kva som kan kome til å skje. og kva "unnskyldning" dei kan bruke!
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Blir nok ikke store aksjonene i Norge men København vil nok merke problemer.
Blir sikkert ikke noe dårligere i ett nytt firma til å begynne med men de fleste vil vel gjærne være i SAS systemet pga at da føler vi tilhørighet til selskapet. Nå skal vel ikke SGS beskyldes for å ha vært den urolige parten før, noen som vet sist stuerne eller trafikk avdelingen i norge bøffe til ting? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
at your service!
|
![]()
SGS Norge har ei enorm stå-på vilje!
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
ID billettene betyr mye her vil jeg tro.....
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men herregud da! Gå til en storstreik bare for id-biletter? Det er vel ikke verdens beste argument...
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvem som snakker om streik for id billetter?
Må da vel være lov å være bekymret for fremtiden når man ikke vet hva den bringer. Saken er vel den at vi nå har gått i 6-7 år og gjordt det vi kan for at det skal gå bra med selskapet. Vi har hatt en reduksjon i kjøpekraft på ca 15% og hatt stor reduksjon i antall hoder i produksjonen fordi om den har økt betraktelig. Er det virkelig ingen av de utenforstående som ser at vi gjærne vil ha litt annseelse og lønn for ofringa vi har vært igjennom og som nok kommer til å fortsette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er en tråd som går gjennom samfunnet i dag, effektivisering og sparing, på alle mulige måter. Se bare på Helsesektoren, så SGS er ikke i noen særstilling her vil jeg si.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|