Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2008, 18:41   #1
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Norwegian Prissammenligning Ryanair-Norwegian

Jeg har drevet og sammenlignet priser hos Ryanair og Norwegian for flighter fra Oslo-området til Stansted på fredager framover. Tar man med gebyrer etc er Ryanair (GUARANTEED LOWEST FARES) konsekvent dyrest på fredager i februar og mars.

En annen sammenligning jeg gjorde var SAS - Sterling på strekket AMS-OSL og da kom SAS best ut. KLM kan man bare glemme. De lever fortsatt i steinalderen når det gjelder prising av envegsbilletter.

Det er en morsom verden der Norwegian er billig, men det er SAS også

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 00:49   #2
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Prissammenligning Ryanair-Norwegian

Jeg også har foretatt en prissammenligning med litt uventet resultat. Bakgrunnen for sammenligningen var at jeg ønsket å være til stede ved første ankomst av SIA A380 til Heathrow 18. mars (SQ308 arr 1505). For å få til det må følgende forutsetninger stilles - ettermiddagsavgang til London den 17. mars slik at en kommer på LHR-hotellet i god tid, og retur sent på dagen den 19. mars (litt flyfotografering må en få med seg før returen da). Jeg har også inkludert all transport på bakken i prisen for å få en riktig sammenligning. Her er resultatet - billigst til dyrest:

1. SAS OSL-LCY kr1628
2. British Airways OSL-LHR kr1665
3. SAS OSL-LHR kr2093
4. Ryanair TRF-STN kr2122
5. Norwegian OSL-STN kr2176
6. Air France OSL-LHR kr3122
7. Brussels Airlines OSL-LGW kr3706
8. Lufthansa OSL-LHR kr5406
9. KLM OSL-LHR kr5875

Nå blir det vel trolig ikke en tur/retur på meg, bare tur i så tilfelle. Siden den 18. mars er i påskeuken og påsken skal tilbringes på Karmøy, så blir det vel en trekant for meg - OSL-LCY/STN-HAU/HAU-OSL - med to legger SAS og en leg Ryanair. Prismessig blir det nesten identisk pris for om jeg reiser direkte til HAU fra OSL eller om jeg tar en tur via London og ser på A380en. Eneste forskjellen er bakketransporten i UK (£7 til Transport London og £15 til Stansted Express) og selvsagt hotellet på LHR. Men siden både Premier Inn-kjeden og Travelodge har kommet til Heathrow (begge nettopp åpnet), så kan man få et rom fra £29 pr. natt i gangavstand fra den beste spottene. Med andre ord en billig tur for å fotografere en "first of".

Hvis noen lurte på hvorfor Norwegian fra Rygge ikke var med i sammenligningen, så flyr de ikke på disse dagene.

Last edited by LN-KGL; 09-02-2008 at 00:53.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 07:47   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Burde være en tankevekker... Men at dette var overraskende er jeg ikke enig i...
EB is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 07:55   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Ikke overraskende, men det er veldig mange jeg prater med som tror at DY og FR alltid er billigst. Å prøve å fortelle at det ikke er tilfelle har jeg bare gitt opp....
Old 09-02-2008, 08:15   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Joda, har flere venner som aldri har booket på nettet før og de har nå
blitt kjent med det fine systemet til DY og booker kun der ! Flere har angret
da de har funnet ut at det ikke var rimeligst.

Selv hjalp jeg en god venn sist søndag med London-booking. Da kom BA best ut sammenlignet med DY, SK . NB var litt billigere men gærne datoer. NB har jo brukbare priser til Gatwick.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 09:53   #6
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Min uppfattning är att ryanair är mycket skickliga i att ta ut höga priser när det finns möjlighet att göra så. Själv åker jag ganska ofta till Spanien i samband med skollov (juni-juli och sista veckan i oktober). Ännu har jag inte åkt med Ryanair till Spanien (men det ändrar sig om en dryg vecka) just på grund av att de inte har haft tillräckligt låga priser. Det har blivit Spanair och SAS i stället som har haft lägre priser. Och detta var innan de började ta mycket betalt för incheckat bagage (som man verkligen behöver under n tvåveckors semester med familjen).
Däremot så kan ju den som åker vid andra tider åka väldigt billigt. Men oftast så måste resan bokas åtminstone tre veckor, ofta ett par månader i förväg...
Jag tittade själv på resor till Barcelona och Alicante i höst (Ryanair has sina resor ute till 15 september just nu) och Stockholm-Barcelona (nåja, Skavsta-Girona) är redan i dag så väl bokad på söndagar att en torsdag-söndag utan bagage kostar över 2000 kr.
Men det är flera som även jag känner som när de ska resa ser att Ryanair åker dit och bokar direkt utan att jämföra något annat.
Old 09-02-2008, 10:13   #7
krsvg
ScanFlyer Blue

Exclamation Re: Prissammenligning Ryanair-Norwegian

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ikke overraskende, men det er veldig mange jeg prater med som tror at DY og FR alltid er billigst. Å prøve å fortelle at det ikke er tilfelle har jeg bare gitt opp....
mitt inntrykk er at folk faktisk begynner å legge merke til at sk ofte er det billigste alternativet..
krsvg is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 11:18   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Husker når familien skulle på ferie til Nord-Norge for noen år siden.. Reiseplanen var OSL-TOS, et par dager i Tromsø, Fast Window opp til Kirkenes, og fly hjem derfra..

Min far hadde fått et pristilbud på hele sulamitten fra et reisebyrå, hvor han hadde sagt at det skulle flys Norwegian, for de var jo selvsagt billigst.. Husker t.o.m. at han hadde sett en annonse hvor de reklamerte for noen priser til 199 eller 299, eller hvor mye det var, og de prisene skulle han ha.. (aner ikke om han var klar over at sånne priser fantes i et begrenset opplag).

For moro skyld, sjekket jeg priser på båt/hotell/fly, og fant en totalt sett billigere pris - med SK!! Faren min fikk nesten hakeslepp da han forsto at de var billigere enn DY! Det endte selvsagt med at vi bestilte på egenhånd, og fløy SK både opp og ned..

(Det hører forøvrig med til historien at vi fløy fra OSL klokken 08:00 en søndag morgen, fordi vi da sparte ca. en femtilapp per pers., i forhold til ca. 5 andre avganger den dagen. Skarr'e væra billig, så ska're værra bllig.. )
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 20:11   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ja, det er jo en kjensgjerning at man må sjekke ulike selskaper når man skal ut og reise. Det er selvfølgelig ikke sånn at ett selskap konstant er billigst i en konkurransesituasjon - uansett om det ene utgir seg for å være et lavprisselskap.
Old 09-02-2008, 20:44   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ja, det er jo en kjensgjerning at man må sjekke ulike selskaper når man skal ut og reise. Det er selvfølgelig ikke sånn at ett selskap konstant er billigst i en konkurransesituasjon - uansett om det ene utgir seg for å være et lavprisselskap.
Og dér kom Ryanair-forsvaret!!!

Old 09-02-2008, 20:44   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

De fleste jeg kjenner er i hvert fall klar over at man må sjekke flere selskaper, og at dette lett kan gjøres på nettet.

Men hvor stor andel av FR-reisende er egentlig fra Oslo-gryta, altså fra Asker og østover.
Finnes det noen statistikk på dette?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 21:58   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Jeg også har foretatt en prissammenligning med litt uventet resultat. Bakgrunnen for sammenligningen var at jeg ønsket å være til stede ved første ankomst av SIA A380 til Heathrow 18. mars (SQ308 arr 1505). For å få til det må følgende forutsetninger stilles - ettermiddagsavgang til London den 17. mars slik at en kommer på LHR-hotellet i god tid, og retur sent på dagen den 19. mars (litt flyfotografering må en få med seg før returen da). Jeg har også inkludert all transport på bakken i prisen for å få en riktig sammenligning. Her er resultatet - billigst til dyrest:

1. SAS OSL-LCY kr1628
2. British Airways OSL-LHR kr1665
3. SAS OSL-LHR kr2093
4. Ryanair TRF-STN kr2122
5. Norwegian OSL-STN kr2176
6. Air France OSL-LHR kr3122
7. Brussels Airlines OSL-LGW kr3706
8. Lufthansa OSL-LHR kr5406
9. KLM OSL-LHR kr5875

Nå blir det vel trolig ikke en tur/retur på meg, bare tur i så tilfelle. Siden den 18. mars er i påskeuken og påsken skal tilbringes på Karmøy, så blir det vel en trekant for meg - OSL-LCY/STN-HAU/HAU-OSL - med to legger SAS og en leg Ryanair. Prismessig blir det nesten identisk pris for om jeg reiser direkte til HAU fra OSL eller om jeg tar en tur via London og ser på A380en. Eneste forskjellen er bakketransporten i UK (£7 til Transport London og £15 til Stansted Express) og selvsagt hotellet på LHR. Men siden både Premier Inn-kjeden og Travelodge har kommet til Heathrow (begge nettopp åpnet), så kan man få et rom fra £29 pr. natt i gangavstand fra den beste spottene. Med andre ord en billig tur for å fotografere en "first of".

Hvis noen lurte på hvorfor Norwegian fra Rygge ikke var med i sammenligningen, så flyr de ikke på disse dagene.
Nå er jo dette midt i påskeferien, så det er jo ikke så rart at tabellen din blir som den blir. Det er gjerne i helger og ferier "lavprisselskapene" er dyrest, her skrur de automatisk opp prisene. Skal man få billige billetter, må man være fleksibel på tider og datoer - da kan man gjøre noen kupp hos lavprisselskapene, ellers er det ikke store forskjellen lavpris kontra tradisjonell.
Old 09-02-2008, 22:00   #13
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Nå er jo dette midt i påskeferien, så det er jo ikke så rart at tabellen din blir som den blir. Det er gjerne i helger og ferier "lavprisselskapene" er dyrest, her skrur de automatisk opp prisene. Skal man få billige billetter, må man være fleksibel på tider og datoer - da kan man gjøre noen kupp hos lavprisselskapene, ellers er det ikke store forskjellen lavpris kontra tradisjonell.
Oi!!! Han må jobbe i Ryanair

Old 09-02-2008, 23:21   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Flightdeck, SAS Norges tilbud til LCY er ekstremt bra prismessig når som helst bare en passer på å fly i motstrøm med vanlige forretningsfolk (til London ettermiddag og fra London om morgenen). At London City Airport er en drøm for den reisende med ekstremt lite kø i passkontroll og bagasjen på båndet når du når frem etter å ha gått de få meterne fra flyet gjør ikke det mindre bra. 15 minutter etter ankomst står man på perrongen til Docklands Light Railway og 40 minutter senere sjekker man inn på Thistle Marble Arch. Fremdeles har en god tid til en drink før åttetretti-forstilling av Mamma Mia på Prince of Wales Theatre en fredag eller god tid til en fantastisk god italiensk/fusion middag på Quo Vadis i Dean Street. Dagen derpå er det å få seg en bedre engelsk frokost og deretter ta seg ned til i aviskiosken ved hotellinngangen for å få dagens nyheter. Hvis det er den eldre kioskinnehaveren som står der så må det bare snakkes fly (den mannen er flyinteressert og når det gjelder eldre britisk flyhistorie er han det rene oppslagsverket).

Er ikke London herlig dere? Og etter SAS Norges direkteflight fra OSL til LCY er den bare blitt såååå myyyye herligere.

Så til slutt en liten kommentar om tilbringertjenesten til Stansted - den er såååå dyr og j...lig treg. Fatter ikke at de kan være så uforskammet å kalle det Stansted Express når det tar minst 45 minutter å tilbakelegge de 55 kilometerne det er til/fra Liverpool Street Station og det forlanger de £15 for. Nei, takker meg til Flytoget som gjør unna omtrent samme avstanden på halvparten av tiden selv med stopp på Lillestrøm og dette for for et par kroner mindre.
Old 10-02-2008, 00:33   #15
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Flightdeck, SAS Norges tilbud til LCY er ekstremt bra prismessig når som helst bare en passer på å fly i motstrøm med vanlige forretningsfolk (til London ettermiddag og fra London om morgenen). At London City Airport er en drøm for den reisende med ekstremt lite kø i passkontroll og bagasjen på båndet når du når frem etter å ha gått de få meterne fra flyet gjør ikke det mindre bra. 15 minutter etter ankomst står man på perrongen til Docklands Light Railway og 40 minutter senere sjekker man inn på Thistle Marble Arch. Fremdeles har en god tid til en drink før åttetretti-forstilling av Mamma Mia på Prince of Wales Theatre en fredag eller god tid til en fantastisk god italiensk/fusion middag på Quo Vadis i Dean Street. Dagen derpå er det å få seg en bedre engelsk frokost og deretter ta seg ned til i aviskiosken ved hotellinngangen for å få dagens nyheter. Hvis det er den eldre kioskinnehaveren som står der så må det bare snakkes fly (den mannen er flyinteressert og når det gjelder eldre britisk flyhistorie er han det rene oppslagsverket).

Er ikke London herlig dere? Og etter SAS Norges direkteflight fra OSL til LCY er den bare blitt såååå myyyye herligere.

Så til slutt en liten kommentar om tilbringertjenesten til Stansted - den er såååå dyr og j...lig treg. Fatter ikke at de kan være så uforskammet å kalle det Stansted Express når det tar minst 45 minutter å tilbakelegge de 55 kilometerne det er til/fra Liverpool Street Station og det forlanger de £15 for. Nei, takker meg til Flytoget som gjør unna omtrent samme avstanden på halvparten av tiden selv med stopp på Lillestrøm og dette for for et par kroner mindre.

Helt enig, det der hørtes ut som en perfekt London-dag (dog mangler det litt fotball). Å komme til London utpå ettermiddagen er egentlig litt undervurdert... Høres ut som du også har litt sans for Thislte Marble Arch? Håper hotellet ikke har forfalt nevneverdig siden sist jeg var der i 2006...? Skal bo der i neste måned da jeg skal ha SK OSL-LHR til en veldig billig penge.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 01:10   #16
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Quote:
He he he, den tanken slo meg også KOG'en

Old 10-02-2008, 01:58   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

De startet på en restaurerering etasje for etasje i 2005 og i september samme år ble jeg tildelt et hjørnerom (suite) som var nyoppusset i stil med hotellets øvrige art deco detaljer. Siden jeg hadde en stue i tillegg til hall, soverom og bad, var det naturlig at de to andre deltagende på turen hadde et samlingspunkt mellom slagene hos meg. Har vært der en gang til senere. Også den gang endte jeg opp i samme etasje (som ble oppusset på våren/sommeren 2005), men den gang med rom mot Oxford Street. Atter en gang var rommet hadde samme temadekor, men i tillegg var det en nydelig tiffany-lampe i taket. Det ble bare en natt på hotellet den gang - var på vei til Hampshire, men ville ha en dag i London før flere dager med å sette opp en webshop.

Men så finnes det også en mengde andre bra hoteller i London, alt fra nye kjedehoteller som Travelodge og Premier Inn med rom for under £50 til ærverdige klassiske hoteller med døråpner med sjakett med floss som hos The Landmark med rompris fra £289 pr. natt og oppover til en 55 m2 One-bedroom-suite for £1400 pr. natt.

Det eneste en bør passe på er å ikke gå på limpinnen til de stooore turistmaskinene, mer upersonlig service skal man lete lenge etter.

Last edited by LN-KGL; 10-02-2008 at 02:02.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 09:59   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Hvor har du det fra? Jeg har aldri hatt sans for Ryanair, jeg har aldri prøvd å forsvare Ryanair og jeg har aldri jobbet for dem heller. Men jeg har jobbet i både SAS, Braathens og Norwegian.
Old 10-02-2008, 10:06   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:

Jeg er helt enig med deg. Stansted er forferdelig og LCY fantastisk i forhold til beliggenhet og bekvemmelighet. Og ja, reiser du i motstrøm med vanlige forretningsfolk, kan du få det til meget gode priser på LCY. Poenget mitt var bare at lavprisselskapene i alle fall ikke er billige i høytider... Og dessuten er det jo sånn at det fort blir et dagsprosjekt når man skal bruke flyplasser som Stansted og Torp.
Old 10-02-2008, 12:11   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg er også enig i at LCY er en drøm å reise til/fra, men hvorvidt Stansted er et mareritt eller ei hva tilbringertjenste angår så vil jeg vel hevde at det kommer an på hvor i London man bor. Bor man slik at man enkelt kan nå enten Liverpool Street Stn eller Tottenham Hale (Stansted Express har også et stopp før endestasjonen, -KGL....), så er det vel greit å komme seg til STN. I slutten av mars skal jeg bo like ved Green Park, og regner da med å ta Victoria Line til Tottenham Hale, for deretter å sette meg/oss på Expressen til Stansted. 20 minutter til Tottenham Hale, 35 minutter fra Tottenham Hale til STN. Er vi max uheldig så blir det 15 minutter ventetid på Tottenham Hale. At toget er tregt skal jeg være enig i, men det er vel det samme for det meste av tognettet i UK (bortsett fra hovedlinjen på østkysten, samt en noe oppgradert linje f.eks. til/fra Manchester). Jeg skal prøve både LHR, LCY og STN i løpet av den neste drøye måneden så jeg skal se om jeg skal forsøke meg på å gjøre en vurdering etter dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules