![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
|
![]()
Mye billige billetter å få fra Norge om dagen, ser jeg .. 3000 t/r med SAS til Chicago .. slett ikke verst. Man kan lure på hvordan flyselskapene gjør penger på slikt.
Lur ikke lenger: Motsatt vei! Fikk 'kjempetilbud' av Delta i innboksen i dag. Eksempler: Atlanta-Paris $996. Chicago-Amsterdam $787. OK - kanskje ikke så verst, inntil man ser liten skrift: '' Each-way based on required round-trip purchase'' Så da snakker vi om 12.000 NOK Atlanta-Paris og 9600 Chicago-Amsterdam. Kjempetilbud my ass .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
SAS har vel nylig fått mye kritikk av analytikere den siste tiden for at de priser seg
lavere enn de tåler og har for høy kapasitet, så det er tydlig at konkurransen OSL-USA er stor nå og at DY setter standarden og at SAS prøver å posisjonere seg. Noen som vet hvordan UA gjør det på OSL om dagen? Ditt andre eksempel viser jo også tydlig hvorfor de amerikanske selskapene er særdeles lite lystne på lavpris- konkurranse over dammen.. . Det er svært god butikk på de fleste ruter idag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]()
Ikke rart amerikanerne ønsker DY velkommen ;-)
Tenkte at sas kanskje hadde billige billetter til Scandinavian fra de destinasjonene de kjører tilbud på til. Men et raskt søk viste at det ikke stemte og billigste ord- osl tur retur kostet nesten det dobbelte av osl-ord tur retur |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Norge-USA , kom fra SFO i dag , booker neste vår UA SFO for kr 3.550 . Har vel noe med DY og OAK å gjøre ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Booket ferdig SFO mars 2015, UA kr. 3.555 pr. pax.
Sjekket nøyaktig same datoer omvendt vei, kr. 6.287 !! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,991
|
![]() Quote:
Inviterte 7 Amerikanere på besøk til Norge i Juni. "Hvor dyrt kan det bli, liksom". Ser jo billetter til 3KNOK og sånt. Jau... Ikke fra US til Norge. 74.000 endte jeg på for alle sammen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
He, he , airfare på min billett er kr 125 ! Så. Jeg har jeg aldri fløyet til SFO så billig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]()
Her var det utrolig mye hummer og kanari. Selv traadstarter, som jeg har stor respekt for, snubler jo paa startstreken og sammenligner et SAS salg som har reiseperiode 03/11 - 19/03/2015 - med Delta priser naa i sommer (jeg gaar ut i fra det er sommerpriser - ellesr er Delta og Attallantta utrolig mye dyrere enn hva vi ellers har tilgjengelig i USA.
Fordi jeg baade handler mere Transatlantiske billetter enn de fleste her paa forumet (ja mer enn selve SQ777) og fordi jeg har blitt godkjennt som Pendler av Skatt Øst sitter jeg med et godt sammenlignings grunnlag (og jeg sitter aa fyller ut selvangivelsen for Norge med nettopp mine billettregnskap akkurat i disse dagene). Som en digresjon Wahoo - saa er svaret paa Verdens Store spørsmål = 42 og ikke Norwegian ![]() Jeg kan trekke fra billigste reisemaate paa de dagene jeg reiser, saa jeg maa lagre endel dokumentasjon for hver reise (naa var jeg med paa aa utvikle Fare Quote Product (FQP) i Amadeus i sin tid, saa jeg har en god verktoeykasse ![]() - Solgt i Norge vs. Solgt i USA. - Start i Norge vs. Start i USA. - Salg/Kampanjer som det SAS kjoerer akkurat naa. - Kombinasjoner innenfor rimelighetens grenser (reisetid ikke overskrider 24t.) Og i 2013 var det stort sett billigst aa starte reisen og kjoepe den i Seattle i USD. Men utenom kampanjer / salg dreide forskjellene seg ikke om mere enn et par hundre kroner noe som reflekteres om vi gjoer en sammenligning i den perioden SAS kampanjen gjelder (Seattle er ikke med i SAS sitt salg): - Seattle - Oslo 12/11 med retur 03/12 kjoept i Seattle NOK 6095.00 - Oslo - Seattle 12/11 med retur 03/12 kjoept i Oslo NOK 6424.00 @SQ777 kampanjer / salg kjoeres noedvendig ikke paa samme tid i alle markeder, saa etter den 26 Mai som er siste dag i SAS sitt salg kan ditt eksempel fort snues opp / ned og fra SFO blir det biligste. Til helgen er det Memorial Day og det er en weekend med mye salg hos "Brick and Mortar Stores" blant annet er det mye salg paa biler (og selges mye biler ![]() @Wahoo - jeg tror du stokker kortene litt vel grundig, det er de ansatte og ikke selskapene som "frykter" Norwegian - og spesiellt frykter (som jeg) Norwegians modell av organisering av ansatte gjennom Bemannings byraaer - vi som har jobbet for bemannings byraaaer kjenner vikrleligheten og for min egen del maa jeg si at oppdrag via bemanningsbyraa er det absolutt siste jeg vil ta paa meg (heldigvis kan jeg ennaa velge ![]() De Amerikanske flyselskapene er vesentlig bedre vannt med konkuranse og skikkelig toeff konkuranse enn hva Norwegian er (kjos have seen nothin yet) Se paa hvordan Delta forsoeker aa knuse Alaska Airlines her paa vestkysten i disse dager, Alaska tar ikke en Skaanvik og klager paa alle andre, nei det har tatt opp konkuransen og saa langt har Alaska (og vi som kunder) vunnet 1,2,3,4 runde. Norwegian er muligens store i Norge, men det er et lite selskap (totalverdien er midnre enn hva Sheryl Sandberg har gitt til kvinnesaken (Lean In)).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 21-05-2014 at 21:42. Reason: rettet 1% av skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
|
![]() Quote:
MEN - dette var et 'kanonsalg' som datt inn i innboksen min i morges.Derfor 'litt' sammenlignbart for å demonstrere poenget. Og hvorfor flyselskapene ekspanderer i USA og ikke østover blir ganske tydelig. Prisnivået i Atlanta har alltid vært høyt. Billetter til OSL for under 1000 daler er svært vanskelige å finne .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Er det heltidsansatte som kun jobber med slik prising ? Tenker spesielt på UA som øyeblikkelig etter at jeg har fått mail fra SK og LH om tilbud til USA, går under i pris uten å annonsere dette ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,213
|
![]()
Det er da ikke uvanlig at UA matcher priser. Feks under BA salg kan man se tilsvarende billige priser hos UA som regel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
|
![]()
Alle selskaper har en avdeling som heter Revenue management. En av deres oppgaver er å følge med på konkurrentenes prising, og ta passende grep der det er nødvendig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
transatlantiske ruter. Det vil de ikke lenger gjøre hvis DY får det som de vil for da er de nødt til å følge etter ned i pris. Og det er de selvsagt lite lystne på. Hardere konkurranse betyr lavere marginer, slik er det bare. Forøvrig en interessant artikkel om temaet her (fra før DY kom på banen) The Economist: Open the Skies W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
|
![]()
Og de amerikanske flyselskapene har 'knekt koden' og er nå de mest lønnsomme ..
http://e24.no/boers-og-finans/amerik...oppen/23005768 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,991
|
![]() Quote:
EDIT: Mmmmmmm... også varme chocolate chip cookies og kaffe i store mugger. O' himmel Yess, yess, yessssss!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 26-05-2014 at 15:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,156
|
![]()
Heisann!
Store Mugger får du vel allerede på enkelte fly Fnate, men om det er kaffe i dem er vel et annet spørsmål.. ![]() ![]() Ellers kan man jo bare håpe på bedre seter intra-Europa igjen, kjekser og en iskald GT mottas også med takk! Så kan vi heller sende pastasalaten og wrap`en andre veien over Atlanteren.. (Med DU kanskje?? hehehe) Oooooopen Skies.... ![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
- Flå de transatlantiske passasjerer gjennom kartell/collusion virksomhet og liten konkurranse mellom hubene. - Sørg for å sperre for LCC selskaper som vil inn i det transatlantiske markedet. - Kutt kostnader ved å outsource innenriks-ruter til regionalselskaper med McDonalds-lønninger. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
|
![]()
Konkurranse utenriks er det mye av, men de fleste markeder er regulert. Det hjelper. En reduksjon i kapasitet innenriks over flere år har også drevet opp både yield og kaninfaktor. Kreativ gebyrpolitikk har også hatt god effekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Er det egentlig det?
De 3 store alliansene har vel nærmere 90% av markedet over atlanteren. Og på de færreste huber på begge sider av atlanteren er vel alle 3 allianser representert med direkteflyvninger? Det vanlige er vel heller 1 eller 2? Altså ikke særlig god konkurranse... W |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
|
![]()
Det er ikke alle som reiser transatlantisk. Trenden er den samme også over Stillehavet og sørover. Og jeg uttalte meg høyst generelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. | Twin Otter | Reiseforum | 2 | 17-07-2010 12:54 |
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? | vstenhjem | Flyforum | 6 | 22-03-2010 00:54 |
SAS Norge kutter i Nord-Norge (10 %) | BU595 | Flyforum | 5 | 08-12-2008 23:36 |
Prissammenligning Ryanair-Norwegian | LN-KOG | Flyforum | 41 | 12-02-2008 16:47 |
Prissammenligning på flybilletter | FlyHi | Flyforum | 5 | 29-10-2005 16:43 |