Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2008, 20:54   #1
cjobakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
Spørsmål Flightplan for SAS til New York rundt 1960

Hei, første post her

Lurer på om noen har noe informasjon her om ruter som ble benytett fra Skandinavia til New York på 60tallet. Og hvordan man navigerte seg frem.
Ble det brukt VOR-VOR eller liknende?
cjobakk is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2008, 15:57   #2
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Flightplan for SAS til New York rundt 1960

LORAN-C ble mye brukt. hovedsaklig brukt i nord-atlanteren, og dette var point-to-point navigation, opptil 1000NM, med teoretisk rekkevidde på 1500NM mellom punktene.
Evt, longrange NDB, ble også brukt.
Har hørt historier der SAS , etter avgang tunet inn Vigra sin radiosender for både kurs-informasjon, og siste nytt

VOR ble vel adoptert på 60-tallet, men det er "shortrange-navigation", og basert på VHF.
Morten is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2008, 15:58   #3
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Flightplan for SAS til New York rundt 1960

Og velkommen på forumet,forresten
Morten is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2008, 10:22   #4
cjobakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
Default Re: Flightplan for SAS til New York rundt 1960

Jeg har ett spørsmål til, hvilken rute ble benyttet fra Stockholm Arlanda på seksti tallet til New York med Dc 8-33?
__________________
MVH
Christian
cjobakk is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 23:21   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,933
Default Re: Flightplan for SAS til New York rundt 1960

Quote:
Originally Posted by cjobakk View Post
Hei, første post her

Lurer på om noen har noe informasjon her om ruter som ble benytett fra Skandinavia til New York på 60tallet. Og hvordan man navigerte seg frem.
Ble det brukt VOR-VOR eller liknende?
Naa har jeg begrenset informasjon om Navigasjons typene, men min mor jobbet som flyvertinne i SAS, mest paa langrutene, fra 1957 til 1967. jeg vet at hun floey Kastrup - Prestwick - New York og regner med at det var med DC-6> DC-7 floey jo fly nonstop Kastrup Anchorage saa den kunne greit klare Kastrup New York.....jeg mener at SAS hadde navigatoer om bord i DC-8, i hvertfall var Einar Sverre Pedersen med naar vi floey 10 aars jubileums turen for Polar Ruten til Tokyo i 1967...det jeg husker av ruter var at Los Angeles gikk via Soendre Stroemfjord paa Groennland inntil 1966, hvor den ble floeyet nonstop til Seattle og ned til Los Angeles....Chicago gikk via Montreal, og paa SAS kontoret i Chicago fant jeg en reklame plakat for en fortsettelse av Chicago ruten til Minniapolis med United DC-7 med SAS Sticker (forloepern til Star Alliance) SAS Floey ogsaa Bergen - New York paa 60 tallet
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 01:41   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,933
Default Re: Flightplan for SAS til New York rundt 1960

her har du en link til Gull....http://www.timetableimages.com/ttimages/sk6304a.htm
Les og nyt
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2008, 10:24   #7
cjobakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
Default Re: Flightplan for SAS til New York rundt 1960

Flott side, tusen takk:-D
__________________
MVH
Christian
cjobakk is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian sirkler rundt New York etter takeoff... LTH Småprat 5 06-04-2017 23:58
SAS Caravelle modell/leketøy fra 1960-tallet Islending Samlerhjørnet 3 03-09-2015 21:17
Overskudd og underskudd i SAS fra 1960 og fremover SK384 Flyhistorisk forum 4 16-03-2014 13:22
SAS-rute til New York har ført til økte flypriser kekker Småprat 4 23-09-2011 18:40
SAS Braathens til New York. Giama3 Flyforum 13 01-04-2006 23:22


All times are GMT +2. The time now is 22:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.