![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,062
|
![]()
Med unger som våkner tidlig i helgen har en god tid til å studerere mer og mindre nyttige ting. I dag har jeg kikket i Åke Hall sin bok Luftens Vikingar. Der er det mye bra lesestoff. Han har blant annet en kortfattet historisk oversikt over de viktigste begivenhetene i SAS sin histore. Her finner jeg blant annet regnskapstall fra 1961 og fremover. Her er en oversikt over utviklingen. Alle tall er SEK og tallere er i millioner. Noen av årene er tomme og det er fordi boken ikke har sagt noe om resultatet for disse årene
1961: -89 1962: 1963: 21 1964: 70 1965: 75 1966: 65 1967: 84 1968: 86 1969: 83 1970: 89 1971: 71 1972: 35 1973: 84 1974: 77 1975: 70 1976: 42 1977: 91 1978: 127 1979: 148 1980: 1981: 1982: 448 1983: 579 1984: 792 1985: 1017 1986: 1350 1987: 1800 1988: 2600 1989: 2206 1990: -763 1991: 1992: 1993: 1994: 1505 1995: 1036 1996: 1815 1997: 2231 1998: 2829 1999: 1846 2000: 2773 2001: 7 Siste året boken har tall for er 2001. Vi ser at SAS stort i alle år i denne perioden har tjent gode penger, men unntak av 1990 og 1961. Tallene er vel litt verre for perioden etter 2001. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]()
Litt interessant denne, og jeg har bladd gjennom årsrapporter fra SAS siste år.
Vet ikke hvilke tall boken gir, men går utifra det er resultat etter skatt, alt inkludert. I mine tall nedenfor så er det endelig resultat, etter skatt, valutagevinster, engangskostnader/-inntekter, nedskrivinger osv. Men har også lagt til driftsresultat i parantes, siden denne kanskje gir en bedre pekepinn på hvordan den underliggende driften har vært. Denne inkluderer finanskostnader, men ikke skatt. Det er spesielt 2 år hvor det er stor forskjell på driftsresultat og endelig resultat, forklaring til slutt. (Tal i millioner SEK) 2002: -132 (-450) 2003: -1.415 (-1.470) 2004: -1.872 (-1,945) 2005: 255 (418) 2006: 4,740 (292) 2007: 636 (1,052) 2008: -6.321 (-1,044) 2009: -2.947 (-3.423) 2010: -1.870 (-3.060) 2011: -2.005 (-1.629) 2012: -1.277 (-1.245) 2013: -67 (433) 2006: 4.576 i engangsinntekter, hovedsakelig salg av Rezidor hotellene. 2008: 5.305 i engangskostnader, hvorav 4.895 relatert til nedskrivinger i Spanair. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,062
|
![]()
Det er nok sikkert riktig. Jeg husker heller ikke noe tall fra den gangen. Det dårlige resultatet fra 1990 forklares vel i all hovedsak med Gulfkrigen med en sterk økning i prisene på fuel og en tilsvarende tilbakegang i antall reisende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]()
I følge denne: http://www.inc.com/magazine/19890501/5635.html
og denne: http://www.mmanning.com/Articles/how...einsideout.htm Så hadde SAS underskudd i størrelsen US$ 17-20millioner disse 2 årene (1980/1981). I SEK på datidens kurser så ville dette da ligge i størrelsesorden 75 - 110 millioner SEK Forøvrig så er begge artikler nevnt over interessant lesing. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Caravelle modell/leketøy fra 1960-tallet | Islending | Samlerhjørnet | 3 | 03-09-2015 21:17 |
SAS gjeld fremover (splittet fra SAS selger 13 MD-80) | Spacetime | Flyforum | 3 | 22-11-2011 10:26 |
Flightplan for SAS til New York rundt 1960 | cjobakk | Flyhistorisk forum | 6 | 03-02-2008 10:24 |
Bilder fra Fornebu 1960- | Concorde | Bilder & foto | 14 | 19-12-2007 19:21 |
Bilder fra Gatwick på 1960-tallet | LN-KGL | Flyforum | 0 | 27-08-2006 00:58 |