Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2007, 21:31   #1
PW14
ScanFlyer Blue

PW14's Avatar

Default Avbestilling hos Norwegian

Jeg har bestilt noen billetter hos Norwegian for ca 30 minutter siden som jeg angrer på. Har prøvd å ringe kundesenteret, men det er stengt.

Jeg lurer på om det finnes en mulighet til å stoppe bestillingen á la SAS sin 24 timers angrefrist?

PW14 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 21:49   #2
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Fra Norwegians hjemmeside:
"Det er i henhold til våre betingelser ikke refusjon på lavprisbilletter. Bestillingen er bindende etter at du har bekreftet reisen. "

Det beste du kan håpe på er nok å få tilbake skatter & avgifter (antar det er lavprisbilletter det er snakk om...).
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 21:49   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 21:51   #4
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
Men hvorfor skriver da wideroe.no følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist. Dette gjelder ikke billetter med flyselskapene Norwegian og Sterling."?

...og fra forbrukerportalen.no...:
"Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. "

Edit...
Fikset URL
Old 02-09-2007, 22:05   #5
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally posted by SpotOn

Quote:

Men hvorfor skriver da wideroe.no følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist. Dette gjelder ikke billetter med flyselskapene Norwegian og Sterling."?

...og fra forbrukerportalen.no...:
"Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. "

Edit...
Fikset URL
HM, hvor på wideroe.no finner du dette? 24 timers angrefrist praktiseres på ALLE flyselskap som bestilles der nå.
Men du har nok rett i at dette faktisk ikke er lovbestemt.

Old 02-09-2007, 22:10   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det heter vel at ingen "betingelser" kan gjøre villkårene dårligere for kunden enn det man finner lovfestet. Det er vel derfor kundesentrene ikke er 24H

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 22:14   #7
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:

HM, hvor på wideroe.no finner du dette? 24 timers angrefrist praktiseres på ALLE flyselskap som bestilles der nå.
Men du har nok rett i at dette faktisk ikke er lovbestemt.
Fant det via google.no med søkeordene "angrefrist på flybilletter" (første treff). Men jeg ser at når jeg går på www.wideroe.no -> Ofte Stilte Spørsmål -> Endring / Kansellering så står det (på noe som sikkert er en mer oppdatert versjon av siden) følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist." Dvs, unntakene Norwegian og Sterling fra siden jeg fant via google er fjernet.

Da er det kanskje håp for OP uansett... Det er i allefall verdt forsøket å prøve når kundeservice en gang åpner (og jeg har lært at jeg ikke skal anta at sidehenvisninger fra google alltid viser til sist oppdaterte versjon av siden).
Old 02-09-2007, 22:49   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg tror ikke du kan kansellere lavprisbilletter hos Norwegian slik dere beskriver - godt mulig jeg tar feil, men har ikke hørt at noen har gjort det når jeg har vært på jobb. Du kan uansett - mot et gebyr på kr. 150/162 - endre billetten til en annen avgang eller en annen strekning. Bruker du ikke billetten får du selvfølgelig tilbake avgiftene og skattene.
Old 02-09-2007, 23:01   #9
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Jeg tror ikke du kan kansellere lavprisbilletter hos Norwegian slik dere beskriver - godt mulig jeg tar feil, men har ikke hørt at noen har gjort det når jeg har vært på jobb. Du kan uansett - mot et gebyr på kr. 150/162 - endre billetten til en annen avgang eller en annen strekning. Bruker du ikke billetten får du selvfølgelig tilbake avgiftene og skattene.
Jeg måtte avbestille billetter for 2 til Tallin med DY og ved henvendelse til Norwegian 4 dager før avreise ( bekreftelse fra Lege at flyreise ikke kan gjennomføres / lege sa blodpropp) og Olga sa " du får kanskje igjen avgifter - kan ta tid " - dette var reise den 18.6.2007 til Tallin - ennu ikke fått tilbake ca kr. 300 for to personer.

Jeg er skuffet over Norwegian som benytter "service folk" på telefon som ikke kan imøtekomme dine rettigheter.

Jeg sponser Norwegian med skatter/avgifter for denne turen til Tallin med kona - men neste gang så blir ikke turen bestilt og ikke reist med Norwegian .Det skal ikke bare være slik at de reklamerer med "billige billetter" som egentlig ikke er billiig - fordi som regel hjemturen er mye dyrere enn bortover - så tilsammen så koster tur/retur mye mere enn reklamert.

Takk Kjos for at du bruker folk på bestillingstelefonn som IKKE skjønner alt -leser du dette så skylder du meg litt over kr. 300.- og leser du ikke dette - så er Norwegian sponset med disse pengene.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:18   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Et helt annet eksempel. Måtte kansellere en tur til Wien med Austrian, ingen sykdom, ingen unnskyldning. Hadde ikke tid.

Sendte bill. med brev som sa: " VET at det ikke er refund på denne type bill. Men kunne vi få taxes tilbake ?? " Please..

Brevet ble stilet til Austrian med deres Wien-kontor med kopi av billetter. Bare skrev øverst: "Refund Office"

Mindre enn to uker var 2x kr.617 tilbakeført til kredittkortet.:wink . Flott siden OS har ofte høyere taxes enn flybilletten så tapet ble minimalt.

Da er det vel ikke nødvendig å si at at jeg snart flyr OS igjen......

Tror LH vil gjøre det samme.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:21   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

hmmm kjøpte du billettene pr telefon? I såfall belyser du en sak jeg har lurt litt på.

For ved online kjøp må du fysisk krysse av at du har lest betingelsene og godkjent disse før du kan gå videre. Dette gjør jo at selskapene (norwegian i dette tilfelle) kan si at du hadde all mulighet til å sette deg inn i betingelsene for ditt kjøp.

Om du derimot kjøper over telefon blir du ikke konfrontert med betingelsene. Ei heller blir du spurt om å godkjenne disse for å gjennomføre transaksjonen. Er du da like ansvarlig for som kunde "å selv ha ansvaret for å vite betingelsene for det du kjøpte" eller stiller det likt som et online kjøp?

Og i tilfelle det stiller likt (ansvars forhold), hvorfor MÅ du godkjenne betingelser ved online kjøp og IKKE ved personlig konfrontasjon?

Mulig jeg virker pirkete, men jeg synes det er litt betengt!
Old 02-09-2007, 23:25   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally posted by SQ 777

Tror LH vil gjøre det samme.
Ja, avbeställde precis en biljett åt en släkting och fick igen 1300/1839SEK utan några problem.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:29   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Vel, vel. Det er bare å klage. Jeg skjønner godt at folk blir misfornøyde om man ikke får pengene tilbake med en gang, men så er jo også dette noe av koseptet med et lavprisflyselskap som Norwegian. Man får billige billetter, men det går på bekostning av en viss servicegrad - en service som andre selskaper har blitt opp rundt. Norwegian er bygget opp rundt lave priser.

Når det gjelder eksempelet med Tallinn, så skal ikke dette være vanskeligere enn å henvende seg til Norwegian - per post, telefon, e-post eller på et billettkontor - og oppgi kredittkortnummeret. Da setter vi det inn med en gang.
Old 03-09-2007, 00:33   #14
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det kunne ha seg at det ikke var angrefrist på flybilletter, ettersom angrefristen etter loven "gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted", og dette burde jo passe bra for flybilletter kjøpt på internett.

I følge http://www.forbrukerombudet.no/?id=1562 gjelder angrefristen ikke i dette tilfellet som en følge av §19 i angrefristloven

"Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for

a) spille- og lotteritjenester
b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom."

Men jeg synes nå at selskapene (også Norwegian) kunne ha spandert på seg noen timers angrefrist, f.eks. slik at kunden har en mulighet til å oppdage at han/hun gjorde en liten feil i bestillingsdialogen. Men det er vel bare en ønskedrøm
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 06:36   #15
PW14
ScanFlyer Blue

PW14's Avatar

Da er fasiten klar: Kundesenteret kan ikke kansellere billettene, fordi kortet mitt allerede er blitt belastet.

Etter å ha lagt på ble jeg imidlertid litt stuss over at de kunne svare så kjapt. Det er jo slik at hvis jeg hadde kjøpt fleksibilletter blir reisen i følge norwegian.no ikke belastet før ved avreise. Kundesenteret spurte ikke hvilken type billett jeg hadde eller om referansenummer. Det ble heller ikke sagt noe om refusjon av skatter og avgifter.

Jeg er forøvrig helt klar over at det er min feil at jeg endte opp med billetter jeg egentlig ikke ville ha. Var litt rask med å bestille før jeg oppdaget at jeg kunne få billigere billetter med et annet selskap. Med tanke på at det er 14 dagers angrefrist på andre varer man kjøper på nettet, så synes jeg absolutt det burde være en 24 timers frist på reisekjøp.

Så får jeg heller bruke litt tid på å angre på at jeg ikke brukte wideroe.no for bestilling...
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 10:04   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Jeg har tidligere fået lov at afbestille 2 stk. KLM billig-billetter til Delhi - det skete indenfor 24 timer fra bestilling selvom disse billetter var non-refundable og absolut billigste kategori.

Rigtig god service hos KLM..

Svaret fra kundeservice var: "It's your lucky day, sir!" og de refunderede uden problemer. Pengene var retur efter få dage.

Billetterne var bestilt på klm.com og afbestilling foretaget pr. telefon.
Old 03-09-2007, 10:09   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
Old 03-09-2007, 10:11   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
Norwegian må muligens ikke betale skatter for personer som ikke reiser, så det kan være at det i så fall går rett i lomma på Norwegian. Dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at skatt ikke betales (fra flyselskapet til staten) ved kansellert reise.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 17:43   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:

Norwegian må muligens ikke betale skatter for personer som ikke reiser, så det kan være at det i så fall går rett i lomma på Norwegian. Dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at skatt ikke betales (fra flyselskapet til staten) ved kansellert reise.

Skatter og avgifter betales kun for fløyne passasjerer. Det betyr at om du ikke reiser, og ikke får refundert dette av flyselskapet, ja da beholder flyselskapet som har innkrevd flyskattene alle pengene selv.

Old 03-09-2007, 19:58   #20
Herlov
ScanFlyer Molded

For et års tid siden bestile jeg feil billett på norwegian.no. Jeg ringte kundesenteret innen 30 min og fortalte at jeg hadde gjort en feil og ba om at billetten ble kansellert slik at jeg kunne får bestilt en ny, riktig en. Det var null problem ..
Herlov is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules