Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2007, 21:31   #1
PW14
ScanFlyer Blue
 
PW14's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
Default Avbestilling hos Norwegian

Jeg har bestilt noen billetter hos Norwegian for ca 30 minutter siden som jeg angrer på. Har prøvd å ringe kundesenteret, men det er stengt.

Jeg lurer på om det finnes en mulighet til å stoppe bestillingen á la SAS sin 24 timers angrefrist?

PW14 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 21:49   #2
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Fra Norwegians hjemmeside:
"Det er i henhold til våre betingelser ikke refusjon på lavprisbilletter. Bestillingen er bindende etter at du har bekreftet reisen. "

Det beste du kan håpe på er nok å få tilbake skatter & avgifter (antar det er lavprisbilletter det er snakk om...).
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 21:49   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 21:51   #4
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Quote:
Originally posted by Farmer

24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
Men hvorfor skriver da wideroe.no følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist. Dette gjelder ikke billetter med flyselskapene Norwegian og Sterling."?

...og fra forbrukerportalen.no...:
"Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. "

Edit...
Fikset URL
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 22:05   #5
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Quote:
Originally posted by SpotOn

Quote:
Originally posted by Farmer

24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
Men hvorfor skriver da wideroe.no følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist. Dette gjelder ikke billetter med flyselskapene Norwegian og Sterling."?

...og fra forbrukerportalen.no...:
"Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. "

Edit...
Fikset URL
HM, hvor på wideroe.no finner du dette? 24 timers angrefrist praktiseres på ALLE flyselskap som bestilles der nå.
Men du har nok rett i at dette faktisk ikke er lovbestemt.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 22:10   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Det heter vel at ingen "betingelser" kan gjøre villkårene dårligere for kunden enn det man finner lovfestet. Det er vel derfor kundesentrene ikke er 24H
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 22:14   #7
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Quote:
Originally posted by Farmer

HM, hvor på wideroe.no finner du dette? 24 timers angrefrist praktiseres på ALLE flyselskap som bestilles der nå.
Men du har nok rett i at dette faktisk ikke er lovbestemt.
Fant det via google.no med søkeordene "angrefrist på flybilletter" (første treff). Men jeg ser at når jeg går på www.wideroe.no -> Ofte Stilte Spørsmål -> Endring / Kansellering så står det (på noe som sikkert er en mer oppdatert versjon av siden) følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist." Dvs, unntakene Norwegian og Sterling fra siden jeg fant via google er fjernet.

Da er det kanskje håp for OP uansett... Det er i allefall verdt forsøket å prøve når kundeservice en gang åpner (og jeg har lært at jeg ikke skal anta at sidehenvisninger fra google alltid viser til sist oppdaterte versjon av siden).
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 22:49   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Jeg tror ikke du kan kansellere lavprisbilletter hos Norwegian slik dere beskriver - godt mulig jeg tar feil, men har ikke hørt at noen har gjort det når jeg har vært på jobb. Du kan uansett - mot et gebyr på kr. 150/162 - endre billetten til en annen avgang eller en annen strekning. Bruker du ikke billetten får du selvfølgelig tilbake avgiftene og skattene.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:01   #9
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Jeg tror ikke du kan kansellere lavprisbilletter hos Norwegian slik dere beskriver - godt mulig jeg tar feil, men har ikke hørt at noen har gjort det når jeg har vært på jobb. Du kan uansett - mot et gebyr på kr. 150/162 - endre billetten til en annen avgang eller en annen strekning. Bruker du ikke billetten får du selvfølgelig tilbake avgiftene og skattene.
Jeg måtte avbestille billetter for 2 til Tallin med DY og ved henvendelse til Norwegian 4 dager før avreise ( bekreftelse fra Lege at flyreise ikke kan gjennomføres / lege sa blodpropp) og Olga sa " du får kanskje igjen avgifter - kan ta tid " - dette var reise den 18.6.2007 til Tallin - ennu ikke fått tilbake ca kr. 300 for to personer.

Jeg er skuffet over Norwegian som benytter "service folk" på telefon som ikke kan imøtekomme dine rettigheter.

Jeg sponser Norwegian med skatter/avgifter for denne turen til Tallin med kona - men neste gang så blir ikke turen bestilt og ikke reist med Norwegian .Det skal ikke bare være slik at de reklamerer med "billige billetter" som egentlig ikke er billiig - fordi som regel hjemturen er mye dyrere enn bortover - så tilsammen så koster tur/retur mye mere enn reklamert.

Takk Kjos for at du bruker folk på bestillingstelefonn som IKKE skjønner alt -leser du dette så skylder du meg litt over kr. 300.- og leser du ikke dette - så er Norwegian sponset med disse pengene.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:18   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Et helt annet eksempel. Måtte kansellere en tur til Wien med Austrian, ingen sykdom, ingen unnskyldning. Hadde ikke tid.

Sendte bill. med brev som sa: " VET at det ikke er refund på denne type bill. Men kunne vi få taxes tilbake ?? " Please..

Brevet ble stilet til Austrian med deres Wien-kontor med kopi av billetter. Bare skrev øverst: "Refund Office"

Mindre enn to uker var 2x kr.617 tilbakeført til kredittkortet.:wink . Flott siden OS har ofte høyere taxes enn flybilletten så tapet ble minimalt.

Da er det vel ikke nødvendig å si at at jeg snart flyr OS igjen......

Tror LH vil gjøre det samme.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:21   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

hmmm kjøpte du billettene pr telefon? I såfall belyser du en sak jeg har lurt litt på.

For ved online kjøp må du fysisk krysse av at du har lest betingelsene og godkjent disse før du kan gå videre. Dette gjør jo at selskapene (norwegian i dette tilfelle) kan si at du hadde all mulighet til å sette deg inn i betingelsene for ditt kjøp.

Om du derimot kjøper over telefon blir du ikke konfrontert med betingelsene. Ei heller blir du spurt om å godkjenne disse for å gjennomføre transaksjonen. Er du da like ansvarlig for som kunde "å selv ha ansvaret for å vite betingelsene for det du kjøpte" eller stiller det likt som et online kjøp?

Og i tilfelle det stiller likt (ansvars forhold), hvorfor MÅ du godkjenne betingelser ved online kjøp og IKKE ved personlig konfrontasjon?

Mulig jeg virker pirkete, men jeg synes det er litt betengt!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:25   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Quote:
Originally posted by SQ 777


Tror LH vil gjøre det samme.
Ja, avbeställde precis en biljett åt en släkting och fick igen 1300/1839SEK utan några problem.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2007, 23:29   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Vel, vel. Det er bare å klage. Jeg skjønner godt at folk blir misfornøyde om man ikke får pengene tilbake med en gang, men så er jo også dette noe av koseptet med et lavprisflyselskap som Norwegian. Man får billige billetter, men det går på bekostning av en viss servicegrad - en service som andre selskaper har blitt opp rundt. Norwegian er bygget opp rundt lave priser.

Når det gjelder eksempelet med Tallinn, så skal ikke dette være vanskeligere enn å henvende seg til Norwegian - per post, telefon, e-post eller på et billettkontor - og oppgi kredittkortnummeret. Da setter vi det inn med en gang.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 00:33   #14
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 413
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det kunne ha seg at det ikke var angrefrist på flybilletter, ettersom angrefristen etter loven "gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted", og dette burde jo passe bra for flybilletter kjøpt på internett.

I følge http://www.forbrukerombudet.no/?id=1562 gjelder angrefristen ikke i dette tilfellet som en følge av §19 i angrefristloven

"Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for

a) spille- og lotteritjenester
b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom."

Men jeg synes nå at selskapene (også Norwegian) kunne ha spandert på seg noen timers angrefrist, f.eks. slik at kunden har en mulighet til å oppdage at han/hun gjorde en liten feil i bestillingsdialogen. Men det er vel bare en ønskedrøm
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 06:36   #15
PW14
ScanFlyer Blue
 
PW14's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Da er fasiten klar: Kundesenteret kan ikke kansellere billettene, fordi kortet mitt allerede er blitt belastet.

Etter å ha lagt på ble jeg imidlertid litt stuss over at de kunne svare så kjapt. Det er jo slik at hvis jeg hadde kjøpt fleksibilletter blir reisen i følge norwegian.no ikke belastet før ved avreise. Kundesenteret spurte ikke hvilken type billett jeg hadde eller om referansenummer. Det ble heller ikke sagt noe om refusjon av skatter og avgifter.

Jeg er forøvrig helt klar over at det er min feil at jeg endte opp med billetter jeg egentlig ikke ville ha. Var litt rask med å bestille før jeg oppdaget at jeg kunne få billigere billetter med et annet selskap. Med tanke på at det er 14 dagers angrefrist på andre varer man kjøper på nettet, så synes jeg absolutt det burde være en 24 timers frist på reisekjøp.

Så får jeg heller bruke litt tid på å angre på at jeg ikke brukte wideroe.no for bestilling...
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 10:04   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Jeg har tidligere fået lov at afbestille 2 stk. KLM billig-billetter til Delhi - det skete indenfor 24 timer fra bestilling selvom disse billetter var non-refundable og absolut billigste kategori.

Rigtig god service hos KLM..

Svaret fra kundeservice var: "It's your lucky day, sir!" og de refunderede uden problemer. Pengene var retur efter få dage.

Billetterne var bestilt på klm.com og afbestilling foretaget pr. telefon.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 10:09   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 10:11   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
Norwegian må muligens ikke betale skatter for personer som ikke reiser, så det kan være at det i så fall går rett i lomma på Norwegian. Dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at skatt ikke betales (fra flyselskapet til staten) ved kansellert reise.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 17:43   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
Norwegian må muligens ikke betale skatter for personer som ikke reiser, så det kan være at det i så fall går rett i lomma på Norwegian. Dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at skatt ikke betales (fra flyselskapet til staten) ved kansellert reise.

Skatter og avgifter betales kun for fløyne passasjerer. Det betyr at om du ikke reiser, og ikke får refundert dette av flyselskapet, ja da beholder flyselskapet som har innkrevd flyskattene alle pengene selv.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 19:58   #20
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
Default Re: Avbestilling hos Norwegian

For et års tid siden bestile jeg feil billett på norwegian.no. Jeg ringte kundesenteret innen 30 min og fortalte at jeg hadde gjort en feil og ba om at billetten ble kansellert slik at jeg kunne får bestilt en ny, riktig en. Det var null problem ..
Herlov is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avbestilling hos BA (24-timersregelen) K3nn7 Reiseforum 8 13-02-2014 12:36
Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian og hos andre Hpkris Småprat 62 05-01-2014 19:48
Avbestilling SK lavpris VC-10 Småprat 3 09-10-2012 09:21
Avbestilling av full flex-billett hos SK 737-405 Reiseforum 4 28-05-2012 10:18
Gebyr hos SAS - og ikke hos Norwegian .. atck Flyforum 5 05-11-2009 15:47


All times are GMT +2. The time now is 08:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.