Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-12-2021, 16:48   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
KLM KLM og Transavia med A320neo ordre

I følge Reuters er KLM nær ved å legge inn en ordre på A321neo. Hvilket i så fall vil være en seier for Airbus, hvis de klarer "omvende" en mangeårig Boeingkunde

https://www.reuters.com/business/aer...es-2021-12-08/

Quote:
SEATTLE/PARIS, Dec 8 (Reuters) - Airbus (AIR.PA) has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing's (BA.N) 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 21:48   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

321neo vil jo representere en aldri så liten kapasitets-økning i forhold til 737-800 som utgjør arbeidshesten i den nåværende 737-flåten. 737-700 fases som kjent ut til fordel for E2.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 22:10   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
321neo vil jo representere en aldri så liten kapasitets-økning i forhold til 737-800 som utgjør arbeidshesten i den nåværende 737-flåten. 737-700 fases som kjent ut til fordel for E2.

Nå har de jo et knippe -900'er og, da...

Men hvis de skal erstatte disse, bør jo noe gjøres med de mindre og ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 22:22   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå har de jo et knippe -900'er og, da...

Men hvis de skal erstatte disse, bør jo noe gjøres med de mindre og ...

Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser

Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine.

En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 22:41   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,912
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser
På nettsiden er det vel faktisk 186 versus 188 seter, men det kan tenkes de mener hva typen er godkjent for?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 22:56   #6
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
På nettsiden er det vel faktisk 186 versus 188 seter, men det kan tenkes de mener hva typen er godkjent for?
KLhar 900(ikke ER) som mangler de ejstra nødutgangene, så det er vel toppen 189 seter?

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:01   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

KLM's -900'er kan ikke ta mer enn 189 pax. Med endring av dørkonfigurasjonen kunne de tatt 220. Ikke så mange som tok ikke-ER med original dørkonfigurasjon og for disse var det ikke så viktig å pakke inn krøttera ...

Lion Air, f.eks., har 215 i sine -ER'er ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:02   #8
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

-900 er ikke mye moro og fly. Kommer inn fort og har lite rom for både pitch og roll, særlig om den har Scimitars. Fløy 321NEO i dag, 200 pax og 2500 pund i timen per motor etter 2 timer, stille og lettflydd, hadde Ref litt over 140 på nær max vekt. Boeing angrer sikkert nå på at de ikke kom opp med nytt design i stedet for og strekke dinosauren.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:06   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Boeing angrer sikkert nå på at de ikke kom opp med nytt design i stedet for og strekke dinosauren.
Mange vil si at de hadde det og misset muligheten ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:08   #10
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mange vil si at de hadde det og misset muligheten ...

Det flyet blir aldri feil. -300 er en lat gris, men litt mer motor hadde hjulpet.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:09   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Det flyet blir aldri feil. -300 er en lat gris, men litt mer motor hadde hjulpet.
-300 var/er en moneymaker av dimensjoner. Selv på korte strekninger. Det er en grunn til at både DL og UA tviholder på sine.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:10   #12
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
-300 var/er en moneymaker av dimensjoner. Selv på korte strekninger. Det er en grunn til at både DL og UA tviholder på sine.
På korte strekninger ja, men kan ikke gjøre det som -200 kan.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:40   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
På korte strekninger ja, men kan ikke gjøre det som -200 kan.
For oss (ATA) var det volumet som var viktig. Ikke skrittlengden. Tror det samme gjelder for Delta og UA.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:44   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

De er vel (var i hvert fall) mye brukt på Caribbean og Hawaii, så da er vel volum gull.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 23:48   #15
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
For oss (ATA) var det volumet som var viktig. Ikke skrittlengden. Tror det samme gjelder for Delta og UA.
Sikkert, men mistet fleksibilitet med Europa slik som -200 kunne. I ca 2004 hadde jeg en som jeg kjente litt på jumpseat. I det vi takset ut pekte han på en av deres (CO) -300er. Se på den, det er vår JetBlue killer…..
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2021, 10:22   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser

Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine.

En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt
Jeg tror saken er langt mer komplisert.

AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen.

Den store spørsmal er hvilked average size KLM Mainline vil basere seg på. Rett nå er narrowbody average ca 175seter. Går man opp i til 200 seter, vil man ha en split fleet (noe som man pre-Corona var i ferd å gå vekk fra) eller hva er optimal gauge med tanken på at du må fylle disse fly dag inn dag ut også i vinterstid. Pre Corona ble planen å erstatte 737-700 med 180seaters. Det ble alltid sagt at antall narrowbody i mainline vil ikke avta.

Jeg ikke foreser at KLM bygger sitt hel fremtidlig flåte bare på 321. Det er rett og slett overkill. Sweet spot er trolig 200 seter for shorthaul intra-europe. Ser man da på tallene, så vil MAX9 være Controllers-valg, basert nøktert på tallene. Ser man for seg 220 seter eller 240, så tipper regnstykke til favør av 321.

Kunne man forestille seg da en dedisert 321XLR flåte for East-Coast US? Absolut ja, og husk at KLM har også idag en "orphane" flåte med sine 330. Og det kan fort være 25 fly.

KL spiller denne game meget bra, selv om de skulle har gjord det ett år tidligere. Da ville tidspunkt har vært enda bedre for "killer-prices".
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2021, 11:00   #17
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,431
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Personligt vil jeg ELSKE at flyve med Airbus hos KLM. jeg er slet ikke fan af MAX og bliver det aldrig.
__________________
Upcomning flight:
Ingen indtil videre.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is online now   Reply With Quote
Old 10-12-2021, 13:55   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror saken er langt mer komplisert.

AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen.
Jeg tenker litt på denne saken, som kan få noen potensielle følger

https://www.aviation24.be/airports/a...ental-reasons/

Quote:
Amsterdam Airport Schiphol might have to reduce considerably the number of flights for environmental reasons
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2021, 14:59   #19
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg tenker litt på denne saken, som kan få noen potensielle følger

https://www.aviation24.be/airports/a...ental-reasons/
Politikken vil ikke stanse eller nedskalere AMS.
Det de sikker kommer å gjøre er a ta enda mer grep dersom aktører (flyplassen og flyselskaper) ikke fa det til alene.

For KLM sitt flåtevalg har dette ingen betydning. Her koker det ned til hvilked OEM har det bedre tilbud og gir KLM lavere life-cycle-kostnader. Jeg anser denne prosessen som helt åpent til siste minutt. Kikker man på strukturell efficiency av MAX9 vs 321NEO, så er de lik. For siste-nevnte trenger du en crew-member mer.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2021, 17:32   #20
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,188
Default Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

E visst done deal ifølge Reuters
https://www.reuters.com/business/aer...es-2021-12-16/

Quote:
PARIS, Dec 16 (Reuters) - Airbus (AIR.PA) is set to complete a rapid-fire trio of aircraft order wins at the expense of rival Boeing (BA.N) on Thursday with a deal to supply all or most of a requirement for dozens of narrowbody jets to Air France-KLM, industry sources said.
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede) sk931 Flyforum 165 07-03-2025 13:20
Med KLM og Transavia til Costa Blanca Twin Otter TripReports 8 25-12-2021 17:29
SAS med ordre på 30 A320neo Someone Flyforum 328 06-03-2020 10:23
Air China og Cathay med nye ordre og bytting av ordre fra Boeing (737, 747 og 777) Someone Flyforum 7 03-03-2013 00:58
Air Asia snart med en enorm a320NEO ordre? jameson82 Flyforum 2 17-02-2011 15:10


All times are GMT +2. The time now is 11:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.