![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
I følge Reuters er KLM nær ved å legge inn en ordre på A321neo. Hvilket i så fall vil være en seier for Airbus, hvis de klarer "omvende" en mangeårig Boeingkunde
https://www.reuters.com/business/aer...es-2021-12-08/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]()
321neo vil jo representere en aldri så liten kapasitets-økning i forhold til 737-800 som utgjør arbeidshesten i den nåværende 737-flåten. 737-700 fases som kjent ut til fordel for E2.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]() Quote:
Nå har de jo et knippe -900'er og, da... Men hvis de skal erstatte disse, bør jo noe gjøres med de mindre og ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Quote:
Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine. En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,912
|
![]()
På nettsiden er det vel faktisk 186 versus 188 seter, men det kan tenkes de mener hva typen er godkjent for?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
|
![]() Quote:
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]()
KLM's -900'er kan ikke ta mer enn 189 pax. Med endring av dørkonfigurasjonen kunne de tatt 220. Ikke så mange som tok ikke-ER med original dørkonfigurasjon og for disse var det ikke så viktig å pakke inn krøttera ...
Lion Air, f.eks., har 215 i sine -ER'er .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
|
![]()
-900 er ikke mye moro og fly. Kommer inn fort og har lite rom for både pitch og roll, særlig om den har Scimitars. Fløy 321NEO i dag, 200 pax og 2500 pund i timen per motor etter 2 timer, stille og lettflydd, hadde Ref litt over 140 på nær max vekt. Boeing angrer sikkert nå på at de ikke kom opp med nytt design i stedet for og strekke dinosauren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]()
-300 var/er en moneymaker av dimensjoner. Selv på korte strekninger. Det er en grunn til at både DL og UA tviholder på sine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
De er vel (var i hvert fall) mye brukt på Caribbean og Hawaii, så da er vel volum gull.
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
|
![]()
Sikkert, men mistet fleksibilitet med Europa slik som -200 kunne. I ca 2004 hadde jeg en som jeg kjente litt på jumpseat. I det vi takset ut pekte han på en av deres (CO) -300er. Se på den, det er vår JetBlue killer…..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen. Den store spørsmal er hvilked average size KLM Mainline vil basere seg på. Rett nå er narrowbody average ca 175seter. Går man opp i til 200 seter, vil man ha en split fleet (noe som man pre-Corona var i ferd å gå vekk fra) eller hva er optimal gauge med tanken på at du må fylle disse fly dag inn dag ut også i vinterstid. Pre Corona ble planen å erstatte 737-700 med 180seaters. Det ble alltid sagt at antall narrowbody i mainline vil ikke avta. Jeg ikke foreser at KLM bygger sitt hel fremtidlig flåte bare på 321. Det er rett og slett overkill. Sweet spot er trolig 200 seter for shorthaul intra-europe. Ser man da på tallene, så vil MAX9 være Controllers-valg, basert nøktert på tallene. Ser man for seg 220 seter eller 240, så tipper regnstykke til favør av 321. Kunne man forestille seg da en dedisert 321XLR flåte for East-Coast US? Absolut ja, og husk at KLM har også idag en "orphane" flåte med sine 330. Og det kan fort være 25 fly. KL spiller denne game meget bra, selv om de skulle har gjord det ett år tidligere. Da ville tidspunkt har vært enda bedre for "killer-prices".
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,431
|
![]()
Personligt vil jeg ELSKE at flyve med Airbus hos KLM. jeg er slet ikke fan af MAX og bliver det aldrig.
__________________
Upcomning flight: Ingen indtil videre. "InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Quote:
https://www.aviation24.be/airports/a...ental-reasons/ Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det de sikker kommer å gjøre er a ta enda mer grep dersom aktører (flyplassen og flyselskaper) ikke fa det til alene. For KLM sitt flåtevalg har dette ingen betydning. Her koker det ned til hvilked OEM har det bedre tilbud og gir KLM lavere life-cycle-kostnader. Jeg anser denne prosessen som helt åpent til siste minutt. Kikker man på strukturell efficiency av MAX9 vs 321NEO, så er de lik. For siste-nevnte trenger du en crew-member mer.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,188
|
![]()
E visst done deal ifølge Reuters
https://www.reuters.com/business/aer...es-2021-12-16/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede) | sk931 | Flyforum | 165 | 07-03-2025 13:20 |
Med KLM og Transavia til Costa Blanca | Twin Otter | TripReports | 8 | 25-12-2021 17:29 |
SAS med ordre på 30 A320neo | Someone | Flyforum | 328 | 06-03-2020 10:23 |
Air China og Cathay med nye ordre og bytting av ordre fra Boeing (737, 747 og 777) | Someone | Flyforum | 7 | 03-03-2013 00:58 |
Air Asia snart med en enorm a320NEO ordre? | jameson82 | Flyforum | 2 | 17-02-2011 15:10 |