![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
|
![]()
Et nytt flyselskap er i ferd med å se dagens lys: Canarian Airways. Planen er å starte opp på Tenerife South med en A319, og tilby feriereisende fra både Spania og resten av Europa kapasitet til øya. Ser ut som det er et initiativ so lokale hotelleiere står bak
https://www.aviation24.be/airlines/c...arian-capital/ Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
|
![]()
Av (den noget pompøse) artikkelen kan man få inntrykk av at de ønsker å skape trafikk til øyen i en tid da "ingen andre gjør det". Men så var det dette med den bakenforliggende årsaken, da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
|
![]()
Tanken er god og det vil helt sikkert være med på å sikre "flow" av turister til øyene. Men valget av en liten A319 stusser jeg over. Den har svært begrenset kapasitet i virker lite fremtidsrettet og bærekraftig.
Selv Binter Canaris som har hub på både Tenerife og Gran Canaria har Embraer 195-E2 i sin flåte (som tar ca 16 pax mindre). Antar A320 eller B737-800 hadde vært et smartere valg. Last edited by FBI2012; 12-02-2021 at 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
|
![]()
Samtidig så muligjør det en rask oppstart. A319 er også nå veldig billig i innkjøp, og utvalget arbeidsløse A320-serien piloter i Europa er nok stort
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Binter er et slags "Kanari-Widerøe"; mellom øyene, og også til en del destinasjoner i Vest-Afrika, Balearene og til Fastlands-Spania og Portugal, dvs ruter som (formodentlig) er for tynne til at Iberia og Vueling er interessert i å bruke store fly der. CanaryFly er et annet "Kanari-Widerøe", som kun flyr internt på øyene. Det er en god grunn til at disse holder seg unna nord-Europa:
Hvis du skal fra nord-Europa til en uke eller to på Kanariøyene vil du gjerne fly fra der du bor om morgenen rett til der du skal bo om ettermiddagen. For et selskap med base i nord betyr det at flyet starter og slutter på basen de fleste dager (med mindre det skal til en annen by i nord), men for et selskap med base på Kanariøyene vil det bety at flyet nærmest aldri overnatter på basen (og mannskapet vil alltid overnatte på hotell) = logistikk og kostnader. i tillegg kommer at (charter)flyselskaper i nord kan tilpasse seg kulturelt til sine hjemmemarkeder. Hvis flyet derimot starter fra TFS om morgenen, vil det bety at kundene får ferien i sør kuttet med en halv dag i hver ende, dvs mindre attraktivt. Et fly med base i nord har også den fordelen at det kan fly til en ny øy hver dag (TFS i dag, Granka i morgen...), og likevel komme "hjem", mens et selskap med base på bare en Kanariøy er mer begrenset til å fly fra den ene øya (selv om det i dette tilfellet virker som det er meningen, det er et initiativ for og av Tenerife). Fra artikkelen: "The base will be Tenerife South airport. From there it flies to Madrid, Barcelona, Bilbao and Vigo in Spain. Other destinations in the United Kingdom are Cardiff (Wales), Glasgow (Scotland) and in Germany Berlin." Noen som har ideer om hvorfor de velger akkurat disse tre byene i nord? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
|
![]()
Joda, jeg kjenner godt til de og har fløyet ofte med de mellom "Islas Canarias´da jeg tilbake på 1990-tallet flyktet fra lesesalen på Blindern og fikk jobb i spansk luftfart og base i Las Palmas. Binter opererer kun lokalt. Det er riktig.
Mitt poeng med sammenligningen, var at jeg stusser over Canarian Airways velger såpass liten maskin som A319? Det gir lite muligheter med tanke på volum. Dersom planen er å skape "luft-bro" nord over i Europa, burde de nok ha valgt en større maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,323
|
![]()
Hvis det er lokale hotellfolk som står bak vil jeg anta de velger disse byene ut fra sin kjennskap til hvor i Europa mange av turistene fra sine hotell og områder kommer fra.
Det er jo relativt konsentrert mange steder på Kanariøyene - grupper fra forskjellige land samler seg på forskjellige steder på øyene
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
Men du har altså jobbet i Binter? Jeg har ikke noen flybakgrunn, men har litt mer enn normal interesse for øyene etter å ha vært der fem ganger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
Det er jo litt artig å se på fordelingen av lokale og turister: Både på Gran Canaria, Tenerife og Gomera er lokalbefolkningen konsentrert i de grønnere områdene i nord og vest, mens solhungrige turister konsentreres i de tørrere og solrike områdene i sør og øst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Kan jo hende de vil bruke maskinen slik at den flyr fra TFS veldig sent på kvelden nordover med de som skal hjem (da får de hele den siste dagen i syden), lander tidlig på morgenen i nord (og utnytter tidsforskjellen, som gjør at de da gjerne lander i seks-syvtiden), så blir morgenfly sørover igjen, og så flyr en runde til fastlands-Spania i løpet av ettermiddag-tidlig kveld.
Dere som kjenner reglene, ville det være lovlig å bruke samme mannskap på en slik lang og ganske slitsom (og kaffekrevende) runde med nattflight og morgenflight? Det blir jo til sammen 10-12 timer i luften pluss snuing av flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
|
![]()
De av dere som har lest artikkelen det linkes til innledningsvis, har sett at maskinen ikke skal proppes full av seter. I samme artikkel fremkommer det også at produktet de ønsker å tilby skal vektes i retning av komfort, og da er det kanskje slik at en billig A319 er godt egnet til akkurat dette formålet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,871
|
![]()
Både Ryanair og Norwegian har jo fløyet sydfra om morgenen og kommet tilbake på kvelden i årevis. Det muliggjør jo også å komme seg videre med fly samme dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
|
![]() Quote:
Nope! Ikke vært i Binter, men et annet spansk: Air Europa. De fløy mye for Star Tour på 90-tallet og trengte derfor mye skandinavisktalende personell. Vi fløy mye med Binter til Lanzarote og Tenerife. Islas Canarias er vakkert når man får kommet seg litt rundt. Mye der jeg ennå ikke har fått sett. Men jobber med saken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Godt poeng; det er kanskje såpass mange briter og nordmenn på de større øyene at det er et eget markedssegment for de som reiser utenom charter, og også skal videre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
|
![]() Quote:
Det er ren PR bullshit. 144 seter i en A319 er ikke spesielt generøst. Men det høres jo selvsagt bra ut når de bokstavlig tar en spansk en og hevder den kan ha 160 seter. Det riktige er riktignok 156 seter, men en ekstra nødutgang |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
|
![]()
Det er generelt mye BS i den artikkelen. I dette tilfellet handler det nok mest om hvor mange seter man klarer å fylle med de pakketurene initiativtakerne ønsker å selge fra de valgte destinasjonene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,871
|
![]() Quote:
https://web.archive.org/web/20160915...321_Iss_22.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Dette er så vidt jeg kan se en tidligere Faroe Airways A319 med en nødutgang. Altså ikke mer enn 150 seter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,520
|
![]()
I tillegg så slipper man å ha et cabin crew nr.4 når det er under 150 seter ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EGO Airways - nytt italiensk selskap | Someone | Flyforum | 4 | 03-01-2022 21:57 |
Fly Armenia Airways - Nytt selskap | Someone | Flyforum | 7 | 31-08-2021 16:30 |
Green Africa Airways - nytt selskap i Nigeria | Someone | Flyforum | 10 | 09-08-2021 21:46 |
Nytt selskap: Armenia Airways | Someone | Flyforum | 5 | 18-01-2021 14:15 |
British Airways med HUB på Årø i dag. | enml | Flyforum | 9 | 30-05-2005 22:35 |