![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
|
![]()
Nå er det vanskelig å tolke tallene da fjorårets påskeeffekt gjør sammenligning av tallene i år litt vanskelig, men selv om veksten fortsetter så stuper jo inntektene, og det tyder på at pengene renner ut i april også
Passasjerer: 3.049.249 +16% ASK: +51% RPK: +44% Fyllingsgrad: 83% -3,6pp Yield: 0,35 -16% RASK: 0,29 -20% https://norwegian-no.mynewsdesk.com/...ril-2018-78303 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
|
![]()
Aksjer reagerer positivt på heller dårlige tall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Disse tallene er langt svakere enn alle har frykted. Egentlig er det en fryktelig desaster.
Det kan man heller ikke skylde pa Påske alene. Noen som irriterer stort er faktum at Norwegian nylig gå med Q1 Presentation en guiding av ASK vekst for Q2, hvor de skrev at ASK vekst i April blir på 48%. Nå ender den opp 51%. Hvordan kan tallene ble såpass ulike på to eller 3 uker? Og hvordan skål market tolke kommunikasjonen fra ledelsen at man ser en bedre pricing-niveå? Tallene viser soleklart og på brutalt måte at det ikke er sånnheten... . Norwegian har ikke primæert en kostnads-problem. Deres CASK er lavere enn easyJet. Men de har en fundamentalt Revenue Problem som delvis kan skyldes på den voldsom ekspansjon. Ruller man regn-stykke med RASK, ASK og Pax-tallene, legger til Ancillary per pax fra Q1 og CASK -2% fra Q2 2017 så har Norwegian tapt ca 630 Mio NOK i April. Eller 20 Mio per eneste dag. Man kan rett og slett ikke drive business med a brenne opp 20 Mio NOK hver dag. Da er noe helt fundamentalt galt. Forsetter denne bilde, vil Norwegian trenge en ny emisjon hver andre måned. Selskap kjører nå nok en salgskampanje for Spring, som inkluderer Mai. Opp til 30% discounts vil ikke hjelpe Yield eller RASK opp i Mai heller. Men det viser at selskaper trenger cash-flow og man kan bare dumpe all disse extra seter inn i market. Hvorfor har man ikke gjort denne discounting long-term? Det ble klart fra start at det kommer hellige-dager i Mai. At aksjekursen er opp er en direkte konsekvens, selv om det virker paradoxalt. Med disse traffik-tallene er det sole-klart at Willie Walsh har rett. Det er fra idag langt mer sannsynlig at IAG vil lykke med enn ny bud. Og om det ikke er den neste bud, så kommer en til, eller nok en. IAG har mye tid, de tjener penger så det suser. Men Norwegian har ikke mye tid igjen før man trenger fresh cash. Og det er dette hva spekulanter kaster seg på og hva driver kursen opp. Men de fundamentale tall er dessverre slik at man må kalle Norwegian en failing firm. Marginer blir rødere og rødere da ASK med 40%. Dette er Voodoonomics eller anti-economies of scale. Selskap er på direkte vei til 2-3 Mrd. NOK tap for 2018
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Jeg tror sjansen er større for at de lykkes enn at de mislykkes. Og som de fleste som har fulgt med vet, det er siste halvdel av 2018 ting skal begynne å snu, ikke nå. Det mest interessante og relevante med disse tallene er den store og nødvendige veksten på longhaul. Det er volum på longhaul som gjelder for DY, og det er iferd med å komme.
Time will show
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]()
Kan du uddybe lidt, hvad det er du mener? Volumen på longhaul er vel ikke løsning på problemet i sig selv? Vil det ikke gøre regnskabet endnu værre, når der kommer flere langdistanceruter ind, hvis Norwegian er nødt til at dumpe priserne for at få passagerer i flyene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Prosessen med å bygge opp en base koster også mye penger (engangskostnader) som DY har gjort de siste par årene. Veldig mye opplæringskostnader ifm ansettelser, lokalkunnskap, byråkrati etc. man må håndtere i starten. De har hatt overskudd av ansatte med lav produktivitet en tid nå for å ta unna den store volum veksten som kommer fremover. Å åpne en ny base med nye ruter betyr også at du skal inn i et nytt marked med etablerte aktører. Derfor er det nødvendig i startfasen å få opp volumet raskt ved å sette lave priser. Så DY har nå investert mye i nye baser, disse begynner nå å komme over kritisk masse, kundene begynner å bli kjent med produktet de kan ta høyere priser samtidig med at enhetskostnadene vil bli lavere. De har altså sådd i et par år nå, og tiden har kommet for å høste. Slik er ihvertfall teorien slik jeg ser det, så gjenstår det å se om de klarer å gjennomføre i praksis. Uforutsette ting kan og vil jo også skje som motorproblemene til RR etc. Så ingenting er sikkert. DY har selvsagt regnet på disse tingene og har faktisk annonsert at folk kommer til å få hakeslepp når de ser prognosene for 2019/20 de visstnok skal gi ut snart. Det kan selvsagt være et taktisk utspill ifm. IAG etc. Det vil uansett bli svært spennende å følge med fremover til høsten (Hvis det ikke er solgt og slaktet i mellomtiden da)
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 08-05-2018 at 17:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Reuters:
Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det er flott å drømme om den fjerne fremtida, men det nytter absolut ikke noe dersom du ikke klarer å overleve mellomtida fra nå. AB hadde eksakt den samme problem.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall Norwegian november 2018 | Someone | Flyforum | 22 | 09-12-2018 18:02 |
Norwegian trafikktall juli 2018 | Someone | Flyforum | 1 | 07-08-2018 12:35 |
Trafikktall Norwegian mai 2018 | kekker | Flyforum | 9 | 07-06-2018 22:23 |
Skandinaviske trafikktall April 2018 | RIBRO | Flyforum | 5 | 14-05-2018 12:37 |
SAS' trafikktall april 2018 | FlightDeck | Flyforum | 0 | 11-05-2018 13:41 |