![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det går en diskusjon på hackernews, hvor man disktuerer hub-and-spoke vs point-to-point. Norwegian dukker opp, og det blir hevdet om listen "Oslo, Copenhagen, Stockholm, London, Paris, Rome, Barcelona" at "All of those non-seasonal destinations are hubs of Norwegian."
Hva tenker man her inne? Hvor mange hubs har Norwegian? https://news.ycombinator.com/item?id=16098126 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
For å forvirre litt så må man jo også definere hva en hub er. Er det der man har basert fly, der man tilbyr videreforbindelser, må det være et minimum av mulige connections eller må da være en slags hubstruktur på operasjonen?
Av de du nevner der vil jeg i de minste si OSL, ARN, CPH, LGW, BCN er hubber. I tillegg vil jeg legge til HEL og MAD. Usikker på AGP. På FCO, CDG/ORY er jeg usikker på om det bare bør kalles en base. Ditto med ALC og basene på Kanariøyene Men så har du jo f.eks EDI. Har kan du jo kjøpe billetter fra f.eks OSL via EDI til deres amerikanske destinasjoner der. Gjør det da EDI til en hub? Og hva med BGO? Selv fløy jeg i fjor OSL-BGO-AGP med Norwegian på sammenhengende billett |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det vanlige er å bruke ordet hub om et stort knutepunkt - son f.eks. Atlanta for Delta. Mindre knutepumkter kalles gjerne focus cities. Jeg ville heller si at Norwegian etter hvert har utviklet flere 'focus cities' men jeg vil ikke kalle noen av deres knutepunkter hub ..
Men det vil nok alltid være uenighet om definisjonene her ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Upgrade me....
|
![]()
https://en.wikipedia.org/wiki/Airline_hub
DY "konsentrerer" vel ikke spesielt mye trafikk noen steder bortsett fra på OSL i noe større skala? Det meste er vel direkte trafikk og ikke nettverk? SAS er vel typisk "hub" selskap med all trafikk via CPH, ARN og OSL (eventuelt via andre *A hubs) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Tror Norwegian ser på Gatwick og Barcelona som sine huber utenfor Skandinavia selv om definisjonen er litt diffus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Upgrade me....
|
![]()
Du har sikkert rett. Jeg bedrev kun synsing
![]() Ruter de trafikk via LGW og vidre ut i verden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Ja, akkurat som med f.eks OSL, CPH, ARN etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor mange fly skal Norwegian fase ut mange fly i 2016 | Tarzan | Register- og ATC-Forum | 3 | 29-06-2016 16:45 |
Hvor mange fly har Norwegian flagget ut nå?? | Tarzan | Register- og ATC-Forum | 3 | 01-12-2015 22:04 |
Hvor mange SAS-reiser har du? | kimpe | Småprat | 47 | 24-06-2015 15:07 |
Hvor mange 787 har Norwegian i ordre? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 17 | 08-07-2014 20:43 |