Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Småprat (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Hvor mange HUBer har Norwegian? (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144799)

tango 08-01-2018 21:34

Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
Det går en diskusjon på hackernews, hvor man disktuerer hub-and-spoke vs point-to-point. Norwegian dukker opp, og det blir hevdet om listen "Oslo, Copenhagen, Stockholm, London, Paris, Rome, Barcelona" at "All of those non-seasonal destinations are hubs of Norwegian."

Hva tenker man her inne? Hvor mange hubs har Norwegian?

https://news.ycombinator.com/item?id=16098126

Someone 08-01-2018 22:09

Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
For å forvirre litt så må man jo også definere hva en hub er. Er det der man har basert fly, der man tilbyr videreforbindelser, må det være et minimum av mulige connections eller må da være en slags hubstruktur på operasjonen?

Av de du nevner der vil jeg i de minste si OSL, ARN, CPH, LGW, BCN er hubber. I tillegg vil jeg legge til HEL og MAD.

Usikker på AGP. På FCO, CDG/ORY er jeg usikker på om det bare bør kalles en base. Ditto med ALC og basene på Kanariøyene

Men så har du jo f.eks EDI. Har kan du jo kjøpe billetter fra f.eks OSL via EDI til deres amerikanske destinasjoner der. Gjør det da EDI til en hub?

Og hva med BGO? Selv fløy jeg i fjor OSL-BGO-AGP med Norwegian på sammenhengende billett

LN-MOW 08-01-2018 22:33

Re: Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
Det vanlige er å bruke ordet hub om et stort knutepunkt - son f.eks. Atlanta for Delta. Mindre knutepumkter kalles gjerne focus cities. Jeg ville heller si at Norwegian etter hvert har utviklet flere 'focus cities' men jeg vil ikke kalle noen av deres knutepunkter hub ..

Men det vil nok alltid være uenighet om definisjonene her ...

Someone 09-01-2018 09:09

Re: Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
Quote:

Originally Posted by LN-MOW (Post 1120620)
Det vanlige er å bruke ordet hub om et stort knutepunkt - son f.eks. Atlanta for Delta. Mindre knutepumkter kalles gjerne focus cities. Jeg ville heller si at Norwegian etter hvert har utviklet flere 'focus cities' men jeg vil ikke kalle noen av deres knutepunkter hub ..

Men det vil nok alltid være uenighet om definisjonene her ...

Tja, det blir ikke mange hubber der ute hvis det bare er flyplasser ala Atlanta som kvalifiserer til slik. Norwegian på OSL er jo like mye hub som Delta på ATL, bare mye mindre målestokk

Tjab 09-01-2018 09:25

Re: Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Airline_hub

DY "konsentrerer" vel ikke spesielt mye trafikk noen steder bortsett fra på OSL i noe større skala? Det meste er vel direkte trafikk og ikke nettverk?


SAS er vel typisk "hub" selskap med all trafikk via CPH, ARN og OSL (eventuelt via andre *A hubs)

GlobalCat 09-01-2018 12:35

Re: Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
Tror Norwegian ser på Gatwick og Barcelona som sine huber utenfor Skandinavia selv om definisjonen er litt diffus.

Starling 09-01-2018 14:50

Re: Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
Quote:

Originally Posted by Tjab (Post 1120638)
https://en.wikipedia.org/wiki/Airline_hub

DY "konsentrerer" vel ikke spesielt mye trafikk noen steder bortsett fra på OSL i noe større skala? Det meste er vel direkte trafikk og ikke nettverk?

Største veksten de siste årene har vel vært fra LGW?

Tjab 09-01-2018 21:38

Re: Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
Quote:

Originally Posted by Starling (Post 1120675)
Største veksten de siste årene har vel vært fra LGW?

Du har sikkert rett. Jeg bedrev kun synsing ;)
Ruter de trafikk via LGW og vidre ut i verden?

Someone 09-01-2018 22:23

Re: Hvor mange HUBer har Norwegian?
 
Quote:

Originally Posted by Tjab (Post 1120716)
Du har sikkert rett. Jeg bedrev kun synsing ;)

Ruter de trafikk via LGW og vidre ut i verden?



Ja, akkurat som med f.eks OSL, CPH, ARN etc


All times are GMT +2. The time now is 18:57.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.