![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Wizz starter ruten TOS-GDN. Første avgang den 16 desember, 2 ganger i uka (tirsdag og lørdag). Fra sommeren øker frekvensen til 3 ganger i uka med avganger også på torsdag.
Billigste billetter koster ca. 150 NOK t/r med Wizz Discount Club.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Med A320 ser det ut som. Grei vekst for TOS på utenriksfronten i det siste, som vel ha gått fra nærmest ingenting, til en håndfull europeiske destinasjoner etterhvert
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
|
![]()
Oi, Wizz av alt i verden... Med oppstart i Desember, mørketid og verste værmåneden. Uten noen oppvarming og tilvenning til flyplassen i mer rolige måneder. Med kvaliteten på pilotene (hvilket ikke er spekulativt, det er konkret og bekreftet) så er jeg litt bekymret for familiens hus som ligger i innflyvningsleia. Satser på at det går bra...
Men fint for de som ikke bryr seg om kvalitet, bare kvantitet ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Blir vel en favoritt blant de lokale polakkene som jobber i Tromsø og omegn, her som på alle de andre destinasjonene i Norge. Som for øvrig begynner å bli meget imponerende i antall, sikkert til irritasjon for DY: Det var jo egentlig dette de forsøkte å få til da de opprettet sin egen Warszawa-base for mange år siden.
Grattis til TOS som tydeligvis også har kastet vaffeljernet som eneste markedsføringstiltak ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Last edited by Trdfly; 19-09-2017 at 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Jeg har like mye rett som alle andre å ha en mening om flyselskaper. Wizzair bygger sitt eget rede, det er ikke min feil. Når mange av pilotene hos Wizzair er så uegnet til sitt arbeid at andre selskaper ikke er interesserte i å ansette de, særlig etter testing i simulator, så sier det sitt om nivået internt i selskapet. Det er ikke usannhet, det er fakta. Selvsagt legger jeg ikke fram navn og CV til personene som har fortalt meg og vist meg dette. Det er flott at de har operert på Værnes i åresvis, men operativt kan ikke Værnes sammenliknes med Tromsø. Værnes har ikke 4* glideslope med fjell tett rundt hele flyplassen. Værnes har ikke polare lavtrykk slik det er i Tromsø. Værnes har rullebane på 2500-3000m, Tromsø har knapt 2400m. Det må være lov å ytre bekymring. Men det får være så, jeg noterer at myhrair ikke liker min mening, aksepterer det og tenker at det er bedre å diskutere ruten enn å gå inn i skittkasting ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fakta: Værnes har en bane på ca 2450m, og en GS inn til 27 på 3,4 grader. Forøvrig er Værnes unik i vind fra sørøst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Ellers er jo påstandene om det "lave nivået" blant Wizz Airs piloter bare påstander som da ikke lar seg dokumentere. Skittkasting og ryktespredning er ikke akkurat ukjent innen flybransjen, så jeg forholder meg skeptisk til slikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Tidligere mener jeg å ha lært at flyvninger i Nord-Norge var/er regulert fra flyselskapene, hvor kun piloter med fullført intern kursing fløy i vinterhalvåret. Jeg mener at selv LN-TAL har fortalt meg at internt i Norwegian hadde de slik intern kursing og egne piloter som lærte de nyansatte the what to do and what not to do i vinterhalvåret i Nord-Norge. At de ble slinget inn slik at de lærte seg å fly i Nord-Norge på sommern først, slik at man er bedre forberedt for vinterops når den kom. Internt i SAS fikk man satt begrensninger på bruk av CRJ900 nord av polarsirkelen, fordi flyet ikke passer seg så godt til de nord-norske forholdene (selv om det flyr fritt til Trondheim, for eksempel). Når man har denne kunnskapen + konkret tilbakemelding om nivået internt i Wizzair så blir jeg automatisk bekymret. Beklager om det er støtende for noen.
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvem som helst kan fly til TOS på sommerstid. På vinteren derimot gjelder det å holde tunga rett i munnen. Wizzair har veldig lite erfaring med disse forholdene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Siden man argumenterer med banelengde TOS v. TRD:
TRD: Asfaltert lengde: 2999m TORA: 2699m LDA: 09: 2446m, 27: 2469m TOS: Asfaltert lengde: 2447m TORA: 01: 2447m, 19: 2391m LDA: 01: 2391m, 19: 2003m At TOS har sine egne utfordringer er jo klart, men jeg vil våge påstanden at TOS også har mange likhetstrekk med MOL mht. utfordringer med vindretninger, banelengde og tereng rundt flyplassen. I Polen har man jo også noe kjennskap til vinter-ops, om enn ikke den tyngre erfaringen som følger med for flyvninger til/fra nord-skandinavia i vintersesongen. Ellers kan jeg jo være enig i at skepsisen melder seg med østeuropeiske selskaper inne i bildet, men det kan jo hende at polske piloter er mer sikkerhetsbevisst enn polske (og andre øst-europeiske) lastebilsjåfører? ... dóg, siden vi først er inne på lastebilsjåfører: noe av det værste jeg har sett på nord-norsk vinterføre var det en Danske som stod for... ![]()
Mvh Gunnar Last edited by Gunnar; 19-09-2017 at 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Skulle kanskje brukt andre ord..., men er ganske lei av at visse personer her på forumet konstant kommer med påstander om hvor dårlig, uerfaren osv. om diverse selskaper de ikke liker. Derfor skrev jeg det slik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Ytterligere høres det ut som du har et svært personlig forhold til flyselskapene, og at du tolker det jeg skriver som et personlig angrep på flyselskapet; "selskaper de ikke liker". Det handler overhodet ikke om at jeg ikke liker selskapene, men jeg har meninger om hvordan de driftes. Så du ser, dette kunne vi gjort opp på privaten uten at tråden går off topic med dine bolleønsker og dine klager på mine personlige meninger, som vi alle har lov å ha om sak.
![]() |
![]() |
#14 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Det burde være mulig å rydde i tråden snart? Grattis til Tromsø med ny rute.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Hvorfor skal du rake ned på alt som ikke omhandler favoritt selskapet ditt? Jeg leser jo ikke annet en drittkasting fra deg. Du sprer rundt løgner og feilaktige påstander om Norwegian, Ryanair og flyviking i ett sett. Greit nok at du har egne meninger, men dette her var å ta det litt langt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() For det første har jeg aldri flydd Wizzair, og ikke har jeg behov å sitte jumpseat hos de heller. Med mine 187 flyvninger på jumpseat så langt i livet så er jeg relativt metta og fornøyd, trenger ikke mer. Siden du tydeligvis vet så mye om meg; hva er favoritt-flyselskapet (uten mellomrom) mitt? Og hvor har jeg skrevet "løgner og feilaktige påstander" om Norwegian og Ryanair? FlyViking er det Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet som har levert inn beskjed til, om å rette opp alvorlige feil og mangler. Det ække jeg som har gjort ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
FlyKirurg
|
![]() Quote:
Jeg har full forståelse og respekt for at du har en håndfull av selskaper som dine favoritter, men du trenger da ikke å dra enkeltselskaper ned basert på informasjon du påstår at du har, men ikke har noen skriftlige kilder å henvise til? Jeg leste endel andre påstander her inne om at Norwegian hadde fått en gjeng flygere i retur fra Virgin, fordi VIR mente at disse flygerne ikke holdt den standarden som var forventet. Det betyr jo ikke at Norwegian som selskap skal fortjene å få et stempel som et useriøst selskap som heller ikke burde få fly til Tromsø? Da er det nok endel medlemmer her inne som det hadde truffet ganske personlig. Rykter er enkle å spre. Man trenger bare et tastatur og en vilje for å vri litt på sannheten. Jeg vet ikke hva slags informasjon du sitter på, men basert på dine tidligere uttalelser, så kommer jeg ikke til å ta ordet ditt for det iallefall. ![]() Jeg har stor respekt for flygere i SAS, Norwegian og andre selskaper som har lang og bred erfaring med flygning i Nord-Norge og de utfordringene som det medbærer. Men jeg synes det er en mangel på respekt for alle de flygerne i Wizzair som møter opp på jobb hver dag, og som gjennomfører sin flygning trygt og i henhold til regelverket. De har allerede operert i en år-rekke fra flere flyplasser i Norge, som også har korte rullebaner og utfordrende vær-forhold. Det synes jeg, basert på hva jeg vet om selskapet, at fortjener en tommel opp til at de nå ønsker å fly til Tromsø.
![]() |
![]() |
#18 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Alt jeg skrev var at jeg personlig synes ideen med dette flyselskapet + oppstart i Desember er en oppskrift som kunne vært laget bedre. Hvorfor skal ikke jeg få ha den meningen? Det finnes de som anklager flyselskap for de verste konspirasjonsteorier om at de er forsinket med vilje og at ruter kanselleres fordi ditten og datten - ingen møter så mye motstand. Akkurat som at jeg synes det er helt ok at du mener de fortjener en tommel opp, så skal det faktisk være mulighet for at andre synes det er helt ok at jeg stiller meg skeptisk. Forøvrig har jeg ikke sagt at flyselskap xxx eller yyy er "et useriøst selskap som heller ikke burde få fly til Tromsø" - kun at jeg stiller meg skeptisk til selskapets driftsmetode (billige lowtimers + eksplosiv ekspansasjon + ultra low cost) + måneden ruten åpner. Det er alt som stod. At driftsmetode + åpningsmåned = oh oh, i mitt hode. I stedet tar myhrair full fatning og blir sur på meg for det.
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 19-09-2017 at 23:12. Reason: redigerte bort "moderator" til fordel for "brukernavn". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Det et sjelden jeg poster noe i mange av de "tåpelige" diskusjonene her på forumet men dette her går jo over alle grenser i " skittkasting "
Når det er sagt så er jo dette bare avansert synsing om et flyselskap og deres rutiner ved oppstart av en ny rute. Wizz Air har neppe til hensikt å starte opp flygninger til TOS uten å kvalitetsikre operasjonen gjennom skoling,rute- utsjekk etc. De driver neppe med "kamikaze" flyginger noen steder og de har faktisk en sikker daglig operasjon. Jeg ser ikke at dette skal bli så skummelt som det antydes. ![]()
![]() |
#20 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Wizz Air starter Bodø - Gdansk | LN-AFG | Flyforum | 11 | 07-03-2019 03:16 |
Wizz Air starter Gdansk-Billund og øker på TRF, SVG, BGO og NYO | Someone | Flyforum | 10 | 23-01-2015 11:24 |
Wizz Air starter Trondheim - Vilnius -> Legges ned | Trdfly | Flyforum | 24 | 27-07-2013 13:45 |
Wizz Air starter Trondheim - Gdansk | Boeing_fan | Flyforum | 21 | 20-07-2012 10:08 |