![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
En flymaskin kan jo vare i mange år, og teknologien utvikles jo på motorsiden.
Hvis ikke motorkraften økes for mye, men at nye motorer bruker vesentlig mindre drivstoff, må jo tale for at dette er mulig og kanskje ville være smart. Er det noe som skjer, det å putte nyere type motorer i løpet av livet til et fly? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Det har blitt gjort i mange tilfeller, det beste eksempelet er jo DC-8-60-serien som fikk CFM56-2-motorer og ble 70-serie. Utenom det kan jo 727 nevnes, en utgave fikk 3 RR Tay (UPS) og på en annen ble "standard" JT8D #1 & #3 byttet ut med JT8D 200-serie.
Lenger bakover er jo Convairliners som fikk RR Dart (CV600 & 640) eller Allison 501 (CV580). Men det kan jo i mange tilfelle være lite regningssvarende hvis pylons og flyets egne systemer er fullstendig ukompatible slik at en slik jobb får altfor store økonomiske konsekvenser, regnet mot de besparelser man får ut av det. Inni alt dette er jo kostnadene knyttet til testing og sertifisering av en slik modifikasjon. I tillegg må vel produsenten være villig til å godkjenne noe slikt. Jeg kan på stående fot ikke komme på noen pågående slike prosjekter, i hvert fall på større fly. Last edited by Stone; 17-09-2017 at 19:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,602
|
![]()
Som Stone nevner er det vel ikke noen prosjekter med større fly akkurat nå som er aktuelle. Jeg tror det har vært snakk om på AN-124 og IL-76, uten at det såvidt jeg vet har kommet noe mer konkret ut av det foreløpig.
Spesielt AN-124 bør vel være en god kandidat, selve skroget er jo unikt som fraktfly og har ingen direkte konkurrenter eller potensielle arvtagere med det første. Det har tidligere vært et par utkast med både GE CF6-80 og RR RB211, men ingen av disse ble som kjent noe av. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair flyr saktere for å spare drivstoff | C130 | Småprat | 2 | 31-07-2013 22:43 |
Luftfart og miljø | Tally-Ho | Flyforum | 18 | 06-05-2010 17:18 |
Norwegians og SAS sine medtoder for å spare drivstoff | svgspotter | Flyforum | 2 | 10-11-2009 16:20 |
ANA har en glimrende ide om å spare drivstoff, RyanAir ikke først | Utflyttet | Flyforum | 8 | 06-10-2009 08:58 |
Kan spare 10 prosent drivstoff | sirpjalle | Flyforum | 4 | 08-07-2007 22:58 |