![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Sikker et enkelt spørsmål, men jeg finner ikke et enkelt svar. Hvor mange m/s vind må til før man kanselerer avgang for en A320 fra OSL?
![]() |
#2 |
Flugmaður
|
![]()
Syns å huske at max crosswind på 320 er rundt 32 knop. Mao, blåser vinden mer enn 32 knop (16m/s) rett vest eller øst på OSL, blir det nok ikke takeoff. Men selskapene kan så klart ha egne lavere krav.
Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kan være lavere hvis banen ikke er tørr. I tillegg opererer noen selskap med lavere verdier enn det fabrikanten gjør. Husker vi hadde strengere krav på sidevind, som førte til at vi måtte vente på avgang, mens konkurrenten med samme flytype kunne ta av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
38 kt (19 m/s) for tørr og våt rullebane (med eller uten sharklets) sier Airbus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men dersom vindretningen er parallelt med rullebanen er det nesten ingen grense..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er vel en grense for bakkeoperasjoner på flytypene også?
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, typisk rundt 60kt. Det er gjerne det hengslene til flydøren tåler. Men grensen for å koble til en gate er ofte lavere. Det samme er det for mange trapper.
Så selv om vi kan lande er det ikke sikkert vi kan få av pax, og da er det en vurdering om man i det hele tatt er tjent med å lande. Evt kan flyet med pax taues inn i en hangar, og sette på trapper der. SAS hadde vel i alle fall en runde med denne løsningen i SVG i går. -eggs |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Bumper tråden.
Det er varslet 14-15 m/s og regn når jeg skal fly med en 737-800. Gitt at vinden kommer på tvers må jeg regne med at de ikke klarer lette?
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Typebegrensningen for tørr bane er 35 knop, eller 18 m/s. Det er 90 grader på. Selskaper står selvfølgelig fritt til å sette dem strengere. Så gode muligheter for at du er ‘innafor’.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kansellering av LH-billett | Entusiasten | Reiseforum | 3 | 15-07-2013 04:51 |
Hva er øvre grense for å jobbe ombord | krølle | Småprat | 1 | 03-09-2012 17:20 |
EB: Etterregistrering av poeng (6. mnd. grense) | LNv22 | Reiseforum | 3 | 29-07-2010 14:48 |
Kansellering av returbillett | espenlok | Flyforum | 11 | 02-01-2010 12:18 |
Noen grense for lengde på knivblad gjennom sikkerhetskontrollen? | Fokker 50 | Flyforum | 13 | 05-05-2009 15:01 |