![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Sikker et enkelt spørsmål, men jeg finner ikke et enkelt svar. Hvor mange m/s vind må til før man kanselerer avgang for en A320 fra OSL?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flugmaður
Join Date: Aug 2011
Location: BIRK
Posts: 336
|
![]()
Syns å huske at max crosswind på 320 er rundt 32 knop. Mao, blåser vinden mer enn 32 knop (16m/s) rett vest eller øst på OSL, blir det nok ikke takeoff. Men selskapene kan så klart ha egne lavere krav.
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
|
![]()
Kan være lavere hvis banen ikke er tørr. I tillegg opererer noen selskap med lavere verdier enn det fabrikanten gjør. Husker vi hadde strengere krav på sidevind, som førte til at vi måtte vente på avgang, mens konkurrenten med samme flytype kunne ta av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 981
|
![]()
38 kt (19 m/s) for tørr og våt rullebane (med eller uten sharklets) sier Airbus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 660
|
![]()
Men dersom vindretningen er parallelt med rullebanen er det nesten ingen grense..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,689
|
![]()
Er vel en grense for bakkeoperasjoner på flytypene også?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]()
Ja, typisk rundt 60kt. Det er gjerne det hengslene til flydøren tåler. Men grensen for å koble til en gate er ofte lavere. Det samme er det for mange trapper.
Så selv om vi kan lande er det ikke sikkert vi kan få av pax, og da er det en vurdering om man i det hele tatt er tjent med å lande. Evt kan flyet med pax taues inn i en hangar, og sette på trapper der. SAS hadde vel i alle fall en runde med denne løsningen i SVG i går. -eggs |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Bumper tråden.
Det er varslet 14-15 m/s og regn når jeg skal fly med en 737-800. Gitt at vinden kommer på tvers må jeg regne med at de ikke klarer lette?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Typebegrensningen for tørr bane er 35 knop, eller 18 m/s. Det er 90 grader på. Selskaper står selvfølgelig fritt til å sette dem strengere. Så gode muligheter for at du er ‘innafor’.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kansellering av LH-billett | Entusiasten | Reiseforum | 3 | 15-07-2013 04:51 |
Hva er øvre grense for å jobbe ombord | krølle | Småprat | 1 | 03-09-2012 17:20 |
EB: Etterregistrering av poeng (6. mnd. grense) | LNv22 | Reiseforum | 3 | 29-07-2010 14:48 |
Kansellering av returbillett | espenlok | Flyforum | 11 | 02-01-2010 12:18 |
Noen grense for lengde på knivblad gjennom sikkerhetskontrollen? | Fokker 50 | Flyforum | 13 | 05-05-2009 15:01 |