Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2009, 18:38   #1
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
OBB 19 Kansellering av returbillett

Heisan!

Hos enkelte flyselskap er det som kjent fortsatt slik at det er rimeligere å kjøpe tur/retur enn enkeltbillett. Dersom man har kjøpt en T/R-billett der man ikke har bruk for returen, kan man da kansellere returen og be om å få tilbakebetalt avgiftene, eller vil man da risikere at flyselskapet krever å få betalt ekstra for den dyrere enveisbilletten?

Tilsvarende i motsatt retning: Dersom man ikke har fått med seg beskjed om endrede flytider, slik at man kom for seint til flyet, kan man da forsøke å få refundert avgiftene på den billetten?

For ordens skyld; flyselskapene er BMI og Austrian, turen har gått til Amman (altså utenfor Europa), og billettene er kjøpt hos Kilroy og Widerøe. Og det er heldigvis ikke meg det gjelder
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 19:19   #2
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Kansellering av returbillett

Som regel er det problemfritt å få tilbake ubenyttede skatter fra nettverksselskap. Men flere og flere innfører jo gebyrer for ting som før var gratis, så skall ikke se bort ifra at det kan være aktuelt også her. Spørsmål som dette besvares best av flyselskapet det gjelder.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 20:56   #3
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
Default Re: Kansellering av returbillett

Jeg skjønner så klart at dette vil kunne besvares av de rette flyselskapene. Spørsmålet er om man kan risikere at man må betale mer ved et forsøk på å få tilbake avgiftene, for i så fall så er det jo mest fornuftig å ikke prate med dem i det hele tatt.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 23:32   #4
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: Kansellering av returbillett

Espenlok har det rett definitivt.

Enklere for meg a svare pa engelsk, unnskyld...

There is a term "abusive ticketing practices" referring to such practices, when you try to circumvent the "Sat/sun night" rule or minimum stay rule.

Delta, Northwest, American in domestic traffic (fare rule 100) as well as Air France and Lufthansa (at least them, dunno who else) in conditions of carriage stipulate that entire journey itinerary is an integral part of the contract as well as all its elements (also the price).

If you do not use all the flight coupons (e.g. skip return flight) or make another reservation that, in combination with the previous one, results in circumventing one of the fare rules or conditions of carriage, the contract may be treated as void and you may be denied boarding or required to pay for the contract you are intending to follow.

The no-show=cancellation of reservation rule is well-known. Let's add more below.

Abusive ticketing practices include:

Back-to-back ticketing version hardcore (two return trips purchased: OSL-ARN-OSL, ARN-OSL-ARN, but only first legs of both trips intented to be flown within a working week)

Hidden-destinations (SFO-OSL-BLQ, but only first leg intented to be flown as the ticket to BLQ may be cheaper)

One-way use of return ticket (as you want to do)

and something really stupid, what I call back-to-back version light (you have business meeting in Frankfurt on two consecutive tuesdays. You have flights 1,2,3,4. As 1/2 and 3/4 are return within the same working day, the fare will cost a fortune. It's smarter to buy tickets in combination 1/4 and 2/3, as they are both return trips with Sunday stay). It's incredible, but in USA in the said carriers you may be denied boarding already before the flight number 2, or asked to pay the difference.

Lufthansa has no provisions for the light version of back-to-back, but for everything else - yes, the say they reserve right to oblige you to pay the difference.

Definitely risky for FrequentFlyers, as it's easier to trace their flight history. Many airlines delete the frequent flyer account if they find a pax practicing so. Not to mention travel agents.

I haven't heard about Lufthansa being that strict in reality (Delta and American yesss!!!) but definitely do not resort to the customer service with this itinerary. Let them forget and let their right come to preclusion quickly
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 23:36   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Kansellering av returbillett

Fletting av billetter er da vel en gammel klassiker? Er det noen som i praksis reagerer på dette?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 23:38   #6
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: Kansellering av returbillett

Delta og American javisst... Vet ikke om andre.
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2009, 23:49   #7
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Kansellering av returbillett

At det er en "void contract" høres jo litt småsøkt ut. Alle billetter er jo bestilt ihht til regler satt av flyselskapet, og om jeg vil fly masse i mellomtiden så må jeg da få lov til det?

Og kan et flyselskap egentlig kreve at man benytter en kjøpt billett, jmf åpningsspørsmål?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 00:12   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Kansellering av returbillett

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Og kan et flyselskap egentlig kreve at man benytter en kjøpt billett, jmf åpningsspørsmål?
Vil tro at det varierer fra land til land, dvs. hvor man juridisk kan få prøvd saken. Vil tro selskapet kommer til kort de fleste steder hvis de gjør det uten forvarsel. Hvis du derimot gjør det systematisk og får en advarsel fra dem står de vel noe sterkere?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 22-12-2009 at 00:14.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 22:22   #9
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
Default Re: Kansellering av returbillett

Ok. Takker for innspill. Får se hva han velger å gjøre.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 11:23   #10
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Kansellering av returbillett

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Heisan!

Hos enkelte flyselskap er det som kjent fortsatt slik at det er rimeligere å kjøpe tur/retur enn enkeltbillett. Dersom man har kjøpt en T/R-billett der man ikke har bruk for returen, kan man da kansellere returen og be om å få tilbakebetalt avgiftene, eller vil man da risikere at flyselskapet krever å få betalt ekstra for den dyrere enveisbilletten?

Tilsvarende i motsatt retning: Dersom man ikke har fått med seg beskjed om endrede flytider, slik at man kom for seint til flyet, kan man da forsøke å få refundert avgiftene på den billetten?

For ordens skyld; flyselskapene er BMI og Austrian, turen har gått til Amman (altså utenfor Europa), og billettene er kjøpt hos Kilroy og Widerøe. Og det er heldigvis ikke meg det gjelder
Når det gjelder billetten kjøpt på wideroe.no vil flyplassavgifter på en ubenyttet retur alltid refunderes fullt ut .. uten spørsmål.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2009, 17:08   #11
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
Default Re: Kansellering av returbillett

Høres flott ut, Farmer. Det er meddelt han det gjelder!
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2010, 12:18   #12
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
Default Re: Kansellering av returbillett

For de som måtte være interessert: Wideroe.no har tilbakeført avgiftene. Det gikk bare noen få dager etter at forespørselen ble sendt. Wideroe.no imponerte for øvrig med kort responstid selv på 1. juledag.

Når det gjelder Kilroy, så skulle de se på saken...
espenlok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kansellering av LH-billett Entusiasten Reiseforum 3 15-07-2013 04:51
Legs, kansellering, og oppgradering Everest Reiseforum 12 12-11-2012 17:47
Kansellering WF313 Voipe Småprat 3 31-05-2011 20:44
Norwegian kansellering BU049 Flyforum 4 20-10-2006 12:58
Dagens kansellering Lennart Flyforum 2 03-12-2005 12:06


All times are GMT +2. The time now is 02:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.