![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
|
![]()
Heisan!
Hos enkelte flyselskap er det som kjent fortsatt slik at det er rimeligere å kjøpe tur/retur enn enkeltbillett. Dersom man har kjøpt en T/R-billett der man ikke har bruk for returen, kan man da kansellere returen og be om å få tilbakebetalt avgiftene, eller vil man da risikere at flyselskapet krever å få betalt ekstra for den dyrere enveisbilletten? Tilsvarende i motsatt retning: Dersom man ikke har fått med seg beskjed om endrede flytider, slik at man kom for seint til flyet, kan man da forsøke å få refundert avgiftene på den billetten? For ordens skyld; flyselskapene er BMI og Austrian, turen har gått til Amman (altså utenfor Europa), og billettene er kjøpt hos Kilroy og Widerøe. Og det er heldigvis ikke meg det gjelder ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Som regel er det problemfritt å få tilbake ubenyttede skatter fra nettverksselskap. Men flere og flere innfører jo gebyrer for ting som før var gratis, så skall ikke se bort ifra at det kan være aktuelt også her. Spørsmål som dette besvares best av flyselskapet det gjelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
|
![]()
Jeg skjønner så klart at dette vil kunne besvares av de rette flyselskapene. Spørsmålet er om man kan risikere at man må betale mer ved et forsøk på å få tilbake avgiftene, for i så fall så er det jo mest fornuftig å ikke prate med dem i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
|
![]()
Espenlok har det rett definitivt.
Enklere for meg a svare pa engelsk, unnskyld... There is a term "abusive ticketing practices" referring to such practices, when you try to circumvent the "Sat/sun night" rule or minimum stay rule. Delta, Northwest, American in domestic traffic (fare rule 100) as well as Air France and Lufthansa (at least them, dunno who else) in conditions of carriage stipulate that entire journey itinerary is an integral part of the contract as well as all its elements (also the price). If you do not use all the flight coupons (e.g. skip return flight) or make another reservation that, in combination with the previous one, results in circumventing one of the fare rules or conditions of carriage, the contract may be treated as void and you may be denied boarding or required to pay for the contract you are intending to follow. The no-show=cancellation of reservation rule is well-known. Let's add more below. Abusive ticketing practices include: Back-to-back ticketing version hardcore (two return trips purchased: OSL-ARN-OSL, ARN-OSL-ARN, but only first legs of both trips intented to be flown within a working week) Hidden-destinations (SFO-OSL-BLQ, but only first leg intented to be flown as the ticket to BLQ may be cheaper) One-way use of return ticket (as you want to do) and something really stupid, what I call back-to-back version light (you have business meeting in Frankfurt on two consecutive tuesdays. You have flights 1,2,3,4. As 1/2 and 3/4 are return within the same working day, the fare will cost a fortune. It's smarter to buy tickets in combination 1/4 and 2/3, as they are both return trips with Sunday stay). It's incredible, but in USA in the said carriers you may be denied boarding already before the flight number 2, or asked to pay the difference. Lufthansa has no provisions for the light version of back-to-back, but for everything else - yes, the say they reserve right to oblige you to pay the difference. Definitely risky for FrequentFlyers, as it's easier to trace their flight history. Many airlines delete the frequent flyer account if they find a pax practicing so. Not to mention travel agents. I haven't heard about Lufthansa being that strict in reality (Delta and American yesss!!!) but definitely do not resort to the customer service with this itinerary. Let them forget and let their right come to preclusion quickly ![]()
__________________
LOT oss fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Fletting av billetter er da vel en gammel klassiker? Er det noen som i praksis reagerer på dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
|
![]()
Delta og American javisst... Vet ikke om andre.
__________________
LOT oss fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
At det er en "void contract" høres jo litt småsøkt ut. Alle billetter er jo bestilt ihht til regler satt av flyselskapet, og om jeg vil fly masse i mellomtiden så må jeg da få lov til det?
Og kan et flyselskap egentlig kreve at man benytter en kjøpt billett, jmf åpningsspørsmål? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Vil tro at det varierer fra land til land, dvs. hvor man juridisk kan få prøvd saken. Vil tro selskapet kommer til kort de fleste steder hvis de gjør det uten forvarsel. Hvis du derimot gjør det systematisk og får en advarsel fra dem står de vel noe sterkere?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 22-12-2009 at 00:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
|
![]()
Ok. Takker for innspill. Får se hva han velger å gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
|
![]()
Høres flott ut, Farmer. Det er meddelt han det gjelder!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
|
![]()
For de som måtte være interessert: Wideroe.no har tilbakeført avgiftene. Det gikk bare noen få dager etter at forespørselen ble sendt. Wideroe.no imponerte for øvrig med kort responstid selv på 1. juledag.
Når det gjelder Kilroy, så skulle de se på saken... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kansellering av LH-billett | Entusiasten | Reiseforum | 3 | 15-07-2013 04:51 |
Legs, kansellering, og oppgradering | Everest | Reiseforum | 12 | 12-11-2012 17:47 |
Kansellering WF313 | Voipe | Småprat | 3 | 31-05-2011 20:44 |
Norwegian kansellering | BU049 | Flyforum | 4 | 20-10-2006 12:58 |
Dagens kansellering | Lennart | Flyforum | 2 | 03-12-2005 12:06 |