![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Etter det man kan lese i avisene de siste månedene har Avinor og OSL nok av infrastruktur problemer å slite med! Syke og overbetalte flygeledere, bagasje og sikkerhet. Ny rullebane og terminal vil neppe gjøre saken enklere. Det Gardermoen trenger er en opprusting av infrastrukturen samt stabile forhold når det gjelder flygelederne. Mange rare unnskyldninger! Denne gangen er det tax free butikken ved ankomst som får gjennomgå! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121787 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Stabile forhold når det gjelder flygeledere er de nå fått. Tydeligvis en som ikke har fått meg seg noe av norske luftfartsnyheter den siste måneden?
Og selv om jeg mener flygelederene har oppført seg på en barnslig måte så mener jeg de ikke er overbetalte. Ja de har god lønn, men det er det markedet er villige til å gi dem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ja, jeg vet det er fortsatt underbemanning, men det virker som om man har gjort grep for å løse det problemet på lang sikt, noe man ikke har gjort med enkelte andre problemer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mye flytrafikk mellom TRD og OSL går gjennom Sverige for å unngå slotttider. Gjennomsnitts flygetid er økt med 6-8 minutter. Hvordan kan man påstå at flygeleder problemet er løst? Flyr ikke denne trafikken gjennom Sverige lenger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Men uansett er vel rullebanekapasiteten det minste problemet på OSL idag |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, nå må flygelederne slutte å være så sjuke hele tiden!! Dessuten bør de sende takkebrev til gamlesjefen Randi, for hadde det ikke vært for at hun gjorde en så dårlig jobb så hadde de aldri fått en så pen lønnsøkning
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
hehe, BRK - håper du dukket!
Det ble en liten avsporing fra trådens tema, og Kobro har jo rett når han sier at folk må bli flinkere til å plukke opp bagasjen sin, men det skal ikke være pax'ens ansvar å ta av andres bagasje fra båndet. Da får OSL heller investere noen av de pengene de tjener på den nye ankomst tax-free-butikken (som sikkert betaler en høy husleie til OSL), til å lønne en eller to sommervikarer som kan plukke av bags og sette dem til side. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var på Gardermoen i går kveld (innkommet fra utland). Flere hundre kofferter og bagger lå slengt rundt i ankomsthallen og flere av båndene var stapp fulle av ikke avhentet bagasje. Saken er klar, OSL har mistet kontrollen totalt. Her var det bare å forsyne seg.
Per dato har ikke OSL muskler, logistikk og evne til å håndtere enda en rullebane og utvidelse av terminalkapasitet. Ingen ting tyder på at de vil få bedre kontroll utover sommeren. OSL virker nesten maktesløse ovenfor situasjonen og det virker ikke som de evner å utbedre elendigheten. Dessverre for OSL kan ikke dette løses med enda mer avgifter, her må det logikk og praktisk handling til. At bagasjesystemet er en fiasko er noe som ble konstatert før bygging av Gardermoen, husker jeg ikke helt feil allerede i 1996. Stae og dumme som de var den gangen gikk de inn i dette med åpne øyne. Klarer de ikke å løse opp i elendigheten i løpet av året skal man ikke se bort i fra at udugeligheten ender opp som en gavepakke til Rygge. Til slutt: Farlig å si noe som er mindre positivt angående flygelederne i dette forumet. Skulle nesten tro at det var et forum for sure og gretne flygeldere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
at your service!
|
![]()
klipee: Flygeleiarane har tatt i mot MEIR ENN NOK ubegrunna drit, og vert vel leie av det etterkvart. Menmen, BIZFLYER set vel berre inn millitært personell?? Saknar fortsatt den oppskrifta di der BF!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mine erfaringer fra de siste ukene er at det er området rundt innsjekking som sliter mest , har sikkert noe å gjøre med når jeg reiser osv.
Men så trangt SAS/SGS/OSL har klar å få det ved plassering av automater og bag drop , har enkelte ganger nesten ikke kommet frem der , hadde jeg hatt med barnevogn så måtte man vel ha gått ut og rundt. Det gikk fortere å sjekke inn manuelt på "Tyrist" klasse , en det gjorde for han som skulle bruke automat og sende -1- kolli. Køen på manuell innsjekk tok meg 14 minutter , som syntes akseptabel , men særlig mye over 20Minutter tåler i alle fall ikke jeg. Men som nevnt av andre , når man reiser med WF så er det jo omtrens som VIP checkin ![]() Ankomst både utland og innland har jeg ikke noe å klage på (for the time...) , nei da skulle man prøvd seg i BGO da .... , sorry både SGS og WF får stryk der. /GEK |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
OSL har muskler (penger) og evne men "gidder" tilsynelatene ikke gjøre noe før de absolutt må |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå er det jo ting på gang ang terminalkapasiteten. Det ryktes at det vil bevilges penger nå i høst til prosjektoppstart. T2 var en av tingene "man helt klart ikke trenger" som Randi identifiserte.
Når det gjelder ny bane; det er bra de begynner, for gutta som bor rundt Gærningmoen er jo ikke kjent for å legge seg uten kamp. Jeg tipper det tar 10 år fra ny plassering er bestemmt, til man faktisk kan sette spaden i jorda. På flygeledersiden kan det nevenes at Avinor har kjøpt 40 utdanningsplasser neste år. Da gjenstår det bare å finne noen til å instuere på de kursene....... ![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ref: http://www.eub.no/artikkel.asp?Artid=140788
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Gardermoen er tydelig underdimensjonert med tanke på bagasjeutlevering, og innsjekkingsområder.
For meg virker det som om de 3 innsjekkingsøyene bare delvis fungerer slik dem skal da køene ofte kolliderer med naboøyene og det hele blir ganske så kaotisk. Hvorfor har man heller ikke tenkt på muligheten for å "preboarde" passasjerer ved gatene slik at ombordstigning og turnaroundtidene kan være korte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, da begynner indianerene å våkne ser jeg.......
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2191379.ece
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er nevnt tidligere, dette at kamp om plassen på GM kan bli en gavepakke til spesielt Rygge, samt Torp. Jeg tror dette bør tas på alvor for GM sin del. Ting tar tid, og noen noen ny terminal vil ikke være ferdig før lenge etter at Rygge er oppe og flyr. Hvem vil da sitte med fordelen?
Greit nok, Rygge vil først og fremst bli en regional flyplass til å begynne med, men med det som er nevnt over tatt i betraktning tror jeg dét kan forandre seg kjappere enn beregnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tredje rullebane på Gardermoen (OSL) | kekker | Flyforum | 63 | 13-09-2024 12:19 |
NHO Luftfart: Trenger ny rullebane på Gardermoen | BraathensSafe1985 | Flyforum | 42 | 01-07-2016 05:53 |
Lang rullebane skal gi økt flytrafikk | TG923 | Flyforum | 1 | 13-10-2008 12:37 |
3. rullebane på Gardermoen | Someone | Flyforum | 14 | 23-03-2006 22:58 |
Gardermoen og en tredje rullebane. | Herlov | Flyforum | 9 | 30-05-2005 17:09 |