Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2005, 10:51   #1
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
Default Gardermoen og en tredje rullebane.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1048549.ece

Når man leser artikkelen, så skulle man nesten tro at kommunene var fornøyde med veksten som har kommet og sier nei takk til videre utbygging. Merkelig at kommuner ikke ønsker flere arbeidsplasser .. De kommer jo ikke med andre argumenter enn at "arealplanarbeidet blir lettere" .. Jaja. Vi tar gjerne veksten på Rygge, vi!

Herlov is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2005, 10:56   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Quote:
Kravet ligger over flyplasskommunene «som en klam hånd»,
Først så griner dem i 30-40 år for å få flyplassen som vi all vet skulle ha ligget på Hurum, så blir det er "problem" å ha flyplassen der, de måtte da sett for seg at en utvidelse kunne være aktuell og ikke "grine så jj..." over evnt. båndlagte områder.

/G[rrr.]
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2005, 13:05   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Her får vi bare håpe at sentrale politikere og Departement har både ryggrad og stake, slik at det nå blir båndlagt områder for framtiden.. slik at vi om 30-40 år kan bygge en 3. rullebane om det skulle bli behov for det.
ARN har bare marginalt flere passasjerer enn OSL, og der har de 3 baner i dag da de så at det var behov for dette...
Underlig å se at lokalpolitikerne ikke ser at en 3.bane en gang i fremtiden vil gi ennå større muligheter.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2005, 01:58   #4
BEF
ScanFlyer Blue
 
BEF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 308
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Jeg spør meg selv:
Hva i all verden skal man ellers bruke områdene i Romer(r)iket til? Treningsleire for diverse sirkus og muligens forsvaret?
__________________
BEF
***********************************
... Intelligens er mangel på uvitenhet ...
***********************************
BEF is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2005, 09:20   #5
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Quote:
ARN har bare marginalt flere passasjerer enn OSL, og der har de 3 baner i dag da de så at det var behov for dette...
Tor ikke du kan sammenligne ARN og OSL på dette området... ARN sine 2 opprinnelige rullebaner var jo kryssende, som førte til en meget dårlig utnytting (fly på den ene banen som skulle ta av, måtte vente til fly som var på final til den andre banen hadde landet og bremset opp, før de kunne begynne avgangsrollen)
Nå har ARN 2 parallelle og en kryssende... som heller ikke gir noe særlig større gevinst en hva OSL sine to parallelle gjør...
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2005, 12:01   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Quote:
Originally posted by SK1399
Quote:
ARN har bare marginalt flere passasjerer enn OSL, og der har de 3 baner i dag da de så at det var behov for dette...
Tor ikke du kan sammenligne ARN og OSL på dette området... ARN sine 2 opprinnelige rullebaner var jo kryssende, som førte til en meget dårlig utnytting (fly på den ene banen som skulle ta av, måtte vente til fly som var på final til den andre banen hadde landet og bremset opp, før de kunne begynne avgangsrollen)
Nå har ARN 2 parallelle og en kryssende... som heller ikke gir noe særlig større gevinst en hva OSL sine to parallelle gjør...
De opprinnelige rullebanene 01L/19R og 08/26 har aldri krysset hverandre - faktisk så er avstanden rundt 900 meter mellom terskel 08 og senterlinje 01L/19R. Det som kanskje er årsaken til at tredje rullebane ble bygget på ARN kan være at spesielle vindhold gjorde det vanskelig å oppretthold god nok regularitet. Det som forundret meg mest med tredje banen er at den er bare 2500 meter lang. På Gardermoen er lengste bane 300 meter lenger enn lengste på ARN, østre rullebane på OSL er 450 meter lenger enn de to minste på ARN. Ønsker ikke ARN interkontinental trafikk?

I spotter guiden til PSC finner du et bra kart over ARN: http://www.plane-spotter.com/Airport...rGuide_ARN.pdf
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2005, 12:11   #7
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Her tror jeg Norge tar å biter litt over burgern.. for å skulle trenge en 3.rullebane bør en først fylle opp de to som er der.. OSL har ikke SÅ mye trafikk.. Ta for ex Frankfürt og London/Heathrow.. der er det bruk for en tredje rullebane.. men på gardermoen er det jo sørgelig stille til sammenlikning. Det er noen "topper" nå og da,men det er jo sjelden mer en 3-4 fly som er i takeoff kø, noe som KANSKJE skjer på ettermiddagen en gang. Samt at det er jo ikke akkurat lang kø på landing heller. Holding på OSL er jo en sjeldenhet. Mens på for ex LHR er det jo vanlig..


Neee, skal det bli en tredje rullebane der bør nok trafikken økes betraktelig først
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2005, 12:22   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Quote:
Originally posted by Scanor



Neee, skal det bli en tredje rullebane der bør nok trafikken økes betraktelig først
Det er vel nettop dette som er saken. Det er ikke snakk om å bygge en ny bane nå med det første, men det som er viktig er at man ikke skusler bort muligheten til en ny bane om f,eks 30 år .. når trafikken forhåpentligvis er høyere ..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2005, 14:35   #9
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Quote:
Originally posted by LN-KGL


De opprinnelige rullebanene 01L/19R og 08/26 har aldri krysset hverandre
Ah, der lærte mann noe nytt.. Jeg trodde faktisk de krysset hverandre, men ser jo på kartet at det ikke stemmer.
Men dog, skulle tro at det er visse restriksjoner på å overfly 01L/19R lavt på final til 08 når det samtidig er avgang fra 01L/19R?
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2005, 17:09   #10
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Gardermoen og en tredje rullebane.

Quote:
Originally posted by SK1399

Ah, der lærte mann noe nytt.. Jeg trodde faktisk de krysset hverandre, men ser jo på kartet at det ikke stemmer.
Men dog, skulle tro at det er visse restriksjoner på å overfly 01L/19R lavt på final til 08 når det samtidig er avgang fra 01L/19R?
08 används i regel aldrig för landningar - ett plan som landar på 08 skulle hamna på kollisionskurs med ett plan som lyfter från 01L/19R. Inte heller används 26 för starter. För några år sedan var ett plan (Icelandair tror jag) som hade avbrutit ett försök att landa på bana 26, nära att kollidera med en SAS MD-80 som var på väg att lyfta från 01L.

Quote:
Det som forundret meg mest med tredje banen er at den er bare 2500 meter lang. På Gardermoen er lengste bane 300 meter lenger enn lengste på ARN, østre rullebane på OSL er 450 meter lenger enn de to minste på ARN. Ønsker ikke ARN interkontinental trafikk?
LFV hävdar att behovet av en längre bana inte finns. I stort sett klarar bana 3 all typ av trafik som Arlanda tar emot, till och med en 747 klarar utan problem att landa på bana 3. De få gånger en längre bana behövs finns 01L/19R att tillgå.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tredje rullebane på Gardermoen (OSL) kekker Flyforum 63 13-09-2024 12:19
Rygge som OSLs tredje rullebane? Isbamse Flyforum 56 07-02-2018 08:06
OSL - tredje rullebane PointMergeArrival Flyforum 42 12-06-2012 14:28
MUC søker om en tredje rullebane CK Flyforum 1 31-08-2007 14:21
OSL: Tredje rullebane revurderes LN-BRK Flyforum 19 06-05-2005 12:01


All times are GMT +2. The time now is 08:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.