![]() |
|
![]() |
#1 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Les mer her: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...oen-1.12620505 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå som det er nedgangstider, tror jeg nok at behovet for en tredje rullebane blir skøvet inn i fremtiden. Jeg tror nok mye kan løses med optimaliserig av rullebanebruken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det er her snakk om +10 år frem i tid. Nedgang eller ikke (som inntil videre ikke har rammet OSL) så tar det så lang tid planlegge, få tillatelser og bygge en ny rullebane at man ikke bare kan stoppe fordi man opplever en liten nedgang. Like etter OSL åpnet falt jo passasjertallene ganske markant, men det tok for det ikke mange år før flyplassen var sprengt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kapasiteten på de to rullebanene er langt fra sprengt, og jeg gjetter på at det heller ikke vil være det om 20 år. Problemet på OSL er at man ikke klarer å utnytte rullebanene maksimalt ettersom det kreves veldig stor seperasjon mellom flyene. Dette har man ikke på liknende flyplasser i Europa.
Et alternativ til å bruke milliarder av kroner, ødelegge natur og ødelegge småbyer for en ny rullebane, kan være å sende noen få folk på kurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Med tanke på hvor lang tid vi bruker på å planlegge, diskutere og gjennomføre samferdselprosjekter her i landet så er jeg ikke overrasket over at de begynner å pushe på dette allerede nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
LGW har vel flere flybevegelser per år enn OSL, og LGW klarer seg med en rullebane. LHR har også to rullebaner og håndterer mer enn dobbelt så mange flybevegelser som OSL. Det kan kanskje være andre forhold man bør vurdere før en rullebane nr 3 (og kanskje har Avinor andre prosjekter som er mer fornuftige enn en 3. rullebane på OSL)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sånne sammenligninger med "x har mindre og klarer mer enn y" er ikke veldig relevante. Det er ekstremt mange faktorer som spiller inn her, for eksempel foreskrifter om støy, utforming på lufthavnen, utforming på manøvreringsområdet, hvor lange rullebanene er, hvor mange high speed exits det er tilgjengelig etc.
Mye mulig det ikke trengs en 3 rullebane, poenget er bare at det er meningsløst å sette 2 vidt forskjellige flyplasser opp mot hverandre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Nå har OSL ingen high speed exits så kanskje man burde begynne her?
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fatter fremdeles ikke at rullebanene ble lagt uten high speed exits i utgangspunktet, men dette er det enkleste, billigste og raskeste tiltaket for å øke kapasiteten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå hevdes det at LGW avvikler mer trafikk på en rullebane enn OSL, CPH og ARN gjør til sammen med 8 så det kan jo hende at problemet ligger et annet sted.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Winter opps er vel et poeng...
![]() |
#14 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Forøvrig er jeg enig i at det er andre ting man burde gjøre før man bygger ny bane. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Og for all del, jeg sier null om at vi MÅ ha en 3 bane. Forklarer bare at det er en del forhold som ligger til grunn for at Gatwick klarer sitt tall. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
High speed exits er jo en god start. Veldig rart at en såpass ny flyplass ikke er bygget med det i utgangspunktet..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
ARN+CPH+OSL hadde 717 671 bevegelser / 72,3 millioner passasjerer i 2014 (101 passasjerer pr fly) Som en kuriositet LHR hadde 471 000 bevegelser / 73,4 million passasjerer i 2014 (158 passasjerer pr fly) Jeg tror også vi bør si at det er i realiteten bare 7 rullebaner som kan benyttes samtidig. OSL har bare litt under 15 000 bevegelser mindre (6%) og ved vinteroperasjon med en rullebane stengt for brøyting er da OSL nesten på nivå med LGW i utnyttelse av kapasitet.
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg synes, at det er brugen af begge baner til både arriving og departing traffic der skaber flaskehalse i OSL, det sammen med deres point-merge-arrival.
At benytte 2 baner, hvor begge baner bliver brugt til start og landing skaber altså små ventetider og ødelægger et ellers naturligt flow i specielt ankommende trafik. Ind til OSL bliver man meget ofte reduceret i hastighed pga. starter på den bane du skal lande på. Det forplanter sig, yderligere holder man ofte og venter på et par landinger før man kan starte. Ideen på papiret, med at østgående trafik starter på den østlige bane, og/eller østligt parkeret fly starter og lander på østlig bane for at reducere taxi-tiden er fin og vice-versa, men I mine øjne, så jeg hellere en bane for starter og en for landinger. Eksempelvis som i CPH og ARN. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brudd mellom HK og NHO Luftfart | Glenn | Flyforum | 5 | 08-11-2012 07:47 |
Smålig av NHO Luftfart | GF1 | Flyforum | 12 | 28-01-2008 22:47 |
Brudd mellom Flyteknikerne og NHO Luftfart | sail4fun | Flyforum | 0 | 10-05-2006 07:06 |
3. rullebane på Gardermoen | Someone | Flyforum | 14 | 23-03-2006 22:58 |
Gardermoen og en tredje rullebane. | Herlov | Flyforum | 9 | 30-05-2005 17:09 |