![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Januar 2014 (og noe fra April 2013), Gran Canaria og Las Palmas:
LPA (Gando), inkl. fly, spotting, rundtur på øyen, samt bilder fra den 140kvm store villaen i Playa del Cura. Bildene er fra April 2013, og nå i Januar 2014 - la oss starte rett på flybildene fra Las Palmas (Gando) LPA (de første fra April): ![]() Over: TuiFly Nordic med B737-800, og reg.: "SE-RFT". Levert ny til selskapet pr. feb. 2011, maskinen er litt over tre år gammel. Seatconfig: Y189. ![]() Over: Novair med Airbus A321-200, og reg.: "SE-RDN". Levert ny til selskapet pr. april 2004, maskinen er ca. 10 år gammel. Seatconfig: Y211. ![]() Air Berlin med Airbus A321-200, og reg.: "DE-ABCK". Levert ny til selskapet pr. mai 2012, maskinen er snart to år gammel. Seatconfig: Y210. ![]() Over: Ex-Flynonstop, dette bildet ble tatt - når maskinen ble fraktet fra syd-amerika og over til Europa (Nederland), og da stopp underveis på Las Palmas. Maskinen er en Embraer 190LR (EMB-190), og hadde reg.: "PH-FNS" når den fløy for Flynonstop; levert pr. april 2013, og så satt til lagring igjen pr. oktober 2013. Nå flyr maskinen for Arkia med reg.: "4X-EMB". Maskinen er i dag ca. ett år gammel, seatconfig: Y100. ![]() ![]() Over: Jettime med B737-700, og reg.: "OY-JTW". Maskinen ble levert ny til daværende Maersk Air pr. feb. 1999, som: "OY-MRE". Fløy hos Maersk Air frem til sept. 2005, da den ble overført til Sterling Airlines - hvor den var operativ inntil selskapet lukket dørene pr. 28. okt. 2008. Så ti lagring en kort stund, og videre til nye Cimber Sterling Airlines pr. 3. mars 2009, frem til det var slutt også der pr. mai 2012. Så overført til Jettime pr. 26. mai 2012, hvor den har vært siden. Maskinen er litt over 15 år gammel, seatconfig: Y148. ![]() Over: Air Europa med Embraer 195LR, og reg.: "EC-LKM". Levert ny til selskapet pr. mars 2011, maskinen er ca. tre år gammel. Seatconfig: C12/Y108. ![]() Over: Vueling Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "EC-JZI". Levert ny til selskapet pr. des. 2006, maskinen er litt over syv år gammel. Bærer navnet: "Vueling in love". Seatconfig: W4/Y174. ![]() ![]() Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBO". Levert ny til selskapet pr. okt. 1997, maskinen er ca. 16.5 år gammel. Maskinen ble pr. sept. 2013 satt til lagring. Seatconfig: Y227. Så spoler vi kun tilbake til slutten av Januar i år, og til et ganske så snødekt OSL - ganske så ferske bilder; til tross for snøen: ![]() ![]() Over: en i crewet på nabomaskinen (BA), måtte forevige snøen med sitt kamera eller mobil. ![]() ![]() Over: vel nede på LPA, er de-iceing det siste man behøver å tenke på. Her med noen av de nordiske maskinene på remote. ![]() Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A321-200 og reg.: "OY-VKT". Levert ny til daværende My Travel Airways pr. mai 2003, så over til Thomas Cook England pr. nov. 2007, og videre igjen til den skandinaviske delen pr. nov. 2008. Maskinen er ca. 11 år gammel, seatconfig: Y211. ![]() ![]() Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A330-300 og reg.: "OY-VKI". Levert ny til daværende Premiair pr. sept. 2000, siden overført til My Travel Airways og senere Thomas Cook Airlines Scandinavia. Har i tillegg jevnlig vært leaset ut til Garuda, og Skyservice. Maskinen er ca. 13.5 år gammel. ![]() Over: TUIfly (Tyskland) med B737-800, og reg.: "D-AHFY". Opprinnelig levert ny til Hapag Lloyd pr. feb. 2001, overført til TUIfly pr. jan. 2007. Maskinen er litt over 13 år gammel, seatconfig: Y189. ![]() Over: Binter Canarias / Naysa med ATR72-200, og reg.: "EC-KGJ". Levert ny til Naysa pr. juni 2007, maskinen er snart syv år gammel. Bærer navnet: Madeira, seatconfig: Y72. ![]() Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A321-200 og reg.: "OY-VKE". Levert ny til daværende My Travel Airways pr. feb 2003, så over til My Travel i Danmark pr. mai 2005, og overført til Thomas Cook Airlines Scandinavia pr. mai 2008. Maskinen er ca. 11.5 år gammel, seatconfig: Y211.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Air Berlin med B737-800, og reg.: "D-ABMC". Levert ny til selskapet pr. nov. 2011, men ble overført 1. april 2013 til TUIfly (DE) og flyr for sistnevnte selskap i dag. Maskinen er snart 2.5 år gammel, seatconfig: Y186. ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSD" på gate. Levert ny opprinnelig til Travel Service pr. april 2000, overført til den spanske delen av Travel Service pr. feb. 2003. Så til Air Berlin pr. april 2005, så tilbake til Travel Service pr. nov. 2005. Så til Pluna pr. feb. 2007, så til Oman Air pr. mars 2007, så til nåværende selskap i regi av Islandske JetX pr. april 2008, overført internt til Primera Air pr. okt. 2008, og til Primera Air Scandinavia pr. juli 2009, da den fikk danske reg. Maskinen er litt over 14 år gammel. ![]() Over: Binter Canarias / Naysa med ATR72-200, og reg.: "EC-KRY". Levert ny til Naysa pr. juli 2008, maskinen er snart seks år gammel. Bærer navnet: Azero. ![]() Over: Germania med Airbus A319-100, og reg.: "D-AHIM". Maskinen ble opprinnelig levert ny til Hamburg International pr. mars 2009, inntil selskapet lukket dørene pr. 19. okt. 2010. Overtatt av Germania pr. mars 2011, maskinen er litt over fem år gammel. Seatconfig: Y150, legg merke til at det er to over-wing exits på hver side ; til tross for at det er en A319 og ikke A320 (normalt sett kun én på hver side på A319), så her snakker vi trang og sild i tønne! ![]() Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: EI-DEC". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. juni 2004, og er snart 10 år gammel. Bærer navnet: St.Fergal, seatconfig: Y174. ![]() ![]() Over: bra med jagerfly flere av dagene. Over til en maskin, som definitivt har sett sine bedre dager - beliggende ved San Agustin (like ved go-cart banen): ![]() ![]() ![]() Så over til noen bilder fra en av loungene på LPA (Sala Vip: "Galdos") som finnes i andre etasje, like før utgangen til terrassen: ![]() ![]() ![]() ![]() Over: man har forholdsvis god oversikt over flybevegelser, dog er det både gjerde og gater som hindrer fotomuligheter. ![]() ![]() Over: ikke de beste utgangspunk for foto, med dette foran - men i allefall har vi en Thomas Cook Airlines Scandinavia der ute, med Airbus A321-200, og reg: "OY-VKD". Levert ny til daværende My Travel Airways pr. april 2003, så over til nåværende selskap pr. mai 2008. Maskinen er 11 år gammel, seatconfig: Y211. ![]() Etter så mye fly, og flyrelatert - ja da tar vi vel en liten runde rundt øyen samtidig: Noen bilder fra San Agustin: ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Ett par bilder fra Playa del Aguila:
![]() ![]() Noen bilder fra øvre Playa del Ingles, og litt fra Maspolamas: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: sanddynene i Maspolamas. ![]() Tre bilder fra Playa del Ingles: ![]() ![]() ![]() Så tar vi en liten biltur, før vi runder av denne trip-rapporten med noen bilder fra Villaen: ![]() Over: "Miradores de Valsequillo" (Caldera de los Marteles), et kjempekrater som måler hele 500 meter i diameter og som er 80 meter dypt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: leiebilen fra Cicar / Cabrera Medina: den vanlige Volvo S60'en med D3-dieselmotor (5-sylindret, 2.0-litersmotor som yter 163hk).
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
I Playa del Cura hadde vi booket privat Villa, denne lå noen få minutter i gå-avstand til
nærmeste restaurant og butikker; og man var avhengig av bil når man bodde her. Villaen var på ca. 140kvm, med privat hage og jacuzzi. På hovedplanet var det stor stue, kjøkken, to soverom, to bad. I underetasjen som ikke var i bruk, var det ytterligere to store soverom, ett bad, samt kjellerstue: ![]() ![]() ![]() Over: var faktisk egen carport til bilen, dog var ikke denne klargjort - siden det var høy asfaltkant nedenfor; så da parkerte vi på utsiden. Ikke ble det, den vanlige Volvo S60'en som leiebil heller - var vanskelig å få noe større bil enn nyeste Opel Astra med automat den perioden... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: skyvedører ut til den private hagen. ![]() ![]() ![]() ![]() Over: No-frost kjøleskap og frys. Soverom 1: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Soverom 2: ![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() Underetasjen (ikke i bruk): ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering på flyet når jeg har slått dette opp. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,121
|
![]()
Her var det mye flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,456
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 216
|
![]()
DC 7C’eren (45553) på El Berriel Airfield blev i 1962 købt af SAS fra Swissair og fik reg SE-CCH Erik Viking, og blev, uden at komme i SAS trafik, straks brugt i en bytte handle med JAL DC 7F, som fik reg SE-CCI Erik Viking.
/T |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 81
|
![]()
De ATR 72 du tog bild på är inga ATR 72-200, utan ATR 72-212A (eller -500 om man hellre vill säga det). En -200 har bara 4 blad och är av äldre modell
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Takk for flotte flybilder og skikkelig info om hvert fly
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takker for tilbakemeldinger, og kommentarer!
SQ777: tusen takk for det, setter jeg pris på! LN-MOW: morsomt! der kan man se, hvor fort det kan gå i svingene! danneh: ok, når jeg sjekker opp reg på maskinen, så kommer den opp som ATR72-200, og spesifikt på type: 72-212A - så jeg går alltid ut fra type-spesifikasjonen som står der, dersom jeg ikke kjenner under-modellen spesifiskt.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL / RYG
Posts: 74
|
![]()
Jeg fløy med OY-VKI for en stund siden. Da hadde den vel akkurat kommet fra Garuda
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LPA - Gran Canaria Airport - 10. April 2014 | sirpjalle | Bilder & foto | 5 | 30-04-2014 07:59 |
Spørsmål om SAS til Gran Canaria (LPA) | Chriscross | Reiseforum | 3 | 27-11-2012 13:49 |
Mars 2012: Gran Canaria/LPA: fly, Saab cab., og natur: | Blackhawk | Bilder & foto | 7 | 16-04-2012 11:58 |
Bilder fra Gran Canaria Airport (LPA) | sandnes | Bilder & foto | 14 | 22-12-2009 13:40 |
Islas Airways og Binter Canarias på: LPA-ACE-LPA (Gran Canaria-Lanzarote) | Blackhawk | TripReports | 19 | 28-03-2009 15:54 |