Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2014, 22:04   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Norwegian Kortsvindel? Norwegian trakk kredittkortet flere ganger

Og jeg driter i Kjos og flyene hans etter at de nektet å ordne opp i kortsvindel en jeg kjenner ble utsatt for av besetningen på en Norwegian-fly. Først sa de de skulle ordne opp og så etter å ha trenert saken lenge sa de at det var underleverandører og andre selskaper som var ansvarlig og nektet å ordne opp.

Evig eies kun et dårlig rykte.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2014, 22:18   #2
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Default Re: Kjos: -Vi driter i nordmenn

Ehhh, enn av våre besetninger har svindlet en kompis av deg ? Da tar jeg det som en selvfølge at forholdet er politianmeldt ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2014, 23:31   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Ehhh, enn av våre besetninger har svindlet en kompis av deg ? Da tar jeg det som en selvfølge at forholdet er politianmeldt ?
Ifølge banken var det Norwegian som fikk pengene, men etter først å si de påtok seg avsvaret og skulle rydde opp fant Norwegian ut at de ikke var skyldig i at kort ble trukket 3 ganger ved et kjøp ombord. Det var jo ikke noen ansatt direkte i Norwegian som var involvert.

Jeg anbefalte vedkommende å anmelde Norwegian for svindel, men han hadde allerede brukt så mye krefter på å kommunisere med Norwegian at han bare ønsket legge saken bak seg.

Har ikke flydd Norwegian på flere år.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 10-02-2014 at 23:35.
Old 10-02-2014, 23:41   #4
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ifølge banken var det Norwegian som fikk pengene, men etter først å si de påtok seg avsvaret og skulle rydde opp fant Norwegian ut at de ikke var skyldig i at kort ble trukket 3 ganger ved et kjøp ombord. Det var jo ikke noen ansatt direkte i Norwegian som var involvert.

Jeg anbefalte vedkommende å anmelde Norwegian for svindel, men han hadde allerede brukt så mye krefter på å kommunisere med Norwegian at han bare ønsket legge saken bak seg.

Har opplevd lignende, men banken tok grep og fikset alt, selv om "det var Norwegians skyld."

(Kredittkort, ikke debet)
Old 11-02-2014, 00:10   #5
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Han var naiv og stolte på Norwegian som sa de skulle ordne opp mens de trenerte saken måned etter måned og pengene var forlengst trukket fra konto. Om han hadde fortalt meg om saken tidligere eller om Norwegian ikke hadde ventet flere måneder før de sa "Ædda Bædda" så hadde han tatt kontakt med banken.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 11-02-2014, 07:17   #6
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:

Så lenge han tjommien din ikke har oppført seg grovt uforsvarlig er det i utgangspunktet bankens ansvar å ta saken. Hvis de har latt vedkommende ta saken opp med norwegian er det ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. Saken høres veldig snodig ut.

Back to topic: Jeg har pleid å støtte Norwegian og har flydd de flere ganger til LGW fra BGO siden de som regel var billigere enn BA, men etter flere kjipe kundeserviceopplevelser orket jeg ikke mer og nå når jeg bor i Oslo er det alltid sas som aldri har skuffet meg kundeservicemessig.

Hvis Norwegian fortsetter i samme sporet skal de passe seg. De som har høy betalingsvillighet krever også mer av flyselskapet, og da kan de ikke gjemme seg bak alt bonus-utringen for å kamuflere elendig kundeservice.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 11:23   #7
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by OO-VLM View Post
Så lenge han tjommien din ikke har oppført seg grovt uforsvarlig er det i utgangspunktet bankens ansvar å ta saken. Hvis de har latt vedkommende ta saken opp med norwegian er det ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. Saken høres veldig snodig ut.
Det var 2 forskjellige kort som ble brukt ombord da de påstod at det ene kortet ikke virket. Senere så han at begge kortene var belastet, det ene to ganger. Han kontaktet Norwegian først og de sa de skulle ordne opp og det virket vel som enklere enn å kontakte flere kortselskaper samtidig og si man hadde betalt med et annet kort.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 13-02-2014, 07:21   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Kortsvindel? Norwegian trakk kredittkortet flere ganger

Ta kontakt med banken(e) -- dette ordner seg.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2014, 08:40   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Høres mer ut som en misforståelse enn en kortsvindel.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2014, 09:21   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Ta kontakt med banken(e) -- dette ordner seg.
Hvor mange timer skal kundene jobbe gratis for å få rettet opp feil som Norwegian er ansvarlig for? Vedkommende hadde som sagt allerede i flere måneder brukt mye tid på brev og venting i telefonen og innhenting av dokumentasjon som Norwegian gjentatte ganger hadde bedt om å få tilsendt på nytt før de til slutt valgte å si "Ædda bædda" til kunden.

Hadde kundeservice som sagt straks sagt "ædda bædda" til vedkommende og ikke i flere måneder lurt ham til å tro de var et seriøst firma som tok ansvar så hadde han ikke kastet bort tid på dette. Da hadde han kanskje også anmeldt firmaet slik jeg anbefalte ham å gjøre.

Jeg synes det er forståelig at han prioriterer å ikke ergre seg mere eller bruke mere tid på dette og bare la Norwegian beholde pengene de svindlet ham for.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 13-02-2014, 09:24   #11
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Høres mer ut som en misforståelse enn en kortsvindel.
Hvem mener du har misforstått hva når Norwegian belaster 3 ganger for samme kjøp og sier til kunden at dette skal de selvsagt ordne opp i?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 13-02-2014, 09:24   #12
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Jeg synes også det er på kanten å kalle dette for kortsvindel. I det legger du i så fall at Norwegians ansatte drar kortet bevisst flere ganger for å få mer penger i kassen til selskapet de jobber i det. Denne tanken er for meg så søkt at jeg skjønner ikke at det går an å tenke den en gang!
Når det er sagt, så synes jeg det er en selvfølge at, når en slik hendelse har oppstått, skal det selvfølgelig gjøres alt fra selskap og bank for at misæren skal rettes opp så raskt som mulig slik at kunden slipper å være den som følger opp for å få pengene tilbake.
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2014, 09:26   #13
FlyCarl
ScanFlyer Blue

Relativt stor forskjell på svindel og brukerfeil eller teknisk feil. Tviler sterkt på at Norwegian har en strategi på å gjøre seg til kjeltring for småkroner.

Uten å unnskylde Norwegian så er det relativt mange parter involvert i en korttransaksjon. Det er interne systemer hos Norwegian som kommuniserer med teknisk leverandør (f.eks. Nets eller DIBS), innløser (eks. Teller) som sørger for oppgjør, så er det bank osv. I tillegg til dette kan Norwegian ha eksterne leverandører av systemene.

Med andre ord, når det er en slik feil kan det være et lite helvete å nøste opp i. En kundeserviceansvarlig vil da legge dette til noen andre og så går tiden.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2014, 09:26   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Hvor mange timer skal kundene jobbe gratis for å få rettet opp feil som Norwegian er ansvarlig for? Vedkommende hadde som sagt allerede i flere måneder brukt mye tid på brev og venting i telefonen og innhenting av dokumentasjon som Norwegian gjentatte ganger hadde bedt om å få tilsendt på nytt før de til slutt valgte å si "Ædda bædda" til kunden.
I slike situasjoner bør man ta kontakt med salgsstedet en gang, deretter gi kortutsteder beskjed om at man er trukket feil/svindelt og la dem ordne opp. Om kortet er belastet tre ganger på om trent samme tidpunkt med samme beløp pleier det å være en no-brainer, særlig dersom det ikke eksisterer bruk av PIN eller signatur i tillegg. Regner med at vedkommende ikke har signer tre ganger. Om kortutsteder ikke seriøst tar tak i saken så finnes det videre muligheter med klaging, i tillegg til at man selvøflgelig burde bytte benk.

Old 13-02-2014, 09:40   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Uten å unnskylde Norwegian så er det relativt mange parter involvert i en korttransaksjon. Det er interne systemer hos Norwegian som kommuniserer med teknisk leverandør (f.eks. Nets eller DIBS), innløser (eks. Teller) som sørger for oppgjør, så er det bank osv. I tillegg til dette kan Norwegian ha eksterne leverandører av systemene.
Dette burde være kjent materie for Norwegian, det er jo ikke akkurat noen nyhet at kunders kort blir belastet flere ganger. De burde derfor også gitt korrekt info til kunden ved første henvendelse og ikke late som om de skulle ta ansvar og ordne opp.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 13-02-2014, 09:44   #16
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
I slike situasjoner bør man ta kontakt med salgsstedet en gang, deretter gi kortutsteder beskjed om at man er trukket feil/svindelt og la dem ordne opp. Om kortet er belastet tre ganger på om trent samme tidpunkt med samme beløp pleier det å være en no-brainer, særlig dersom det ikke eksisterer bruk av PIN eller signatur i tillegg. Regner med at vedkommende ikke har signer tre ganger. Om kortutsteder ikke seriøst tar tak i saken så finnes det videre muligheter med klaging, i tillegg til at man selvøflgelig burde bytte benk.
Som jeg allerde har skrevet så har han brukt 2 forskjellige kort da de påstod at kortet ikke virket. Ett av kortene viste seg i etterkant å ha blitt belastet en gang mens det andre hadde blitt belastet 2 ganger. Han tok strakt kontakt med salgssted som var Norwegian da han oppdaget dette og da de sa de selvsagt skulle ordne opp så han ikke noen grunn til å prøve å synkronisere 2 forskjellige kortselskap/banker.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 13-02-2014, 09:45   #17
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Jeg synes også det er på kanten å kalle dette for kortsvindel. I det legger du i så fall at Norwegians ansatte drar kortet bevisst flere ganger for å få mer penger i kassen til selskapet de jobber i det. Denne tanken er for meg så søkt at jeg skjønner ikke at det går an å tenke den en gang!
Nja, DY er jo kjent for av og til å trekke kunder for nye billetter ved rebooking ved irrops med å bruke eksisterende kortinfo i bestillingen - så tanken er jo ikke fremmed.
Old 13-02-2014, 09:49   #18
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Nja, DY er jo kjent for av og til å trekke kunder for nye billetter ved rebooking ved irrops med å bruke eksisterende kortinfo i bestillingen - så tanken er jo ikke fremmed.
Mange får også problemer med privat cash flow når Norwegian sier de vil bruke over en måned på å betale tilbake pengene når en billettbooking er trukket flere ganger. Har hørt om flere eksempler på at de får pengene tilbake raskere når de truer med anmeldelse.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 13-02-2014, 09:55   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Du tenker at det er bevisst at de belaster kunder flere ganger?

Ellers så er det vel å si om dette at slikt tar man kontakt med bank/kredittkortselskap, så får de ordne opp med brukerstedet. Ellers så er vel slike ting nok et eksempel på at bruk av kredittkort er en fin ting.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2014, 10:18   #20
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Du tenker at det er bevisst at de belaster kunder flere ganger?
http://www.dinepenger.no/regler/norw...kstra/20366388

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Reply

Posting Rules