Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2013, 19:46   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
SAS Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Har en Airbus 320NEO rekkevide til å fly fra Skandinavia til f.eks DEL med nogenlunde fornuftig payload? Noen som kan se for seg at SAS innreder en 5-6 av disse med eco+biz config og åpner nye ruter til India og Midtøsten?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 20:02   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Er du gal? CPH-DEL er nesten 6000 km ... Airbus er notoriske for å 'overdrive' på range - hadde 320-dataene deres vært realistiske, hadde det florert med 320'er mellom Hawaii og fastlandet f.eks .. Det gjør det ikke. De påstår 6100km som max, men realistisk vil jeg tippe i underkant av 5000, noe som gjør CPH-DXB mulig (4800km).
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 20:17   #3
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Er du gal? CPH-DEL er nesten 6000 km ... Airbus er notoriske for å 'overdrive' på range - hadde 320-dataene deres vært realistiske, hadde det florert med 320'er mellom Hawaii og fastlandet f.eks .. Det gjør det ikke. De påstår 6100km som max, men realistisk vil jeg tippe i underkant av 5000, noe som gjør CPH-DXB mulig (4800km).
En Airbus320 klarer vel CPH-DXB i dag? Men fuel consumption som airbus påstår er 15 % lavere enn dagens A320, så må man vel snart begynne å nærme seg?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 20:19   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

CPH-DXB er 4821 km .. LAX-HNL er 4113km .. 320-familien klarer ikke LAX-HNL med en økonomisk payload.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 20:26   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
CPH-DXB er 4821 km .. LAX-HNL er 4113km .. 320-familien klarer ikke LAX-HNL med en økonomisk payload.
Men det har vel også med avstand til alternate å gjøre på ruten mellom LAX og HNL, som gjør at man må ta med seg litt ekstra fuel?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 20:39   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Ingen stor faktor. Du har godt med flyplasser relativt nær.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 21:11   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

OSL til kanariholmene er 4100 km, og både DK og NVR flyr dit jevnlig med A321 (den har korterer range enn A320). De er i tillegg alltid fulle og i 220 pax versjoner, så TOW er naturlig høy. Nå har NVR også brukt sin maskin 321 på CPH-GOI, men da var det med mellomlanding. BA flyr også til GYD fra LHR med A321, som er også ca 4000.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 21:16   #8
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Flyger inte Air Canada St John-London LHR med Airbus A319?
Det måste väl vara än av världens längsta non-stop med A320 familjen.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 21:18   #9
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Flyger inte Air Canada St John-London LHR med Airbus A319?
Det måste väl vara än av världens längsta non-stop med A320 familjen.
GCM sier 3727 km
Dash is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 21:23   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Ser at Gulf Air flyr BAH-CDG-BAH non-stop med A320... det er lengre enn AC sin rute
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 21:27   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Og her er en annen "kort" rute http://www.flightradar24.com/data/flights/ay961/
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 21:29   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Ser at Gulf Air flyr BAH-CDG-BAH non-stop med A320... det er lengre enn AC sin rute

Den er drøy - 4800km - men de har bare 136 seter. Thomas Cook har 180 ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 21:36   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
321 med sharklets .. hjelper lit . .

http://www.routesonline.com/news/29/...ubai-offering/

Quote:
Oneworld alliance member Finnair is to introduce its first Sharklet-equipped Airbus A321s into its fleet this winter and will use the aircraft to increase the frequency of its flights between Helsinki and Dubai in the United Arab Emirates (UAE) as well as to replace its older Boeing 757-200s on leisure routes to the Mediterranean, the Middle East and North Africa.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 22:00   #14
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Det er mange diskusjoner rundt hvor langt et stort single-aisle fly kan fly og hvilke ruter som er aktuelle. Det virker som om det er et brukbart marked for denne typen ruter. Hvorfor bygger ingen en fullgod 757 erstatter slik at man kan fly langt i litt mer marginale markeder?
jufix is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2013, 22:02   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

739MAX og 321NEO er nær nok til at det ikke lønner seg .. forskjellen er egentlig kun litt cargo-volum ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 23:15   #16
knut73
Newcomer
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 7
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Litt "off topic", men minnes en charterguttetur til Florida i 92 med Conair A320. Fra Gardermoen til MCO med mellomlanding på YQX ifølge gcm er distanse 4231km+3223km, returen gikk fra FLL - YQX- Gardermoen 3367km+4231km. Er vel ikke akkurat vanlig i dag Husker dessverre ikke flyplasskoden til Gardermoen
knut73 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 01:15   #17
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Quote:
Originally Posted by knut73 View Post
Litt "off topic", men minnes en charterguttetur til Florida i 92 med Conair A320. Fra Gardermoen til MCO med mellomlanding på YQX ifølge gcm er distanse 4231km+3223km, returen gikk fra FLL - YQX- Gardermoen 3367km+4231km. Er vel ikke akkurat vanlig i dag Husker dessverre ikke flyplasskoden til Gardermoen

GEN er vel det som er OSL nå.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2013, 12:38   #18
sidestick operator
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 15
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Her var det noen unøyaktigheter...

DK sin 320 har 177 seter og har mindre range enn 321 siden disse har 2 ACT i skroget. Noe som gir 23,3 tonn fuel. Vanligvis mer siden densiteten på fuelen som regel er høyere enn std.
DK og NVR sine 321 har 211 stoler og ikke 220.
Lengste non-stop mener jeg er LPA-EVE for DK sin del..

320´ene til DK blir forøvrig byttet ut til 321 høsten 14.
sidestick operator is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2013, 21:06   #19
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Har fløyet spanair a321 TOS - LPA en gang i tiden. Grei lengde på den strekningen?
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2013, 04:31   #20
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Jag har för mig att QR startade DOH-ARN/CPH med A319...det är nog ungefär lika långt som till DXB.
DY 737-800 klarar väl inte DXB med 186 pax?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Produksjonkapasitet per sted for A320? (splittet) Basse-HAU Flyforum 15 29-06-2023 08:57
Winglets til A320-familien kommer LN-MOW Flyforum 68 16-04-2015 09:55
Hvor langt rundt jorden kommer man med samme type 737 eller innen A320 familien RJon Småprat 12 09-11-2014 21:33
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) Trdfly Flyforum 11 07-03-2012 22:58
Hvor lang rekkevidde har A320? Glenn Flyforum 8 22-02-2009 19:17


All times are GMT +2. The time now is 02:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.