Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2013, 10:58   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
Norwegian Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Ser ut som Norwegian øker på en rekke innenriksruter fra OSL fra mars 2014

BGO: fra 13 til 15 daglige
TRD: fra 13 til 15 daglige
SVG: fra 11 til 13 daglige
ALF: fra 1 til 2 daglige
EVE: fra 4 til 5 daglige
MOL: fra 3 til 4 daglige
TOS: fra 5 til 6 daglige
AES: fra 4 til 5 daglige

Vet ikke tider eller hvor de får eventuelle slots fra, eller om det er off-peak avganger alt sammen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 11:04   #2
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Norwegian Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Her er pressemeldingen:
Quote:
Norwegian øker antall daglige avganger på flere norske innenriksruter. Reisende mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger, Oslo-Alta, Oslo-Evenes, Oslo-Tromsø, Oslo-Molde og Oslo-Ålesund kan se fram å kunne velge mellom enda flere avganger og en mer fleksibel tidtabell.

For å møte etterspørselen i markedet, øker Norwegian tilbudet til de reisende på åtte innenriksruter fra og med 31. mars 2014:

Oslo-Bergen øker fra 13 til 15 daglige avganger

Oslo-Trondheim øker fra 13 til 15 daglige avganger

Oslo-Stavanger øker fra 11 til 13 daglige avganger

Oslo-Ålesund øker fra fire til fem daglige avganger. Ny avgang kl. 11.40 fra Oslo med retur fra Ålesund kl.13:05.

Oslo-Molde øker fra tre til fire daglige avganger. Ny avgang kl.14.00 fra Oslo med retur fra Molde kl.15.30.

Oslo-Alta øker fra én til to daglige avganger. Ny avgang fra Oslo kl.16.50 med retur fra Alta kl. 19:20. I tillegg flyr Norwegian en tur mellom Oslo og Alta som går via Tromsø.

Oslo-Evenes øker fra fire til fem daglige avganger. Ny avgang kl. 07.00 fra Oslo med retur fra Evenes kl. 09.05.

Oslo-Tromsø øker fra fem til seks daglige avganger med ny avgang kl 11.00 fra Oslo med retur fra Tromsø kl 13.25.

Kontaktperson for pressen:
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, tlf. 45 45 60 12
http://media.norwegian.com/#/pressre...nenriks-913291
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 11:44   #3
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Mellom Oslo og Bergen vil det gå 60 fly hver vei hver ukedag, SAS og Norwegian med 30 hver.

Mellom Oslo og Trondheim vil det gå 59 fly hver ukedag, SAS med 29 og Norwegian med 30.

Mellom Oslo og Stavanger vil det gå 56 fly, SAS med 30 og Norwegian med 26.
http://reise.aftenposten.no/reise/No...l#.Uk6MzuDmqlc

Da har Norwegian flere avganger enn SASTRD-OSL, og like mange på BGO-OSL. Blir spennende å se om SAS girer opp dem også. Det går kanskje litt prestisje i å ha flest avganger, eller?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 11:48   #4
Journal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Ålesund
Posts: 128
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Skulle ikke DY kutte til nordlige destinasjoner hvis bonusforbudet ble oppheva? Var dette bare skremselspropaganda?
Journal is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 11:58   #5
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Joda. Hva var det, Alta skulle kuttes som destinasjon og TOS og BOO skulle få en til to daglige?

Called your bullshit...
sukram is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 12:28   #6
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by Journal View Post
Skulle ikke DY kutte til nordlige destinasjoner hvis bonusforbudet ble oppheva? Var dette bare skremselspropaganda?
Man bruker virkemidlene man kan for å få viljen sin, men denne gangen holdt det ikke.

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Joda. Hva var det, Alta skulle kuttes som destinasjon og TOS og BOO skulle få en til to daglige?

Called your bullshit...
Gikk de virkelig så langt?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 12:45   #7
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

Gikk de virkelig så langt?
Det gjorde de.

forum.flyprat.no/showthread.php?t=99561
sukram is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 12:48   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

EVE ser ut til at det er kommet inn en avgang EVE-OSL kl. 09. Når den går andre veien skjønner jeg ikke, ettersom det går 4 dagelige OSL-EVE men 5 daglige andre veien. Ett eller annet mangler med andre ord.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 13:02   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
EVE ser ut til at det er kommet inn en avgang EVE-OSL kl. 09. Når den går andre veien skjønner jeg ikke, ettersom det går 4 dagelige OSL-EVE men 5 daglige andre veien. Ett eller annet mangler med andre ord.
Står lengre opp at den går fra OSL kl 07.

Forøvrig en sørgående avgang som passer meg og sikkert en hel del andre helt perfekt! Norwegian fester virkelig grepet om Evenes, og er nå oppe i samme antall avganger som SAS hadde før DY kom på banen. SAS på sin side sitter på sidelinjen å gjør ingenting for å møte konkurransen.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 13:17   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Dette er vel hva man kaller et internt notat med vurderinger om mulige strategier (bl.a. hva man kunne/måtte gjøre hvis man skulle frigjøre et antall maskiner). Det var vel ikke slik at DY hadde besluttet at man skulle kutte til 2 avganger daglig? Jeg tror heller ikke det var et realistisk scenario.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 13:21   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Står lengre opp at den går fra OSL kl 07.

Forøvrig en sørgående avgang som passer meg og sikkert en hel del andre helt perfekt! Norwegian fester virkelig grepet om Evenes, og er nå oppe i samme antall avganger som SAS hadde før DY kom på banen. SAS på sin side sitter på sidelinjen å gjør ingenting for å møte konkurransen.
Så det nå. Det står også her http://www.fremover.no/lokale_nyhete...cle6899194.ece
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 14:07   #12
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette er vel hva man kaller et internt notat med vurderinger om mulige strategier (bl.a. hva man kunne/måtte gjøre hvis man skulle frigjøre et antall maskiner). Det var vel ikke slik at DY hadde besluttet at man skulle kutte til 2 avganger daglig? Jeg tror heller ikke det var et realistisk scenario.
Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 14:14   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Da har Norwegian flere avganger enn SASTRD-OSL, og like mange på BGO-OSL. Blir spennende å se om SAS girer opp dem også. Det går kanskje litt prestisje i å ha flest avganger, eller?
Er vel ikke helt riktig det da. SAS har 17-19 daglige til Trondheim og 16 til Bergen. Uansett er det hyggelig at Norwegian igjen øker i Norge.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 14:27   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.
Det er klart at det var ment at informasjonen skulle komme ut og at dette var å betrakte som et innlegg i kampen (som jeg skrev i den opprinnelige tråden). Poenget mitt var at dette ikke var en beslutning som var fattet, og sannsynligvis ei heller en vurdering om hva som rent faktisk burde gjøres, men en vurdering av hvordan man kunne frigjøre 2.5 maskiner. Det er vel sannsynligvis også litt tidlig å evaluere effektene av bonusordningen bare etter noen få måneder i drift.

Jeg hører nå den ene bløffen etter den andre i mange sammenhenger i denne bransjen, og tar vel litt lett på informasjonen som tilflyter det offentlige rom.

Det skal imidlertid bli interessant å se hva som skjer med prisene innenlands nå som det ser ut til å komme en økning i kapasiteten. Det har ikke akkurat blitt billigere å fly innenlands i løpet av det siste året eller så, og relativt fulle fly er det også (i alle fall der jeg flyr). Det skulle isolert sett tilsi at det har vært behov for en kapasitetsjustering uavhengig av andre forhold.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 14:53   #15
Yottaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Trondheim
Posts: 73
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.
Hvordan publikum reagerer på innførsel av bonuspoeng er en forholdsvis ukjent faktor i en risiko/markedsanalyse. At man da må vurderer flere scenario på forhånd skulle bare mangle. At media tar ut det som passer til overskrift er som man kan forvente. Så får vi som flyr mye være glad de heller svarer med å øke kapasiteten og konkurranse i stede.
Yottaby is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 15:32   #16
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er klart at det var ment at informasjonen skulle komme ut og at dette var å betrakte som et innlegg i kampen (som jeg skrev i den opprinnelige tråden). Poenget mitt var at dette ikke var en beslutning som var fattet, og sannsynligvis ei heller en vurdering om hva som rent faktisk burde gjøres, men en vurdering av hvordan man kunne frigjøre 2.5 maskiner. Det er vel sannsynligvis også litt tidlig å evaluere effektene av bonusordningen bare etter noen få måneder i drift.

Jeg hører nå den ene bløffen etter den andre i mange sammenhenger i denne bransjen, og tar vel litt lett på informasjonen som tilflyter det offentlige rom.

Det skal imidlertid bli interessant å se hva som skjer med prisene innenlands nå som det ser ut til å komme en økning i kapasiteten. Det har ikke akkurat blitt billigere å fly innenlands i løpet av det siste året eller så, og relativt fulle fly er det også (i alle fall der jeg flyr). Det skulle isolert sett tilsi at det har vært behov for en kapasitetsjustering uavhengig av andre forhold.
Joda, det at DY forsøkte seg på en spansk en (hehe) i dette tilfelle er jo ikke unikt. Mye rart har blitt presentert fra både det ene og det andre selskap, men nå var det nå denne saken som ble diskutert her, da.

Jeg har intuitivt vanskelig for å forstå hvorfor DY skulle utrede å fase ut 2,5 fly. Etterhvert har vel DY heller for mange enn for få fly. Og flere fases inn fortløpende.

Det eneste som kunne rettferdiggjøre en slik utfasing det var at markedsforholdene v/bonuspoeng ble så radikalt endret at det tok proppen fullstendig ut av markedet. Og det tror jeg ikke at DY trodde selv, men VILLE gjerne ha pax/media til å tro det. Det er et ALT for stort sprang mellom to daglige og seks daglige til at jeg tror DY noen gang mente at førstnevnte var et sannsynlig scenario.

Så hvorfor utrede det likevel og så lekke dokumentet? Høres ganske åpenbart ut, spør du meg.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 15:33   #17
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by Yottaby View Post
Hvordan publikum reagerer på innførsel av bonuspoeng er en forholdsvis ukjent faktor i en risiko/markedsanalyse. At man da må vurderer flere scenario på forhånd skulle bare mangle. At media tar ut det som passer til overskrift er som man kan forvente. Så får vi som flyr mye være glad de heller svarer med å øke kapasiteten og konkurranse i stede.
Jeg kjøper den ikke, se ovenfor.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 16:27   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg har intuitivt vanskelig for å forstå hvorfor DY skulle utrede å fase ut 2,5 fly. Etterhvert har vel DY heller for mange enn for få fly. Og flere fases inn fortløpende.

Det eneste som kunne rettferdiggjøre en slik utfasing det var at markedsforholdene v/bonuspoeng ble så radikalt endret at det tok proppen fullstendig ut av markedet. Og det tror jeg ikke at DY trodde selv, men VILLE gjerne ha pax/media til å tro det. Det er et ALT for stort sprang mellom to daglige og seks daglige til at jeg tror DY noen gang mente at førstnevnte var et sannsynlig scenario.

Så hvorfor utrede det likevel og så lekke dokumentet? Høres ganske åpenbart ut, spør du meg.
Jeg tror ikke at DY trodde at sluket man åpnet var så stort for f.eks. TOS, men nå er det ofte en komplisert affære å sette opp et trafikkprogram, og mange ting henger sammen med andre ting. Det er jo ikke sikkert at man f.eks. så for seg at TOS isolert sett skulle miste så mange kunder, men siden en maskin brukes på et program av ulike destinasjoner så henger dette sammen med eventuelle reduksjoner andre steder. Akkurat hvordan maskinene disponeres har jeg liten innsikt over, men det er vel slik at man må regne med at selskapene vurderer bruk av maskinene der de gir størst avkastning totalt sett.

At det imidlertid er vanskelig å vurdere effekten av innføringen av bonuspoeng i forkant er nok dels korrekt, men det er også slik at om man hadde spurt de fleste økonomer som jobber med denne typen problemstillinger så ville det nok vært et flertall for at det hadde en negativ effekt på DYs lønnsomhet, som nevnt en del ganger tidligere. Effekten på antall avganger er nok imidlertid vanskelig å vurdere, pga det overnevnte.

Hva angår antall fly, for mye eller for lite, vet jeg ikke noe om. Jeg registrerer imidlertid at de stadig har sine -300 maskiner som jeg trodde skulle være faset ut for lenge siden (kanskje har det alltid vært planen å ha disse, men jeg har hatt et inntrykk av at man ønsket å kvitte seg med dem).

Men, ja, man ønsket nok å påvirke beslutningen i en retning som man selv mente var best.

Last edited by TOS; 04-10-2013 at 16:31.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 16:37   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg registrerer imidlertid at de stadig har sine -300 maskiner som jeg trodde skulle være faset ut for lenge siden (kanskje har det alltid vært planen å ha disse, men jeg har hatt et inntrykk av at man ønsket å kvitte seg med dem).
'Kjoos-Aid' kalles dette .. Shiny new airplanes with wifi etc ...

De siste 733'ene blir nok å se i noen år til. De fire DY-eide er vel planlagt faset ut i 2016-17 hvis jeg husker rett?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 16:42   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
'Kjoos-Aid' kalles dette .. Shiny new airplanes with wifi etc ...

De siste 733'ene blir nok å se i noen år til. De fire DY-eide er vel planlagt faset ut i 2016-17 hvis jeg husker rett?
Skulle ikke disse egentlig (dvs. opprinnelig plan fra noen år tilbake) vært ute av stallen for lenge siden?
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe og KLM med codeshare på norsk innenriks Someone Flyforum 16 24-02-2018 08:42
Med spedbarn på norsk innenriks - hvilket selskap? flappflapp Reiseforum 20 01-03-2016 15:34
Kutt norsk innenriks til vinteren (2014/2015) MountainDew Flyforum 43 13-09-2014 19:31
Norske rullebanelengder - igjen (splittet fra "Norwegian med økning på norsk...") flappflapp Småprat 0 07-10-2013 10:03
Markedsandeler på norsk innenriks FlightDeck Flyforum 5 05-02-2009 16:20


All times are GMT +2. The time now is 23:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.