Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 04-10-2013, 16:27   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg har intuitivt vanskelig for å forstå hvorfor DY skulle utrede å fase ut 2,5 fly. Etterhvert har vel DY heller for mange enn for få fly. Og flere fases inn fortløpende.

Det eneste som kunne rettferdiggjøre en slik utfasing det var at markedsforholdene v/bonuspoeng ble så radikalt endret at det tok proppen fullstendig ut av markedet. Og det tror jeg ikke at DY trodde selv, men VILLE gjerne ha pax/media til å tro det. Det er et ALT for stort sprang mellom to daglige og seks daglige til at jeg tror DY noen gang mente at førstnevnte var et sannsynlig scenario.

Så hvorfor utrede det likevel og så lekke dokumentet? Høres ganske åpenbart ut, spør du meg.
Jeg tror ikke at DY trodde at sluket man åpnet var så stort for f.eks. TOS, men nå er det ofte en komplisert affære å sette opp et trafikkprogram, og mange ting henger sammen med andre ting. Det er jo ikke sikkert at man f.eks. så for seg at TOS isolert sett skulle miste så mange kunder, men siden en maskin brukes på et program av ulike destinasjoner så henger dette sammen med eventuelle reduksjoner andre steder. Akkurat hvordan maskinene disponeres har jeg liten innsikt over, men det er vel slik at man må regne med at selskapene vurderer bruk av maskinene der de gir størst avkastning totalt sett.

At det imidlertid er vanskelig å vurdere effekten av innføringen av bonuspoeng i forkant er nok dels korrekt, men det er også slik at om man hadde spurt de fleste økonomer som jobber med denne typen problemstillinger så ville det nok vært et flertall for at det hadde en negativ effekt på DYs lønnsomhet, som nevnt en del ganger tidligere. Effekten på antall avganger er nok imidlertid vanskelig å vurdere, pga det overnevnte.

Hva angår antall fly, for mye eller for lite, vet jeg ikke noe om. Jeg registrerer imidlertid at de stadig har sine -300 maskiner som jeg trodde skulle være faset ut for lenge siden (kanskje har det alltid vært planen å ha disse, men jeg har hatt et inntrykk av at man ønsket å kvitte seg med dem).

Men, ja, man ønsket nok å påvirke beslutningen i en retning som man selv mente var best.

Last edited by TOS; 04-10-2013 at 16:31.
TOS is offline   Reply With Quote

Posting Rules