Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2013, 08:39   #1
goOSL
ADS-B
 
goOSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Bærgen
Posts: 46
Norwegian Norwegian med ny AOC.

Da er det søkt ny AOC fra Norwegian, som Norwegian Air Norway AS.
OM-B for 737-800 også søkt godkjent for denne AOC.

http://oep.no/search/resultSingle.ht...PostId=7945985
http://oep.no/search/resultSingle.ht...PostId=8080237
http://oep.no/search/resultSingle.ht...PostId=8096148

Spørs hva dette innebærer for de ansatte, kan umulig være positivt.
goOSL is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2013, 09:03   #2
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Her ser man vel kanskje starten på noe av det som har ryktes blandt de ansatte en stund. Slutt på fast ansatte og alle over på kontrakter....
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2013, 09:49   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Passer jo bra nå som pilotene skal ut i forhandlinger og mediene allerede har begynt å snakke om streikefare...
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2013, 18:14   #4
Styrmainn
Newcomer
 
Join Date: Mar 2007
Location: Down South
Posts: 33
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Dette blir bra! Siste rest av anstendighet og godt lederskap kan se ut til å endelig forsvinne rett ut vinduet.
Styrmainn is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2013, 19:01   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,792
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Beklager spørsmålet, men dette betyr hva? For hvem?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2013, 19:34   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Beklager spørsmålet, men dette betyr hva? For hvem?
Det spekuleres vel i at denne nye AOC'en skal brukes til Norwegian sin trafikk i Europa, og at alle ansatte skal over i den AOC'en med kun kontraktsansatte.

Hva som er realitetene aner ikke jeg.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 00:25   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Ja, ny AOC for DY er på gang (om den da ikke allerede er ferdig behandlet og gått gjennom), og etter hva som sies er det en gammel kjenning fra Tilsynet som står som ansvarlig.

Hva motivet for ny AOC er, vet få (og neppe pilotforeningen i DY heller enda), men spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Stemningen er uansett ganske laber blant mange der om dagen, og man avventer...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 09:14   #8
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Blir spennende å se utfallet av ny AOC. Det blir trolig ingen lett flytteoperasjon dersom dette innebærer kun kontrakter for allerede fast ansatte, all den tid kollektivavtalene regulerer slikt. Alt i alt en spennende høst for selskapet og de ansatte er vel ikke feil å si.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 11:45   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Det är väl främst i Norge och Danmark Norwegian har egen fast anställd flygande personal?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 12:11   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Jeg vil anta at det ville vært umulig i de fleste andre bransjer å si opp alle fast ansatte for å flytte disse over på kontrakter, spesielt når det er opplagt at de på kontrakter direkte erstatter de som var fast ansatte. I forhold til basene utenlands er saken ikke så opplagt, men om man gjør dette i stor skala i Norge så høres det utenkelig ut at man får godkjenning til dette.

Er det da noen grunn til å tro at man i luftfarten kan gå til slike drastiske grep uten å komme i konflikt med lovgivningen? Kan det være andre ting som gjør at man søker om en ny AOC?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 12:31   #11
Merrilfield
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 121
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg vil anta at det ville vært umulig i de fleste andre bransjer å si opp alle fast ansatte for å flytte disse over på kontrakter, spesielt når det er opplagt at de på kontrakter direkte erstatter de som var fast ansatte. I forhold til basene utenlands er saken ikke så opplagt, men om man gjør dette i stor skala i Norge så høres det utenkelig ut at man får godkjenning til dette.

Er det da noen grunn til å tro at man i luftfarten kan gå til slike drastiske grep uten å komme i konflikt med lovgivningen? Kan det være andre ting som gjør at man søker om en ny AOC?
I Norge er det vanskelig å bli "kvitt" en ansatt, men faktisk lettere med en hel gruppe/flere. SAS forsøkte seg med noe lignende i 2004(?) Alle SAS ansatte, for flygende med ansienitet tilbake til 1979, skulle få sparken med mulighet til å søke på jobbene sine i Braathens AOC. Mest kritisk for ca - pilotene ble reddet av felles listen.

West Air gjorde vel også et stunt ifm kollektivavtale problematikken for noen år siden?
Ikke helt sammenlignbart, but close.

Dagens virkelighet i luftfarten.
Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 12:48   #12
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
........spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert.

Tally-Ho
Å si opp alle fastansatte? Tenker man da på administrasjon og teknisk personell også? Eller er det kun flightdeck og ca som må over på kontrakt?

Jeg er ikke helt oppdatert på DY sine planer, men var det ikke meningen å legge head office til Dublin? Eller var det DU som skulle flyttes dit? Kanskje noe avhenger av hvor medgjørlig den nye borgerlige regjeringen er?

Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 13:24   #13
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?
Det du i bunn og grunn sier er at det er synd at Kjos ikke får drite i alle lover og regler og gjøre nøyaktig som han vil. Jeg synes ikke det er spesielt kjipt jeg, jeg synes tvert imot at normen bør bli krav til ryddige og sosialt bærekraftige arbeidsforhold for alle. Så får myndighetene ruske opp i de som prøver å lure seg unna.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 14:07   #14
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Å si opp alle fastansatte? Tenker man da på administrasjon og teknisk personell også? Eller er det kun flightdeck og ca som må over på kontrakt?

Jeg er ikke helt oppdatert på DY sine planer, men var det ikke meningen å legge head office til Dublin? Eller var det DU som skulle flyttes dit? Kanskje noe avhenger av hvor medgjørlig den nye borgerlige regjeringen er?

Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart?
Jeg tror din innlegg kan lett misforstaes.

Per idag finnes det seg bare et selskap som har vesentlig lavere kostnader per ASK i Europa enn Norwegian selv, nemelig Ryanair. Vueling er litt under, easyJet litt over Norwegian. Sa fra kostnads-siden har Norwegian gjord jobben sin meget meget bra.

Likevel ligger load-faktor og Ancillary Revenue under det hva konkurrentene har og - i tilfelle av Ancillary Revenue - nesten 1/3 under det hva selskaper setter seg som mal. Her er de andre konkurrenter rett og slett bedre. De klarer a fylle sine flyene bedre og de klarer a fa mer penger inn for Ancillary services. Begge ting tilsammen gir mer penger i kassa.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 14:16   #15
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Andre rykter går ut på at de skal skille ut de fast ansatte i eget AS (NAN), slik at de kan ture frem med sine undersåtter (kontraktsarbeidere) som blir igjen i NAS akkurat som de vil.

Da blir vel de fast ansatte avspist med en liten del av produksjonen ut fra OSL, BGO, TRD og SVG under sitt eget AOC, og resten tilfaller spanjoler, polakker og det norske B-laget.

Aksjonsmulighetene for de fast ansatte blir vel ved samme pennestrøk kraftig redusert i og med at det blir snakk om to separate AS med like lite juridisk sammenheng som NAS og SAS.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 16:27   #16
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
.............Da blir vel de fast ansatte avspist med en liten del av produksjonen ut fra OSL, BGO, TRD og SVG under sitt eget AOC, og resten tilfaller spanjoler, polakker og det norske B-laget.
Jeg er litt usikker. Kanskje noen kan bekrefte / avkrefte. Slik jeg oppfatter det er det fult tillatt å fly innenriks i Norge med flight deck og ca som ikke behersker norsk, sålenge man snakker bra engelsk? F.eks er det fritt frem for BA, KLM og andre som måtte ønske å fly innenriks i Norge å gjøre det uten at Luftfartstilsynet kan kreve norsktalende ombord? Eller kanskje det kreves at en ca kan norsk?

Dersom norsk ikke er et krav skulle det vel ikke være noe i veien for at DY eller hvem det måtte være kan fly Norge domestic med crew fra Spania, Polen etc som Swashbuckler nevner?
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 16:35   #17
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Dersom norsk ikke er et krav skulle det vel ikke være noe i veien for at DY eller hvem det måtte være kan fly Norge domestic med crew fra Spania, Polen etc som Swashbuckler nevner?
Her var betegnelsen min kanskje en noe flåsete måte å si kontraktsansatte på. Altså: en arbeidergruppe med alvorlig svekkede rettigheter. Nasjonalitet er således underordnet...
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 17:39   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Jeg er litt usikker. Kanskje noen kan bekrefte / avkrefte. Slik jeg oppfatter det er det fult tillatt å fly innenriks i Norge med flight deck og ca som ikke behersker norsk, sålenge man snakker bra engelsk? F.eks er det fritt frem for BA, KLM og andre som måtte ønske å fly innenriks i Norge å gjøre det uten at Luftfartstilsynet kan kreve norsktalende ombord? Eller kanskje det kreves at en ca kan norsk?
Alle EU-selskaper kan fly hvor de vill innenriks - unntatt på FOT-streknnger. BMI Regonal f.eks. er jo i ferd med å starte opp ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 22:19   #19
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Norwegian med ny AOC.

En gång på 1990-talet flög jag SAS OSL-BOO med svensk F/C & dansk F/O.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 22:39   #20
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Norwegian med ny AOC.

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
En gång på 1990-talet flög jag SAS OSL-BOO med svensk F/C & dansk F/O.
Wow! Regner med at de var på kontrakt...
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian söker AOC i Sverige - Norwegian Air Sweden HenrikL92 Flyforum 45 06-02-2020 21:02
USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul Wahoo Flyforum 238 04-07-2014 08:01
Jet Time med finsk AOC Jan Flyforum 4 18-03-2014 11:00
Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC Trety Flyforum 30 14-09-2010 18:51
SAS Braathens med eget AOC CK Flyforum 6 03-04-2005 08:18


All times are GMT +2. The time now is 01:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.