![]() |
|
![]() |
#1 |
ADS-B
Join Date: Sep 2006
Location: Bærgen
Posts: 46
|
![]()
Da er det søkt ny AOC fra Norwegian, som Norwegian Air Norway AS.
OM-B for 737-800 også søkt godkjent for denne AOC. http://oep.no/search/resultSingle.ht...PostId=7945985 http://oep.no/search/resultSingle.ht...PostId=8080237 http://oep.no/search/resultSingle.ht...PostId=8096148 Spørs hva dette innebærer for de ansatte, kan umulig være positivt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Her ser man vel kanskje starten på noe av det som har ryktes blandt de ansatte en stund. Slutt på fast ansatte og alle over på kontrakter....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Passer jo bra nå som pilotene skal ut i forhandlinger og mediene allerede har begynt å snakke om streikefare...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Mar 2007
Location: Down South
Posts: 33
|
![]()
Dette blir bra! Siste rest av anstendighet og godt lederskap kan se ut til å endelig forsvinne rett ut vinduet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,792
|
![]()
Beklager spørsmålet, men dette betyr hva? For hvem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Ja, ny AOC for DY er på gang (om den da ikke allerede er ferdig behandlet og gått gjennom), og etter hva som sies er det en gammel kjenning fra Tilsynet som står som ansvarlig.
Hva motivet for ny AOC er, vet få (og neppe pilotforeningen i DY heller enda), men spekulasjonene går på at Kjos ønsker en ny plattform, med mulighet til å si opp alle fastansatte, og tilby kontrakter til de som er interessert. Stemningen er uansett ganske laber blant mange der om dagen, og man avventer... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Blir spennende å se utfallet av ny AOC. Det blir trolig ingen lett flytteoperasjon dersom dette innebærer kun kontrakter for allerede fast ansatte, all den tid kollektivavtalene regulerer slikt. Alt i alt en spennende høst for selskapet og de ansatte er vel ikke feil å si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det är väl främst i Norge och Danmark Norwegian har egen fast anställd flygande personal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg vil anta at det ville vært umulig i de fleste andre bransjer å si opp alle fast ansatte for å flytte disse over på kontrakter, spesielt når det er opplagt at de på kontrakter direkte erstatter de som var fast ansatte. I forhold til basene utenlands er saken ikke så opplagt, men om man gjør dette i stor skala i Norge så høres det utenkelig ut at man får godkjenning til dette.
Er det da noen grunn til å tro at man i luftfarten kan gå til slike drastiske grep uten å komme i konflikt med lovgivningen? Kan det være andre ting som gjør at man søker om en ny AOC? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 121
|
![]() Quote:
West Air gjorde vel også et stunt ifm kollektivavtale problematikken for noen år siden? Ikke helt sammenlignbart, but close. Dagens virkelighet i luftfarten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
Jeg er ikke helt oppdatert på DY sine planer, men var det ikke meningen å legge head office til Dublin? Eller var det DU som skulle flyttes dit? Kanskje noe avhenger av hvor medgjørlig den nye borgerlige regjeringen er? Selv synes jeg det er meget beklagelig om politiske begrensninger tvinger Kjos til å legge ned, selge eller flytte virksomheten ut av Skandinavia. Jeg synes det hadde vært veldig moro om vi kunne drive en så internasjonal virksomhet som DY/DU er i ferd med å bli, med hovedkontor i Skandinavia. Kunne man ikke lære litt av internasjonal skipsfart? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Per idag finnes det seg bare et selskap som har vesentlig lavere kostnader per ASK i Europa enn Norwegian selv, nemelig Ryanair. Vueling er litt under, easyJet litt over Norwegian. Sa fra kostnads-siden har Norwegian gjord jobben sin meget meget bra. Likevel ligger load-faktor og Ancillary Revenue under det hva konkurrentene har og - i tilfelle av Ancillary Revenue - nesten 1/3 under det hva selskaper setter seg som mal. Her er de andre konkurrenter rett og slett bedre. De klarer a fylle sine flyene bedre og de klarer a fa mer penger inn for Ancillary services. Begge ting tilsammen gir mer penger i kassa.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Andre rykter går ut på at de skal skille ut de fast ansatte i eget AS (NAN), slik at de kan ture frem med sine undersåtter (kontraktsarbeidere) som blir igjen i NAS akkurat som de vil.
Da blir vel de fast ansatte avspist med en liten del av produksjonen ut fra OSL, BGO, TRD og SVG under sitt eget AOC, og resten tilfaller spanjoler, polakker og det norske B-laget. Aksjonsmulighetene for de fast ansatte blir vel ved samme pennestrøk kraftig redusert i og med at det blir snakk om to separate AS med like lite juridisk sammenheng som NAS og SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
Dersom norsk ikke er et krav skulle det vel ikke være noe i veien for at DY eller hvem det måtte være kan fly Norge domestic med crew fra Spania, Polen etc som Swashbuckler nevner? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Her var betegnelsen min kanskje en noe flåsete måte å si kontraktsansatte på. Altså: en arbeidergruppe med alvorlig svekkede rettigheter. Nasjonalitet er således underordnet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
En gång på 1990-talet flög jag SAS OSL-BOO med svensk F/C & dansk F/O.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian söker AOC i Sverige - Norwegian Air Sweden | HenrikL92 | Flyforum | 45 | 06-02-2020 21:02 |
USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul | Wahoo | Flyforum | 238 | 04-07-2014 08:01 |
Jet Time med finsk AOC | Jan | Flyforum | 4 | 18-03-2014 11:00 |
Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC | Trety | Flyforum | 30 | 14-09-2010 18:51 |
SAS Braathens med eget AOC | CK | Flyforum | 6 | 03-04-2005 08:18 |