Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2010, 10:26   #1
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Norwegian Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

http://e24.no/boers-og-finans/article3698561.ece
Quote:
Samferdselsdepartementet har sagt nei til å utstede et felles, skandinavisk flysertifikat (AOC) til Norwegian, skriver Finansavisen.

Konkurrenten SAS har hatt et slikt siden 50-tallet. Det gjør det mulig for dem å flytte mannskaper og fly fritt mellom Norge, Sverige og Danmark. Norwegian har derimot ikke mulighet til å gjøre det.
Nå kommer selvsagt ikke alt frem i den korte artikkelen, men er det noen som vet mer om bakgrunnen for avslaget? Samferdselsdepartementet selv innrømmer jo faktisk også at det er konkurransevridende!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 10:26   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Norwegian E24: "Norwegian får ikke spesialtillatelse"

Quote:
...men det får SAS
Quote:
Samferdselsdepartementet har sagt nei til å utstede et felles, skandinavisk flysertifikat (AOC) til Norwegian, skriver Finansavisen.

Konkurrenten SAS har hatt et slikt siden 50-tallet. Det gjør det mulig for dem å flytte mannskaper og fly fritt mellom Norge, Sverige og Danmark. Norwegian har derimot ikke mulighet til å gjøre det.
Vel, dette blir interessant å følge med på videre, og hva som reelt stemmer her. Interessant også at SD faktisk erkjenner det ovenfor Norwegian i skriftlig form også at det ER en viss forskjellsbehandling!

Quote:
«Departementet er, som det går frem av det ovenstående, enig i at konkurransevilkårene i Skandinavia ennå ikke er like for alle flyselskapene», skriver de i svarbrevet til Norwegian
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 10:54   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Flyr ikke DY bare på sin norske AOC i dag? Kan de ikke fortsette å gjøre det?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 14:09   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Hva er problemet med 'kun' ett AOC? Ryanair har jo det samme og ser ikke ut til å hindre dem nevneverdig ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 14:15   #5
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Kan det legge noen hinder i løypa for dem ift event fremtidig IC satsning mon tro? At det vil være lettere for dem om de hadde et skandinavisk AOC ? Jeg kjenner ikke til hvordan det funker så da spør jeg bare
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 14:24   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Bilateral Agreements og Flagg Carrier status er slagordene her. Du trenger til mange langruter traffik-rettigheter...

Det omhandler dermed tilgang til markeder hvor det ikke eksisterer Open Sky Agreements...

EZY har jo dannet EZY Switzerland av den samme grund... Men det koster en god del...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 14:24   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Nå har jo Kjos allerede sagt at det skal gjøres på et helt separat AOC (eget selskap), så det skulle ikke bety noe.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 14:30   #8
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Tja, men det finnes en god del attraktive ruter som du kan rekke med 737-800 som er ogsa bilateral regulert...

Det handler her mye om marked access... Ikke bare langruter...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 15:15   #9
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Det er vel kanskje litt som BU662 skriver her og. Med norsk AOC så kan de vel kun benytte seg av bilatterale avtaler fra andre land en Norge? Er mulig jeg tar feil, men de kan vel f.eks da ikke fly fra Sverige til Kina med norskregistrerte fly og et norskt selskap? Mens om de har en felles AOC så bør vel ikke dette være noe problem?

Men, igjen. Mulighetene for DY er en ting, men at SD viser en slik forskjellsbehandling, hvorfor? Den frie konkurransen, hmm, bare delvis fri?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 17:01   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default

Tilsynet tar vel sine beslutninger basert på regelverk, så da får man nesten tro at det er noe som mangler for at DY skal få et slikt AOC. Ellers er det jo mye som har forandret seg siden 50-tallet og det kan også være ting som SAS har historisk 'hevd' på som ikke kan utstrdes i dag

Disclaimer: Spelulasjon. Like kjøtt i artikkelen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 17:15   #11
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Det som er kjernen i spørsmålet er at myndighetene har latt SAS få beholde tilhørighet til STK selv etter at selskapet har samlet all operasjon under en AOC i Sverige. På den måten får SAS tilgang på alle bilaterale avtaler som Norge, Sverige og Danmark har med andre land.

Norwegian som også har bare en AOC og primært ønsker kun en AOC, får ikke tilgang på de samme trafikkrettigheter på ruter ut fra Sverige og Danmark.

Dette er en massiv konkurransevridning, noe Samferdselsdepartementet har klart uttrykt i sitt tilsvar. Det de sier er at ja- det er konkurransevridning men vi ønsker ikke å gjøre noe med det.

Konkurransetilsynet har ikke sluttført sin behandling av saken men det er meget høyt trykk på saken fra alle parter i Norwegian. Alle politiske partier blir gjort oppmerksom på denne vannvittige praksis, noe som gjør at saken om kort tid kommer opp i Stortinget.

STK har ingen rolle lenger og skulle vært nedlagt. SAS er per definisjon et svensk flyselskap med svensk AOC og skulle vært underlagt svensk luftfartstilsyn.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 19:00   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Bare for å få det helt klart: Hva er STK? Det er det nok flere som lurer på
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 19:15   #13
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Skandinavisk Tilsynskontor, en blanding av norske Luftfartstilsynet, danske LFV og svenske LFV
Morten is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 19:51   #14
Merrilfield
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 121
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Tre land --tre land som i samme selskap opererer fly med tre forskjellige registreringer--tre forskjellige sertifiseringer av personell--Teknisk samordning--osv. Om SAS (les ic)skal kunne fortsette med sin operasjon as of to day --må de være underlagt STK. DET KOSTER MASSE PENGER. Det vil ikke Kjoser'n betale for.
Som jeg forstår dette så ønsker han å få fly i alle land under et AOC. Om han fikk lov til det --da ble det konkuranse vridende
Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 20:05   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Quote:
Originally Posted by Merrilfield View Post
Tre land --tre land som i samme selskap opererer fly med tre forskjellige registreringer--tre forskjellige sertifiseringer av personell--Teknisk samordning--osv. Om SAS (les ic)skal kunne fortsette med sin operasjon as of to day --må de være underlagt STK. DET KOSTER MASSE PENGER. Det vil ikke Kjoser'n betale for.
Som jeg forstår dette så ønsker han å få fly i alle land under et AOC. Om han fikk lov til det --da ble det konkuranse vridende
Dette er essensen i saken tror jeg, da det per i dag ikke er mulig å få ET felles AOC uten å gå via STK.
Dette igjen koster mye penger, å SAS har og har hatt betydelige utgifter på dette vil jeg tro.
Men dette er ikke nødvendigvis noen dum løsning på sikt alikevel.
Så hvis det ER det som er saken, så må det jo være for at DY ikke ønsker å betale for dette.
Hadde vært utrolig intresant å vite mere fakta om dette.

På den andre siden så er det SAS som har forhandlet frem mange av de "nasjonale" avtalene om landingsrettigheter, blandt annet med Kina, Thailand, og ikke minst Russland ( gamle sovjet )
Japan og USA er så langt jeg vet avtalt av hennoldsvis Sverige og Norge, og det er disse avtalene som ligger til grunn i dag. ( mener jeg å huske, pls correct me if I`m wrong )
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 20:22   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Quote:
Originally Posted by Merrilfield View Post
Tre land --tre land som i samme selskap opererer fly med tre forskjellige registreringer--tre forskjellige sertifiseringer av personell--Teknisk samordning--osv. Om SAS (les ic)skal kunne fortsette med sin operasjon as of to day --må de være underlagt STK. DET KOSTER MASSE PENGER. Det vil ikke Kjoser'n betale for.
Som jeg forstår dette så ønsker han å få fly i alle land under et AOC. Om han fikk lov til det --da ble det konkuranse vridende
Ähäm, slik som du skriver stemmer det jo ikke.
SAS sine flyene er alle underlagt til Svensk AOC... CoreSAS betydde en del streamlining inn til Svensk AOC. Det finnes forsatt en del som opereres pa forskjellig mate, men kjernen er samlet til en virksomhet. Det ble jo den store "vitsen" av CoreSAS...

Jeg for min del anser lösningen i Open Skies. Da spiller det ingen rulle i hvilked AOC din fly er eller hvor ditt personell jobber. Men det vil komme uansett over tid. STK er konstruktum fra 50-tallene og hadde sin riktighet i denne tid. Men verden har rullet videre og det er alltid smarte a tilpasse sine lösninger til tida...

Men dette er fra mitt sikt en storm i vannglass. Det finnes rett og slett for mye attraktive ruter som man kan fly intra-EU slik at det ikke blir den store konkurranse-vrider... Minsteparten av konkurransen skjer pa DK/SE - ikke-EU-omrade
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 20:23   #17
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Dette er essensen i saken tror jeg, da det per i dag ikke er mulig å få ET felles AOC uten å gå via STK.
Dette igjen koster mye penger, å SAS har og har hatt betydelige utgifter på dette vil jeg tro.
Men dette er ikke nødvendigvis noen dum løsning på sikt alikevel.
Så hvis det ER det som er saken, så må det jo være for at DY ikke ønsker å betale for dette.
Hadde vært utrolig intresant å vite mere fakta om dette.

På den andre siden så er det SAS som har forhandlet frem mange av de "nasjonale" avtalene om landingsrettigheter, blandt annet med Kina, Thailand, og ikke minst Russland ( gamle sovjet )
Japan og USA er så langt jeg vet avtalt av hennoldsvis Sverige og Norge, og det er disse avtalene som ligger til grunn i dag. ( mener jeg å huske, pls correct me if I`m wrong )
Her er du wrong. SAS er bare utnevnt National Carrier, men forhandled har det de diverse statene...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 23:22   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
På den andre siden så er det SAS som har forhandlet frem mange av de "nasjonale" avtalene om landingsrettigheter, blandt annet med Kina, Thailand, og ikke minst Russland ( gamle sovjet )
Japan og USA er så langt jeg vet avtalt av hennoldsvis Sverige og Norge, og det er disse avtalene som ligger til grunn i dag. ( mener jeg å huske, pls correct me if I`m wrong )
De bilaterale avtalene er nettopp bilaterale. De er inngått mellom to land, selv om lobbyister fra enkeltselskaper sikkert har vært viktige påvirkere for avtalenes utforming. Det er altså utenriksdepartementet som forhandler fram Norges luftfartsavtaler, ikke SAS eller Norwegian.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 23:34   #19
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Det er noe med denne saken jeg ikke helt skjønner...

Norwegian kan vel, i likhet med for eksempel Ryanair, fly hvilke ruter de vil innen EØS-området med norsk AOC?

EU krever at alle EØS-flyselskap skal likebehandles i nye bilaterale avtaler, noe som (burde?) bety at Norwegian likestilles med lokale selskaper etterhvert som bilaterale avtaler reforhandles. Dette kan selvfølgelig ta mye tid.

Mange, kanskje til og med de fleste, bilaterale avtaler gir rettigheter til et eller noen få navngitte flyselskaper. Dette vil typisk være de nasjonale flag carriers, og Norwegian vil uansett være utelukket fra ruter mellom disse landene.

Da gjenstår en del open skies-avtaler, der selskapet må ha tilhørighet til et av avtalelandene. I forhold til STK og skandinavisk AOC, vil dette kun bety noe for de skandinaviske landenes avtaler. Finnes det mange slike avtaler?

Jeg ser at disse siste avtalene kan være et prinsipielt viktig problem å gripe tak i, men er det så mange slike avtaler at det i praksis betyr noe? Eller går jeg glipp av noe her?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2010, 23:36   #20
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Norwegian får ikke felles Skandinavisk AOC

Ser den.
Men avtalene på 30-40 og delvis 50 tallet ble forhandlet frem på vegne av selskapene, av myndighetene i respektive land.
Leste om dette på Smithsonian i Washington for ikke så lenge siden, De har en masse morsom info om dette, spesielt Pan Am, og deres avtaler. Men også endel om SAS og polarrutene.
Men jeg tok feil, og det var feil slik jeg skrev det.
My bad.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian söker AOC i Sverige - Norwegian Air Sweden HenrikL92 Flyforum 45 06-02-2020 21:02
Norwegian får ikke bruke påstand LN-VLE Småprat 35 15-03-2013 16:14
Thai Airways får ikke selge pakkereiser-> Nå får de det allikevel jameson82 Reiseforum 2 29-03-2012 18:52
Ny fælles-skandinavisk flyvelederskole får plads i Sturup Lufthavn Guest Flyforum 0 22-12-2005 09:02
NORWEGIAN-PASSASJERENE:Får ikke pengene tilbake TigerBlack Flyforum 23 28-09-2004 11:11


All times are GMT +2. The time now is 17:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.