![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
OSL starter prøveprosjekt med egen "VIP" sikkerhetskontroll/fasttrack for barnefamilier, som bla. har vært stort suksess på Gatwick. Spennende tiltak, håper det fungerer bra, er ikke alltid like lett å ha med unger på reise, og mest sannsynlig glir køen i den vanlige kontrollen også smidigere pga. dette.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Na...n-7214250.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tommelen opp fra denne småbarnsfaren.
Reiste gjennom LGW tidligere i år og fikk testet sikkerhetskontrollen for familier der - ypperlig. Mindre folk, mindre stress og mye lettere å passere, holde øye på tingene våre samt barna enn i den vanlige slusen. På LGW er fordelen også at man etter å ha passert familie-sikkerhetskontrollen slippes ut i vrimleområdet, mens man etter den ordinære sluses gjennom duty-free butikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ikke for å være negativ, men hvorfor prioriter de ikke heller fast-track for innenrikspax med gullkort og på fullflex? Og de som skal gjøre transfer utland-innland? Tullete priotering dette...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ideen er vel å teste dette, og da er det nok lurt nå for sommeren er jo høysesong for denne gruppen. Inneriks-business er lite, men får håpe de vil legge opp til det til høsten.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er i prinsippet enig i det, men det er jo en avlastning for den vanlige køen (og dermed for alle andre passasjerer). Jeg trodde forresten at man kan benytte seg av fasttrack med EBG på OSL.
Mtp fullflexbillett: Det systemet fins forresten på ARN med Norwegian Fullflex og etter min oppfattning fungerer det dårlig. Det er ikke en egen checkpoint, men man går bare forbi hele køen til kontrollen. Det medfører negative kommentarer fra frustrerte folk som venter og jeg har opplevd at security personalet ikke kjente til opplegget selv og prøver å sender en tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Barnefamilier kommer flere timer før flyet skal ta av, legger igjen flerfoldige tusen hos kiosken, restaurantene, tax-free'n som tross alt er hovedinntekten for OSL. I tillegg vil alle tjene på at barna (deriblandt djevelfrøene) tas ut av den ordinære sikkerhetskontrollen. Et uastyrlig barn kan plage mange pax mens det står i kø og også forsinke sikkerhetskontrollen med sin oppførsel. Og alle ikke-familereisende slipper nå å stå i kø i lange baner med et spedbarn hylende 10cm unna øret sitt. Misforstå meg rett, støtter fasttrack på innland også (og ikke bare utland). Men dette skal vel komme men er vel forsatt under forhandling med flyselskapene. OSL må jo kunne gjennomføre andre elementer av sine planer selv om fasttrack for innland ikke er på plass enda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Den eksisterende fasttracken leder vel pax rett inn i utlandsavdelingen, og er derfor rimelig ubrukelig for de som skal innenriks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Forøvrig er det vel i jantelovens øyne enklere å forsvare en egen sluse for de 'svake' enn å smøre eliten med luksusgoder som egen sikkerhetskontroll. Last edited by Everest; 29-05-2013 at 15:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Helt greit med fast track for barnefamilier, fordi de bruker (som regel) uforholdsmessig lang tid. Det bør dog ikke gå på bekostning av fast track innenriks på EBG etc. T.o.m. En av verdens verste sikkerhetskontroller (BGO) tilbyr "fast track" for småbarn. Veldig greit for oss som reiser en del med barn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Synes det er flott at man kan sluse barnefamilier i en egen kø, og jeg avventer med å skrike inntil jeg ser hvordan dette organiseres.
I Denver hadde de separert security-køene for "de som reiser sjelden" og "de som reiser minst en gang pr. mnd" når jeg var der for en stund siden, det funket veldig fint selv om ikke det var kontroll hverken av reisemønster eller bookingklasse. De som var usikre og hadde mye "å tukle med" stod i sin kø, og de som kunne prosedyren hadde sin kø. Definitvt, og fast-track deler jo også tidvis portal med vanlig security.
![]() |
#17 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Da virker det som sikkerthetskontroll for barnefamilier åpner denne uken, ifølge en artikkel på dinside.no.
Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette funker jo utmerket. I løpet av de 7 minuttene jeg sto i kø, så jeg en familie i slusa ved siden av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Er ikke noe vits i å skrike ut før vi ser om dette fungerer eller ikke. Dersom det gir en mer stressfri hverdag for både forretningsreisende og barnefamilier så har man vel vunnet? I USA har de feks også "family lane" såvidt jeg har sett. Jantelovargumentet må man derfor lenger ut på landet med. I USA sluses fasttrack og den ordinære køen sammen. Egne lanes for ungdommer? Hoho - jeg er nok en ungdom som bruker kort tid i sikkerhetskontrollen. Mest kanskje fordi jeg er reisevant og vet hva som er lov og ikke lov. Hender at har glemt igjen ting. Antibacen min glemte jeg igjen i sikkerhetskontrollen på LHR, men heldigvis ikke pass og boardingkort.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg hadde gleden av å prøve nyvinningen da vi reiste til Split for en uke siden. Den fungerte utmerket for oss. Det var betydelig kø i den vanlige kontrollen, men i familiefasttracken var vi gjennom på noen få minutter.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL: Statistikk over ventetid i sikkerhetskontroll | Chriscross | Reiseforum | 3 | 25-03-2015 16:09 |
Sikkerhetskontroll av barn | ENGM 911 | Småprat | 4 | 21-04-2011 00:28 |
Sikkerhetskontroll | RSL | Flyforum | 7 | 15-10-2008 00:28 |
Hvordan er det med innsjekkingskø/sikkerhetskontroll på OSL for tida. | turist | Flyforum | 3 | 24-07-2006 22:51 |