Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2013, 23:55   #1
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Norwegian Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

DY er et lavprisselskap med en lavprisfilosofi. Sagt på en litt enkel måte: Man får hva man betaler for. Er det ikke sånn det er egentlig?
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 01:10   #2
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Lavpris? Det er mange år siden Norwegian var lavpris.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 01:20   #3
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Lavpris? Det er mange år siden Norwegian var lavpris.
Jaha? Norwegian er fortsatt ett lavprisselskap...
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 01:38   #4
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Lavpris? Det er mange år siden Norwegian var lavpris.
De sier jo selv at de er et lavprisselskap selv om de ikke er like billige som FR, men servicen når de skjer noe tyder jo på at de er i lavpris segmentet.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 01:48   #5
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Det er kun servicen som er lav, prisene er jo høyere enn andre.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 10:17   #6
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

DY er et lavkostselskap, bare så det er brakt på det rene.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 10:28   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
DY er et lavkostselskap, bare så det er brakt på det rene.
Joda, de har lav kost og lav service, men lavpris er de ikke lengere.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 11:38   #8
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Man kan jo jaggu lure på hvor det skal enda, om ikke selskaper som Norwegian kan kalles å ha lav pris lenger. De ligger jo helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift". Med det mener jeg ganske enkelt fremdeles anstendige vilkår for (de fleste) av sine ansatte, og fremdeles en god sikkerhetskultur i selskapet. Dere får forvrenge det utsagnet til dere blir grønne, regner med at de som vil skjønner hva jeg mener.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 12:24   #9
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Man kan jo jaggu lure på hvor det skal enda, om ikke selskaper som Norwegian kan kalles å ha lav pris lenger.
Jeg mener de ikke kan kalles lavpris lengere fordi de har økt prisene så mye. Joda, de annonserer med reiser til "299,-", men det er kun for utreise på tirsdag og returen koster minst 2000,-. En helgetur med dem ut til Europa koster plutselig 3-4.000,- og det før man begynner å legge til gebyrer. Når de ligger så høyt over andre i pris kan de ikke fortsette å kalle seg et lavprisselskap.

Jeg husker også dengang jeg reiste ut en helgetur med dem til 4-5-6-700,- t/r inkludert alle gebyrer, men det er vi langt langt unna idag.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 13:59   #10
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Man kan jo jaggu lure på hvor det skal enda, om ikke selskaper som Norwegian kan kalles å ha lav pris lenger. De ligger jo helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift". Med det mener jeg ganske enkelt fremdeles anstendige vilkår for (de fleste) av sine ansatte, og fremdeles en god sikkerhetskultur i selskapet. Dere får forvrenge det utsagnet til dere blir grønne, regner med at de som vil skjønner hva jeg mener.
Hvordan du kan påstå at DY ligger "helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift".(ditt sitat), fremstår for meg som litt rart. DY er et av FÅ flyselskaper som skaper overskudd, og det må vel være særdeles forsvarlig drift!

Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette. Feks SAS forsøker å konkurrere med billige billetter, men driver dyrere enn DY, noe som gir røde tall, og da er det vel kanskje mer legitimt å spørre om det er forsvarlig drift....
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 14:04   #11
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette.
Det du sier stemmer ikke, samtidig som Norwegian har redusert kosten har jo billettprisen deres gått opp. Men at de selv har lav kost stemmer nok.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 14:13   #12
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Joda, de har lav kost og lav service, men lavpris er de ikke lengere.
De tar vel betalt, det forbrukerene er villig til å betale for en billett. Så får det være opp til den enkelte om de synes det er billig nok. Valgte selv selvfølelig SAS til Stockholm en weekend i mars da DY var dyrere, med dårligere flytider. Likevel så er lave billettpriser DY's merkevare, og de vil nok fortsatt selge billige billetter i god tid før avgang, men selvfølgelig tar de seg godt betalt når de kan.. De driver butikk, ikke veldedighet.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 14:29   #13
Randulfb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
Norwegian Re: Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Fullpris AES-OSL innklusiv alle gebyr: SK 2.195,- - DY 1.439,- begge fører deg fram med tilnærma same tidsbruk og servicenivå. Prisforskjellen på ca 750,- gir deg avis og ein kopp kaffe/te ev. frukost på morgonen.

Det er fritt val, men det eine selskapet har vesentleg lågare pris enn det andre. :-)
__________________
Randulfb
since January 1th 2010
Randulfb is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 14:29   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Det varierer vel, nå som tidligere, hvilke priser som er tilgjengelige. Et flyselskap skal tjene penger, og tjener man ikke penger så er det neppe noen spesielt god situasjon å være i (hverken for å overleve eller for å drive forsvarlig). Om man skal snakke om anstendige vilkår for sine ansatte så leier vel selv "seriøse" selskaper inn billige selskapet for å få med kostnadene, men det er kanskje noe annet og forsvarlig?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 14:29   #15
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Ser at for eksempel butikkkjeden Coop sier de har "lavprisbutikker" selv om de ligger godt over konkurrentene i pris.

Kan man kalle seg lavprisselskap selv om man ligger over konkurrentene i pris? Kan absolutt alle kalle seg lavprisselskap? Om absolutt alle kan kalle seg lavprisselskap vil jo også Norwegian kunne kalle seg lavprisselskap, men da vil ordet ha mistet sin betydning.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 14:33   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ser at for eksempel butikkkjeden Coop sier de har "lavprisbutikker" selv om de ligger godt over konkurrentene i pris.

Kan man kalle seg lavprisselskap selv om man ligger over konkurrentene i pris? Kan absolutt alle kalle seg lavprisselskap? Om absolutt alle kan kalle seg lavprisselskap vil jo også Norwegian kunne kalle seg lavprisselskap, men da vil ordet ha mistet sin betydning.
Flyselskapene driver med og har alltid drevet med prisdiskriminering; dvs. at man tar forskjellige priser fra forskjellige kunder. Det betyr at noen betaler mye og andre betaler mindre. Hvorvidt DY er et lavprisselskap og om de har lavere priser enn konkurrentene må man vel nesten se på gjennomsnittsprisene kundene betaler for billetter med tilnærmet lik fleksibilitet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 14:43   #17
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Quote:
Originally Posted by Randulfb View Post
Fullpris AES-OSL innklusiv alle gebyr: SK 2.195,- - DY 1.439,- begge fører deg fram med tilnærma same tidsbruk og servicenivå. Prisforskjellen på ca 750,- gir deg avis og ein kopp kaffe/te ev. frukost på morgonen.

Det er fritt val, men det eine selskapet har vesentleg lågare pris enn det andre. :-)
Jeg er interessert i laveste pris. Siden du nevner Ålesund så sjekker jeg en helgetur dit med avreise neste fredag ettermiddag. 1467,- hos SAS og 1606,- hos Norwegian uten innsjekket bagasje.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 06-04-2013 at 15:03. Reason: ufrivillig orddeling
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 15:13   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
Default Re: Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

'Lavprisselskap' er en norsk feiloversettelse av Low Cost Carrier. Det er ingen som snakker om Low Fare Carrier ... Det riktige norske ordet skulle vært Lavkostselskap, hvis man skulle lagt samme faktorer til grunn.

Både de tradisjonelle nettverksselskapene og lavkostselskapene tilbyr billetter til dumpingpris. Forskjellen er at lavkostselskapene ofte legger ut noe flere da de har en lavere kostnadsbase og kan sette sin 'ønskede snittpris' per flyvning litt lavere.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 15:15   #19
Randulfb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
Default Re: Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg er interessert i laveste pris. Siden du nevner Ålesund så sjekker jeg en helgetur dit med avreise neste fredag ettermiddag. 1467,- hos SAS og 1606,- hos Norwegian uten innsjekket bagasje.
Mi vanlege rute måndag morgon 15.4. SK 699,- inkl servicegebyr avis og frukost, DY 539,- inkl kredittkortgebyr og utan bagasje. Framleis så er det lågast i pris.

Eg meinarabsolutt at DY kan kalle seg eit lågprisselskap, sjølv om SK av og til er rimelegare på nokre flygingar.

Eg er ikkje "gift" med nokon av dei, og vel det som passer best med omsyn til pris/tidspunkt til ei kvar tid. (Derfor eg heller ikkje vil ha bonuspoeng, utan å starte den diskusjonen her) 😊
__________________
Randulfb
since January 1th 2010
Randulfb is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 15:25   #20
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Hvordan du kan påstå at DY ligger "helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift".(ditt sitat), fremstår for meg som litt rart. DY er et av FÅ flyselskaper som skaper overskudd, og det må vel være særdeles forsvarlig drift!

Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette. Feks SAS forsøker å konkurrere med billige billetter, men driver dyrere enn DY, noe som gir røde tall, og da er det vel kanskje mer legitimt å spørre om det er forsvarlig drift....
Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det du sier stemmer ikke, samtidig som Norwegian har redusert kosten har jo billettprisen deres gått opp. Men at de selv har lav kost stemmer nok.
Hva er det som ikke stemmer? Med fare for å gjenta meg selv, billettprisen til Norwegian gjenspeiler det markedet vil betale for billetten, på akkurat det tidspunktet. Mange ledige seter ~ billigere billetter, fulle fly ~ dyre billetter!
Hva man oppfatter som billig er subjektivt, men mener fortsatt at kr 299 en vei, er en billig billett.

Last edited by LN-CGJ; 06-04-2013 at 15:26. Reason: Tasteleif
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian ønsker seg en amerikanske lavpris samarbeidspartner Someone Flyforum 15 09-02-2019 01:38
LCC - Lavpris eller lavkost fluxie Småprat 18 23-01-2017 14:24
LCC = Lavkostselskap eller lavprisselskap? Bergern Småprat 10 06-09-2015 22:17
SAS med lavpris mot Norwegian Concorde Flyforum 37 17-06-2011 15:44
'Knapper og Glansbilder' - splittet fra 'Ryanair eller Norwegian' Kua Flyforum 7 01-12-2009 16:16


All times are GMT +2. The time now is 21:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.