![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
DY er et lavprisselskap med en lavprisfilosofi. Sagt på en litt enkel måte: Man får hva man betaler for. Er det ikke sånn det er egentlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Lavpris? Det er mange år siden Norwegian var lavpris.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Front section flyer
|
![]()
De sier jo selv at de er et lavprisselskap selv om de ikke er like billige som FR, men servicen når de skjer noe tyder jo på at de er i lavpris segmentet.
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Det er kun servicen som er lav, prisene er jo høyere enn andre.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
DY er et lavkostselskap, bare så det er brakt på det rene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Joda, de har lav kost og lav service, men lavpris er de ikke lengere.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Man kan jo jaggu lure på hvor det skal enda, om ikke selskaper som Norwegian kan kalles å ha lav pris lenger. De ligger jo helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift". Med det mener jeg ganske enkelt fremdeles anstendige vilkår for (de fleste) av sine ansatte, og fremdeles en god sikkerhetskultur i selskapet. Dere får forvrenge det utsagnet til dere blir grønne, regner med at de som vil skjønner hva jeg mener.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Jeg husker også dengang jeg reiste ut en helgetur med dem til 4-5-6-700,- t/r inkludert alle gebyrer, men det er vi langt langt unna idag. ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette. Feks SAS forsøker å konkurrere med billige billetter, men driver dyrere enn DY, noe som gir røde tall, og da er det vel kanskje mer legitimt å spørre om det er forsvarlig drift.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Det du sier stemmer ikke, samtidig som Norwegian har redusert kosten har jo billettprisen deres gått opp. Men at de selv har lav kost stemmer nok.
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fullpris AES-OSL innklusiv alle gebyr: SK 2.195,- - DY 1.439,- begge fører deg fram med tilnærma same tidsbruk og servicenivå. Prisforskjellen på ca 750,- gir deg avis og ein kopp kaffe/te ev. frukost på morgonen.
Det er fritt val, men det eine selskapet har vesentleg lågare pris enn det andre. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det varierer vel, nå som tidligere, hvilke priser som er tilgjengelige. Et flyselskap skal tjene penger, og tjener man ikke penger så er det neppe noen spesielt god situasjon å være i (hverken for å overleve eller for å drive forsvarlig). Om man skal snakke om anstendige vilkår for sine ansatte så leier vel selv "seriøse" selskaper inn billige selskapet for å få med kostnadene, men det er kanskje noe annet og forsvarlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Ser at for eksempel butikkkjeden Coop sier de har "lavprisbutikker" selv om de ligger godt over konkurrentene i pris.
Kan man kalle seg lavprisselskap selv om man ligger over konkurrentene i pris? Kan absolutt alle kalle seg lavprisselskap? Om absolutt alle kan kalle seg lavprisselskap vil jo også Norwegian kunne kalle seg lavprisselskap, men da vil ordet ha mistet sin betydning.
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 06-04-2013 at 15:03. Reason: ufrivillig orddeling |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
'Lavprisselskap' er en norsk feiloversettelse av Low Cost Carrier. Det er ingen som snakker om Low Fare Carrier ... Det riktige norske ordet skulle vært Lavkostselskap, hvis man skulle lagt samme faktorer til grunn.
Både de tradisjonelle nettverksselskapene og lavkostselskapene tilbyr billetter til dumpingpris. Forskjellen er at lavkostselskapene ofte legger ut noe flere da de har en lavere kostnadsbase og kan sette sin 'ønskede snittpris' per flyvning litt lavere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Eg meinarabsolutt at DY kan kalle seg eit lågprisselskap, sjølv om SK av og til er rimelegare på nokre flygingar. Eg er ikkje "gift" med nokon av dei, og vel det som passer best med omsyn til pris/tidspunkt til ei kvar tid. (Derfor eg heller ikkje vil ha bonuspoeng, utan å starte den diskusjonen her) 😊 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Hva man oppfatter som billig er subjektivt, men mener fortsatt at kr 299 en vei, er en billig billett. Last edited by LN-CGJ; 06-04-2013 at 15:26. Reason: Tasteleif |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian ønsker seg en amerikanske lavpris samarbeidspartner | Someone | Flyforum | 15 | 09-02-2019 01:38 |
LCC - Lavpris eller lavkost | fluxie | Småprat | 18 | 23-01-2017 14:24 |
LCC = Lavkostselskap eller lavprisselskap? | Bergern | Småprat | 10 | 06-09-2015 22:17 |
SAS med lavpris mot Norwegian | Concorde | Flyforum | 37 | 17-06-2011 15:44 |
'Knapper og Glansbilder' - splittet fra 'Ryanair eller Norwegian' | Kua | Flyforum | 7 | 01-12-2009 16:16 |