![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
- Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden
- Prisene er for lave. Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand. Men Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden - dét lider hele bransjen under. Dermed må vi kutte kostnader for å kunne tilby konkurransedyktige priser, sier Eivind Roald til DN.no. Les mer her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2473849.ece Hm ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Utrolig lite interessant i den artikkelen. Men SAS tror at DY får til langdistanse-satsingen:
Quote:
![]() Quote:
Last edited by Dag Viking; 23-09-2012 at 15:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tviler på at ett slikt utsagn gagner SAS! Nesten som at du kaller en kundegruppe uviten å dum, du drar ikke akkurat til deg nye kunder på den måten. SAS skryter av sin punktlighet så får vel Norwegian skryte om billigbilletter, så får kundene selv prioritere hva som er viktig for dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg lurer på når det var mulig å fly OSL-BGO eller OSL-TRD til kr 170 eller lavere?
Quote:
Hva er det denne Evind Roald prøver seg på, desperat er i hvert fall bare fornavnet.
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg fant mye interessant der:
"...se på det som øker inntektene våre, vi kan ikke bare kutte" Har SAS endelig forstått noe? "...vi må bli betydelig raskere til å gjennomføre planene våre" Og han kunne ha nevnt behovet for nye IT-folk raskt "...ikke gjennomsnittsalderen på flykroppen som betyr noe, det er motoren som er avgjørende" Hvor my oftere vil tekniske feil ramme et gammelt fly sammenlignet med et nytt? "....motorene bytter vi ut kontinuerlig slik at vi alltid har den nyeste teknologien" Er virkelig SAS sine eldre flyene utstyrt med så oppdaterte motorer? "Bonusprogram får ikke prisene til å øke" Det er vel ikke helt sant?
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Etter mitt syn er det flytoget som er for dyrt. Vi har vel også verdens dyreste alkohol. Og det er det ingen grunn til at vi skal ha (både dyrt flytog og alkohol). Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Selv reiste jeg OSL-BGO med DY i forrige uke. Betalte 989,- uten sete og bagasje. Kunne valgt en mye senere avgang som var mye billigere, men tid var viktig for meg. Forøvrig synes jeg det er bra at SAS tar et oppgjør med prisene i Norge. Bare synd Norwegian allerede har dratt det så langt at det nå går så drastisk på bekostning av arbeidstakerne i alle selskapene.
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Star Alliance only.
|
![]()
Joda, SK har vel rett på en eller annen måte.
Men de bør holde på slike utsagn, for det er så mye som kan slenges tilbake! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Overskriften var unødvendig og svada fra SAS sin side, men jeg liker virkelig dette sitatet:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis vi holder avgiftene utenfor et øyeblikk så er det vel lønnsnivået som gjør Norge dyrt, så når jeg betaler 400,- for en taxi til Flesland så er det vel fint lite å gjøre med det med mindre du har en magisk kur på å presse lønnen til taxisjåføren ned. Flybuss, flytog, parkering og kaffi har vel litt av det samme avgiftsfrie grunnlaget. Så da kan jo du fikse; alle i Norge burde jo heller gå ned i lønn, så blir jo alt billig...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har litt forståelse for at man mener at unormalt billige billetter har endret bransjen. Men det er ikke noe poeng i å skylde på Norwegian. I Norge er det Braathens og SAS som selv startet priskrigen da Gardermoen åpnet i 1998 og vi får vel ta med ColorAir også.
Å skylde på konkurenten for at egne kostnader er for høye er også litt spesielt, i hvert fall så lenge konkurenten tjener penger. Å kutte kostnader for å være konkuransedyktig er ikke unormalt i næringslivet så det er jo ikke SAS alene om. Og også Norwegian kutter sine kostnader for å forbli konkuransedyktig. Men denne artikelen er jo ikke så svart/hvit som overskriften og første avsnitt kan gi inntrykk av. "- Selv tenåringsdatteren min var skeptisk da jeg tok jobben, men som mangeårig gullkunde i SAS hadde jeg gang på gang tenkt på alt SAS kunne løse annerledes." Her er det jo en tydelig annerkjennelse av at det er mye som kunne ha vært gjort og kan gjøres annerledes. Et frisk pust vil jeg si. Og her har en et godt poeng: "Det er jo et paradoks at alle selskaper som er avhengig av flyselskapene tjener gode penger - bortsett fra flyselskapene selv." Det stemmer jo ikke helt, det er nok andre i bransjen som har det ganske tøft men det er ikke langt unna sannheten. Vi får håpe at hans ambisjoner og arbeidslysten er den indremedisinen han snakker om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dr ikke helt sikker på at dette intervjuet har fått en litt annen vinkling enn det Roald har ønsket.. Tiden vil vise.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg har sagt det før, men gjentar meg selv her, det har ikke noe med om navnet på flyselskapet er SAS, Norwegian, Ryanair eller Air Uganda. Problemet for bransjen er at det er generelt alt for mye billetter som ikke er med og bærer kosten i alle ledd, og da blir det at bransjen tærer på sine egne marginer.
Vi som mennesker er designet til å overse dette, og ikke ivareta egne langsiktige interesser, når det gjelder alle slik valg. Det er om å gjøre å få spart mest mulig akkurat nå. Den samme effekten ser man i større skala i Europa og USA nå, alle tror at man skal få alt for mye ut av staten med alt for lite penger på vei inn. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
critical mind
|
![]()
Dersom man leser DN, sa kan man egentlig bare riste med hodet. SAS har siden 1998 bevist dumped flyprisene - aktiv, intensjonelt og med fullt forstaelse over hva dette vil bety for bunnlinjen.
De er forsatt bransje-primus i Norden. Vil de öke flyprisene, sa ma de ga foran gi de andre ett signal, som sikkert vil bli forstatt av Norwegian. Men, prisavstanden vil trolig ikke forandre seg. Likevel passer det svaert darlig tilsammen med den ny-annsonsert strategi a satse enda mere pa fritids-reisende. Dette betyr i klar-tekst: lavere priser og lavere yields. SAS bör ikke vente til den dagen da Norwegian öker prisene. Det vil de ikke gjöre. De har lengre pust enn SAS i denne runden... SAS star i fare for a bli en ofre i den priskrigen som de selv har started langt siden. Det er noe som bransjen bör laere seg av. Prisdumping ikke altid gi de önskede effekt, men kan sla tilbake mot deg - ganske voldsomt - som en Boomerang. SK har kommet til en punktum hvor de egentlig ikke lengre kan spare noe uten a kutte inn i produkt enda mere. Motsatt vei kan vaere en ide. Tilby litt mer, öke service-avstanden til Norwegian og andre konkurrenter og samtidlig öker prisene.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det som gjør alkohol i utsalg dyrt i Norge er, som nevnt ovenfor, de høye lønningene og den sterke kjøpekraften. At du må ut med 70 kroner for en halvliter øl på byen i Oslo handler heller ikke om avgifter, men at markedet prissetter seg etter etterspørselen. Her skal det dog sies at lønnsutgifter ikke har så mye å si.
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis de selger så billig, hvorfor frykter de da innføring av bonuspoeng?
DY ute med kommentarer i Nordlys i dag: http://www.nordlys.no/nyheter/article6250702.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Teoretisk billige flybilletter | LN-MOW | Reiseforum | 2 | 26-09-2010 16:00 |
Er flybilletter for billige? | TCAS | Flyforum | 1 | 24-09-2010 20:47 |
En liten guide til billige flybilletter | LN-AØR | Reiseforum | 10 | 12-01-2009 22:20 |
Hvor er det enklest å finne billige flybilletter? | oskar | Flyforum | 9 | 15-09-2005 17:38 |