Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2012, 15:42   #1
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

SAS SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standarden

- Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden

- Prisene er for lave. Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand. Men Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden - dét lider hele bransjen under. Dermed må vi kutte kostnader for å kunne tilby konkurransedyktige priser, sier Eivind Roald til DN.no.

Les mer her:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2473849.ece

Hm ...
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 15:45   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Utrolig lite interessant i den artikkelen. Men SAS tror at DY får til langdistanse-satsingen:
Quote:
Men jeg tror de får det til, også med 999 kroner én vei. Det finnes alltid kundegrupper som vil reise langt så bilig med Norwegian,
Og Norwegian drar frem at SAS har hatt emisjoner. At de selv har fått mer hjelp fra staten i form av bonuspoeng-forbudet kommer de aldri til å innrømme
Quote:
- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet

Last edited by Dag Viking; 23-09-2012 at 15:47.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 17:47   #3
wildbird
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Tviler på at ett slikt utsagn gagner SAS! Nesten som at du kaller en kundegruppe uviten å dum, du drar ikke akkurat til deg nye kunder på den måten. SAS skryter av sin punktlighet så får vel Norwegian skryte om billigbilletter, så får kundene selv prioritere hva som er viktig for dem.
wildbird is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 18:08   #4
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by wildbird View Post
Tviler på at ett slikt utsagn gagner SAS! Nesten som at du kaller en kundegruppe uviten å dum, du drar ikke akkurat til deg nye kunder på den måten. SAS skryter av sin punktlighet så får vel Norwegian skryte om billigbilletter, så får kundene selv prioritere hva som er viktig for dem.
Det går ju bra för Ryanair att göra det.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 18:08   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Jeg lurer på når det var mulig å fly OSL-BGO eller OSL-TRD til kr 170 eller lavere?

Quote:
Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand.
Flaska med prosecco jeg kjøpte på Seafood for noen uker siden var mye billgere enn billetten til BGO med SAS - selv ikke krabben og sushien i tillegg tilsvarte billetten.

Hva er det denne Evind Roald prøver seg på, desperat er i hvert fall bare fornavnet.
Old 23-09-2012, 18:32   #6
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

SAS Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Utrolig lite interessant i den artikkelen.
Jeg fant mye interessant der:

"...se på det som øker inntektene våre, vi kan ikke bare kutte" Har SAS endelig forstått noe?

"...vi må bli betydelig raskere til å gjennomføre planene våre" Og han kunne ha nevnt behovet for nye IT-folk raskt

"...ikke gjennomsnittsalderen på flykroppen som betyr noe, det er motoren som er avgjørende" Hvor my oftere vil tekniske feil ramme et gammelt fly sammenlignet med et nytt?

"....motorene bytter vi ut kontinuerlig slik at vi alltid har den nyeste teknologien" Er virkelig SAS sine eldre flyene utstyrt med så oppdaterte motorer?

"Bonusprogram får ikke prisene til å øke" Det er vel ikke helt sant?
Old 23-09-2012, 18:41   #7
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
- Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden

- Prisene er for lave. Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand. Men Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden - dét lider hele bransjen under. Dermed må vi kutte kostnader for å kunne tilby konkurransedyktige priser, sier Eivind Roald til DN.no.
Hvor er det opplest og vedtatt at det er flybilletten som er for billig.
Etter mitt syn er det flytoget som er for dyrt. Vi har vel også verdens dyreste alkohol. Og det er det ingen grunn til at vi skal ha (både dyrt flytog og alkohol).

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 18:41   #8
Scanflyer
ScanFlyer Blue

Scanflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Jeg lurer på når det var mulig å fly OSL-BGO eller OSL-TRD til kr 170 eller lavere?
Nå koster det vel 250 kr en vei med flytoget fra Drammen, så det Roald sier er ikke hypotetisk feil, hvis du tar med at DY selger billetter til 199,- på kampanjer.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Flaska med prosecco jeg kjøpte på Seafood for noen uker siden var mye billgere enn billetten til BGO med SAS - selv ikke krabben og sushien i tillegg tilsvarte billetten.

Hva er det denne Evind Roald prøver seg på, desperat er i hvert fall bare fornavnet
Hvis du skal bruke egne eksempler er det jo en fordel om du kan fortelle litt mer om hvordan du gikk frem. Når kjøpte du billetten? Var det ettermiddagsavgang? osv. Som du vet selv er det mange faktorer som avgjør prisen på billetter.
Selv reiste jeg OSL-BGO med DY i forrige uke. Betalte 989,- uten sete og bagasje. Kunne valgt en mye senere avgang som var mye billigere, men tid var viktig for meg.

Forøvrig synes jeg det er bra at SAS tar et oppgjør med prisene i Norge. Bare synd Norwegian allerede har dratt det så langt at det nå går så drastisk på bekostning av arbeidstakerne i alle selskapene.
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 19:02   #9
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Joda, SK har vel rett på en eller annen måte.
Men de bør holde på slike utsagn, for det er så mye som kan slenges tilbake!
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 19:07   #10
Commuter
ScanFlyer Silver

Overskriften var unødvendig og svada fra SAS sin side, men jeg liker virkelig dette sitatet:
Quote:
- På noen områder henger vi håpløst langt etter, og en av SASŽ største utfordringer er at vi må bli betydelig raskere til å gjennomføre planene våre. Jeg pleier å si det sånn: Når vi har vårt tredje prosjektmøte, har Norwegian allerede implementert det. Vi skal ha respekt for grundighet og kompromisser aldri på sikkerheten, men må legge frykten til side og ikke nødvendigvis ende opp med en Rolls Royce-utgave helt fra starten av. Det blir litt for perfeksjonistisk av og til, sier Eivind Roald.
Forfriskende å se noen fra SAS innrømme at de er vesentlig bedre på lansering enn levering. Kanskje Y kommer til Norge snart - ett år forsinket!
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 19:13   #11
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Hvor er det opplest og vedtatt at det er flybilletten som er for billig.
Etter mitt syn er det flytoget som er for dyrt. Vi har vel også verdens dyreste alkohol. Og det er det ingen grunn til at vi skal ha (både dyrt flytog og alkohol).

Vidar
Hvis vi holder avgiftene utenfor et øyeblikk så er det vel lønnsnivået som gjør Norge dyrt, så når jeg betaler 400,- for en taxi til Flesland så er det vel fint lite å gjøre med det med mindre du har en magisk kur på å presse lønnen til taxisjåføren ned. Flybuss, flytog, parkering og kaffi har vel litt av det samme avgiftsfrie grunnlaget. Så da kan jo du fikse; alle i Norge burde jo heller gå ned i lønn, så blir jo alt billig...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 19:21   #12
laurenz
ScanFlyer Molded

Jeg har litt forståelse for at man mener at unormalt billige billetter har endret bransjen. Men det er ikke noe poeng i å skylde på Norwegian. I Norge er det Braathens og SAS som selv startet priskrigen da Gardermoen åpnet i 1998 og vi får vel ta med ColorAir også.
Å skylde på konkurenten for at egne kostnader er for høye er også litt spesielt, i hvert fall så lenge konkurenten tjener penger. Å kutte kostnader for å være konkuransedyktig er ikke unormalt i næringslivet så det er jo ikke SAS alene om. Og også Norwegian kutter sine kostnader for å forbli konkuransedyktig.

Men denne artikelen er jo ikke så svart/hvit som overskriften og første avsnitt kan gi inntrykk av.
"- Selv tenåringsdatteren min var skeptisk da jeg tok jobben, men som mangeårig gullkunde i SAS hadde jeg gang på gang tenkt på alt SAS kunne løse annerledes."
Her er det jo en tydelig annerkjennelse av at det er mye som kunne ha vært gjort og kan gjøres annerledes. Et frisk pust vil jeg si.
Og her har en et godt poeng:
"Det er jo et paradoks at alle selskaper som er avhengig av flyselskapene tjener gode penger - bortsett fra flyselskapene selv."
Det stemmer jo ikke helt, det er nok andre i bransjen som har det ganske tøft men det er ikke langt unna sannheten.
Vi får håpe at hans ambisjoner og arbeidslysten er den indremedisinen han snakker om.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 19:31   #13
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Hvis vi holder avgiftene utenfor et øyeblikk så er det vel lønnsnivået som gjør Norge dyrt, så når jeg betaler 400,- for en taxi til Flesland så er det vel fint lite å gjøre med det med mindre du har en magisk kur på å presse lønnen til taxisjåføren ned. Flybuss, flytog, parkering og kaffi har vel litt av det samme avgiftsfrie grunnlaget. Så da kan jo du fikse; alle i Norge burde jo heller gå ned i lønn, så blir jo alt billig...?
Du/dere er ironiske nå eller? Så lenge lønningene er høye, kan jo prisene være høye uten at det blir dyrt. Takket være høye lønninger, har vi en enorm kjøpekraft i Norge sammenlignet med andre land. (Et annet problem er konkurransen med utlandet.)
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 19:44   #14
FestiVal
ScanFlyer Blue

Dr ikke helt sikker på at dette intervjuet har fått en litt annen vinkling enn det Roald har ønsket.. Tiden vil vise.
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 19:48   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Du/dere er ironiske nå eller? Så lenge lønningene er høye, kan jo prisene være høye uten at det blir dyrt. Takket være høye lønninger, har vi en enorm kjøpekraft i Norge sammenlignet med andre land. (Et annet problem er konkurransen med utlandet.)
Akkurat, derfor er dette totalt skivebom

Quote:
Det beste hadde vel vært om vi hadde hatt norske lønninger og verdens billigste flytog og alkohol? Helst gratis flyreiser også.
Old 23-09-2012, 20:27   #16
Utflyttet
Ute på tur

Jeg har sagt det før, men gjentar meg selv her, det har ikke noe med om navnet på flyselskapet er SAS, Norwegian, Ryanair eller Air Uganda. Problemet for bransjen er at det er generelt alt for mye billetter som ikke er med og bærer kosten i alle ledd, og da blir det at bransjen tærer på sine egne marginer.

Vi som mennesker er designet til å overse dette, og ikke ivareta egne langsiktige interesser, når det gjelder alle slik valg. Det er om å gjøre å få spart mest mulig akkurat nå.

Den samme effekten ser man i større skala i Europa og USA nå, alle tror at man skal få alt for mye ut av staten med alt for lite penger på vei inn.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 20:36   #17
Piper
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Akkurat, derfor er dette totalt skivebom

Det beste hadde vel vært om vi hadde hatt norske lønninger og verdens billigste flytog og alkohol? Helst gratis flyreiser også.
Hvis du sammenligner flytoget og NSB så framstår flytoget som dyrt. Hvor alkoholen kommer inn vet ikke jeg, men prisen er politisk bestemt
Piper is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 20:45   #18
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Dersom man leser DN, sa kan man egentlig bare riste med hodet. SAS har siden 1998 bevist dumped flyprisene - aktiv, intensjonelt og med fullt forstaelse over hva dette vil bety for bunnlinjen.

De er forsatt bransje-primus i Norden. Vil de öke flyprisene, sa ma de ga foran gi de andre ett signal, som sikkert vil bli forstatt av Norwegian. Men, prisavstanden vil trolig ikke forandre seg. Likevel passer det svaert darlig tilsammen med den ny-annsonsert strategi a satse enda mere pa fritids-reisende. Dette betyr i klar-tekst: lavere priser og lavere yields.
SAS bör ikke vente til den dagen da Norwegian öker prisene. Det vil de ikke gjöre. De har lengre pust enn SAS i denne runden...

SAS star i fare for a bli en ofre i den priskrigen som de selv har started langt siden. Det er noe som bransjen bör laere seg av. Prisdumping ikke altid gi de önskede effekt, men kan sla tilbake mot deg - ganske voldsomt - som en Boomerang.

SK har kommet til en punktum hvor de egentlig ikke lengre kan spare noe uten a kutte inn i produkt enda mere. Motsatt vei kan vaere en ide. Tilby litt mer, öke service-avstanden til Norwegian og andre konkurrenter og samtidlig öker prisene.
Old 23-09-2012, 20:46   #19
Scanflyer
ScanFlyer Blue

Scanflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Hvis du sammenligner flytoget og NSB så framstår flytoget som dyrt. Hvor alkoholen kommer inn vet ikke jeg, men prisen er politisk bestemt
Rett meg hvis jeg mistolker deg nå, men mener du at prisene på alkohol er politisk styrt?

Det som gjør alkohol i utsalg dyrt i Norge er, som nevnt ovenfor, de høye lønningene og den sterke kjøpekraften.
At du må ut med 70 kroner for en halvliter øl på byen i Oslo handler heller ikke om avgifter, men at markedet prissetter seg etter etterspørselen. Her skal det dog sies at lønnsutgifter ikke har så mye å si.
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 20:56   #20
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Hvis de selger så billig, hvorfor frykter de da innføring av bonuspoeng?

DY ute med kommentarer i Nordlys i dag:

http://www.nordlys.no/nyheter/article6250702.ece
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules