![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dankortet er ikke mere diskriminerende end andre nationale debetkort. Men gebyret for brug af dankort er så meget lavere end øvrige kort (fx. MC el. AmEx), fordi det netop er finansieret af de udstedende banker og kortmodtagerne (butikkerne). Netop fordi AmEx eller andre ikke skal ind og have en bid af kagen.
Jeg forstår at det måske kan virke diskriminerende for den amerikanske eller norske turist, der ikke forstår, hvorfor den danske kunde foran ham i butikken ikke skal betale gebyr for at betale med VISA-kort, mens han skal. Det han måske ikke forstår er, at kunden foran ham ikke bruger VISA-funktionen på dankortet. Butikken har dermed ingen omkostning ved at modtage betaling fra den danske kunde. Nets (tidl PBS) opkræver fysiske kortmodtagere (butikker) en abonnementsafgift for at modtage dankort. Beløbet er afhængigt af antallet af transaktioner, men kan højst udgøre DKK120.000,-p.a. Det er ikke tilladt for butikkerne at pålægge forbrugerne et gebyr for brug af dankort. Internetsalg med dankort er gebyrbelagt, således at en transaktion koster DKK1,45 + 0,10% af beløbet. Det er så vidt jeg forstår tilladt for internetbutikker at videresende dette gebyr til kunden, dvs SAS kunne opkræve DKK 6,45 for en flybillet til DKK 5000. Det vil synes absurd at opkræve kunden sådan et bagatel-gebyr. Pdf: http://www.nets.eu/dk-da/Produkter/b...liste-2012.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg velger konsekvent bort butikker og restauranter som ikke tar kredittkort når det er snakk om litt større beløp. Konsekvensen av de høye gebyrene i Danmark er at jeg tenker meg om både en og to ganger før jeg velger å legge ferien min der. Last edited by SE-AER; 31-07-2012 at 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Born to run
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vi har hatt denne diskusjonen mange ganger, ser ingen grunn til aa ta den paa nytt.
Maaten systemet i Danmark fungerer er diskriminerende for alle som besoeker landet og ikke har Dankort. Jeg har amerikans Debit kort som funker panser paa Rema i Norge, men i Danmark funker det ikke fra sekundet man ankommer CPH og skal kjoepe togbillett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er ogsaa ett problem. Jeg hopper elegant over Danmark dersom jeg ikke har business der siden det er alt for mye styr og gebyrer for non Dankort holdere. Come on, Danskene oensker at turister skal dra rundt paa en pengesekk med cash. Det er helt paa trynet og det verste landet jeg har besoekt de siste 5 aarene ifm betaling for folk som ikke har Dankort
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Menukort i USA: Steak $20 Beer $7 Regning: $27 + city, state and county tax $4 + tips $5.40 = $36.40 Menukort i Danmark: Steak kr 150 Øl kr 30 Regning: Kr 180 + AmEx-gebyr kr 4,32 = 184,32 Menukort i Norge: Steak kr 250 Øl kr 60 Regning: Kr 310 - hurra, det er gebyrfrit! Jeg har ikke noget Dankort, men har Mastercards udstedt i to forskellige europæiske lande, og et HSBC UnionPay-kort udstedt i Hong Kong. Jeg har ikke haft problemer med at benytte nogen af disse i Danmark. Men ja, jeg bliver pålagt et gebyr i de fleste butikker. Og uden at dette skal udvikle sig til en landskamp, så tænker jeg tilbage på den gang jeg blev meldt til politiet af en bank i Norge for pengesmugling, for at forsøge at veksle et beløb (over NOK25.000) fra Euro til NOK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nei, Danmark er rett og slett et U-land når det gjelder bruk av kredittkort for turister. Kan ikke skjønne hvorfor dette lager så mye problemer i Danmark, men ikke i andre sammenlignbare land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Som nævnt anerkender jeg at kreditkortgebyr i Danmark, hos flyselskaber og alle andre steder er irriterende og måske unødvendige. Men jeg genkender ikke det problem, at der skulle være problemer med at benytte udenlandske kort i DK. Chiplæsning er standard i Danmark, men også i mange andre lande. Amerikanske kreditkort er en generation bagud, og jeg har forstået at dette nogle gange er her problemet ligger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Her i Nederland er det mer eller mindre umulig å betale med kort, dersom man ikke har et debetkort av typen Maestro. For eksempel kan man kun betale med Maestro eller mynt på togstasjonene. Dersom man vil betale med sedler, kan man det i en skranke/kiosk, men med gebyr. I Nederland er virkelig Maestro king. Har vært et par ganger i København, og det var ikke noe problem å benytte seg av kredittkort der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
I Norge är det också svårt att betala med utländska kreditkort.
Ett flertal butiker och resturanger tar bara emot norska VISA/Mastercard. Mitt svenska NORDEA VISA kort var inte lätt att använda under mitt senaste besök i BGO. Tom för att handla på McDonalds tvingades jag betala med cash pga av att endast norska kreditkort accepterades. I Sverige tar de flesta affärer VISA och Mastercard. De senaste 3 åren har även affärer som accepterar American Express ökat en hel del. Det går lika bra att betala med utländska som svenska kreditkort. Kreditkortavgifter är förbjudet här. Undantaget är norska kredit/betalkort som inte fungerar i butiker i Sverige som har avtal med Svenska Spel. Orsaken är en norsk lag som förbjuder norrmän att använda betalkort för spel på internationella spelföretag. Det är norska staten som stoppar från norrmänn att använda kredit/betalkort i dessa affärer. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/no...ge_5013437.svd Last edited by L-1011; 01-08-2012 at 00:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg har aldri hatt problemer med mine amerikanske kort. Amex aksepteres ikke overalt, men VISA går greit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Jeg har bodd i både DK og Norge. Felles for begge er at utbredelsen av aksept av kredittkort har gått opp veldig de siste årene. I Danmark er det også enkelt å bruke utenlandske kredittkort pt. (det var ikke det når jeg flyttet ditt for vel fire år siden) -- MEN DET KOSTER (og derfor er det nok også såpass utbredt som det er --det koster ikke butikken noe, og har hatt fordelen at det har bidratt til utspredelsen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
På rak arm kan jag komma på följande ställen i Bergen som inte tar kreditkort: McDonalds (ytterligare en anledning att inte äta på detta skitställe) Rimi på Gågaten Vinmonopolet Oliven Mat Finns en hel hög andra ställen som jag inte kommer på just nu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Kan ikke huske sist gang jeg var i en butikk her i Oslo som ikke tok kredittkort og det samme gjelder utesteder. De få gangene jeg er nødt til å dra opp bank axept her i byen er ofte på legekontoret og noen veldig små rare steder. Selv flere av bilvaskestedene drevet av våre nye landsmenn aksepterer på MasterCard og Visa ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
I Bergen er det i hvert fall massevis av steder som ikke aksepterer kredittkort. Det mest overraskende er dog at verken McDonalds (Torgalmenningen) eller Rimi på Gågaten tar kredittkort. Vet ikke hvordan det er på andre McDonalds da jeg uhyre sjelden spiser der, men de aller fleste Rimi-butikker tar jo kredittkort. Rimi på Gågaten er dog et unntak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Mc Donald trodde jeg tok kredittkort nå, lenge var det vel policy at de kun tok kontanter mer eller mindre worldwide? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort? | Isbamse | Flyforum | 183 | 13-01-2018 16:50 |
SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort | Dag Viking | Flyforum | 286 | 01-11-2013 00:28 |
Transavia gir opp i Danmark (splittet fra Martinair og Transavias skæbnestund) | FlyHi | Flyforum | 26 | 23-09-2010 13:55 |
Setevalg hos SAS vs DY (splittet fra pristest i Danmark) | SAS-Steward | Flyforum | 12 | 03-06-2010 08:45 |
SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene | MartinL | Flyforum | 22 | 15-06-2006 13:50 |