Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2012, 00:31   #1
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: Kredittkort og gebyr i Danmark (splittet fra SAS og kredittkortgebyr)

I Norge är det också svårt att betala med utländska kreditkort.
Ett flertal butiker och resturanger tar bara emot norska VISA/Mastercard.
Mitt svenska NORDEA VISA kort var inte lätt att använda under mitt senaste besök i BGO.
Tom för att handla på McDonalds tvingades jag betala med cash pga av att endast norska kreditkort accepterades.

I Sverige tar de flesta affärer VISA och Mastercard. De senaste 3 åren har även affärer som accepterar American Express ökat en hel del.
Det går lika bra att betala med utländska som svenska kreditkort. Kreditkortavgifter är förbjudet här.

Undantaget är norska kredit/betalkort som inte fungerar i butiker i Sverige som har avtal med Svenska Spel.
Orsaken är en norsk lag som förbjuder norrmän att använda betalkort för spel på internationella spelföretag. Det är norska staten som stoppar från norrmänn att använda kredit/betalkort i dessa affärer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/no...ge_5013437.svd

Last edited by L-1011; 01-08-2012 at 00:42.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 08:31   #2
SE-AER
ScanFlyer Blue

Default Re: Kredittkort og gebyr i Danmark (splittet fra SAS og kredittkortgebyr)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det har ingenting med utländska kreditkort att göra, det beror på att många (särskilt små) butiker och restauranger i Norge helt enkelt inte tar emot kreditkort överhuvudtaget. Vinmonopolet är ett exempel, men det har med alkoholpolitik att göra mer än dålig service.

På rak arm kan jag komma på följande ställen i Bergen som inte tar kreditkort:

McDonalds (ytterligare en anledning att inte äta på detta skitställe)
Rimi på Gågaten
Vinmonopolet
Oliven Mat

Finns en hel hög andra ställen som jag inte kommer på just nu.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 09:15   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
Det har ingenting med utländska kreditkort att göra, det beror på att många (särskilt små) butiker och restauranger i Norge helt enkelt inte tar emot kreditkort överhuvudtaget. Vinmonopolet är ett exempel, men det har med alkoholpolitik att göra mer än dålig service.

På rak arm kan jag komma på följande ställen i Bergen som inte tar kreditkort:

McDonalds (ytterligare en anledning att inte äta på detta skitställe)
Rimi på Gågaten
Vinmonopolet
Oliven Mat

Finns en hel hög andra ställen som jag inte kommer på just nu.
Litt usikker på hvor mye skatter og avgifter Oliven Mat betaler etter å ha studert stedet, så det er nok en grunn til at de ikke tar kredittkort.
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 09:31   #4
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Litt usikker på hvor mye skatter og avgifter Oliven Mat betaler etter å ha studert stedet, så det er nok en grunn til at de ikke tar kredittkort.
Det er ingen grunn å tro at de ikke betaler skatter og avgifter på grunn av at de ikke tar kredittkort. Betaling med debetkort i terminal vil jo og bli registrert, så det gjør det vanskelig å jukse på skatten. Oliven Mat tar debet-, men ikke kredittkort.

Butikker som verken tar debet- eller kredittkort, dvs kun kontant betaling, er dog noe helt annet. Spiste på en litt luguber pizzasjappe i utkanten av Stockholm for noen uker siden, de aksepterte kun kontanter. Da finnes det definitivt grunn å være litt mer mistenksom.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 09:13   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Mitt svenska NORDEA VISA kort var inte lätt att använda under mitt senaste besök i BGO.
Tom för att handla på McDonalds tvingades jag betala med cash pga av att endast norska kreditkort accepterades.

I Sverige tar de flesta affärer VISA och Mastercard. De senaste 3 åren har även affärer som accepterar American Express ökat en hel del.
Det går lika bra att betala med utländska som svenska kreditkort. Kreditkortavgifter är förbjudet här.

Bruken av kredittkort i Norge var også helt håpløs frem til for ca to år siden, men det har blitt mer og mer vanlig at de iallfall Visa og Mastercard i tillegg til Bank Accept.

Mc Donald trodde jeg tok kredittkort nå, lenge var det vel policy at de kun tok kontanter mer eller mindre worldwide?
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 12:23   #6
Fervidus
Newcomer

Quote:

Undantaget är norska kredit/betalkort som inte fungerar i butiker i Sverige som har avtal med Svenska Spel.
Orsaken är en norsk lag som förbjuder norrmän att använda betalkort för spel på internationella spelföretag. Det är norska staten som stoppar från norrmänn att använda kredit/betalkort i dessa affärer.

Det kan ikke stemme, i alle fall ikke helt. Jeg har i de siste årene hatt mye kontakt med taiwanske og hong kongske backpackere som besøker Norge, ingen av dem klagde på problem ved bruk av taiwanske eller hong kongske kredittkort i Norge. Tvert i mot kom mange av dem med begeistring over at det til og med er mulig å betale bussbillett med kredittkort på langdistansebusser. I Norge nå er det slik at jeg selv kan bestemme hvor mine kort skal være gyldige. Mine kort er sperret for bruk i Sør-Amerika, Oceania og Afrika og åpne for bruk i Asia, Europa. Kanskje du bør høre med dine kortutstedere om de har begrensninger som du ikke vet om.
Fervidus is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 15:01   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Bruken av kredittkort i Norge var også helt håpløs frem til for ca to år siden, men det har blitt mer og mer vanlig at de iallfall Visa og Mastercard i tillegg til Bank Accept.

Mc Donald trodde jeg tok kredittkort nå, lenge var det vel policy at de kun tok kontanter mer eller mindre worldwide?
Betalte med kredittkort hos McDonalds på Arneageren i Stavanger nylig. Kan nevnes at det er franchisetager så vidt jeg husker. Bruker stort sett Visa Credit overalt. Utover enkelte frisører fra Østeuropa og midtøsten som kun tar kontanter er den eneste plassen i Trondheim jeg pleier å måtte dra BankAxept Prix'en på Øya.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 19:10   #8
Svein
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
...i Trondheim jeg pleier å måtte dra BankAxept Prix'en på Øya.
Prøv igjen nå. Trondos har innført aksept av kredittkort i løpet av sommeren, også i Prix-butikkene. Jeg får 7% "kjøpeutbytte" på grunn av dette.
Svein is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 23:31   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Svein View Post
Prøv igjen nå. Trondos har innført aksept av kredittkort i løpet av sommeren, også i Prix-butikkene. Jeg får 7% "kjøpeutbytte" på grunn av dette.
Det passer meg helt utmerket Takk for tipset! Og velkommen til forumet
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 06:41   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Svein View Post
Jeg får 7% "kjøpeutbytte" på grunn av dette.
Hvem gir så mye?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 09:29   #11
Svein
Newcomer

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvem gir så mye?
Kombinasjon av 4% cashback fra visa-kort (5% i desember), og 3% kjøpeutbytte fra Coop. Derfor "kjøpeutbytte" i anførselstegn....
Svein is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules