![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Dette er en gjenganger som i dag drives fram av Flyplassutvalget i Vefsn(Mosjøen) og nå også av Helgeland Regionråd. I dag har vi 3 flyplasser med relativ ustabil vinterregularitet, og hvor det er 1 - 1,5 timer kjøring mellom de 3 flyplassene. I dag er politisk nivå i Mo i Rana og Sandnessjøen i fistel bare på tanken, mens politikerne i Mosjøen ser muligheten for EN ny, felles flyplass. Dette har blitt en forsterket tanke etter de nye krav som har kommet mht til sikkerhet på KB-plassene, som vil koste flere hundre millioner på hver flyplass. Og da får vi ikke muligheter for større fly engang. Nå er tunnellen på E6 / Korgenfjellet ferdig, og ny tunnell skal bygges på veien ut til Sandnessjøen. Når alle veiprosjektene er ferdig om 3-4 år, vil det være kjøretid fra 30-50 minutter fra disse 3 byene til en tenkt ny flyplass med 2000 meters rullebane. Slår man sammen trafikken på de 3 plassene i dag, får vi nær 200.000 pax pr år, og med andre aktører med lavere priser kan denne passasjermengden raskt øke voldsomt. En liten hjertesak for meg som sitter i flyplassutvalget... Sakset fra Nrk.no/nordland 15/2-06 Kan bli storflyplass på Helgeland Felles flyplass for Helgeland kan likevel bli virkelighet. Avinor vurderer krav om nye værmålinger i Drevja. Publisert 15.02.2006 08:59. Av Knut Haarvik og Anne Aase Helgeland regionråd har ikke gitt opp håpet om en felles flyplass på Helgeland. Tirsdag slo Avinor strek over planene for en regional storflyplass på Helgeland ved å frede småflyplassene i Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen. Værmålingene på Kolstad i Drevja som slo fast at området var uegnet for en storflyplass kan ha vært gale. Det sier Roy Skogsholm som har utreda flyplass-saken for regionrådet. - Det vi mener nå er at vi skal ha en ny runde på et år der vi både foretar manuell eller visuell observasjon, samtidig som du bruker instrumenter. Sjekker måleapparatene To års målinger i Drevja viste at Kolstad hadde for dårlig vær til at det kunne legges en storflyplass der. Roy Skogsholm og Helgeland Reginonråd mener måleapparatene ble brukt feil, og ga feil resultat. Divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken, sier måleapparatene nå sjekkes og at det kan bli nye målinger. - Hvis det skulle vise seg å være feil med målingene, så bør vi se på dette på nytt. Bør vurdere storflyplass Avinor må bruke opp mot 150 millioner kroner for å utbedre de tre kortbaneflyplassene på Helgeland, etter nye internasjonale sikkerhetskrav. Skogsholm mener pengene heller bør brukes på en felles flyplass som vil gi mer konkurranse og billigere billetter for de reisende. - Den første store invisteringen i Mosjøen skal være ferdig høsten 2007. Jeg håper vi har grunnlag for å diskutere dette om cirka et års tid. Da må vi vurdere om det er lønnsomt å invistere såpass mye ved de flyplassene vi har, eller om det er bedre med ei fellesløsning. ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 3 | 31-01-2016 20:08 |
Kystlangs i Helgeland | Bergern | Reiseforum | 0 | 05-10-2015 11:25 |
Nykommer over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 1 | 19-05-2015 14:32 |
''Kø'' over Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 2 | 13-10-2014 17:14 |
Dagens over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 2 | 26-05-2013 19:53 |