![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Om ting skjer av seg selv er kanskje dette en løsning, men om "dere" ikke får bygd ut banen blir det bare en treg Dash8 som kan betjene plassen, evt en Bae146 som krasjet på Stord (der det også er 1200m bane).. Det er den flytypen Britene bruker når Bristow flytter sin helikopteroperasjoner midlertidig til Flesland for å frakte oljearbeidere.
Hvor mye bane trenger DH8D og er værforholdene på Brønnøy generelt gode nok for at en q400 kan trafikkere der? F35?
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Her skriver jeg i realiteten om ting som jeg ikke har så mye greie på... ![]() Vet ikke om man kan se lengde osv ut i fra dette kartet: Støykart Uansett så ønsker jeg dere lengre nord lykke til. Skal bli spennende å se utviklingen, for ting skjer fort, og jeg tror vi alle blir mer berørt av det som skjer ut i norskehavet enn vi kan forutse! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Normalt rekker 1400m for take-off med max take-off mass og 1200m for landing med max landing mass for Q400. Må redusere noe på vekt på contaminated runway. Noe som jo kan forekomme i i Norge tidvis
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så fikk vi svar på det
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men fortsatt ei ku
![]() Korteste banen vi flyr på med Q400 er i underkant av 1400m, med 300 er det 900m. Men skal ikke flare altfor lenge med Q400en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
tom Q400 er spreke saker, passe seg for dem som er ferryflights...
![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter at lokale krefter i Mo i Rana stablet på beina en løsning for ny flyplass kun til "erstatning" for dagens Røssvoll, diskutert her: er det lenge siden det har vært rørelse i diskusjonen om muligheten for en ny og felles flyplass på Helgeland! En erstatning for dagens MJF, MQN og SSJ!
Men i dag kom det fram at flyplasskomiteén i Mosjøen (Vefsn) er på vei til Oslo over helga for å møte en ledergruppe i Avinor hvor det håpes på aksept for ny værmåling på myrene mellom Drevvatn og Elsfjorden hvor en reéll felles flyplass for Helgeland faktisk kan lokaliseres! (kilde: Helgeland Arbeiderblad) TORSDAG 6. DESEMBER 2007 Ny offensiv i flyplasskrigen Det spisser seg til mellom Vefsn og Rana om hvor en eventuell storflyplass på Helgeland skal bygges. Begge kommunene har sine prosjekter som de nå kjører fram. Av Alf Vesterbekkmo Alf.vesterbekkmo@helgeland-arbeiderblad.no Fra Vefsn arbeides det med ny intensitet for å få fremmet alternativet på myrene mellom Drevvatn og Elsfjord. Der har seinest ingeniør Jan Erik Nilsskog i Mosjøen laget et prospekt med en inntegnet bane på 3000 meter. Representanter for Vefsn kommune med ordføreren i spissen har prospektet med seg i kofferten når de mandag reiser til Oslo for å presentere planene for en ledergruppe i Avinor. Ny utredning – Vi mener å kunne presentere et langt bedre prosjekt enn det som tidligere har vært lagt fram på stedet, sier ordfører Jann-Arne Løvdahl til Helgeland Arbeiderblad. Men før det skjer kommer alt i dag torsdag en representant for flyplassutrederne på Mo til Mosjøen. Oppgaven er presentere planene for storflyplassen på Steinbekkhaugen – til erstatning for Røssvoll, som det heter – for medlemmene av Mosjøen og omegn næringsforening. Det skal skje under foreningas tradisjonelle medlemslunsj. – Utrederne på Mo har bedt om å få legge fram planene for medlemmene av næringsforeninga, og det har styret ikke hatt innvendinger til, sier lederen Terje Madsen. – Deriblant synes det interessant å få avklart hva slags flyplass mo-væringene skal bygge. Er det en flyplass til faktisk erstatning for Røssvoll, eller er det en storflyplass, som i realiteten tiltenkes utviklet til stamflyplass på Helgeland? I tilfelle det siste er riktig, blir det i så fall en annen sak, enn den påståtte erstatningen for småflyplass på Røssvoll, innvender lederen for Mosjøen næringsforening. Han oppfordrer medlemmene til å komme til lunsjen for å bli informert om planene og for å stille spørsmål. Mange spørsmål – Det er sikkert mange som ønsker å få rede på hva utrederne på Mo tenker om planene, inkludert mulighetene for å få etablert en ny større felles flyplass på Helgeland, sier Madsen, vel vitende om det nye initiativet fra Vefsn med å få fremmet alternativet på myrstrekninga sør for Elsfjord. – Det er et arbeid foreningen absolutt følger med stor interesse, fastslår han. – Jeg får ikke anledning til å være til stede på møtet i næringsforeninga i dag, men det ranværingene presenterer er jeg heller ikke ukjent med, kommenterer vefsnordføreren. – Som utgangspunkt framstår også prosjektet på myrstrekninga sør for Elsfjord som langt bedre enn alternativet på Mo. Grunnen er at det ligger mer sentralt plassert i distriktet og at det dermed fanger opp en større brukergruppe, sier ordføreren. – Jeg er selvfølgelig klar over hva Avinor fra den tidligere utredningen har sagt til lokaliteten med grunnlag i en værundersøkelse, men den er det fra høyst kompetent hold stilt sterk tvil til. Derfor er den første nærliggende oppgaven å få utført nye værmålinger. Det forutsetter jeg også lar seg gjøre, sier ordfører Jann-Arne Løvdahl. BILDETEKST TIL PROSPEKTBILDE VEFSN: Dette er prospektet for en 3000 meters bane på myrstrekingen mellom Elsfjord og Drevvatn. Som det framgår forutsetter det gjenfylling av ei tjønn i området. Det forutsettes også nye løsninger for både veien og jernbanen på stedet. (Prospekt: Jan Erik Nilsskog) E!
![]() |
#48 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Rana kommune stilte 100 millioner i garanti til ny flyplass på Mo, men finnes egentlig disse pengene lenger etter Terra-investeringene? Har kommunen råd til å fortsette med flyplassen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tenkte i samme baner, da kan det kanskje komme noe godt ut av "Terra-skandalen", Helgeland får en mer passende flylpass på Drevja istedenfor Røssvold 2!
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mnja, ifølge en avisartikkel så sier ordføreren i Rana at fremtidige investeringer til sykehjem, en mulig fremtidig flyplass og kultursenter ikke vil bli rammet av Terra-skandalen. Disse investeringene er nemlig dekket opp av ansvarlige(!) lån. Tiden vil vel vise om dette er riktig eller ikke. Har en mistanke om at man vil strekke seg langt for å sikre flyplassen.
www.ranablad.no/nyheter/article3161702.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() E!
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Helgeland Arbeiderblad kan i dag melde om nytt håp for ny, felles flyplass på Helgeland!
Ordfører Jann-Arne Løvdahl har fått tent nytt håp om at det kan etableres en ny større flyplass på myrstrekninga mellom Elsfjord og Drevvatn. Møter i Oslo sist mandag har gitt optimismen. Les alt her: Nytt håp for flyplass ved Elsfjord E!
![]() |
#53 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå formaliseres arbeidet med å etablere en flyplass for hele Helgeland innen 2015.
En flyplass for hele Helgeland E!
![]() |
#54 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Og her kommer mer om "Helgeland International"
http://www.helgeland-arbeiderblad.no...cle3368807.ece Jeg er bare mer og mer sikker på at dette er et framtidsrettet og fornuftig prosjekt som vil gagne hele regionen, ved at denne nye flyplassen blir liggende midt mellom de 3 største befolkningssentrene på Helgeland. Så fort Toven-tunnell byggingen blir formelt anbefalt som Nordland Fylkesskommunes prioriterte prosjekt om noen uker tror jeg det meste går av seg selv. (Egil, du får se til å overbevise "bygdetullingene" i ditt lille parti om at de må slutte med tøyset og se de store linjer, slik at tunnellen og dermed flyplassen kommer her! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Godt den ballen ikke er lagt død, helt klart det beste alternativet!
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Egil, Odd og andre. Hvordan ser dere for dere at ruteføringen blir fra denne stamruteplassen i Rana eller Helgeland ?? XXX-TRD-OSL vv, XXX-BOO med flytid 20-25 mins ??? Jeg forutsetter at "noe" blir lagt ned, eller. Hvis XXX kun skal betjene trafikken til og fra OSL vil man fremdeles ha behov mot TRD og BOO. Jeg tror jo ikke dette blir en ny "himmelske freds plass", men man skal jo ha både en samfunnsmessig og økonomisk lønnsomhet ??
Ole B. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Når denne flyplassen blir realisert vil jeg tro at MJF, SSJ og MQN sine kortbaneflyplasser blir lagt ned, og at behovet for den nye flyplassen skal ligge innenfor anbudsregimet vil forsvinne. Befolkningsgrunnlaget for denne flyplassen vil være ca 60.000 mennesker og jeg vil tro at passasjerantallet vil kunne komme opp mot 500.000 pax pr år i begynnelsen, ved at mange som i dag velger tog eller bil til BOO og TRD vil velge å fly direkte istedet. I dag er ca 75% av trafikken fra MJF, SSJ, MQN rettet sørover, og da FORBI TRD, slik at grunnlaget for 5-6 daglige direkte avganger med B737 mellom denne og OSL bør være tilstede. For lokaltrafikk til TRD og BOO tror jeg at det vil finnes et kommersielt grunnlag for mindre fly som Dash8 / F50 med noen få avganger pr dag for å dekke opp for det behovet som fortsatt vil være der. De største "taperne" i så måte vil nok være TRD og BOO som ikke vil få en så stor andel transittpassasjerer som man ser i dag. Også innkommende trafikk vil garantert øke betydelig, da det i dag ikke er mulig å avholde større møter eller store konferanser på Helgeland grunnet for dårlig setekapasitet og for høye priser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Og siden AES kvalifiserer til direkterute til London ser jeg ingen problemer for en slik rute her heller, men det blir jo bare rene spekulasjoner!! E!
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
[QUOTE=Farmer;246754]God kveld på deg !
jeg vil tro at passasjerantallet vil kunne komme opp mot 500.000 pax pr år i begynnelsen, ved at mange som i dag velger tog eller bil til BOO og TRD vil velge å fly direkte istedet. I dag er ca 75% av trafikken fra MJF, SSJ, MQN rettet sørover, og da FORBI TRD, slik at grunnlaget for 5-6 daglige direkte avganger med B737 mellom denne og OSL bør være tilstede. QUOTE] Folk fra Sandnessjøen kommer IKKE til å bruke bil eller tog til Trondheim! Til Bodø kommer de fleste til å ta Nordlandsekspressen (hurtigbåt) til Bodø.. Til Trondheim vil folk komme til å ta fly.. Men 5-6 daglige avganger mellom en mulig hovedflyplass på helgeland til OSL er å ta hardt i! Tviler på at verken SAS eller Norwegian er villig til å fly denne mulige strekningen 5-6 ganger daglig ![]() Behold flyplassene sånn som de er i dag! Jeg reiser flere ganger i året fra SSJ å jeg har aldri hatt problemer når det gjelder været, som så mange klager på... I fjor hadde jeg en innstilt avgang pga mangel på crew, ellers gikk de 15 andre avgangene helt problemfritt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Henrik Johansen, daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling, selskapet som jobber for ny flyplass i Rana svarte i går på spørsmål fra leserne av Rana Blad.
Ser ikke på Elsfjord-alternativet som en konkurrent, kun et forstyrrende element...
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 3 | 31-01-2016 20:08 |
Kystlangs i Helgeland | Bergern | Reiseforum | 0 | 05-10-2015 11:25 |
Nykommer over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 1 | 19-05-2015 14:32 |
''Kø'' over Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 2 | 13-10-2014 17:14 |
Dagens over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 2 | 26-05-2013 19:53 |