![]() |
|
![]() |
#81 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det har vært stille her på forumet i denne tråden en tid nå, men det skjer da ting. I lokalavisene på Helgeland har det til tider vært "krig" uten at det er noe nytt å rapportere om.
I dagens utgave kommer endelig litt ny fakta som kan være interessant for oss alle flyfreaks ![]() Quote:
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det ikke noen som har vært ute og vaselinert en værstasjon denne gangen? Vaselineboksinnehavere kan lett få flyttet flyplasser der man ønsker, eller rettere sagt vekk fra der man ikke ønsker en slik lagt.
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
HI dagen ble arrangert i Mosjøen i går, hvor flyplass-struktur på Helgeland var en av hovedsakene.
Desverre legger ikke lokalavisa alt ut på nett, men litt er bedre enn ingenting ![]() Quote:
![]() |
![]() |
#84 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Daglig leder ved Helgeland Lufthavn og flyfaglig konsulent Atle Jørgensen har i likhet med store deler av befolkningen på Helgeland tro på en ny og større flyplass i Midt-Norge!
Etterhvert som man leser seg opp på emnet så blir det bare mer og mer innlysende at dette prosjektet bare må bli bra! Eneste bakdelen er at vi nå må påregne ca 30 minutter til flyplassen mot dagens 10 . . . ![]() Les mer i Helgeland Arbeiderblad Quote:
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
"– Riktignok er ikke den værmessige regulariteten for de seks første månedene av måleperioden 98 prosent, som Avinor har som norm for etablering av stamruteflyplasser, men resultatet på 96,7 prosent er like opp under. Og det er grunn til å tro at resultatet ytterligere bedres gjennom resten av måletida, som følge av et mer stabilt vær nå ut over vårvinteren og våren, sier Bjørn Larsen."
....så været om vinteren er for dårlig regularitetsmessig med andre ord? Ser man på beliggenheten så blir jeg ikke forundret om det blir vindbegrensninger der som mange andre kortbaneplasser. Skal man bygge en helt ny flyplass, legg den nå for all del et sted hvor man unngår tubulens/vindproblemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Poenget er vel at de 6 første mnd av måleperioden er den tiden det er værst vær. Ergo vil snittet øke til de ønskede 98 % for hele måleperioden. Ikke noe muffens med det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Sier ikke det er noe muffens, men har bare et håp om at en ny flyplassen legges til det stedet som OGSÅ om vinteren kan ha god nok regularitet. Det å legge en flyplass i en dal mellom høye fjell, er sjelden en god ide turbulens/vindmessig. Som jeg har forstått det så måler en værstasjon kun vind og sikt på bakken. Da får man ikke målt vindvariasjoner og turbulens i høyden, noe som kun kan simuleres. På flere kortbaneplasser i dag er det nettopp det som skaper problemer og som medfører en dårligere regularitet. Simulering gir selvfølgelig et godt bilde og god nøyaktighet, men når det finnes alternativer hvor det allerede finnes eksisterende "innflygingsbaner" med kjente vind/turbulensforhold, hvorfor ikke gå for et slikt alternativt i stedet? Tenker da på ny flyplass i Mo i Rana. Etter hva jeg har forstått vil det heller ikke være performance-begrensninger på fly av størrelse 737 ved en slik ny flyplass.
For meg er det egentlig ikke så viktig, siden jeg ikke bor i området og dermed ikke blir berørt av regulariteten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vi må vel kunne stikke fingeren i jorda og innse at vi bor i et land som består av noen få sentrale strøk og ellers mest grisgrente strøk.
At man skal kreve at alle flyavganger skal kunne gå som normalt på en evt. ny flyplass syns jeg blir vel drøyt. Ikke engang på Gardermoen som er norges hovedflyplass får de det til... Se bare til Tromsø. Stor flyplass, ofte plaget med snøvær, stengt rullebane og brøyting, børsting, strøing... Men man må da kunne se at en ny og større flyplass som blir anlagt sentralt for en hel region som gavner ca 65.000 mennesker bør kunne ha livets rett. Selv om vi også her må kunne forvente en og annen kansellering. Om det blir litt ekstra tid ombord i et fly som ligger i holding så får vi ta det som bonus! Får da tross alt litt mer for pengene da ![]() Og turbulens er vi vel godt vant til som trofaste brukere av landets kortbanenett. Når det er sagt har jeg vel opplevd den verste turbulensen ombord hos SAS inn mot Værnes og Vigra... ![]() E!
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Som Egil skriver, vi bor i et land som er krevende værmessig og man bør finne en plass der flyene kan gå. om de tidvis blir forsinket i dårlig vær er det jo bedre enn om man må stenge plassen (eller ikke kan lande) dersom det blåser fra en bestemt retning eller man har en bestem værtype som eks. gir tåke. Ulempen med å sentralisere de små flyplassene til en er at det blir langt færre alternativer. Hvis jeg ikke husker feil er vel flyplassene på Helgelandskysten plassert slik i dag at det stort sett er flybart på en del av dem. Hvis man får en stor flyplass som blir stengt så sitter man uten alternativ, og da havner man et helt annet sted (og ikke bare en times taxi-tur unna) eller flyet blir kansellert fordi det er like greit. Uansett - lykke til med flyplassdebatten, her savnes FBU ![]()
![]() |
![]() |
#91 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Da er det bevegelse i dette prosjektet igjen.
Nye værmålinger er foretatt (samme opplegg og utførelse som ved Polarsirkelen kortbaneflyplass), samt at operative vurderinger er gjort med 2009 briller. Tidligere har Avinor vært meget avventende pga de undersøkelser som ble gjort for en god del år siden, med sviktende kvalitet på værmålinger og annen lokasjon/konsept. I går var det møte hos Avinor med Helgeland Lufthavn AS, hvor pipen har fått en helt annen lyd, og Avinor oppfordrer nå til videre utredning . "Vi fikk beskjed om at Avinor ser på dette som et nytt prosjekt uten å trekke inn de tidligere målingene. Den nye dokumentasjonen vi har lagt fram førte til at vi fikk beskjed om at det var all grunn til å gå videre med prosjektet, sier Bjørn Larsen. Divisjonsdirektør i Avinor, Tor Børre Langedahl, bekrefter at de har sett på det framlagte materialet og anbefaler at det arbeides videre. - Det er ingen ting som tilsier at flyplassplanene til Helgeland Lufthav skal avsluttes. Derimot er det all grunn til å gå videre, noe vi også anbefalte, sier Langedahl. Han understreker at det må settes i gang et arbeid med forskjellige vurderinger i området, og at Avinor vil være med på vurderingene etter hvert." Hele artikkelen her : http://www.hblad.no/nyheter/article301368.ece http://www.helgeland-arbeiderblad.no...cle4648557.ece Blir nok mer stoff om dette snart, da arbeidet med Toventunnellen startes opp om ikke så lenge, noe som virkelig legger den viktigste brikken på plass for "Helgelandskrysset" med tilhørende flyplass midt på Helgeland. Last edited by Farmer; 17-10-2009 at 14:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå snakkes det om plassering i Elsfjord. Er det samme plassering som Drevja, eller er prosjektet flyttet, eller er jeg bare dum?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Newcomer
|
![]()
Det er vel samme stedet. Elsfjord er vel litt mere korrekt, men nå er jeg ikke mest kjent akkurat der. Håper inderlig det skjer noe med dette nå. Hadde vært fint å kunne ta direktefly fra oslo om 4-5 år. Og hvilket flott knutepunkt det ville bli for regionen. Ja jeg mener moværingene kunne nytt godt av dette også. En mest mulig sentral flyplass er essensielt for å ha det beste trafikkgrunnlaget. Enhver må jo forstå at det fører til det beste mulige tilbudet. Men så er det dette med patriotisme da......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Godt! Da er det to alternativer som utredes noenlunde samtidig, hhv. Polarsirkelen og Helgeland Lufthavnutvikling. Det burde åpne for å finne en løsning med god regularitet og lang rullebane, som vel er de primære målene. Reiseavstanden inn til flyplassen er i mine øyne underordnet i denne sammenhengen.
![]() Last edited by Desk pilot; 18-10-2009 at 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Newcomer
|
![]()
Rent geografisk mener jeg Elsfjord er det beste alternativet, men det hjelper jo selvsagt ikke hvis det viser seg at det ikke er mulig å bygge en skikkelig flyplas der.Jeg må jo si meg enig i at det beste prosjektet bør "vinne" sånn sett. Nå vet jeg ikke helt hva som er målet i forhhold til banelengde og mulig flytype på noen av de. Men jeg mener det ville være bortkastet å ikke satse på muligheten til å få inn jetfly type 737, chartermaskiner og "laksefly".
Jeg mener også det er bortkastet å bygge 2 flyplasser. Så da får de utrede begge to, og så får man på ett eller annet tidspunkt bestemme seg for det ene, og så gå for det "i samlet tropp" |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, Elsfjord-Drevvatn er gunstig plassert mhp. reisetid inn til flyplassen. Dette gjelder spesielt for Sandnessjøen-området, der det fort kan "lekke" passasjerer til Brønnøysund dersom man ender opp med en ny flyplass på Mo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dersom det lages en skikkelig vei mellom Sandnessjøen og Mosjøen, så er det ikke så langt til Mo heller. Å kjøre 1-1.5 time er ikke mye for langt for å komme seg til en flyplass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Mellom bakkar og berg...
|
![]() Quote:
Når jeg hadde sett denne filmen så ble jeg ganske skeptisk http://www.youtube.com/watch?v=Mlp4HhakB00
Jeg kan vanskelig se for meg en troverdig utredning av dette prosjektet, uten å ha med en GRUNDIG vindanalyse. Viser det seg at kraftig turbulens og vertikale luftstrømmer vil oppstå i dette området, på lik linje med mange av de KB-plassene vi har idag, så tror jeg ikke prosjektet er så veldig interessant. Da er det bedre å beholde strukturen som den er idag, hvor ihvertfall noen av plassene er landbare. Evt. så bør man finne en alternativ lokalisering. Det hersker vel ingen tvil om at dette området er bra, rent geografisk og infrastrukturmessig, når det gjelder en samlokalisering av en flyplass for Helgeland. Derimot tror jeg prosjektet faller på sin egen urimelighet, hvis de operative forholdene jeg nevnte over skulle vise seg å være tilfelle. Med den teknologien vi har idag, er det ingen problemer å simulere vindforhold. Vi har idag turbulenskart for flere flyplasser i Norge, og de er til stor hjelp for å kunne forutse hvordan forholdene vil være på det tidspunktet man skal fly inn der. Jeg har selv brukt disse kartene ved flere anledninger, og i de aller fleste tilfeller så kommer de vertikale luftstrømmene der de er tegnet inn på kartet. For dere som er interessert i å ta en titt på disse kartene, så finner dere de på www.ippc.no. Gå videre inn på "briefings" og deretter på "wind & turbulence", så får dere opp listen over de plassene som har denne tjenesten. Ønsker dere en forklaring på hvordan kartene leses og hvordan dataene innhentes, så går dere inn på "Help & Information"-fanen og laster ned en WORD-fil derfra. Håper de som utreder dette området ser viktigheten av en slik analyse, og sørger for at alle data kommer på bordet. Skulle det vise seg at min skepsis er ubegrunnet, og at siktforhold og skybase ellers ikke er noe problem, så må jeg si at dette prosjektet virker svært interessant....men jeg har mine tvil... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Newcomer
|
![]()
Får da virkelig håpe at de som utreder dette tar hensyn til alle forhold, inkludert vindforhold og mulig turbulens. Noe annet ville være en skandale.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Pga ufullstendige og tildels feilaktige målinger og målemetoder tidligere har det vært knyttet en del prestisje fra myndighetenes side, og det er dette som nå legges til side og dette prosjektet løftes inn og blir sett på med de objektive øyne som prosjektet fortjener. Skal det bli en felles flyplass på Helgeland er nok dette det eneste alternativet. Polarsirkelen Lufthavn er jo et prosjekt som eventuelt skal erstatte Røsvoll( noe de selv også sier ... ). Hvis ikke Helgeland Lufthavn blir bygget, vil jeg tro at dagens kortbanestruktur blir opprettholdt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 3 | 31-01-2016 20:08 |
Kystlangs i Helgeland | Bergern | Reiseforum | 0 | 05-10-2015 11:25 |
Nykommer over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 1 | 19-05-2015 14:32 |
''Kø'' over Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 2 | 13-10-2014 17:14 |
Dagens over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 2 | 26-05-2013 19:53 |