Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2012, 13:26   #1
Green1
ScanFlyer Blue

Ryanair Booking på Ryanair

Jeg bare lurer på en ting.... prøver å bestille billetter på Ryanair. Men de har altså lagt inn en type sikkerhetskontroll hvor man må taste inn noen bokstaver som kommer frem i en dialogboks....
Problemet er bare at det er helt umulig å taste rett.

Så spørsmålet er egentlig: Er det jeg som er komplett idiot som ikke får til dette, eller er det Ryanair som egentlig ikke har lyst å selge billetter?

Det finnes jo flere selskaper å reise med, så det er jo ikke krise akkurat - men det virker jo rart at det er så komplisert å bestille at kunder gir opp....

Finnes det noen tips her ute ?
Green1 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2012, 13:30   #2
Kanon
ScanFlyer Molded

Default Re: Booking på Ryanair

Om du har lyd på pcen trykk på øre/høyttaler ikonet. Da blir det lest opp noen tall du kan skrive isteden for de forvirrende bokstavene.
Helt enig at det er lavmål og på grensen til paranoid å kreve slike CAPTCHA for at man skal få bestilt en billett. Grunnen er vel for å forhindre at noen kan lage en bilett-søkemotor til Ryanairs sider.
Websidene deres har jo pop ups reklame og det som verre er.

Edit: Ryanair bruker visst ikke tall men ord på lyddelen. Omtrent vanskeligere å få med seg en lyttetesten på flyvelederopptaket.

Last edited by Kanon; 24-06-2012 at 13:33.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2012, 14:45   #3
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Green1 View Post
Jeg bare lurer på en ting.... prøver å bestille billetter på Ryanair. Men de har altså lagt inn en type sikkerhetskontroll hvor man må taste inn noen bokstaver som kommer frem i en dialogboks....
Problemet er bare at det er helt umulig å taste rett.

Finnes det noen tips her ute ?
Kan jeg spørre hva du opplever er problemet med å taste rett?
Jeg har sikkert gjort det hundre ganger på FR sine sider og aldri hatt noe problem med å taste riktig.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2012, 14:52   #4
Toffen
ScanFlyer Blue

Jeg opplever det også vanskelig å se hvilke bokstaver man skal taste inn. Ofte er de vanskelig å skjelne i og l, r og n osv.
En annen irriterende ting er at Ryanair har gjort det enda vanskeligere å unngå reiseforsikring. Det holder ikke å krysse av for at man ikke ønsker forsikring. Neida, man må velge ingen reiseforsikring fra en lang liste med land. Når man har gjort det, får man mange advarsler om hvor farlig det er å ikke bestille reiseforsikring og et nytt spørsmål om man er sikker på at man likevel ikke vil ha forsikring. Alt i et hjemmesnekra design og med verdens styggeste fargekombinasjoner, selvsagt.
Old 24-06-2012, 14:53   #5
Kanon
ScanFlyer Molded

Helt enig med Toffen.

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Jeg har sikkert gjort det hundre ganger på FR sine sider og aldri hatt noe problem med å taste riktig.
Hørt om dysleksi? Man kan også ha dårlig syn, være eldre osv. Selv jeg som har godt syn sliter noen ganger med kodene.
Old 24-06-2012, 15:28   #6
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Må si meg helt enig med Trådstarter. Dersom jeg skal fylle inn disse captchaene hos Ryanair må jeg først refreshe en god del ganger fram til jeg finner noe jeg tror jeg kanskje skal klare å tolke riktig. Deretter er det bare å prøve seg fram og håpe det beste. Av og til blir det riktig, men slett ikke alltid. Jeg kan til en viss grad forstå hvorfor enkelte virksomheter velger å bruke denne typen løsninger (for å unngå diverse nettroboter), men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig å bruke en løsning som det er så utrolig vanskelig å lese ordet/bokstavkombinasjonen som skal inntastes.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2012, 15:42   #7
Green1
ScanFlyer Blue

He he - skulle ta en screendump nå - poste den her, og få hjelp til å tyde den - men da kom jeg inn på sidene :-)
Så etter 50 forsøk kom jeg altså inn - så da er det bare å være tolmodig, og ikke gi opp.
Det er veldig vanskelig å tyde bokstavene/tallene

Men så var det så mye greier som kom i tillegg på Ryanair, at det var jo billigere å reise med DY eller SK.

Jaja, man lar seg lure av "reklamen". Det står jo at man kan reise for NOK 99,-men det står med liten skrift at du kan reise i September..... og jeg tenkte å reise i Juli :-) Syns nok det var litt rart at det var så billig i "høysesong for oss turister"
Green1 is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2012, 18:47   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Green1 View Post
Jaja, man lar seg lure av "reklamen". Det står jo at man kan reise for NOK 99,-men det står med liten skrift at du kan reise i September..... og jeg tenkte å reise i Juli :-) Syns nok det var litt rart at det var så billig i "høysesong for oss turister"
Du må sjekke litt for de har ofte billetter til langt under annonsert pris og også utenfor perioden de annonserer for. De sier for eksempel at de har billetter fra 99,- i september, men for eksempel Tallinn sier de at prisen er fra 245,-. Sjekker man finner man biletter både til og fra Tallinn for 92,- i juli. Og det eneste du trenger betale i tillegg er 55kr per vei i kortavgift. Ja, tur-retur til 294,- med alle avgifter.

Har aldri feilet på capchaen deres, men den er jo irriterende og den stopper ikke andre fra å hente infoen. Se for eksempel:
http://flybilligst.com/index.php?o=RYG&d=HHN&r=menu

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 24-06-2012 at 18:52.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2012, 13:58   #9
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Jag reser mycket med FR och tycker det mesta fungerar bra när jag åker med dem. men CAPTCHA är ett elände... 1 gång av 4 får jag fel och då har jag ändå lagt mycket tid på att kolla att jag tycker att jag kan se vad det står. Det är vad jag förstår inte alltid riktiga ord på engelska (eller kanske riktiga ord på helt andra språk) så det blir ännu svårare att veta vad som är rätt.
Jag tror faktiskt att det här kostar FR pengar då folk blir irriterade när de inte kommer in första gången (eller tredje gången).
Old 25-06-2012, 14:53   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg har merkelig nok alltid truffet når jeg har prøvd, selv om jeg ofte har vært i tvil om bokstavene. Synes det er merkelig at FR gjør dette og mener de må tape pax på dette. Men de vet vel best selv??
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2012, 17:54   #11
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Synes det er merkelig at FR gjør dette og mener de må tape pax på dette.
Jeg er villig til å satse mange penger på at de taper pax på dette! Færre gidder å sitte lenge for å søke etter billige billetter hit og dit når de må streve for å taste inn dette tullet hele tiden.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2012, 19:55   #12
Oteren
ScanFlyer Blue

TIPS!

Når man har gjort første søket; istedenfor å gå tilbake i nettleseren, scroll helt ned og velg "nytt søk", du slipper da å skrive inn CAPTCHA en gang til, og kan søke uhindret

Lykke til!
Oteren is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2012, 21:12   #13
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oteren View Post
TIPS!

Når man har gjort første søket; istedenfor å gå tilbake i nettleseren, scroll helt ned og velg "nytt søk", du slipper da å skrive inn CAPTCHA en gang til, og kan søke uhindret

Lykke til!
Nästan...
Efter fem (tror jag det är) stycken ändringar (vecka eller destinationer) så kommer CAPTCHA upp igen även om man väljer Nytt sök.
Old 26-06-2012, 07:15   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Jeg er villig til å satse mange penger på at de taper pax på dette! Færre gidder å sitte lenge for å søke etter billige billetter hit og dit når de må streve for å taste inn dette tullet hele tiden.
FR (og andre) taper ikke på dette - captcha løsningen til FR kunne vært mere elegant, men er helt nødvendig for å sperre en aktør i reisemarkedet ute. Jobber selv fortiden med et annet flyselskap som også må sperre den samme aktøren ute og det er overraskende hvilken makt og misbrukt av makt aktøren har.
Old 26-06-2012, 09:55   #15
Kanon
ScanFlyer Molded

Så klart FR taper pax på dette. Har man prøvd ti ganger gir de fleste opp. Nå har ikke akkurat FR noen mangel på reisevillige pax så noe stort problem er det nok ikke for de.
Old 26-06-2012, 19:34   #16
panerai
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
FR (og andre) taper ikke på dette - captcha løsningen til FR kunne vært mere elegant, men er helt nødvendig for å sperre en aktør i reisemarkedet ute. Jobber selv fortiden med et annet flyselskap som også må sperre den samme aktøren ute og det er overraskende hvilken makt og misbrukt av makt aktøren har.
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvem er denne aktøren?
panerai is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2012, 10:48   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by panerai View Post
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvem er denne aktøren?
PM kommer når jeg får hodet over vannet (er midt i siste fase av Oppgradering til vår løsning - som skal gå live i natt).
Old 03-07-2012, 01:19   #18
Flying-news
ScanFlyer Silver

Kan jeg jo nevne at http://tinypic.com/ (upload-url-tjeneste for bilder) før brukte en liknende kontroll før man kunne laste opp bilder der. "Sikkerhetskontrollen" er den samme, men bokstavene man må tyde er LANGT enklere å lese nå enn før. Bare prøv! Med mindre det noe gale med pc'n bør man få hjelp med synet om man ikke klarer å lese det som er i kontrollen. Ryanair kunne benyttet seg av noe slikt, om de så må drive med dette tullet. Det er en rekke små grep selskapet kan gjøre på mange områder for å fremstå mye bedre... Det kunne de nok tjent mye på!
Flying-news is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules