Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2012, 14:27   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Norge Norge stopper opp uten luftfarten

Denne rapporten er sikkert litt farget av at den er laget av NHO Luftfart, men den gir sikkert en fin oversikt over luftfartens betydning i Norge.

Quote:
Norge stopper opp uten luftfarten. Den er spesielt viktig for velferdsstaten, helsesystemet, næringslivet og arbeidsplasser, understreker NHO Luftfart i rapporten ”Luftfartens kollektivtransport”. - Det er lett å ta luftfarten som en selvfølge. Det er først når flyene står på bakken at vi forstår hvor avhengig vi er av en velfungerende luftfart. Luftfarten er vårt eneste landsdekkende kollektivtilbud og handler om fremkommelighet, tilknytning til resten av verden og arbeidsplasser, sier direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe.

Mer enn 60 000 arbeidsplasser er direkte eller indirekte knyttet til luftfarten, som også bidrar med nesten 48 milliarder kroner, om lag 2 prosent, til Norges BNP. 400 000 pasienter reiser med rutefly og 32 000 pasienter reiser med ambulansefly hvert år. 600 000 helikopterreiser går årlig til og fra norsk sokkel og installasjoner i olje- og gassektoren. 73 prosent av flypassasjerene og 94 prosent av godstransporten har ikke noe reelt transportalternativ til flyet.

Knytter Norge til verden

Om lag 200 000 internasjonale avganger knytter Norge årlig til 130 forskjellige flyplasser i mer en 35 land.

- Norge er et langstrakt land i utkanten av Europa og vi trenger luftfarten for å opprettholde næringsforbindelsene med kontinentet. Flere og hyppigere internasjonale avganger vil på sikt gi økt økonomisk vekst og større bidrag til den norske statskassen, sier Lothe.

Studier gjennomført av Oxford Economics viser at en økning av internasjonal flytrafikk til og fra Norge på 10 prosent på sikt vil gi et årlig bidrag til BNP på 1,5 milliarder kroner.

Fremtidsrettet og bærekraftig

Luftfarten står for i dag for 2 prosent av de nasjonale CO2 utslippene. Utskiftning til nye, mer energieffektive fly og utredning om utvikling og produksjon av biodrivstoff i Norge skal bidra til ytterligere utslippsreduksjon.

-Bransjen vår er i vekst, derfor er det avgjørende å jobbe for at luftfarten blir enda mer bærekraftig og fremtidsrettet. Rapporten vår viser at velferdsstaten er avhengig av en velfungerende luftfart. Det handler derfor ikke om å fly mindre, men å fly smartere, sier direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe.
Les hele rapporten her:
http://coreweb.nhosp.no/fl.no/html/f...ftfart_web.pdf
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 14:47   #2
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Norge stopper opp uten luftfarten

Dette er jo noe alle er kjent med,så det eri kke noe nytt .
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 15:03   #3
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Norge stopper opp uten luftfarten

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
"73 prosent av flypassasjerene og 94 prosent av godstransporten har ikke noe reelt transportalternativ til flyet."
http://coreweb.nhosp.no/fl.no/html/f...ftfart_web.pdf
94% av godstransporten?
Skulle likt å vite hvordan det er regnet ut - evt hva det er de legger til grunn..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 15:08   #4
Helganes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
Default Re: Norge stopper opp uten luftfarten

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
94% av godstransporten?
Skulle likt å vite hvordan det er regnet ut - evt hva det er de legger til grunn..
Det handler vel om den godstransporten som allerede sendes med fly, av den har 94 % ikke noe reellt alternativ. Jeg kan tenke meg at det handler om ordinær postfrakt mellom landsdelene, ekspresspost, smådeler og alt slikt som må fort frem, helst på dagen eller over natten. Dvs. kun 6 % av det som sendes med fly kunne ha blitt sendt på annen måte.
Helganes is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 20:27   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Norge stopper opp uten luftfarten

Quote:
Originally Posted by Helganes View Post
Det handler vel om den godstransporten som allerede sendes med fly, av den har 94 % ikke noe reellt alternativ. Jeg kan tenke meg at det handler om ordinær postfrakt mellom landsdelene, ekspresspost, smådeler og alt slikt som må fort frem, helst på dagen eller over natten. Dvs. kun 6 % av det som sendes med fly kunne ha blitt sendt på annen måte.
Sikkert riktig som du skriver. Men du må ihvertfall ta bort flydeler fra regnskapet ;-)
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Du kommer ikke frem sånn helt uten Widerøe - 5 dager med Norge Rundt Billetten Savipix TripReports 43 02-03-2014 21:28
Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget (2011-2013) robertaas Småprat 170 07-06-2013 08:59
SAS sier opp 100 i Norge Utflyttet Flyforum 18 04-09-2010 17:22
En av GE-sjefene er i Norge og sier opp folk LN-KOG Flyforum 0 15-03-2007 17:27
Fra Seattle til Norge uten Boeing dc-8-63 TripReports 21 21-09-2005 06:46


All times are GMT +2. The time now is 00:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.