Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2010, 15:48   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default SAS sier opp 100 i Norge

Kunne ikke finne denne noen sted.

http://e24.no/boers-og-finans/article3795445.ece

Quote:
- Vi har hatt vondt i magen i to år, så når beskjeden nå kommer er det ikke overraskende, men like fullt svært skuffende, sier en mangeårig SAS-ansatt til E24.

Denne uken fikk hun og de over 100 ansatte på callsentrene i Norge beskjeden de har fryktet i mange måneder - SAS overlater driften av sine callsentre - det vil si salg, kundeveiledning og eurobonus-informasjon - til det amerikanske konsernet Sykes.
Dette kan vel neppe være bra...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 16:01   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: SAS sier opp 100 i Norge

Nei, dette var leit!

Tviler vel på at dette blir til det bedre?
Blir telefonen svart av Anton i India fremover da??

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 16:03   #3
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Min erfaring med callsenter i Irland, India, USA etc. er ikke mye å skryte av...
Rett og slett en dårlig løsning av SAS.

Men så langt har SAS høstet mye kritikk for laaaaaang ventetid på telefonlinjene. Nå setter de bort denne tjenesten og kan skylde på noen andre, eller enda bedre stramme opp noen andre når ting ikke er i henhold til avtale..

Men hvorfor callsenter? Bør man ikke heller satse på å effektivere tjenester som gjør at kunden slipper å ringe?

E!
Old 03-09-2010, 16:06   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Min erfaring med callsenter i Irland, India, USA etc. er ikke mye å skryte av...
Rett og slett en dårlig løsning av SAS.
Det står at de skal beholde ihvertfall to av callcentrene i Norge, men det er litt uklart for meg hvordan de skal klare å bedre svartiden om 100 med erfaring ikke blir med videre. Uansett er vel engelsktalende land lite aktuelle for norske henvendelser, men Baltikum er jo et område som håndterer en del skandinavisktalende kundeservice.
Old 03-09-2010, 16:09   #5
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

De ansatte i Bergen og Bodø blir overført til Sykes. Altså virksomhetsoverdragelse, de mister ikke jobben. De får ny arbeidsgiver.

De ansatte i Stavanger, Ålesund og noen i Oslo mister jobben. De kan hvis de ønsker fortsette å jobbe for Sykes. Men da i Bergen eller Bodø. Lite trolig at det er en god løsning.

Det er ikke noe i artikkelen som tyder på at man flytter samtalene ut av landet. Selv om det sikkert kan være en løsning på f.eks engelske samtaler.
storg is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 16:12   #6
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det står at de skal beholde ihvertfall to av callcentrene i Norge, men det er litt uklart for meg hvordan de skal klare å bedre svartiden om 100 med erfaring ikke blir med videre.
Det er ikke noe i artikkelen som tyder på at de skal ha lavere bemaning. Hvis alle er villige til å flytte på seg, vil de få jobb hos Spykes. Nå er jo det lite trolig. Men det kan jo bety at Bodø og Bergen får flere arbeidsplasser, ved at Sykes ansetter nye der.

Dessuten kan det jo hende at Spykes klarer å sette opp organisasjonene på en smartere måte. Slik at de får utnyttet de ansatte bedre.

Last edited by storg; 03-09-2010 at 16:15.
storg is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 16:19   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette er å angripe 'problemet' i helt feil ende. Callsentre er en dinosaur fra fortiden og mye av det man i dag må ringe for. kan enkelt løses med online løsninger. Så kan de ansatte heller settes til å besvare chat og email og de få som virkelig har behov for å ringe kan gjøre det uten å måtte vente til.

Ja, dette ville nok også føre til bemanningsreduksjoner, men med en ordentlig 'pakkeløsning' er det godt mulig det hadde løst seg av seg selv.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 19:20   #8
Jostein
ScanFlyer Blue

Jostein's Avatar

Det er da HELT naturlig at SAS ikke kaster bort masse penger på å ha folk ansatt i callsentre, når de kan leie inn tjenesten MYE billigere andre steder.

Hvor mange er ansatt av Norwegian eller Ryanair i Callsentre i Norge?
De får jo solgt billetter uansett!
Jostein is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 21:58   #9
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Norwegian har et utrolig bra callsenter, med norske folk som vet hva de snakker om og har gitt meg superservice mange ganger, da jeg har transportert hund og sist ved å ersatte en koffert til kr 2000,-!! Kort ventetid også!

MEN Norwegian har ansatt folk på et helt annet lønnsnivå enn SAS som på de fleste andre funksjoner... Og resulatet her er igjen som med mange andre deler av SAS at de blir outsourcet :-(
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 22:05   #10
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

lidt off topic, men skulle snakke med UA i YYZ..fandt et nummer,,trykkede frem til lost bags og snakkede med en i.......................MNL
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 22:11   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Og ringer man Swiss eller BMI havner man i India
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 22:14   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Enda mer off topic, men jeg trengte hjelp med en USAirways/America West codesharesak rett før mergeren, og ble penset frem og tilbake mellom Bangalore og Manila opptil flere ganger før saken ikke ble løst ...

Men nok om det .... :
Radar Station KGRV3
Old 03-09-2010, 22:32   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Norwegian har et utrolig bra callsenter, med norske folk som vet hva de snakker om og har gitt meg superservice mange ganger, da jeg har transportert hund og sist ved å ersatte en koffert til kr 2000,-!! Kort ventetid også!
Har bare ringte de en gang , da fikk jeg snakke med en Svensk kjei som overhode ikke hadde peiling, og ranet meg for dobbel seteavgift.

Quote:
MEN Norwegian har ansatt folk på et helt annet lønnsnivå enn SAS som på de fleste andre funksjoner... Og resulatet her er igjen som med mange andre deler av SAS at de blir outsourcet :-(
De SAS ansatte ble sikkert også ansatt på et fornuftig lønnsnivå, men det er ikke uvanlig at man stiger på lønnstigen med ansinitet, ikke alle som er 20 hele livet.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2010, 23:19   #14
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Dette er tragisk.. jeg vet ikke ennå om jeg beholder jobben min på kundesenteret i Oslo.. vi får vite mer iløpet av relativt kort tid. Jeg kan ikke si så mye da jeg ikke vet stort mer en hva som som står i avisa her. vi har fått begrensa med informasjon.

Når det gjelder hva SAS ansatte tjener er dette en sak jeg ikke vil ta i det offentlige rom.. men jeg kan si at for kundesentrene sin del, er dette på ingen måte den best betalte jobben i selskapet.. snarere tvert om..
Old 03-09-2010, 23:33   #15
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jostein View Post
Det er da HELT naturlig at SAS ikke kaster bort masse penger på å ha folk ansatt i callsentre, når de kan leie inn tjenesten MYE billigere andre steder.
Da kan vel India ta over Norge og drive landet MYE billigere, så slipper du også å dra på jobb.
Old 03-09-2010, 23:39   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ikke langt unna at de har gjort det her borte, og Alpharetta er full av dem .... Importert på arbeidsvisa for å ta godt betalte jobber som godt kunne vært gjort av lokale. Og de jobber for halve lønna.
Radar Station KGRV3
Old 04-09-2010, 09:02   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke langt unna at de har gjort det her borte, og Alpharetta er full av dem .... Importert på arbeidsvisa for å ta godt betalte jobber som godt kunne vært gjort av lokale. Og de jobber for halve lønna.
Og turen min fra God morgen-tråden ble gjort sammen med en polakk som er i Norge for jobbe i noen uker. Joda, vi har det her også.

Noen som har sett Mr. Topic i det siste?
Old 04-09-2010, 10:21   #18
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Ja sådan er folks oplevelser jo så forskellige. De gange jeg har skulle i kontakt med DY har det taget mellem 30-60 min. i telefonkø og i ingen af tilfældene har jeg fået svar på mit spørgsmål eller løst mit problem. Kunne lige så godt have fået et lige så ubrugeligt svar fra en FAQ på websitet...

Men uanset er det tragisk, at man gang på gang nedlægger gode arbejdspladser i Norden og outsourcer dette. Det er en udvikling, som desværre ses mange steder, men i stor grad i flybranchen. Personligt synes jeg det er en kedelig udvikling - både for serviceniveauet og for samfundet som helhed. Men når folk vil flyve til under kostpris og alle lader laveste fællesnævner sætte dagsordenen, så er det desværre en udvikling der kommer til at fortsætte. Men mon ikke nogle efterhånden ændrer mening, når der bliver for mange i deres familie og omgangskreds, der enten er presset så langt ned i løn at de har svært ved at leve eller er helt uden job.

Last edited by FlyHi; 04-09-2010 at 10:27.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2010, 17:22   #19
erikber
ScanFlyer Blue

Jeg vil tro de fleste bestiller billetter på nettet, men det er ikke alle som har / har tilgang til PC og fremdeles er avhengig av telefonen. Da er det greit å snakke med noen som representerer produktet som selges...
Telefonkontakt er også å foretrekke ved bestilling av reiser som innebærer flere flyselskap, stop-over og spesielle behov.
Synd SAS outsourcer sitt callsenter, tror ikke servicen blir helt den samme.
erikber is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules